Ο Πυροσβέστης

Ο Πυροσβέστης Facebook Twitter
0

Μεγάλωσα στο Κουκάκι, ακριβώς κάτω από την Ακρόπολη. Ήταν πιο ανάλαφρα τα πράγματα τότε, υπήρχε μια αίσθηση γειτονιάς.

Από πολύ πιτσιρικάς ήθελα να γίνω πυροσβέστης - από το δημοτικό. Είναι ένα επάγγελμα που σε εξιτάρει.

Έκανα τη βασική εκπαίδευση και μετά έδωσα εξετάσεις και μπήκα στη σχολή αξιωματικών. Πέρασα ωραία στα τέσσερα χρόνια της σχολής - ήμασταν λίγοι τότε, μόνο 26 άτομα.

Η πρώτη φωτιά που έσβησα ήταν σαν δόκιμος πυροσβέστης σ’ ένα κατάστημα με ρούχα στη Γλυφάδα. Δεν ξεχνάς την πρώτη σου φωτιά: θυμάμαι τον πανικό που είχε δημιουργηθεί -ήταν σε πολυκατοικία- και έπρεπε να κατεβάσουμε τον κόσμο κάτω.

Έχουμε πανελλαδικά γύρω στα 55.000 συμβάντα το χρόνο. Oι πυρκαγιές αφορούν περίπου 25.000 με 30.000 απ’ αυτά.

Το καλοκαίρι ο ημερήσιος αριθμός πυρκαγιών ξεπερνά τις 100. Tις περισσότερες τις προλαβαίνουμε πριν πάρουν έκταση.

Οι περισσότερες πυρκαγιές οφείλονται σε πρόθεση. Το καταλαβαίνουμε από τους εμπρηστικούς μηχανισμούς. Βέβαια, υπάρχει και μια αρκετά σημαντική μερίδα ψυχικά άρρωστων ανθρώπων: πυρομανείς που τρελαίνονται να βλέπουν τη φωτιά ή να ακούν τις πυροσβεστικές σειρήνες.

Για να βάλει κάποιος μια φωτιά αποβλέπει σε κάτι: είτε να σβήσει κάποια ίχνη εγκλήματος (έχουμε και πολλά περιστατικά με χωρισμένα ζευγάρια που ψάχνουν για εκδίκηση) ή -στην περίπτωση των οικοπεδοφάγων- περιμένει να γίνει κάποια στιγμή αποχαρακτηρισμός.

Στη δουλειά μας δεν έχει σημασία τι βαθμίδα έχεις. Αυτή τη στιγμή μπορεί να χτυπήσει το τηλέφωνο και από την Πειραιώς να βρεθώ σε δύο ώρες στα Γιάννενα.

Είναι επικίνδυνο αυτό που κάνουμε. Μόνο τη θερμότητα να σκεφτείς. Εδώ καίγεται κανείς με τον καύσωνα με 40-45 βαθμούς, φαντάσου σε θερμοκρασίες 500 και 1000 βαθμών τι γίνεται. Υπάρχουν και τα απρόβλεπτα - πας να σβήσεις τη φωτιά, αλλάζει κατεύθυνση ο άνεμος και σε κλείνει μέσα.

Αν έχω φοβηθεί ποτέ; Όχι πολύ.

Σε μια πυρκαγιά σαν αυτή της Πάρνηθας όλος ο οργανισμός της πυροσβεστικής τίθεται σε επιφυλακή - δουλεύει κανείς τουλάχιστον επί ένα 24ωρο.

Η πιο έντονη ανάμνησή μου από δασική πυρκαγιά πάντως ήταν στο Μαίναλο το 2000. Είχε πολύ ψηλή βλάστηση και ήταν εύκολο να εγκλωβιστεί κανείς. Πόσες ώρες ήμουν εκεί; Ώρες; 4 μέρες έμεινα!

Εκείνη τη στιγμή σε κρατάει η ένταση, η αδρεναλίνη. Σκέφτεσαι «Αυτή η φωτιά πρέπει να τελειώσει τώρα, δεν πρέπει να κάψει άλλο». Οι περισσότεροι από μας θα μπορούσαν να φύγουν μετά από κάποιες ώρες, αλλά δεν το κάνουν. Τους αρέσει. Εξάλλου, οι πυροσβέστες είμαστε μια ομάδα, σαν οικογένεια. Σκεφτόμαστε «Θα αφήσω τον Άγγελο ή τον Κώστα; Όχι θα πάμε μαζί».

Ακούμε καλά σχόλια από τον κόσμο. Μας έχουν ψηλά.

Οι λέξεις δεν φτάνουν για να περιγράψουν τη χαρά που νιώθουμε όταν διασώζουμε ένα άτομο μετά από ένα σεισμό ή από μια πλημμύρα. Βγάλαμε γύρω στα 85 άτομα ζωντανά απ’ τα χαλάσματα μετά το σεισμό του ’99. Αρκετοί απ’ αυτούς έχουν κρατήσει επαφή με τους πυροσβέστες - τη στιγμή της διάσωσης ο πυροσβέστης είναι σαν Θεός.

Έχω ιδιαίτερη αδυναμία στα παιδιά. Για μένα κάθε παιδί είναι σαν να ’ναι ο γιος μου - εκεί τα δίνω όλα. Μια διάσωση που δεν θα ξεχάσω ήταν όταν ένα παιδί είχε εγκλωβιστεί με τις πλημμύρες σε κάτι βάρκες στο λιμανάκι της Γλυφάδας. Είχε πάει με τον πατέρα του να δέσουν τη βάρκα και τους παρέσυρε το ρεύμα. Η βάρκα ανατράπηκε και το παιδί εγκλωβίστηκε ανάμεσ σε δύο άλλες. Δεν μπορούσε ούτε να αναπνεύσει. Θα μπορούσαμε να περιμένουμε τις ομάδες διάσωσης, αλλά δεν υπήρχε χρόνος. Πέσαμε με τα ρούχα να το σώσουμε.

Δεν υπάρχει χειρότερο συναίσθημα από το να μην μπορείς να σώσεις έναν άνθρωπο. Αυτό το ζούμε έντονα στα τροχαία - πάμε αναγκαστικά για τον απεγκλωβισμό. Εκεί, ακόμα και το λεπτό έχει σημασία. Τα καλοκαιρινά τροχαία, ειδικά στην παραλιακή, είναι τα χειρότερα, γιατί συναντάς νέους ανθρώπους.

Κάτι τέτοιες στιγμές είναι σαν να ζεις δυο διαφορετικές ζωές. Πας σ’ ένα τροχαίο, προσπαθείς να σώσεις κάποιον και μετά πρέπει να γυρίσεις σπίτι όπο σε περιμένουν τα παιδιά σου, ειδικά όταν είναι μικρά, και σου λένε « Έλα να παίξουμε». Κι όμως, πρέπει να συνδυάσεις και τα δυο. Δεν μπορείς να πας σπίτι και να λες στα παιδιά σου «Αφήστε με γιατί ήμουν σ’ ένα σοβαρό τροχαίο».

Στη δουλειά μας εθίζεσαι στην αδρεναλίνη. Πολλοί συνάδελφοι μετά τη συνταξιοδότηση έχουν πρόβλημα προσαρμογής. Βλέπεις αρκετούς για πολύ διάστημα να περιφέρονται γύρω από την υπηρεσία - έρχονται μέσα για καφέ… Δεν είναι εύκολο ν’ αφήσεις αυτό το επάγγελμα.

Επειδή έχει αναπτυχθεί πολύ το φιλοζωικό συναίσθημα, τα τελευταία χρόνια έχουμε πολλές κλήσεις για γάτες που έχουν ανεβεί σε δέντρα και φωταγωγούς.

Το πιο ευτράπελο, πάντως, ήταν μια φορά που μας είχαν καλέσει σ’ ένα ισόγειο στην Καλλιθέα για να βγάλουμε ένα φίδι που είχε χωθεί στον τοίχο. Ήταν δύσκολο γιατί δεν υπάρχει τρόπος να καλέσεις ένα φίδι.

Η Αθήνα παρουσιάζει κάποιες δυσκολίες στην πυρόσβεση. Η μεγαλύτερη είναι το κυκλοφοριακό. Δεν μπορούμε να φτάσουμε έγκαιρα για να σβήσουμε τη φωτιά. Υπάρχουν και κάποιες περιοχές, όπως η Κυψέλη με τα παρκαρισμένα ή η Πλάκα, που έχουν στενούς δρόμους - εκεί τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα.

Πριν από 5 χρόνια φύγαμε με τη γυναίκα μου από το Κουκάκι. Τώρα μένουμε στην Ηλιούπολη: είναι κάπως πιο ανθρώπινα, οι δρόμοι είναι λίγο μεγαλύτεροι, έχει αρκετό πράσινο. Όταν υπάρχει χρόνος βγαίνω για κανένα καφέ με φίλους, πάω σε κανένα ταβερνάκι. Συνήθως ξαναγυρνώ στην παιδική μου γειτονιά - στην Πλάκα, στου Ψυρρή, στο Θησείο...

Tι χρειάζεται για να γίνει κανείς πυροσβέστης; Πάνω απ’ όλα να είναι αλτρουϊστής, να του αρέσει να προσφέρει στους άλλους. Αν δεν το έχει αυτό, καλύτερα να κοιτάξει αλλού.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ