Το κόστος της υγείας λόγω της ρύπανσης που προκαλούν τα αυτοκίνητα είναι υψηλότερο στο Λονδίνο από οποιαδήποτε άλλη πόλη στην Ευρώπη, σύμφωνα με μελέτη.

 

Η μελέτη μετρά τον οικονομικό αντίκτυπο από τις εκπομπές ρύπων των οχημάτων στους θανάτους, την υγεία και τις χαμένες εργάσιμες ημέρες σε 432 αστικές περιοχές

 

Δύο άλλες αστικές περιοχές στο Ηνωμένο Βασίλειο, το Μάντσεστερ και τα West Midlands, έχουν το 15ο και το 19ο υψηλότερο κόστος αντίστοιχα, μεταξύ των 432 ευρωπαϊκών πόλεων που αναλύθηκαν.

 

Το κόστος μετρά τη συνολική διάβρωση της δημόσιας ευημερίας, που ορίζεται ως η διαβίωση μακράς και υγιούς ζωής σε καθαρό περιβάλλον.

 

Η έρευνα ποσοτικοποιεί τη νομισματική αξία του πρόωρου θανάτου, της νοσοκομειακής περίθαλψης, των χαμένων εργάσιμων ημερών και άλλων εξόδων υγείας, που προκαλούνται από σωματίδια, όζον και διοξείδιο του αζώτου. Η ατμοσφαιρική ρύπανση δεν ελήφθη υπόψη.

 

Οι ερευνητές της CE Delft χρησιμοποίησαν τη ρύπανση και τα δημογραφικά δεδομένα της Eurostat από το 2018 και τις συστάσεις του ΠΟΥ για την μελέτη τους, η οποία δημοσιεύθηκε από την Ευρωπαϊκή Συμμαχία Δημόσιας Υγείας (EPHA), ένα δίκτυο που συνδέεται με ΜΚΟ στον τομέα της υγείας σε όλη την Ευρώπη.

 

Οι 130 εκατομμύρια κάτοικοι των πόλεων που ερευνήθηκαν στη μελέτη υπέστησαν ζημιά άνω των 150 δισεκατομμυρίων λιρών ετησίως, με μέσο κόστος 349 εκατομμύρια λίρες ανά πόλη.

 

Οι θάνατοι που σχετίζονται με τη ρύπανση συμβάλλουν στο 76% του κόστους, ενώ οι όλες οι άλλες ασθένειες καλύπτουν το υπόλοιπο ποσοστό. Ωστόσο, πιστεύεται ότι το κόστος υποτιμάται επειδή αρκετές πόλεις υποεκτιμούν το επίπεδο ρύπανσης.

 

Τα οχήματα ντίζελ είναι ένας από τους κύριους συντελεστές της ζημιάς. Μετά το σκάνδαλο εξαπάτησης εκπομπών της Volkswagen το 2015, τα αυτοκίνητα ντίζελ και τα φορτηγά βρέθηκαν να υπερβαίνουν τα όρια της ΕΕ σε εκπομπές ρύπων, που αποτελούν την κύρια πηγή διοξειδίου του αζώτου (NO2).

 

Επιπλέον, τα μοντέλα ντίζελ, που ήταν παλαιότερα από το πρότυπο Euro 6, εκπέμπουν γενικά περισσότερα σωματίδια (PM) από άλλους κινητήρες ορυκτών καυσίμων, και αποτελούν επίσης το μεγαλύτερο μερίδιο του ευρωπαϊκού στόλου.

 

Τα NO2, PM και όζον σε επίπεδο εδάφους (O3) - επίσης προέρχονται σε μεγάλο βαθμό από το ντίζελ - ευθύνονται για σχεδόν 500.000 πρόωρους θανάτους σε όλη την Ευρώπη κάθε χρόνο.

 

Οι ερευνητές επικεντρώθηκαν σε αυτούς τους τρεις μολυσματικούς παράγοντες και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το PM ευθύνεται για τη συντριπτική πλειονότητα του κοινωνικού κόστους (82,5% κατά μέσο όρο), σε σύγκριση με το NO2 (15%) και το O3 (2,5%).

 

Το Λονδίνο υφίσταται το υψηλότερο κοινωνικό κόστος, στα 10,32 δισ. λίρες ετησίως, πολύ μπροστά από άλλες ευρωπαϊκές πόλεις όπως το Βουκουρέστι (5,75 δισ. λίρες), το Βερολίνο (4,75 δισ. λίρες), η Βαρσοβία (3,83 δισ. λίρες), η Ρώμη (3,76 δισ. λίρες) και Παρίσι (3,18 δισ. λίρες).

 

Το μέγεθος της πόλης, σε συνδυασμό με το επίπεδο ρύπανσης, είναι ένας βασικός παράγοντας που συμβάλλει στο συνολικό κοινωνικό κόστος.

 

Όσο μεγαλύτερος είναι ο πληθυσμός που επηρεάζεται από υψηλά επίπεδα ρύπανσης, τόσο υψηλότερο είναι το ποσοστό των ατόμων, που χάνουν εργάσιμες ημέρες και παράλληλα, έχουν μικρότερο προσδόκιμο ζωής.

 

Το κατά κεφαλήν κόστος σε σχέση με το εισόδημα ποικίλλει επίσης μεταξύ των πόλεων. Κατά μέσο όρο, κάθε Ευρωπαίος κάτοικος πόλης πληρώνει πάνω από 1.156 λίρες ετησίως, που αντιστοιχεί στο 3,9% του εισοδήματος των νοικοκυριών.

 

Οι φτωχότερες πόλεις τείνουν να χάνουν μεγαλύτερο μερίδιο εισοδήματος, με απώλειες που φτάνουν το 10% σε πολύ μολυσμένες και πυκνοκατοικημένες πόλεις στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, όπου οι μισθοί είναι χαμηλότεροι.

 

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το κόστος ανά κάτοικο πόλης είναι 905 λίρες, αντιπροσωπεύοντας το 2,7% του μέσου ετήσιου εισοδήματος.

 

Το Λονδίνο βρίσκεται στην κορυφή της λίστας πόλεων του Ηνωμένου Βασιλείου με κόστος 1.173 λίρες ανά άτομο, ενώ οι κάτοικοι του Plymouth φέρουν το χαμηλότερο κόστος των πόλεων που μελετήθηκαν, στα 562 λίρες κατά κεφαλή.

 

Η μελέτη δείχνει ότι οι πολιτικές που αφορούν σε μετακινήσεις μπορούν να επηρεάσουν το κόστος που προκαλείται από την ατμοσφαιρική ρύπανση λόγω της εκπομπής ρύπων από τα οχήματα. Για παράδειγμα, 1% υψηλότερη μέση διάρκεια της μετακίνησης προς την εργασία αυξάνει τη ζημιά από το PM10 κατά 0,29% και από το NO2 κατά 0,54%.

 

Πολλές χώρες σχεδιάζουν να απαγορεύσουν την πώληση ντίζελ και βενζινοκίνητων αυτοκινήτων έως το 2030, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, της Ολλανδίας και της Ιρλανδίας, ενώ ο τρέχων στόχος του Ηνωμένου Βασιλείου είναι το 2035. Η Γαλλία έχει μεταθέσει τον στόχο αυτόν για το 2040.

 

Αυτό θα μειώσει τα επίπεδα ορισμένων ρύπων, αν και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να παράγουν σημαντικές ποσότητες ρύπανσης σωματιδίων λόγω της φθοράς των ελαστικών και των φρένων.

 

Τα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις περισσότερες πόλεις της Ευρώπης βρίσκονται σε παράνομα επίπεδα. Σε μια προσπάθεια μείωσης της ρύπανσης και των σχετικών δαπανών, πολλές πόλεις άρχισαν όλο και περισσότερο να διαθέτουν περισσότερο χώρο για βιώσιμους τρόπους μεταφοράς, όπως περπάτημα και ποδηλασία, καθώς και αύξηση των επενδύσεων στις δημόσιες συγκοινωνίες.

 

Με πληροφορίες του Guardian

 

Ακολουθήστε το LiFO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

 

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο LiFO.gr