Το φαινόμενο του bullying, δηλαδή η άσκηση ψυχολογικής και σωματικής βίας εναντίον παιδιών από συνομιλήκους τους, φαίνεται να έχει πάρει ανησυχητικές διαστάσεις και στη χώρα μας.
Έτσι, το Υπουργείο Υγείας και η Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου (ΕΨΥΠΕ) καθιέρωσαν την 6η Μαρτίου ως Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και έστειλαν στα σχολεία της χώρας σχετική εγκύκλιο με προτεινόμενες δράσεις και εκδηλώσεις, που μπορούν να πραγματοποιηθούν με πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών. Παράλληλα ανακοινώθηκε ότι ξεκινά η λειτουργία τηλεφωνικής συμβουλευτικής γραμμής υποστήριξης για εκπαιδευτικούς και γονείς, η λειτουργία κινητής μονάδας παρέμβασης σε περιστατικά βίας και εκφοβισμού καθώς και μια διαδικτυακή συμβουλευτική υπηρεσία υποστήριξης για εκπαιδευτικούς, παιδιά, εφήβους μαθητές και νέα άτομα.
Επίσης, εφαρμόζεται ειδικό πρόγραμμα πρόληψης και αντιμετώπισης εκφοβισμού και βίας σε σχολεία που εντάσσονται σε Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας, με πρώτη εφαρμογή στο σχολικό συγκρότημα της Γκράβας.
Αυτή τη στιγμή πραγματοποιείται διαδικτυακή συζήτηση με θέμα τα προβλήματα βίας που αντιμετωπίζουν οι μαθητές στα σχολεία που διοργανώνει το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης & Θρησκευμάτων και η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς σε συνεργασία με το «Δίκτυο κατά της Βίας στο Σχολείο» με αφορμή την «Ημέρα κατά της Βίας στο Σχολείο».
Στο μπλογκ της ΕΨΥΠΕ μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά, έρευνες που έχουν γίνει σχετικά με το φαινόμενο του Bullying. Παρακάτω αναφέρουμε κάποια ενδεικτικά αποτελέσματα.
Τα αποτελέσματα έρευνας-παρέμβασης που πραγματοποιήθηκε σε δημοτικά σχολεία της Αθήνας, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ΔΑΦΝΗ « Πρόγραμμα Αξιολόγησης και Ευαισθητοποίησης για την Ενδοσχολική Βία και τον Εκφοβισμό», έδειξαν ότι:
- Το 22,5% των μαθητών έχει υποστεί κάποια μορφή λεκτικής βίας όπως κοροϊδίες, πειράγματα κ.α., σωματικής βίας όπως χτυπήματα κ.α., σεξουαλικής παρενόχλησης όπως σεξουαλικά σχόλια, χειρονομίες κ.α., έμμεσης μορφής βίας όπως κλοπή, καταστροφή πραγμάτων κ.α., ή βία κοινωνικού τύπου όπως αποκλεισμός από την ομάδα, απειλές κ.α., με συχνότητα 2-3 φορές το μήνα ή και περισσότερο κατά τους τελευταίους δύο μήνες.
- Το 10,11% των μαθητών έχει ασκήσει κάποια μορφή βίας και εκφοβισμού στους συμμαθητές του.
- Οι μαθητές αντιλαμβάνονται ότι οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν να επέμβουν μόλις στο 33% των περιπτώσεων, ενώ οι δάσκαλοι αντίθετα δηλώνουν ότι βοηθούν στην πλειοψηφία των περιπτώσεων ( 79,4%).
- Οι μαθητές στην πλειοψηφία τους ( 61,54%) αναφέρουν ότι οι γονείς δεν έρχονται σε επαφή με το σχολείο για να σταματήσουν τον εκφοβισμό.
Τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιήθηκε σε Γυμνάσια της Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του ίδιου προγράμματος, έδειξαν ότι:
- Το 7,8 των μαθητών ασκεί λεκτική βία προς συμμαθητές και ένα 4%σωματική βία.
- Το 12% των μαθητών πέφτει θύμα λεκτικής βίας, το 7,7 θύμα ψεμάτων και διάδοσης φήμης εις βάρος του και το 5,9% βιώνει πρακτικές κοινωνικού αποκλεισμού από τις ομάδες ή τις παρέες του σχολείου.
- Το 81% των μαθητών υποστηρίζει ότι απουσιάζει η συνεργασία οικογένειας και σχολείου για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού.
- Η πρακτική που υιοθετούν οι μαθητές για να αντιμετωπίσουν καταστάσεις ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού είναι συνήθως η αγνόησή τους ( 56,1%)
σχόλια