Κρίσεις πανικού και σπαράγματα αισιοδοξίας

Κρίσεις πανικού και σπαράγματα αισιοδοξίας Facebook Twitter
Η αισιοδοξία δεν είναι ξενέρωτη – είναι επαναστατική και τολμηρή και καίρια
3

Οικονομική και υπαρξιακή ανασφάλεια, δυστοπία, πολιτικός και οικολογικός τρόμος, κατάρρευση βεβαιοτήτων και ορθοδοξιών, εσχατολογικές σειρήνες, φετιχισμός με την Αποκάλυψη, αίσθηση τέλους.

Είναι τόσο ασφυκτικό το κλίμα καμιά φορά, όπως αποτυπώνεται στις επικεφαλίδες της επικαιρότητας, που αντανακλαστικά, μηχανικά σχεδόν, ενεργοποιούμε τη λειτουργία πανικού και απλώνουμε τις πλερέζες.


Είναι τα πράγματα τόσο χάλια ή έχουμε μπει οικειοθελώς σε ένα κακό μαζοχιστικό τριπ όπου η απαισιοδοξία μοιάζει με μοναδική δικλείδα ασφαλείας απέναντι σ' ένα απειλητικό και επισφαλές κοινωνικοπολιτικό περιβάλλον;

Και φταίνε μόνο ή κυρίως τα media που νιώθουμε έτσι (εμείς στη «Δύση» περισσότερο, που εκπέσαμε από τη βαθιά νιρβάνα μας, υποθέτω ένας νεαρός εκατομμυριούχος στην Κίνα το βλέπει αλλιώς το ζήτημα), με τους κραυγαλέους τίτλους και τις εσχατολογικές και ισοπεδωτικές προσεγγίσεις τους σε σύνθετα ζητήματα; Ή απλώς αυτά αναπαράγουν και επαναφορτίζουν ένα γενικότερο κλίμα και μια περιρρέουσα κουλτούρα αγωνίας και ζόφου;


Σύμφωνα με το νέο βιβλίο του κοινωνιολόγου και συγγραφέα Frank Furedi, How fear works (Πώς λειτουργεί ο φόβος), όπως παρουσιάζεται στο «Times Literary Supplement», όσοι καταδικάζουν τα media για τη δημιουργία πανικού, μέσω των αφηγημάτων τρόμου και αποκάλυψης που δημοσιεύουν, το κάνουν χρησιμοποιώντας και οι ίδιοι τη ρητορική συναγερμού που κριτικάρουν στους άλλους.

Υπάρχει, πάντως, και μια αντίρροπη στον φόβο και την απαισιοδοξία τάση, η οποία εκδηλώνεται είτε με τη μορφή μιας επιθυμίας για δράση και ακτιβισμό πάσης φύσεως είτε απλώς με μια διάθεση ηρωικής υπέρβασης της κατήφειας, του παραλυτικού άγχους, της αίσθησης ζόφου, μέσω μιας επιστράτευσης και τροφοδότησης των όποιων αισιόδοξων ενστίκτων μάς έχουν απομείνει.


Ο Furedi δεν αμφισβητεί την τάση των μέσων (συμπεριλαμβανομένων και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης) να τσιγκλάνε τις αγωνίες του κοινού για να τραβήξουν την προσοχή του, πιστεύει όμως ότι το να ρίχνουμε το φταίξιμο στα δημοσιεύματα είναι απλοϊκό. Για τον Furedi τα media δεν δημιουργούν τόσο τον φόβο όσο ενισχύουν –και εκμεταλλεύονται– προϋπάρχουσες τάσεις μοιρολατρίας.


Ο κεντρικός τους ρόλος είναι «η κανονικοποίηση ενός λόγου και ενός συστήματος συμβόλων προκειμένου να ερμηνεύσουν μέσω αυτών την κοινωνική εμπειρία» γράφει στο βιβλίο του και ως παράδειγμα φέρνει τους φόβους σχετικά με την παιδοφιλία, οι οποίοι δεν κατασκευάστηκαν από τα media, αυτά όμως «έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη δημιουργία των συμβόλων και των εικόνων που στοιχειώνουν τη φαντασία μας».


Υπάρχει, πάντως, και μια αντίρροπη στον φόβο και την απαισιοδοξία τάση, η οποία εκδηλώνεται είτε με τη μορφή μιας επιθυμίας για δράση και ακτιβισμό πάσης φύσεως είτε απλώς με μια διάθεση ηρωικής υπέρβασης της κατήφειας, του παραλυτικού άγχους, της αίσθησης ζόφου, μέσω μιας επιστράτευσης και τροφοδότησης των όποιων αισιόδοξων ενστίκτων μάς έχουν απομείνει.


Αυτή την τάση ενδεχομένως «εκμεταλλεύτηκε» και το περιοδικό «Time» στο πρόσφατο τεύχος του που ήταν αφιερωμένο στην αισιοδοξία. Στο πλαίσιο αυτού του αφιερώματος δημοσιεύτηκε και ένα κείμενο του σκηνοθέτη Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, στο οποίο γράφει μεταξύ άλλων:


«Η αισιοδοξία είναι η ριζοσπαστική επιλογή, η δύσκολη επιλογή, η γενναία επιλογή – αυτή που έχουμε πιο μεγάλη ανάγκη σήμερα... Αυτούς τους καιρούς, η πιο ασφαλής προεπιλογή για να δείχνει κανείς ευφυής είναι ο ακραίος σκεπτικισμός... Κάθε μέρα, μας ορίζει η ισορροπία των επιλογών μας – ανάμεσα στην αγάπη και στον φόβο, στην πίστη και στην απελπισία...

Η αισιοδοξία είναι το ένστικτό μας να εισπνεύσουμε την ώρα που ασφυκτιούμε. Η ανάγκη μας να διακηρύξουμε αυτό που "πρέπει να γίνει" ως αντίδραση σ' αυτό που γίνεται. Η αισιοδοξία δεν είναι ξενέρωτη – είναι επαναστατική και τολμηρή και καίρια».

Ξενέρωτη δεν είναι, και σίγουρα προτιμότερος ο ενθουσιασμός από την ομφαλοσκόπηση, αλλά πρέπει να βοηθάνε και οι άτιμες οι περιστάσεις – διότι πόσες φορές αντέχει κανείς να εμπιστευτεί το πνεύμα της ανάτασης, πριν προσγειωθεί ξανά με τη μούρη στο πάτωμα;

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Shortcut
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

2 σχόλια
"Και φταίνε μόνο ή κυρίως τα media που νιώθουμε έτσι (εμείς στη «Δύση» περισσότερο, που εκπέσαμε από τη βαθιά νιρβάνα μας, Πηγή: www.lifo.gr"Τυχαίνει να ζω πολλούς μήνες το χρόνο σε μεγάλη αναπτυσόμενη χώρα της Ασίας.Οι τιτλοι και το περιεχόμενο των εφημερίδων τους αλλά και των διαδυκτιακών sites καμμία σχέση με τη δική μας μαυρίλα.Δυναμισμός,ευφυείς ιδέες,προσδοκία για καλύτερο μέλλον κλπ..Εδώ στη Δύση τώρα που ακριβώς εκπέσαμε από την νιρβάνα μας,καλό είναι να συνειδητοποιήσουμε πως πρέπει επειγόντως να αποσυνδέσουμε στα κεφάλια μας την έννοια του ευημερώ από την συνήθεια της κατανάλωσης.Ευημερώ=καταναλώνω είναι μία εξίσωση που δεν βγαίνει πλέον.Νομίζω πως θα αναγκαστούμε να μάθουμε να ζούμε αλλιώς,με λιγότερα υλικά αγαθά,με νοιάξιμο για το περιβάλλον και τη φύση και όχι αυτή την εκδικητική μανία να τα υποτάξουμε,καταστρέψουμε όλα ,για νάχουμε να καταλώνουμε.Εν ολίγοις να αλλάξουμε μυαλά και φιλοσοφία ζωής,αν η Δύση καταφέρει να εφεύρει,στηρίξει μία φιλοσοφία ζωής λιγότερο εξαρτημένης από την κατανάλωση υλικών αγαθών,με βάση τον σεβασμό στον πλανήτη που ζούμε και την αίσθηση πως εμείς ανήκουμε στο Σύμπαν και δεν είμαστε κάτι έξω από αυτό,θα έχει προσφέρει στην ανθρωπότητα μία ανεκτίμητη υπηρεσία.
Αλήθεια, σε ποια χώρα;Γιατί, απ' όσο διαβάζω, στην Κίνα για παράδειγμα η αισιοδοξία (ή τουλάχιστον η απόκρυψη των αρνητικών ειδήσεων) αποτελεί θεμελιώδη υποχρέωση του πολίτη απέναντι στο κράτος. Πολλοί "γκρινιάρηδες" ακτιβιστές και δημοσιογράφοι βρίσκονται στην φυλακή και σε "στρατόπεδα αναμόρφωσης".Μάλιστα, οι κινεζικές αρχές ετοιμάζουν ένα νέο σύστημα αξιολόγησης-βαθμολόγησης των πολιτών τους. Πλήθος παραμέτρων [ από τον αριθμό παραβάσεων της τροχαίας έως η αξιολόγηση του εργοδότη σου και -κυρίως- η συμπεριφορά σου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (δηλαδή αν αναπαράγεις απόψεις αντικυβερνητικές ή δυνάμενες να θεωρηθούν ως τέτοιες) ] θα σου δίνουν και θα σου αφαιρούν πόντους. Ηδη, με βάση μια πρωτόλεια εφαρμογή αυτού του συστήματος, απαγορεύεται στα άτομα με χαμηλό σκορ να επιβιβάζονται σε αεροπλάνο. Αν τολμάς λοιπόν, ας μην είσαι αισιόδοξος...Παρόμοιες καταστάσεις θα πρέπει λίγο πολύ να ισχύουν και σε πολλές άλλες χώρες της Ασίας με ανελεύθερα (ή όχι ιδιαίτερα ελεύθερα στην πράξη) καθεστώτα.
Υπάρχουν και οι αισιόδοξα απαισιόδοξοι οι οποίοι θεωρούν ότι, παρά το γεγονός ότι τα πράγματα πηγαίνουν με σχεδόν μη αναστρέψιμο τρόπο προς το γκρεμό, οφείλει κανείς να αναλαμβάνει δράση για να εκμεταλλευθεί αυτό το "σχεδόν"! Eξάλλου, πόσες φορές το παιχνίδι δεν έμοιαζε ολοκληρωτικά χαμένο λίγο πριν την ριζική ανατροπή της κατάστασης! (Φυσικά, ακόμα περισσότερες φορές, το παιχνίδι και έμοιαζε, και ήταν ολοκληρωτικά χαμένο, παρά τις όποιες ηρωικές και απελπισμένες προσπάθειες μερικών, c'est la vie!)