Τις προηγούμενες ημέρες, το Facebook αντιμετώπισε μια σειρά από κατηγορίες για την εσωτερική του λειτουργία, οι οποίες βασίζονταν σε αποκαλύψεις της Wall Street Journal και άλλων κραταιών Μέσων.

 

Πολλές από τις πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας προέρχονταν από εσωτερικά έγγραφα του Facebook, «φλυαρώντας» κάπως έτσι για την ύπαρξη πληροφοριοδοτών στους κόλπους του τεχνολογικού κολοσσού.

 

Ωστόσο, το σοβαρό που προκύπτει απ’ όλη αυτή τη διαρροή είναι ότι τα συγκεκριμένα έγγραφα θα αναγκάσουν κυβερνήσεις και ρυθμιστικές αρχές σε πολλή και σοβαρή δουλειά, καθώς τώρα, θέλοντας και μη, καλούνται να εξετάσουν μία σειρά από προβληματικά σημεία στη λειτουργία του Μέσου κοινωνικής δικτύωσης.

 

Και παρά το ότι για ακομα μία φορά το Facebook υπεραμύνθηκε των επιλογών και της πολιτικής του και υπερασπίστηκε τις διαδικασίες στις οποίες υπάγεται η λειτουργία του, ωστόσο δεν μπορεί να τοποθετηθεί επαρκώς απέναντι στις 5 αποκαλύψεις που ίσως αναγκάσουν το δίκτυο σε δομικές αλλαγές.

 

  1. Οι διασημότητες αντιμετωπίζονται διαφορετικά από το Facebook

Σύμφωνα με τα έγγραφα που αποκάλυψε η Wall Street Journal, πολλοί διάσημοι, πολιτικοί και χρήστες υψηλού προφίλ του Facebook αντιμετωπίζονταν βάσει διαφορετικών κανόνων, από αυτούς που προβλέπονται για το περιεχόμενο όλων των άλλων χρηστών. Φυσικά, η εφημερίδα επικαλείται ένα σύστημα γνωστό ως XCheck. Σε ό,τι αφορά το συγκεκριμένο σημείο, το Facebook παραδέχτηκε ότι η κριτική για τον τρόπο με τον οποίο εφάρμοσε το εν λόγω σύστημα διασταύρωσης ήταν «δίκαιη», ωστόσο τόνισε ότι αυτό το σύστημα σχεδιάστηκε για να δημιουργήσει «ένα επιπλέον βήμα», όταν η ανάρτηση που επρόκειτο να γίνει, απαιτούσε περισσότερη επεξήγηση.

 

«Αυτό το βήμα θα μπορούσε να καλύπτει και το περιεχόμενο ακτιβιστών ή δημοσιογράφων που δημοσιοποιούν περιστατικά βίας ή σκληρό περιεχόμενο από περιοχές πολεμικών συγκρούσεων», δικαιολογήθηκε εκπρόσωπος του κοινωνικού δικτύου.

 

Η ίδια πηγή ανέφερε ότι πολλά από τα έγγραφα, τα οποία επικαλείται η Wall Street Journal περιείχαν «παρωχημένες πληροφορίες που συνδυαστικά με άλλες δημιουργούν μια αφήγηση που τελικά χάνει τη σημαντική πληροφορία:  το ίδιο το Facebook είχε προλάβει να εντοπίσει το ζήτημα με το Xcheck και είχε ήδη αρχίσει να εργάζεται για την αντιμετώπισή του».

Και αντικειμενικά, όντως το Συμβούλιο Εποπτείας της πλατφόρμας, που επιλαμβάνεται και ζητήματα ελέγχου περιεχομένου, έχει ήδη ζητήσει ενέργειες που θα εξασφαλίζουν μεγαλύτερη διαφάνεια.

 

Σύμφωνα με τα όσα αποκάλυψε ένα blog αυτήν την εβδομάδα, τονίζεται ότι οι αποκαλύψεις «τράβηξαν το ενδιαφέρον στον φαινομενικά ασυνεπή τρόπο με τον οποίο η εταιρεία λαμβάνει αποφάσεις», ενώ παράλληλα ζητούνταν λεπτομερείς εξηγήσεις για το πώς λειτουργεί το σύστημα διασταύρωσης.

Στο ίδιο ιστολόγιο, γινόταν σαφές ότι η έλλειψη σαφήνειας στον διασταυρωμένο έλεγχο θα μπορούσε να συμβάλει στην αντίληψη ότι το Facebook «επηρεάστηκε αδικαιολόγητα από πολιτικά και εμπορικά συμφέροντα».

 

Μάλιστα, ο συντάκτης του Oversight Board, του συγκεκριμένου μπλογκ δηλαδή, που ασκεί κριτική στο Facebook, τόνισε ότι από τότε που ξεκίνησε να μελετά τον τρόπο με τον οποίο το Facebook «κόβει» συγκεκριμένες αναρτήσεις, το Συμβούλιο Εποπτείας που χρηματοδοτείται από το Facebook έχει κάνει περί τις 70 συστάσεις για το πώς η εταιρεία πρέπει να βελτιώσει τις πολιτικές της. Επιπλέον, έχει πλέον δημιουργήσει μια ομάδα για να αξιολογεί τον τρόπο με τον οποίο το κοινωνικό δίκτυο εφαρμόζει αυτές τις συστάσεις.

 

  1. Το Facebook ποτέ δεν απάντησε επαρκώς στα παράπονα και τις ανησυχίες των εργαζομένων του

Όσο για την τοποθέτηση του Facebook στις ανησυχίες των εργαζομένων σχετικά με την εμπορία ανθρώπων, από το blog χαρακτηρίστηκε ως «ανίσχυρη». Την άποψη ασπάζεται και η WSJ που στο σχετικό δημοσίευμά της, αναφέρεται στο γεγονός ότι πολύ συχνά εργαζόμενοι στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης αναφέρουν το πρόβλημα που υπάρχει με αναρτήσεις από καρτέλ ναρκωτικών ή διακινητές ανθρώπων, αλλά στο τέλος η απάντηση που λαμβάνουν είναι ήσσονος αξίας...

 

Κι όμως, μόλις τον Νοέμβριο του 2019, το αραβικό BBC είχε αποκαλύψει μία υπόθεση σύγχρονων οικιακών σκλάβων που πωλούνταν στο Instagram (!) και βάσει των εσωτερικών εγγράφων αποκαλύπτεται τελικά ότι το Facebook γνώριζε ήδη το ζήτημα. Κάπου εδώ η WSJ επισημαίνει ότι το Facebook προχώρησε σε κάποιες μεμονωμένες ενέργειες και μόνο όταν η Apple απείλησε να αφαιρέσει τα προϊόντα του από το App Store.

 

Προς υπεράσπισή του, το Facebook δήλωσε ότι είχε μια «ολοκληρωμένη στρατηγική» για να κρατήσει τους ανθρώπους ασφαλείς, συμπεριλαμβανομένων «και κοινωνικών ομάδων απ’ όλον τον κόσμο σε πάνω από 50 ομιλούμενες γλώσσες, με εκπαιδευτικούς πόρους και συνεργασίες με τοπικούς εμπειρογνώμονες και fact checkers».

Όλα αυτά, τη στιγμή που οι επικριτές της πλατφόρμας επιμένουν ότι το Facebook δεν έχει τα μέσα να ελέγξει επαρκώς όλο το περιεχόμενο που δημοσιεύεται στο δίκτυο του και να προστατεύσει τα 2,8 δισεκατομμύρια χρηστών του.

Ο David Kirkpatrick, συγγραφέας του The Facebook Effect, δήλωσε στο podcast του «Tech Tent» του BBC ότι ένιωθε ότι το Facebook δεν είχε κανένα κίνητρο «να κάνει το παραμικρό για να μετριάσει τη ζημιά» εκτός των ΗΠΑ.

 

«Η αλήθεια είναι ότι έχουν κάνει αρκετά πράγματα, μεταξύ των οποίων και να προσλάβουν αρκετούς διαχειριστές περιεχομένου, αλλά ένα στατιστικό στοιχείο που με κατέπληξε από το δημοσίευμα της Wall Street Journal ήταν ότι για όλα τα περιστατικά παραπληροφόρησης ή ελλειπούς ενημέρωσης το 2020, μόνο το 13% όλων αυτών ήταν περιστατικά εκτός των Ηνωμένων Πολιτειών», λέει ο ίδιος.

«Για μια υπηρεσία που κατά το 90% της δραστηριοποιείται εκτός των Ηνωμένων Πολιτειών - και που είχε τεράστιο αντίκτυπο, με πολύ αρνητικό τρόπο, στην πολιτική χωρών όπως οι Φιλιππίνες, η Πολωνία, η Βραζιλία, η Ουγγαρία, η Τουρκία - δεν κάνουν τίποτα για να τα διορθώσουν και να τα διαχειριστούν όλα αυτά».

 

Ο Kirkpatrick τόνισε επίσης ότι το Facebook «ανταποκρινόταν μόνο σε πιέσεις δημοσίων σχέσεων» στις ΗΠΑ κι αυτό μόνο και μόνο επειδή θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά την τιμή της μετοχής του.

 

  1. Το Facebook αντιμετωπίζει μια τεράστια μήνυση από τους μετόχους του

Στην παρούσα φάση, το δίκτυο έχει να αντιμετωπίσει και μία εξαιρετικά σύνθετη δικαστική διαμάχη από την ομάδα των μετόχων του.

Η ομάδα ισχυρίζεται, μεταξύ άλλων, ότι η αποζημίωση των 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων του Facebook προς την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ για την επίλυση του σκανδάλου δεδομένων της Cambridge Analytica ήταν τόσο υψηλή, κυρίως επειδή προέκυψε κατά τρόπο που εγγυόταν την προστασία του Mark Zuckerberg από τον κίνδυνο της προσωπικής ευθύνης.

Το Facebook δήλωσε ότι δεν έχει τίποτα να προσθέσει αναφορικά με αυτήν την υπό εξέλιξη νομική υπόθεση.

 

  1. Επιδίδεται το Facebook σε μία εκστρατεία θετικών ιστοριών που αφορούν την πλατφόρμα; Πλασάρεται ως το υπέρτατο καλό των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης;

Τις προηγούμενες ημέρες, οι New York Times εξέφρασαν την άποψη ότι το Facebook είχε ξεκινήσει μια εκστρατεία θετικών ειδήσεων που αφορούν τη λειτουργία του και προκειμένου να ενισχύσει την εικόνα του. Οι συγκεκριμένες ειδήσεις «έσκαγαν» στα time line των χρηστών του και δεν ήταν παρά μία ενέργεια σχεδιασμένη από το Project Amplify που δημιουργήθηκε για να «δείξει στους ανθρώπους θετικές ιστορίες για το κοινωνικό δίκτυο».

 

Επί του συγκεκριμένου, το δίκτυο σχολίασε ότι δεν υπήρξε απολύτως καμία αλλαγή στο σύστημα κατάταξης ειδήσεων που βλέπουν οι χρήστες στον «τοίχο» τους.

 

Ωστόσο, και μέσα από μία σειρά από tweets, ο εκπρόσωπος Τζο Όσμπορν είπε ότι η δοκιμή αυτού που ο ίδιος αποκάλεσε «πληροφοριακή μονάδα στο Facebook» ήταν μικρή και έλαβε χώρα μόνο σε «τρεις πόλεις». Όπως εξήγησε επρόκειτο για ειδήσεις που είχαν ευκρινή ετικέτα που να πληροφορεί τον χρήστη ότι το περιεχόμενο που διάβαζε προερχόταν από την επίσημη εταιρεία του Facebook.

Ο ίδιος διευκρίνισε ότι επρόκειτο για πρωτοβουλία παρόμοια με τις πρωτοβουλίες εταιρικής ευθύνης που υιοθετούν και άλλες μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες.

 

  1. Το Facebook γνώριζε ότι το Instagram είναι «τοξικό» για τους εφήβους

Μια άλλη σημαντική αποκάλυψη ήταν αυτή που ήθελε την εταιρεία απολύτως ενήμερη για τον αντίκτυο του Instagram σε εφήβους. Το Facebook, όπως αποκαλύφθηκε είχε διεξάγει λεπτομερή έρευνα για το πώς το Instagram επηρεάζει τους εφήβους, αλλά δεν μπήκε στη διαδικασία να κοινοποιήσει στους χρήστες τα ευρήματα αυτής της έρευνας. Σύμφωνα με μία σειρά από γραφήματα που δημοσίευσε η η Wall Street Journal, το 32% των έφηβων κοριτσιών που έλαβαν μέρος στην έρευνα, δήλωσε ότι ένω ήδη ένιωθε άσχημα για την εικόνα του σώματός του, το αίσθημα αυτό έγινε σαφώς χειρότερο, όταν έβλεπε φωτογραφίες άλλων γυναικών –με αψεγάδιαστα σώματα- στο Instagram...

 

Στον απόηχο των αποκαλύψεων των συγκεκριμένων εγγράφων, το Fox News μετέδωσε νωρίτερα μέσα στην εβδομάδα, ότι ο πληροφοριοδότης που διέρρευσε τις πολύτιμες πληροφορίες στην WSJ θα αποκαλύψει την ταυτότητά του και θα συνεργαστεί με το Κογκρέσο, όταν του ζητηθεί.

 

Είτε συμβεί αυτό είτε όχι, το γεγονός ότι το Facebook απέτυχε να διαχειριστεί –και κυρίως απέφυγε να κοινοποιήσει- τις δικές του λεπτομερείς μελέτες και αναφορικά με το κακό που προκαλεί η πλατφόρμα του στους χρήστες, δίνουν τροφή για σκέψη στους Αμερικανούς πολιτικούς – και όχι μόνο σε αυτούς...

ΠΗΓΗ: BBC.com