Η Διοχάντη αφηγείται τη ζωή της στη LIFO Facebook Twitter
Το φως είναι πάντα κυρίαρχο στοιχείο της σύνθεσης και της δουλειάς μου. Το χρησιμοποιώ με πολλούς διαφορετικούς τρόπους κάθε φορά, ανάλογα με τις ανάγκες του έργου. Φωτο: Σπύρος Στάβερης/LIFO

Η Διοχάντη αφηγείται τη ζωή της στη LIFO

0

Είχα την τύχη να μεγαλώσω σε μια οικογένεια γεμάτη αγάπη και σεβασμό. Μόλις αποφοίτησα απ' το Γυμνάσιο, πήγα στο ιστορικό φροντιστήριο του ζωγράφου Πάνου Σαραφιανού στην οδό Ιθάκης, για να προετοιμαστώ για την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Παράλληλα, και για έναν χρόνο, ήμουν ακροάτρια στο εργαστήριο του Γιάννη Μόραλη.

• Προσπάθησα δύο συνεχείς χρονιές να περάσω στη Σχολή, αλλά δεν τα κατάφερα. Μετά από παρότρυνση του Σαραφιανού, έφυγα για τη Ρώμη στην ηλικία των δεκαεννέα ετών, για να σπουδάσω στην Αccademia di Belle Arti. Εκεί, μετά από εξετάσεις που διήρκεσαν έναν μήνα, έγινα κατευθείαν δεκτή στο τρίτο έτος της Ζωγραφικής και της Χαρακτικής.

Από την πρώτη στιγμή που στράφηκα στην αφηρημένη ζωγραφική άρχισα να χρησιμοποιώ και γεωμετρικά σχήματα στα έργα μου. Μελέτησα σε βάθος τη σχέση γεωμετρίας-χώρου. Η μελέτη της γεωμετρίας και της προοπτικής με οδήγησε σε μια νέα αντίληψη όσον αφορά την έννοια του χώρου.

• Η Ρώμη την περίοδο 1964-65 ήταν ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα της σύγχρονης τέχνης στον κόσμο, με πολλές σημαντικές -ιστορικές πλέον- αίθουσες τέχνης. Τα εννέα χρόνια που έζησα σε αυτήν τη σπουδαία πόλη ήταν μια εμπειρία που μου άλλαξε τη ζωή.

Η επαφή με τα σπουδαία μουσεία, τα σημαντικά έργα της αρχαιότητας, ο σύγχρονος κινηματογράφος, η μοντέρνα αρχιτεκτονική και το design αλλά και η ζύμωση με τον κόσμο της σύγχρονης τέχνης μού άνοιξαν νέους ορίζοντες και άρχισα να βλέπω τα πράγματα με διαφορετικό τρόπο. Είχα τόσα πολλά να δω, να μελετήσω, να σκεφτώ. Συνδέθηκα με Ιταλούς και διεθνείς καλλιτέχνες και ιστορικούς τέχνης με βαθιά φιλία που διατηρείται μέχρι σήμερα.

• Τα χρόνια της Ρώμης θυμάμαι ότι ήταν γεμάτα δημιουργία, ελεύθερη έκφραση και πολλή δουλειά, αρχές που μετέπειτα με συνόδευσαν και στη ζωή μου. Μέχρι σήμερα κύριο μέλημά μου είναι η δουλειά μου, η οποία απορροφά το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου μου. Αποφοίτησα από τη σχολή με άριστα, δύο πρώτα βραβεία και τρεις διακρίσεις.

• Από την πρώτη στιγμή που στράφηκα στην αφηρημένη ζωγραφική άρχισα να χρησιμοποιώ και γεωμετρικά σχήματα στα έργα μου. Μελέτησα σε βάθος τη σχέση γεωμετρίας-χώρου. Η μελέτη της γεωμετρίας και της προοπτικής με οδήγησε σε μια νέα αντίληψη όσον αφορά την έννοια του χώρου.

Πάντα ξεκινώ από την αναγνώριση του δεδομένου χώρου και χρόνου. Εντοπίζω τα χαρακτηριστικά του τόπου, τις ιδιαιτερότητές του και μετρώ σχολαστικά τις διαστάσεις του. Στη συνέχεια αναπαράγω υπό κλίμακα τον χώρο σε τρισδιάστατη μακέτα, εμβαθύνω στην ιδέα κι ετοιμάζω σταδιακά το προσχέδιο του έργου μέχρι την τελική φάση της κατασκευής του.

• Η δουλειά μου είναι μια πορεία και μια συνεχής έρευνα και βασίζεται στην αναδημιουργία του περιβάλλοντος μέσα από τη σχέση χώρου- χρόνου. Ολοκληρώνοντας την παρουσίαση ενός έργου -και με εφόδιο την εμπειρία μου από αυτό- δημιουργώ το επόμενο, ειδικά για τον νέο χώρο και τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Η μελέτη του δεδομένου χώρου και του έργου μέσα σε αυτόν με οδήγησαν σταδιακά στα τρισδιάστατα στοιχεία και στις γλυπτικές εγκαταστάσεις.

• Στα έργα-εγκαταστάσεις χρησιμοποιώ διάφορα υλικά που βρίσκω στη συγκεκριμένη περιοχή όπου στήνεται το έργο (ξύλο, κλαδιά ελιάς, πέτρες, τσιμέντο, γρανίτης, μάρμαρο, πέτρες λάβας), ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε έργου.

• Το μόνιμο έργο μου με τον τίτλο «Σεούλ - 24η Ολυμπιάδα» βρίσκεται πάνω σ' ένα ύψωμα, μέσα στο τεράστιο Ολυμπιακό Πάρκο της Σεούλ, και βασίζεται στην απεικόνιση του νοήματος της Ολυμπιακής Ιδέας. Πέτρες λάβας και όγκοι γρανίτη είναι διασκορπισμένοι στην εξωτερική όψη. Από δύο εισόδους υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης στο εσωτερικό του έργου, όπου δημιουργείται ένας νέος χώρος από κτισμένους όγκους γρανίτη και πέντε κολόνες από τσιμέντο ύψους 12 μέτρων, που συμβολίζουν τους πέντε κύκλους του σήματος των Ολυμπιακών Αγώνων.

Το έργο δημιουργήθηκε μέσα στο Ολυμπιακό Πάρκο με σκοπό να μείνει μόνιμα εκεί μαζί με 29 έργα καλλιτεχνών από διάφορες χώρες και άλλα μικρότερα γλυπτά. Αντιθέτως, το 2004, με την ευκαιρία των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, τα έργα 84 καλλιτεχνών, συμπεριλαμβανομένου και του δικού μου, τοποθετήθηκαν σε διάφορα σημεία της πόλης, προσωρινά και για δύο μόνο μήνες.

• Από το 1967 επισκέπτομαι συχνά την Μπιενάλε της Βενετίας. Είναι μεγάλη τιμή και ευθύνη για μένα να συμμετέχω σε αυτήν τη διοργάνωση και να εκπροσωπώ την Ελλάδα. Το ενιαίο έργο-εγκατάσταση με τίτλο «Beyond Reform» στο ελληνικό περίπτερο στη Βενετία είναι η συνέχεια του έργου «Ελευσίνα 2010» που παρουσίασα τον περασμένο Σεπτέμβριο μέσα σε επτά κτίρια του παλαιού Ελαιουργείου στην παραλία της Ελευσίνας.

• Με αφετηρία την πόλη της Βενετίας, την ιστορία και την αρχιτεκτονική του ελληνικού περιπτέρου διαμορφώνω την εξωτερική και εσωτερική εικόνα του, έτσι που έργο και κτίσμα γίνονται ένα. Η όψη αλλάζει, οι διαστάσεις μεταβάλλονται και δημιουργείται μια διαδρομή -την οποία έχω σχεδιάσει και ορίσει- μέσα από διαδοχικές εναλλαγές υλικών, νερού, ήχου και φωτός.

• Το φως είναι πάντα κυρίαρχο στοιχείο της σύνθεσης και της δουλειάς μου. Το χρησιμοποιώ με πολλούς διαφορετικούς τρόπους κάθε φορά, ανάλογα με τις ανάγκες του έργου. Στη Βενετία, στον εσωτερικό χώρο το φως έχει ξεχωριστή διάσταση, με πολλές προεκτάσεις.

• Το έργο βρίσκεται σε απόλυτη συνάρτηση με τη σημερινή ελληνική και διεθνή συγκυρία. Υποδηλώνει την ελπίδα και πιθανές διεξόδους από την κρίση. Όλο το έργο κατασκευάστηκε in situ.

• Μ' ενδιαφέρει η αίσθηση που θ' αποκομίσει ο θεατής, το μήνυμα που θα λάβει και η ερμηνεία που θα δώσει όταν βρίσκεται μέσα στο έργο- εγκατάσταση, όπου υπάρχει η συνέργεια αρχιτεκτονικής, γλυπτικής, ζωγραφικής και περιβάλλοντος.

• Το γεγονός των βανδαλισμών εις βάρος του ελληνικού περιπτέρου με λύπησε πολύ.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Ζιώγαλας

Μουσική / Νίκος Ζιώγαλας: «Δεν ξέρεις ποτέ πώς θα τα φέρει η ζωή, να είσαι ευγενικός, να παλεύεις για την καλοσύνη»

Aπό πολύ νωρίς, η μουσική τον χτύπησε στο δόξα πατρί, μπήκε σε αυτό το τριπ και δεν βγήκε ποτέ. «Σαν star του σινεμά», «Πάρε με απόψε πάρε με», «Βασιλική», «Βέροια, Θεσσαλονίκη, Αθήνα», «Πέρασε η μπόρα» και για πολλά ακόμα τραγούδια ευθύνεται ο τραγουδιστής και τραγουδοποιός που σήμερα αφηγείται τη ζωή του στη LifO
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Οι Αθηναίοι / O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Ο 81χρονος δημοσιογράφος και συγγραφέας που για δεκαετίες διηύθηνε τις πολιτιστικές σελίδες της Ελευθεροτυπίας, αφηγείται τη συναρπαστική καριέρα του στη LiFO
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Ελένη Σαράντη

Γεύση / Ελένη Σαράντη: «Κυνήγησα πράγματα που τελικά δεν είχαν σημασία»

Μετά από μια δύσκολη στιγμή, κατάλαβε πως η μόνη επιβράβευση που μετρά δεν είναι τα αστέρια, αλλά το “φάγαμε καταπληκτικά”. Όταν την αποκαλούν σεφ, απαντά απλά: «Εγώ μαγειρεύω». Η υπερήφανη μαγείρισσα που προκαλεί ουρές στην οδό Σαλαμίνος, στον Κεραμεικό, είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ