Το τελευταίο χρονικό διάστημα η Αθήνα έχει εδραιωθεί στον διεθνή τουριστικό χάρτη, παρά τα προβλήματα που εξακολουθεί να αντιμετωπίζει.

 

Η δημιουργία νέων concepts, η κατασκευή ξενοδοχειακών μονάδων και η αλματώδης αύξηση των βραχυχρόνιων μισθώσεων μέσω των ηλεκτρονικών εφαρμογών είναι πτυχές που προσδίδουν στην πόλη χαρακτηριστικά μιας ζωντανής και βιώσιμης ευρωπαϊκής πρωτεύουσας.

 

Είναι γεγονός ότι αναπτύσσεται μια νέα δυναμική στον τουριστικό τομέα, με επενδυτικές πρωτοβουλίες και επιχειρηματικές κινήσεις που εστιάζουν στην αναβάθμιση προβληματικών περιοχών του ευρύτερου ιστορικού κέντρου της Αθήνας.


Η νέα προσθήκη αφορά την περιοχή του Μεταξουργείου, η οποία σταδιακά εντάσσεται στις νέες τουριστικές τάσεις και στο πλαίσιο του «εξευγενισμού» (gentrification) συνοικιών της πόλης.

 

Όπως με ενημερώνουν από μεγάλα μεσιτικά γραφεία, η εμπορική αξία της περιοχής ανεβαίνει και πλέον συγκαταλέγεται στις γειτονιές όπου παρατηρείται μια νέα δυναμική, λόγω της οποίας έχει αρχίσει να καταλαμβάνει μεγάλο ποσοστό στην αγορά ακινήτων.

 

Οι επιχειρηματικές ενέργειες που γίνονται στο Μεταξουργείο δεν είναι αρκετές ώστε να κρύψουν τη σκοτεινή πλευρά της συγκεκριμένης περιοχής.


Πράγματι, μια μικρή βόλτα στους δρόμους πέριξ της πλατείας αρκεί για να διαπιστώσει κανείς τις εν εξελίξει μεταβολές. Πολλά ξενοδοχεία, self service laundries, πολυάριθμα «ενοικιάζεται» ή «πωλείται» στις εισόδους πολυκατοικιών καθώς και πινακίδες τοποθετημένες σε παλιές βιτρίνες που ενημερώνουν: «προσεχώς ξενοδοχείο».

 

Παράλληλα, τα έθνικ εστιατόρια καταλαμβάνουν μεγάλο μέρος της πλατείας, ενώ η ύπαρξη πολλών τουριστικών γραφείων δίνει έναν τόνο έντονης κοινωνικής κινητικότητας.

 

Λεωφορεία αφήνουν και παραλαμβάνουν συνεχώς κόσμο, εκατοντάδες πολίτες ταξιδεύουν ή καταφθάνουν από βαλκανικούς προορισμούς, συντελώντας, μεταξύ άλλων, στην αύξηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για την περιοχή.


Επιπλέον, όπως είπαν στη LiFO εκπρόσωποι του ξενοδοχειακού κλάδου, η περιοχή διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά που είναι ικανά να προσελκύσουν κεφάλαια και να της επιτρέψουν να μπει σε τροχιά ανάκαμψης.

 

Για παράδειγμα, δημοφιλείς προορισμοί της πρωτεύουσας και αξιοθέατα, όπως το Αρχαιολογικό Μουσείο, η Ακαδημία Πλάτωνος, ο Κεραμεικός και το ανακαινισμένο Εθνικό Θέατρο, βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής.

 

Ταυτόχρονα, η ύπαρξη του μετρό συμβάλλει στην προσέλκυση του νέου κοινού που καταφθάνει στην πόλη και αναζητά γνήσιες εμπειρίες, νέες γωνιές και αυθεντική περιήγηση στον αστικό ιστό.

 

Τις ανάγκες του σύγχρονου ταξιδιώτη της ψηφιακής πραγματικότητας ευελπιστεί να καλύψει το Kubic Athens Hotel στην Αγίου Κωνσταντίνου, που θεωρείται το πρώτο full digital ξενοδοχειακό συγκρότημα.
Τις ανάγκες του σύγχρονου ταξιδιώτη της ψηφιακής πραγματικότητας ευελπιστεί να καλύψει το Kubic Athens Hotel στην Αγίου Κωνσταντίνου, που θεωρείται το πρώτο full digital ξενοδοχειακό συγκρότημα.


Ήδη τους τελευταίους μήνες η εταιρεία του κλάδου φιλοξενίας Zeus International, εκτός από τη λειτουργία του πολυτελούς Wyndham Grand Athens, δημιούργησε στις αρχές του χρόνου στην οδό Αγίου Κωνσταντίνου το Κ29.

 

Πρόκειται για το πρώτο «έξυπνο» ξενοδοχειακό συγκρότημα επιπλωμένων διαμερισμάτων στο κέντρο της Αθήνας και στον τομέα των serviced apartments, το οποίο στοχεύει σε πιο νεανικό κοινό και έρχεται ως απάντηση στο Airbnb.

 

Τέλος, η ίδια εταιρεία βρίσκεται σε φάση προετοιμασίας ενός τρίτου κατασκευαστικού έργου στην πλατεία Καραϊσκάκη με την ονομασία Wyndham Grand Residences.

 

Την ίδια στιγμή, τις ανάγκες του σύγχρονου ταξιδιώτη της ψηφιακής πραγματικότητας ευελπιστεί να καλύψει το Kubic Athens Hotel στην Αγίου Κωνσταντίνου, που θεωρείται το πρώτο full digital ξενοδοχειακό συγκρότημα.

 

Στεγασμένο σε ένα παλιό βιομηχανικό κτίριο που διαθέτει πρόσοψη από χάλυβα και γυαλί, συνδυάζει τη σύγχρονη τεχνολογία με τις μοντέρνες παροχές, προσφέροντας tablet στα δωμάτια και τη λειτουργία 24ωρου μοντέρνου μπαρ στις εγκαταστάσεις του ξενοδοχείου.

 
Φυσικά, όλες αυτές οι επιχειρηματικές ενέργειες δεν είναι αρκετές ώστε να κρύψουν τη σκοτεινή πλευρά της συγκεκριμένης περιοχής. Μπορεί σταδιακά να διαφαίνονται στον ορίζοντα θετικά μηνύματα και προοπτικές βελτίωσης της αθηναϊκής αισθητικής, αλλά εξακολουθούν να διατηρούνται πολυάριθμα προβλήματα.

 

Όπως μου τόνισαν πολλοί κάτοικοι της περιοχής, καθημερινά έρχονται αντιμέτωποι με την παραβατικότητα, τα προβλήματα καθαριότητας, την ηχορρύπανση, τα διαλυμένα πεζοδρόμια, την εγκατάλειψη, τα παράνομα στέκια του αγοραίου έρωτα, τις εστίες των ναρκωτικών αλλά και την ανασφάλεια.

 

Άστεγοι στην περιοχή γύρω από το Μεταξουργείο. Φωτο: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΛΕΣΙΔΗΣ
Άστεγοι στην περιοχή γύρω από το Μεταξουργείο. Φωτο: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΛΕΣΙΔΗΣ

 

«Σε ελάχιστα μέτρα υπάρχει η οδός Ιάσονος, που αποτελεί μια "μαύρη τρύπα" για την πόλη. Όσοι τη διασχίζουν αντιλαμβάνονται απόλυτα την κατάντια και την πλήρη αδιαφορία των δημοτικών αρχών» επισημαίνει ιδιοκτήτης εστιατορίου της περιοχής.

 

«Χρήσιμη η ανάπτυξη, αλλά πρέπει να βρεθούν οι αναγκαίες λύσεις και να παρθούν άμεσα μέτρα, προκειμένου να επιτευχθεί η ανασύνθεση της περιοχής. Για πολλά χρόνια όλοι μάς είχαν ξεχάσει, ζούσαμε καθημερινά την απόλυτη παρακμή» δηλώνουν με σαφήνεια κάτοικοι που κάνουν την κυριακάτικη βόλτα τους στην πλατεία.


Το Μεταξουργείο είναι μια κλασική γειτονιά του αθηναϊκού κέντρου, όπου ο επισκέπτης ακόμα διακρίνει τις γκρίζες αστικές πολυκατοικίες με τις χαρακτηριστικές μπλε και πράσινες τέντες, τα ερειπωμένα διώροφα κτίρια και τα πολυώροφα πάρκινγκ.

 

«Τα βασικά στοιχεία που πρέπει να έχει σήμερα μια περιοχή προκειμένου να ενταχθεί στους χάρτες του "εξευγενισμού"» λέει σκωπτικά άνθρωπος ισχυρής εταιρείας συμβούλων ακινήτων.


Επομένως, η πλατεία Καραϊσκάκη αποκτά νέο πρόσωπο και μαγνητίζει τα βλέμματα του εναλλακτικού τουρισμού. Ωστόσο, οι ανησυχίες και τα προβλήματα παραμένουν ευδιάκριτα.

 

Το ερώτημα που τίθεται, λοιπόν, είναι το εξής: θα μπορέσει να παρουσιαστεί ένα σχέδιο βελτίωσης των υφιστάμενων υποδομών που να συμβαδίσει με τις ιδιωτικές πρωτοβουλίες; Ελπίζουμε να μην αποκτήσει ρητορική χροιά η συγκεκριμένη απορία.

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO