Ένα εγκαταλελειμένο τάνκερ αγκυροβολημένο στα ανοιχτά της Υεμένης με πάνω από ένα εκατομμύριο βαρέλια αργού πετρελαίου κινδυνεύει να διαρραγεί, να βυθιστεί ή ακόμα και να εκραγεί, προκαλώντας τεράστια περιβαλλοντική ζημιά στη θαλάσσια ζωή της Ερυθράς Θάλασσας, τα εργοστάσια αφαλάτωσης και τις διεθνείς ναυτικές διαδρομές, προειδοποιούν τα Ηνωμένα Έθνη.

 

Οι αντάρτες Χούτι που ελέγχουν την περιοχή όπου βρίσκεται παροπλισμένο το πλοίο, αρνήθηκαν πρόσβαση στους επιθεωρητές των Ηνωμένων Εθνών.

 

Εσωτερικά έγγραφα, ωστόσο, που περιήλθαν στην κατοχή του Associated Press υποδεικνύουν πως το θαλασσινό νερό έχει εισέλθει στο μηχανοστάσιο του πετρελαιοφόρου -που εδώ και πάνω από πέντε χρόνια δεν έχει συντηρηθεί- προκαλώντας ζημιές στις σωληνώσεις και αυξάνοντας τον κίνδυνο βύθισής του. Η σκουριά έχει καλύψει μεγάλα μέρη του τάνκερ ενώ υπάρχει διαρροή αδρανών αερίων - που λειτουργούν σε τάνκερ με εύφλεκτο φορτίο ως μονωτικά υλικά προς αποφυγή χημικών αντιδράσεων.

 

Σύμφωνα με τους ειδικούς, η συντήρηση στο πλοίο δεν είναι πλέον εφικτή καθώς η ζημιά που έχει υποστεί είναι πλέον μη αναστρέψιμη.

 

Για χρόνια, τα Ηνωμένα Έθνη επιχειρούν να στείλουν επιθεωρητές για να εκτιμήσουν τη ζημιά στο σκάφος υπό την ονομασία FSO Safer και να αναζητήσουν τρόπους να αδειάσουν το πετρέλαιο και να ελλιμενίσουν με ασφάλεια το σκουριασμένο σκαρί.

 

Ωστόσο, σύμφωνα με Ευρωπαίο διπλωμάτη, κυβερνητικό αξιωματούχο της Σαναά και την ιδιοκτήτρια εταιρεία του τάνκερ (που μίλησαν σε καθεστώς ανωνυμίας στο ΑΡ), οι Χούτι έχουν αρνηθεί. Ο διπλωμάτης, μάλιστα, ανέφερε πως αντιμετωπίζουν το σκάφος σαν «αποτρεπτικό παράγοντα, σαν να έχουν κάποιο πυρηνικό όπλο»: «Το λένε απροκάλυπτα στα Ηνωμένα Έθνη. "Θέλουμε να το έχουμε ως κάτι που θα αντιτάξουμε κάτα της διεθνούς κοινότητας αν μας επιτεθεί". Οι Χούτι ευθύνονται ξεκάθαρα για την αποτυχία του ΟΗΕ να φροντίσει το πλοίο» λέει χαρακτηριστικά ο Ευρωπαίος.

 

Το τάνκερ κατασκευάστηκε στην Ιαπωνία και πουλήθηκε στην κυβέρνηση της Υεμένης το '80 ως χώρος αποθήκευσης πετρελαίου προς εξαγωγή. Έχει ωρητικότητα τουλάχιστον 3 εκατ. βαρελιών, μήκος 360 μέτρα και 34 δεξαμενές ενώ ετησίως χρειαζόταν 11.000 τόνους καυσίμων λειτουργίας, με κόστος άνω των 8 εκατ. δολαρίων.

 

Το 2015, η ετήσια συντήρησή του σταμάτησε οριστικά και τα περισσότερα μέλη πληρώματος αποχώρησαν.

 

Ο εμφύλιος στην Υεμένη έχει προκαλέσει, εκτός των άλλων, τεράστια καταστροφή στις περισσότερες περιοχές ελέγχου των -υποστηριζόμενων από το Ιράν- Σιιτών Χούτι. Λόγω της εγκύτητας του τάνκερ στο λιμάνι της Χοντέιντα, υπάρχει έντονος φόβος πως μια αδέσποτη οβίδα ή σφαίρα ίσως χτυπήσουν το σκάφος, προκαλώντας τεράστια έκρηξη ή διαρροή πετρελαίου στην Ερυθρά Θάλασσα.

 

Με πληροφορίες από Associated Press