ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Μία άγνωστη ιστορία με πρωταγωνιστές τον ηθοποιό Γιάννη Τότσικα και τον ποιητή Νίκο Γκάτσο

Μία άγνωστη ιστορία με πρωταγωνιστές τον ηθοποιό Γιάννη Τότσικα και τον ποιητή Νίκο Γκάτσο Facebook Twitter
1

Ο ηθοποιός Γιάννης Τότσικας που έφυγε χθες από τη ζωή στα 82 του χρόνια ήταν ιδιαίτερα αγαπητός από τους παροικούντες τα εγχώρια κινηματογραφικά φεστιβάλ, αλλά και τους σινεφίλ θεατές.

Δεν ήταν μόνο η συμμετοχή του στην ασπρόμαυρη οριακή «Αναπαράσταση» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, ήταν και αυτό που απέπνεε: Μία λαϊκότητα και μία φυσική ευγένεια ταυτόχρονα από έναν γλυκύτατο άνθρωπο και καλλιτέχνη που αν είχε δράσει την ίδια ακριβώς περίοδο στη γειτονική Ιταλία, σήμερα θα τον μνημονεύαμε ως έναν ηθοποιό εφάμιλλο του Μαρτσέλο Μαστρογιάνι.


Ελάχιστοι γνωρίζουν πως ο Τότσικας πέρασε σε σχετικά μεγάλη ηλικία από το Θέατρο Τέχνης, όπου για να τα φέρνει βόλτα οικονομικά, εργαζόταν και ως ελαιοχρωματιστής.

«Μα, είναι πολλά, κύριε μου» τόλμησε να πει για να λάβει την απάντηση του ποιητή: «Δεν είναι πολλά, εσείς οι καλλιτέχνες πρέπει να πληρώνεστε καλά...».

Μια μέρα θα έβαφε το σπίτι του Νίκου Γκάτσου στην Κυψέλη. Έχοντας ήδη κάνει την «Αναπαράσταση», ο ποιητής της «Αμοργού» τον αναγνώρισε. Πιθανώς να τον είχε δει σε ανύποπτο χρόνο σε κάποια πρόβα με τον Κουν, ερήμην του.

Όταν τελείωσε την εργασία του, τον ρώτησε ο Γκάτσος: «Πόσα λεφτά θέλετε;». «Είκοσι χιλιάδες δραχμές» απάντησε ο Τότσικας. Τότε είδε τον Γκάτσο να του δίνει ένα άλλο ποσό, που άγγιζε το αστρονομικό νούμερο των διακοσίων χιλιάδων δραχμών.

«Μα, είναι πολλά, κύριε μου» τόλμησε να πει για να λάβει την απάντηση του ποιητή: «Δεν είναι πολλά, εσείς οι καλλιτέχνες πρέπει να πληρώνεστε καλά...».

Για όλα τα επόμενα χρόνια, ο Τότσικας αναρωτιόταν αν το «εσείς οι καλλιτέχνες» του Γκάτσου πήγαινε στη δουλειά του ως ηθοποιός ή ως ελαιοχρωματιστής.

Είναι μία ιστορία που βλέπει για πρώτη φορά το φως της δημοσιότητας, ενδεικτική του ήθους των δύο ανδρών. Αφιερώνεται στη μνήμη του Γιάννη Τότσικα.

1

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μαουρίτσιο Πολίνι (1942-2024): Οι μεγάλες ηχογραφήσεις ενός θρυλικού πιανίστα της εποχής μας

Απώλειες / Μαουρίτσιο Πολίνι (1942-2024): Οι μεγάλες ηχογραφήσεις ενός θρυλικού πιανίστα της εποχής μας

Ο Ιταλός πιανίστας που καθόρισε τον μοντερνισμό, με σειρά ηχογραφήσεων έργων των Μπετόβεν και Σοπέν που σήμερα θεωρούνται κλασικές, πέθανε στα 82 του χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Πρόσωπα / Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Η γυναίκα που έζησε την ιστορία του ελληνικού θεάτρου, και πάλεψε για την Αριστερά αφηγείται τη ζωή της στο LIFO.gr σε μια συνέντευξη-ποταμό στον Αντώνη Μποσκοΐτη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Στη μνήμη του κορυφαίου σύγχρονου θεωρητικού και ιστορικού του σινεμά, Ντέιβιντ Μπόρντγουελ

Daily / Στη μνήμη του κορυφαίου σύγχρονου θεωρητικού και ιστορικού του σινεμά, Ντέιβιντ Μπόρντγουελ

Πέθανε πριν από λίγες μέρες στα 76 του ο επιφανής Αμερικανός πανεπιστημιακός που επί δεκαετίες καθοδηγούσε τους σπουδαστές κινηματογράφου ανά την υφήλιο με τα βιβλία του και με τον ακατάβλητο ενθουσιασμό του για το μέσο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ηλίας Λογοθέτης: Ένας κάτοικος εντός της γλώσσας του Βιζυηνού

Θέατρο / Ηλίας Λογοθέτης (1939 - 2024): Ένας εργάτης του θεάτρου και του σινεμά που δεν υπήρξε σνομπ

Από τους Πέρσες του Κουν μέχρι το τηλεοπτικό Έτερος Εγώ Νέμεσις, ο Ηλίας Λογοθέτης διέσχισε όλα τα είδη με μπρίο, αξιοπρέπεια και ακατάβλητο ποιητικό οίστρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σέιζι Οζάουα, ο μαέστρος που γεφύρωσε την Ανατολική Ασία με τη Δυτική μουσική

Πολιτισμός / Σέιζι Οζάουα, ο μαέστρος που γεφύρωσε την Ανατολική Ασία με τη Δυτική μουσική

Οι νεότεροι μουσικοί έβλεπαν στο πρόσωπό του έναν σημαντικό και επικοινωνιακό καθοδηγητή και οι δεξιοτέχνες της κλασικής μουσικής έναν πνευματώδη μαέστρο με την λιτή έκφραση της Ιαπωνίας.
EΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Κατ' αρχήν, συγχαρητήρια που προβάλλετε τέτοια περιστατικά."Είναι μία ιστορία που βλέπει για πρώτη φορά το φως της δημοσιότητας, ενδεικτική του ήθους των δύο ανδρών. Αφιερώνεται στη μνήμη του Γιάννη Τότσικα".Και επίσης, είναι ενδεικτική του ήθους μιας προγενέστερης γενιάς αλλά και εποχής, που το αξιακό σύστημα της ζωής στην Ελλάδα απείχε παρασάγγας από το νάϋλον και κωστοπουλικό ξεβλαχιασμένο - υποτίθεται - σημερινό χυλό του Survivor και του Power of Love. Γιατί, είχε διαμορφωθεί από τα βιώματα του παγκόσμιου πόλεμου, του εμφύλιου, της δικτατορίας.Και τελικά, όπως λέει και ο Θεοδόσης Τάσιος, η σημερινή Ελλάδα πάσχει από έλλειμμα ηθοπαιδείας. Γιατί, μόνον αυτή μεταφέρει - με την γραμματική παιδεία και τις τέχνες - την σοφία στις επόμενες γενιές, ώστε να γνωρίζουν μεν οι νέοι, αλλά να μεριμνούν να μην ζήσουν όσα δύσκολα και τραγικά έζησαν οι προηγούμενοι.