Μετά την μακροχρόνια απαγόρευση πτήσεων για το μοντέλο Boeing 737 Max, ο συγκεκριμένος τύπος αεροσκάφους επιστρέφει στους αιθέρες με πολύ αυστηρές προδιαγραφές ασφαλείας.

 

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη σε διάρκεια απαγόρευση πτήσεων για επιβατικά αεροσκάφη στην ιστορία της πολιτικής αεροπορίας διεθνώς. Η απαγόρευση πτήσεων για τα μοντέλα Boeing 737 Max ισχύει από τις 13 Μαρτίου 2019 μέχρι σήμερα.

 

Αναμένεται όμως σύντομα να καταργηθεί, δεδομένου ότι η Αμερικανική Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας FAA θα δημοσιεύσει στις 18 Νοεμβρίου οδηγία με λεπτομέρειες σχετικά με τους όρους που πρέπει να πληρούνται ώστε να επιστρέψει το Boeing 737 Max εκ νέου σε λειτουργία.


Η American Airlines έχει ήδη προγραμματισμένες πτήσεις με αυτόν τον τύπο αεροσκάφους στις 29 Δεκεμβρίου για το δρομολόγιο Νέα Υόρκη-Mαϊάμι. Μετά από δύο συντριβές αεροσκαφών και 346 θανάτους, το κάποτε «best seller» Boeing 737 Max απαγορεύτηκε παγκοσμίως. Κι αυτό διότι διαπιστώθηκε ότι βασικές αιτίες των αεροπορικών τραγωδιών ήταν οι σοβαρές ελλείψεις και δυσλειτουργίες στο σύστημα πτήσης MCAS. Επίσης διαφαίνεται πως οι πιλότοι δεν είχαν εκπαιδευθεί επαρκώς στα νέα συστήματα για λόγους εξοικονόμησης οικονομικών πόρων, όπως μεταδίδει η Deutsche Welle.


Εντατικοί έλεγχοι και συστηματική παρακολούθηση

Πέρα από τα λάθη στην υπόθεση Boeing 737 Max, ελλείψεις είχαν καταγραφεί επίσης και στον μηχανισμό επίβλεψης της κατασκευάστριας Boeing. Στην ουσία η Αμερικανική Αρχή Αεροπορίας FAA είχε εκχωρήσει καθήκοντα εποπτείας στην ίδια την Βοeing.

 

«Τα τραγικά δυστυχήματα έβλαψαν όχι μόνο την αξιοπιστία της Boeing αλλά και της FAA, θέτοντας σε αμφισβήτηση ένα σύστημα έγκρισης μοντέλων αεροσκαφών που ίσχυε επί δεκαετίες. Κι αυτό διότι τις οδηγίες της FAA υιοθετούσαν σχεδόν αυτόματα πολλές αντίστοιχες αρχές ανά τον κόσμο.»

 

Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας EASA με έδρα την Κολωνία, έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα συμμετάσχει στο πρόγραμμα επαναφοράς των επίμαχων μοντέλων. Η ευρωπαϊκή αρχή έχει εκφράσει ικανοποίηση για τις αλλαγές στο σύστημα MCAS. Αυτό σημαίνει ότι μελλοντικά και ευρωπαϊκές εταιρείες θα μπορούν χρησιμοποιούν τα συγκεκριμένα Boeing. Tαυτόχρονα η ΕΑSA ζήτησε την ανάπτυξη ενός νέου, εξελιγμένου αισθητήρα για τη σαφή ανίχνευση της κατάστασης πτήσης, κάτι που μπορεί βέβαια να διαρκέσει δύο χρόνια.


Σε μια περίοδο που οι αερομεταφορές πλήττονται έντονα εξαιτίας της πανδημίας, ένας μεγάλος όμιλος στην Ευρώπη μπορεί σίγουρα να χαίρεται με την επαναφορά των Boeing 737 Max. «Αυτό το μοντέλο είναι το κλειδί της στρατηγικής μας για το μέλλον» ανέφερε ο επικεφαλής της Ryanair Έντι Γουίλσον. «Όσο πιο γρήγορα είναι διαθέσιμα τόσο το καλύτερο γιατί με το 737 Max θα μπορέσουμε να μειώσουμε κι άλλο το κόστος». Η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους είναι ο νούμερο 1 αγοραστής των συγκεκριμένων αεροσκαφών στην Ευρώπη με 135 παραγγελίες. «Υποθέτουμε ότι τα Max θα μπορέσουν να πετάξουν το επόμενο καλοκαίρι» ανέφερε ο ίδιος.


Καμία βιασύνη εν καιρώ πανδημίας

Ωστόσο οι περισσότεροι από τους υπόλοιπους πελάτες της Βοeing, συμπεριλαμβανομένων των Norwegian Air Shuttle (110 παραγγελίες), της Turkish Airlines (75) και της TUI (72), δεν φαίνεται να επείγονται για την παραλαβή των 470 αεροσκαφών που βρίσκονται σταθμευμένα στο Σιάτλ.

 

«Με τον κορωνοϊό, κανείς δεν βιάζεται εκτός από την Boeing» σχολίασε ο ειδικός σε θέματα αεροπλοΐας Σον Μπρόντερικ από το αμερικανικό πόρταλ Aviation Week. Κι αυτό διότι η Boeing πληρώνεται μετά την παραλαβή των αεροσκαφών. Παράλληλα πολλοί πελάτες έχουν κάνει πίσω από τις αρχικές 4.400 παραγγελίες των 737 Μax. Ήδη 1043 παραγγελίες ακυρώθηκαν ή στράφηκαν σε άλλα μοντέλα. Πάντως η Boeing συνέχισε να κατασκευάζει το συγκεκριμένο μοντέλο ακόμη και την περίοδο της απαγόρευσης.

 

Πάντως ακόμη και για τις εταιρείες που θέλουν να επενδύσουν στα 737 Max, τα πράγματα δεν θα λειτουργήσουν αυτόματα. Όσοι πιλότοι έχουν εκπαιδευτεί για το 737 Max θα πρέπει να ολοκληρώσουν πρόσθετη εκπαίδευση, κι αυτό μόλις εγκριθούν επίσημα οι σχετικές διαδικασίες. Η πεντάωρη εκπαίδευση θα αποτελείται από δύο ώρες στον προσομοιωτή και μία ώρα πρακτικής στο αεροσκάφος. Αυτή η φάση μπορεί να διαρκέσει μήνες για αρκετές χιλιάδες πιλότους σε μεγάλους ομίλους, όπως οι American Airlines.

 

Σημαντικό είναι επίσης να βρίσκονται σε πλήρη ετοιμότητα για τα νέα συστήματα, όχι μόνο οι πιλότοι μεγάλων δυτικών εταιρειών αλλά οι πιλότοι και στην Αιθιοπία ή την Ινδονησία. Εντούτοις, όπως επισημαίνουν ειδικοί, ένα εξίσου μεγάλο στοίχημα για την Boeing θα είναι να πείσει εκ νέου τους επιβάτες για την ασφάλεια των πτήσεων με τα συγκεκριμένα αεροσκάφη. «Για ορισμένους επιβάτες, ο φόβος της επιβίβασης σε ένα 737 Max είναι μεγαλύτερος από τον φόβο για τον κορωνοϊό» αναφέρει τέλος ο Σον Μπρότερικ.

 

«Σχεδιασμένα από κλόουν»

 

Στις αρχές Ιανουαρίου, η διοίκηση της Boeing έδωσε στη δημοσιότητα εκατοντάδες εσωτερικά μηνύματα στελεχών της που περιέχουν εξαιρετικά ωμά σχόλια για τη διαδικασία ανάπτυξης και πιστοποίησης του 737 MAX και τον ρόλο των εποπτικών φορέων σε αυτή.

 

Ένα από τα πιο εντυπωσιακά από τα οποία περιέχει την κρίση πως το αεροσκάφος «σχεδιάστηκε από κλόουν» που «με τη σειρά τους επιβλέπονται από μαϊμούδες» — όπου «κλόουν» οι αρχιτέκτονες αυτού του τύπου αεροσκάφους μεσαίων αποστάσεων και όπου «μαϊμούδες» η ομοσπονδιακή υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας (Federal Aviation Administration, FAA).


Τα μηνύματα αποκάλυπταν επίσης απόπειρες να αποφευχθεί ο αυστηρότερος έλεγχος του 737 MAX, ενώ οι συντάκτες τους χλευάζουν ανελέητα το αεροπλάνο, την εταιρεία, την FAA και ξένους εποπτικούς φορείς.

 

Σε ένα από τα μηνύματα, το οποίο στάλθηκε την 8η Φεβρουαρίου 2018, ενώ αεροσκάφη του τύπου βρίσκονταν πλέον στον αέρα, οκτώ μήνες πριν γίνει το πρώτο από τα δύο πολύνεκρα δυστυχήματα που εντέλει οδήγησαν στην καθήλωση όλου του στόλου στο έδαφος, ένας εργαζόμενος της Μπόινγκ ρωτάει έναν δεύτερο: «Θα επιβίβαζες την οικογένειά σου σ' ένα MAX (...); Διότι εγώ δεν θα το έκανα». Για να λάβει τη μονολεκτική απάντηση: «Όχι».

 

Κάποια από τα μηνύματα αποκαλύπτουν ιδίως τις προσπάθειες και τις πιέσεις που άσκησε η Μπόινγκ για να αποφύγει κάθε ενδεχόμενο να απαιτηθεί επανεκπαίδευση των πιλότων σε προσομοιωτές πτήσεων και η πιστοποίησή τους εκ νέου — πρόκειται για πανάκριβη και χρονοβόρα διαδικασία — ως προϋπόθεση για την απόκτηση του 737 MAX.

 

Η κατασκευάστρια άλλαξε γραμμή τον Ιανουάριο, ανακοινώνοντας πως προτείνει οι πιλότοι να εκπαιδευθούν σε προσομοιωτές και να πιστοποιηθούν εκ νέου πριν ξαναρχίσουν οι πτήσεις των 737 MAX. Πρόκειται για στροφή 180° σε σχέση με τη στάση που τηρούσε μέχρι τώρα, ότι δηλαδή αρκούσε μια εκπαίδευση σε υπολογιστή, διότι ο νέος τύπος ήταν παρόμοιος με το 737 NG. Η δημοσιοποίηση των μηνυμάτων αυτών, αποκάλυψε ότι στην εταιρεία ήταν κυρίαρχη η κουλτούρα των επιθετικών περικοπών κόστους και ότι η περιφρόνηση προς την FAA ήταν γενικευμένη.

 

Με πληροφορίες από Deutsche Welle

 

Ακολουθήστε το LiFO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

 

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο LiFO.gr