Ζάφος Ξαγοράρης

Ζάφος Ξαγοράρης Facebook Twitter
ΕΝΤΟΣ ΟΡΙΩΝ Δράση του Ζάφου Ξαγοράρη στο Μέτσοβο. Ο καλλιτέχνης βρίσκεται στο κέντρο ενός πεδίου που ορίζεται από τα βέλη που έχει τοποθετήσει στο χώρο.
0

Τα εικαστικά είναι μια περιοχή συνολικά αντιφατική. Από τη μια μπορεί να είναι μια τέχνη που εμφανίζεται στο δημόσιο χώρο -όπως στη δική μου δουλειά- από την άλλη μπορεί να είναι δυσπρόσιτη, επειδή περνά από πολλά στάδια ανάλυσης και σκέψης. Έτσι γίνεται απόμακρη. Δεν έχει ως στόχο κατευθείαν το κοινό, όπως έχουν άλλες μορφές που βρίσκονται κοντά στις εικαστικές τέχνες, για παράδειγμα η διαφήμιση.

Αν βάλεις δίπλα τη video art και το ΜΤV, θα διαπιστώσεις ότι έχουν πολλά κοινά.Αλλά ο στόχος των δυο μέσων είναι διαφορετικός. Τα εικαστικά κρατάνε ένα προνόμιο πειραματισμού ακριβώς επειδή παραμένουν στο περιθώριο.

Στα έργα μου με απασχολεί η συνάντηση του δημόσιου με το ιδιωτικό.Υπάρχουν θέματα εισβολής του δημόσιου στο ιδιωτικό και αντίστοιχα έχουμε την επιβολή της μοναξιάς στον υπαίθριο χώρο. Όταν μιλάμε για δημόσια σφαίρα δεν εννοούμε μόνο μια κατάσταση που περπατάς στους δρόμους της πόλης, αλλά και για την τηλεόραση, για θέματα κοινής λήψης δηλαδή.

Με ενδιαφέρει όχι μόνο να απεικονίσω αυτήν τη σχέση, αλλά και να παρέμβω, να τη μεταμορφώσω. Το στοιχείο της συμμετοχικότητας υπήρχε παλαιότερα στα πανηγύρια και στις γιορτές, μόνο που δεν το λέγαμε «τέχνη». Τώρα ο καλλιτέχνης συχνά κάνει μια μικρή παρέμβαση, αφήνει το ίχνος του και αφήνει τους περαστικούς να δημιουργήσουν το τελικό αποτέλεσμα.

Δεν κάνω μνημειακά έργα. Θέλω να ενσωματώνονται στην πόλη, να γίνονται κατανοητά από το κοινό, να μπορούν να χρησιμοποιηθούν.

Έχω κάνει πολλά έργα με ήχο: σε έρημα χωριά της Κύπρου όπου πήρα το θρόισμα του αέρα και το μεγέθυνα, το μετέτρεψα σε δυνατό ήχο, στο Σάο Πάολο, και το τελευταίο στο Ροβερέτo στη Manifesta. Πηγαίνω συνήθως σε μέρη απομακρυσμένα, εγκαταλελειμμένα, σε μεταβατική κατάσταση, και μεταφέρω τους ήχους τους.

Στο Σάο Πάολο έβαλα απλά ηχεία με σημαιούλες σε έναν πολυσύχναστο δρόμο - τύπου «Αθηνάς».Πήγα στην Άκρη, μια απομακρυσμένη περιοχή του Αμαζονίου, και έκανα ηχογραφήσεις. Για τους Βραζιλιάνους η περιοχή είναι εξαιρετικά σημαντική γιατί εκεί ήταν ο Τσίκο Μέντες, ένα πρόσωπο ηρωικό, αν και τώρα είναι μια περιοχή κάπως εγκαταλελειμμένη. Προσπάθησα να μεγαλώσω την ένταση αυτού του τόπου και ένας τρόπος που σκέφτηκα για να το κάνω ήταν να πάρω ήχους από την περιοχή αλλά και από ραδιοφωνικούς σταθμούς (ως σύμβολο της Άκρης) και να τους μεταφέρω στην καρδιά του Σάο Πάολο.

Δεν είναι πολιτικοποιημένα τα έργα μου με την έννοια μιας πολιτικής στάσης που ακολουθώ κατά γράμμα και την εικονογραφώ με τα έργα μου. Περισσότερο βάζω ερωτήματα, από τη στιγμή που και εγώ δεν έχω έτοιμες απαντήσεις.

Ελπίζω να είναι και το αίσθημα αυτό που με οδηγεί στα έργα μου.Στην περίπτωση της Κύπρου, σίγουρα υπήρχε. Μου φαίνεται συγκινητικό να ακούς ένα δυνατό ήχο σε ένα άδειο χωριό. Ήταν ένας τρόπος να εμψυχώσω το χωριό.

Τα έργα που κάνω τώρα με τους ήχους είναι απλά στη σύλληψη και στην κατασκευή τους, έτσι ώστε να μπαίνουν μέσα στο αστικό τοπίο, να ενσωματώνονται σε αυτό. Θέλω να περνάνε λίγο απαρατήρητα, να μην έχει ο άλλος την αίσθηση ότι ο καλλιτέχνης πάει να επιβληθεί στο μέρος.

Με ενδιαφέρει η αντίθεση.Το δημόσιο με το ιδιωτικό, ο θόρυβος μέσα στην απόλυτη ερημιά. Είναι όπως στη ζωγραφική που θες να κάνεις κοντράστο με το χρώμα - αυτό κάνω με τον ήχο.

Το διδακτορικό μου αφορούσε την κατασκευή του θαύματος από τον Ήρωνα Αλεξανδρέα. Συγκεκριμένα, τους μηχανισμούς που περιέγραψε ο Ήρωνας και είναι είτε παιχνίδια που υπάρχουν μέσα στην πόλη είτε μηχανισμοί με καθρέφτες, σαν μικρά θαύματα. Τα συνόδευε όμως με κείμενα στα οποία εξηγούσε πώς γίνονταν. Ουσιαστικά, με αυτά τα κείμενα αναιρούσε τη μαγεία, το ανεξήγητο του θαύματος και το μετέτρεπε σε ένα είδος έκπληξης. Αναιρούσε την ίδια τη λογική του θαύματος και αυτό είναι σαφώς μια καλλιτεχνική πρακτική.

Όταν το έργο προσπαθεί να ενσωματωθεί στο αστικό περιβάλλον, το στοιχείο της παραίσθησης λειτουργεί καλύτερα γιατί το κοινό μπερδεύεται περισσότερο. Με ένα μεγάλο ηχείο θα καταλάβαινε ότι είναι κάτι το εργώδες και δεν θα είχε το στοιχείο της έκπληξης που οδηγεί και στη συγκίνηση.

Σίγουρα με ενδιαφέρει το κοινό, και μάλιστα όσο μεγαλώνω και γίνομαι περισσότερο έμπειρος, το υπολογίζω. Μπορώ να το σταθμίσω. Μπορεί να μου φαίνεται σημαντικό να συγκινηθεί από τους ήχους που ακούει -να είναι στην πόλη και να ακούει ήχους ζώου από το Αμαζόνιο- αλλά μου φαίνεται εξίσου σημαντικό το να σκεφθεί γιατί γίνεται αυτό, πώς σκέφτηκα και γιατί το έκανα.

Η πόλη είναι από τα πεδία που επιλέγω, αλλά σε σχέση με το πώς μπορεί να υπάρχει μια κατοίκηση των εξωτερικών χώρων της. Μια ιδιωτικοποίηση των χώρων αυτών. Στην Ελλάδα δεν είναι σαφείς οι κανονισμοί των δημόσιων χώρων, υπάρχει μια παραβατικότητα. Ειδικά στους άδειους, κενούς χώρους υπάρχει και κάτι που θα έλεγα «κενό εξουσίας». Μπορεί κανείς να σκεφθεί ότι η πόλη είναι ζωντανή ακριβώς επειδή δεν υπάρχουν συγκεκριμένοι τρόποι χρήσης και ζωής σε αυτές τις περιοχές.

Η κοινή ζωή των μεταναστών σε μια πόλη δημιουργεί και πάλι ένα έρημο μέρος. Η συνύπαρξη των διαφορετικών εθνοτήτων δημιουργεί κενά γιατί υπάρχει μια άγνοια καταγωγής και κουλτούρας του ενός για τον άλλο.

Μου αρέσουν οι δρόμοι να περπατώ, οι ταράτσες να κάθομαι, οι παραλίες το βράδυ. Όλα τα ανοιχτά μέρη, τα εποπτικά σημεία της πόλης που σου προσφέρουν μεγάλη δυνατότητα θέασης..

Τα πρώτα έργα τέχνης που θυμάμαι είναι των γονιών μου. Θυμάμαι κάτι έργα που έφτιαχνε ο πατέρας μου, για τα οποία έψηνε πλεξιγκλάς στο φούρνο. Κάτι τοξικό οπωσδήποτε. Αλλά αυτά είναι θέματα προσωπικά...

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ