Η κοινωνική καινοτομία στην Ελλάδα, μέσα από δύο έξυπνες πρωτοβουλίες

Η κοινωνική καινοτομία στην Ελλάδα, μέσα από δύο έξυπνες πρωτοβουλίες Facebook Twitter
0

ADVERTORIAL

Του Νίκου Μπαλτά

Οικονομολόγος (Msc Finance, Uni. Strathclyde), συνιδρυτής, μέλος του Δ.Σ. και γενικός διευθυντής της ΙΑΣΙΣ ΑμΚΕ

 

Ορισμένοι θυμόμαστε την πρώτη μας επαφή με το κινητό τηλέφωνο όταν ανακαλύφθηκε –τότε είχε το μέγεθος ενός τούβλου– και τα συναισθήματα που μας προκάλεσε η όψη του. Κυρίως όμως θυμόμαστε τον τρόπο που επέδρασε στη ζωή μας κάνοντάς την πιο αποτελεσματική, γρήγορη και άμεση.


Η συνέχεια είναι γνωστή σε όλους, η τεχνολογία έγινε μέρος της καθημερινότητάς μας, με παρόμοια παραδείγματα να είναι τα παιχνίδια virtual reality ή τα «έξυπνα» αυτοκίνητα που οδηγούν μόνα τους. Η τεχνολογία συνέβαλε σημαντικά και δραστικά και σε άλλους τομείς με τους οποίους δεν ερχόμαστε καθημερινά σε επαφή όπως η εξέλιξη στους μικροεπεξεργαστές και άλλα εξειδικευμένα πεδία.

Η κοινωνική καινοτομία στην Ελλάδα, μέσα από δύο έξυπνες πρωτοβουλίες Facebook Twitter


Πάντα η αλλαγή και η εξέλιξη ήταν αυτά που έκαναν τον άνθρωπο ξεχωριστό. Κοινός παρονομαστής κάθε καινοτομίας είναι το πώς θα κάνουμε πιο αποτελεσματική και λειτουργική τη ζωή μας. Με το ίδιο σκεπτικό οφείλουμε να δούμε τον χώρο της κοινωνικής προσφοράς και γενικότερα τα συστήματα παροχής υπηρεσιών σε ευάλωτες και ευπαθείς ομάδες που εισάγουν νέες μεθόδους και τρόπους λειτουργίας.


Σύμφωνα με το Κέντρο Κοινωνικής Καινοτομίας του IΝSEAD, η κοινωνική καινοτομία μπορεί να οριστεί ως εισαγωγή νέων μοντέλων Ο Νίκος Μπαλτάς -Οικονομολόγος (Msc Finance, Uni. Strathclyde), συνιδρυτής, μέλος του Δ.Σ. και γενικός διευθυντής της ΙΑΣΙΣ ΑμΚΕεπιχειρηματικότητας και μηχανισμών βασισμένων στην αγορά που προσφέρουν βιώσιμη οικονομική, περιβαλλοντική και κοινωνική ευημερία.


Να δούμε λοιπόν πώς λειτουργεί αυτό μέσα από δύο έξυπνες πρωτοβουλίες.


Πρώτα από όλα, να θυμηθούμε και να ξεχωρίσουμε δύο από τα ομολογουμένως χιλιάδες κοινωνικά προβλήματα της χώρας μας:


Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η εικόνα των νέων ανθρώπων που περπατούν στον δρόμο απορροφημένοι στο κινητό τους αδιαφορώντας για τα εξωτερικά ερεθίσματα. Σταδιακά η ψηφιακή τους ζωή γίνεται περισσότερο σημαντική από την πραγματική εμφανίζοντας μειωμένο κίνητρο για την ανάπτυξη προσωπικών δεξιοτήτων και κατ' επέκταση αδιαφορία για τα κοινά.


Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί ότι το ζήτημα δεν εντοπίζεται στην τεχνολογία και τις αρνητικές προεκτάσεις της αλλά στον τρόπο με τον οποίο εμείς οι ίδιοι τη χρησιμοποιούμε ως εργαλείο και όχι ως υποκατάστατο της πραγματικής ζωής. Η Generation Z είναι μια γένια που μεγάλωσε μέσα στα smartphones και τα social media – για να την προσεγγίσει κάποιος χρειάζεται να μιλάει τη γλώσσα της και η εκπαίδευση που θα προσφέρει να είναι διαδραστική.


Η λύση έρχεται μέσα από τη νέα εφαρμογή CONNECT YOUR CITY, μια πρωτοβουλία των Κέντρων Νέων CONNECT YOUR CITY που στοχεύει στο reverse engineering σε σχέση με το παρόν πρόβλημα.

Η κοινωνική καινοτομία στην Ελλάδα, μέσα από δύο έξυπνες πρωτοβουλίες Facebook Twitter


Με λίγα λόγια, χρησιμοποιεί τα θετικά στοιχεία των ηλεκτρονικών παιχνιδιών ώστε να είναι ελκυστική για να προσεγγίσει την Generation Z με τελικό σκοπό όχι να τους εγκλωβίσει στο ψηφιακό περιβάλλον αλλά να τους οδηγήσει σε μια ζωντανή κοινότητα νέων με εθελοντικές δράσεις, ποικίλα δώρα και προβολή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μέσα από ψυχαγωγικές δράσεις.


Η διαδικασία είναι απλή:

  • Κατεβάζετε την εφαρμογή και δημιουργείτε με δύο κλικ ένα προφίλ.
  • Διαλέγετε challenges από μια κατηγορία όπως εθελοντισμός, εκπαίδευση και διασκέδαση.
  • Με κάθε challenge που ολοκληρώνετε, κερδίζετε πόντους.
  • Παίζετε με τους φίλους σας, τους γείτονες και αγνώστους από κάθε γωνιά της Ευρώπης, ενώ παράλληλα ανταγωνίζεστε για να γίνετε οι καλύτεροι.
  • Όσο πιο ψηλά φτάσετε στην κατάταξη, τόσο περισσότερα δώρα και αναγνωρισιμότητα κερδίζετε.

Οι δράσεις της εφαρμογής CONNECT YOUR CITY προσφέρουν στην Generation Z και στους Millennials ένα άκρως ελκυστικό περιβάλλον ώστε να αποκτήσουν κίνητρα για να κινητοποιηθούν τόσο σε προσωπικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο. Οι εθελοντικές δράσεις που υλοποιούνται προέρχονται από μια πληθώρα οργανισμών, δήμων και φορέων που δραστηριοποιούνται στο ανθρωπιστικό και περιβαλλοντικό/οικολογικό πεδίο.


Η κοινωνική καινοτομία εντοπίζεται στα εξής σημεία:

  • Κινητοποίηση των νέων μέσα από το Gamification.
  • Οργάνωση και υλοποίηση εθελοντικών δράσεων σε πραγματικό χρόνο με λίγα βήματα, χαμηλό κόστος και μεγάλη κοινωνική επίδραση.


Κατεβάστε την εφαρμογή εδώ.


Παράλληλα, στον τομέα της αποδοτικής διαχείρισης και της κυκλικής οικονομίας συναντάμε το καινοτόμο πρόγραμμα Fabric Republic.


Ποια είναι όμως τα στοιχεία που καθιστούν απαραίτητες πρωτοβουλίες όπως το Fabric Republic;


Η μόδα αποτελεί τη δεύτερη πιο ρυπογόνο βιομηχανία στον κόσμο έπειτα από αυτήν της εξόρυξης πετρελαίου. Ενώ εκτιμάται ότι 82,8 δισεκατομμύρια κιλά ρούχων καταλήγουν ετησίως στις χωματερές. Πάνω από το 30% του πληθυσμού της Ελλάδας ζει στο όριο ή κάτω από το όριο της φτώχειας, καθιστώντας αδύνατη την πρόσβαση σε καθαρό ρουχισμό. Το ποσοστό είναι μεγαλύτερο σε παγκόσμιο επίπεδο. Τέλος, μόλις 1 στους 4 ανθρώπους που προέρχονται από ευάλωτες και ευπαθείς ομάδες καταφέρνει να ενταχθεί εργασιακά.

Η κοινωνική καινοτομία στην Ελλάδα, μέσα από δύο έξυπνες πρωτοβουλίες Facebook Twitter


Το Fabric Republic έχει δημιουργήσει έναν ιδιαίτερα καινοτόμο τρόπο διαχείρισης και αντιμετώπισης και των παραπάνω προβλημάτων:

  • Συλλογή πλεονάζοντος ρουχισμού από ιδιώτες και εταιρείες.
  • Κατηγοριοποίηση, απολύμανση, αναδιανομή σε ευπαθείς ομάδες μέσα από το συνεργαζόμενο δίκτυο 64 φορέων και οργανισμών. Τα ρούχα φτάνουν στις κοινωνικές υπηρεσίες κατόπιν αιτήματος και εξυπηρετούν ανάγκες ατόμων από ευπαθείς ομάδες όπως άστεγοι, πρόσφυγες, φυλακισμένοι, τοξικοεξαρτημένοι, ορφανά παιδιά, παιδιά σε κίνδυνο κ.ά. Τα ρούχα παραδίδονται σε άριστη κατάσταση ώστε να διασφαλιστεί η αξιοπρέπεια που αρμόζει σε κάθε άνθρωπο. Η τράπεζα ρουχισμού του Fabric Republic έχει προσφέρει ρουχισμό και εξυπηρετεί τα αιτήματα περισσότερων από 200.000 ανθρώπων σε πανελλαδικό επίπεδο.
  • Τα ρούχα που δεν είναι σε κατάσταση να δοθούν αξιοποιούνται με διαφορετικούς τρόπους καθώς στόχος μας είναι κανένα ρούχο να μην καταλήγει στις χωματερές προκαλώντας ρύπανση. Για αυτό τον λόγο τα ρούχα παίρνουν δεύτερη ζωή μέσα από τη δημιουργία up-cycling συλλογής, όπου κατασκευάζονται με τη συμμετοχή εργαζομένων από ευπαθείς ομάδες. Τη συλλογή μπορείτε να τη βρείτε στο www.fabricrepublic.store.
  • Τα έσοδα των πωλήσεων εξασφαλίζουν τη λειτουργία της τράπεζας ρουχισμού και τη χρηματοδότηση θέσεων εργασίας για άτομα που προέρχονται από ευπαθείς ομάδες.


Τα στοιχεία που συνιστούν την καινοτομία του Fabric Republic είναι τα εξής:

  • Πλήρης ανάπτυξη της κυκλικής οικονομίας όπου συνδυαστικά η εμπορική δραστηριότητα ευπαθών και ευάλωτων ομάδων συντηρεί μια τράπεζα ρουχισμού για 200.000 συνανθρώπους μας.
  • Μεγιστοποίηση περιβαλλοντικού οφέλους όπου τίποτα δεν πετιέται και όλα τα υλικά με κάποιο τρόπο αξιοποιούνται.

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στο www.fabricrepublic.gr.


Υπάρχει πάντα και η αισιόδοξη πλευρά που μας δίνει την ώθηση να συνεχίζουμε. Γι' αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι η χώρα μας καινοτομεί και εξελίσσεται συνεχώς με πολλές πρωτοβουλίες που αναδεικνύονται και ξεχωρίζουν. Ωστόσο για να επιτύχουν τον σκοπό τους αξίζει να τις αγκαλιάσουμε και να ανοίξουμε τους ορίζοντές μας ώστε οι κοινωνικές καινοτομίες να επιτύχουν κάνοντας τη χώρα μας πιο δίκαιη και σύγχρονη.


Η ανάγκη λοιπόν για εγχώρια δημιουργία, ανάπτυξη νέων ιδεών και καινοτόμων πρακτικών μοιάζει πιο αναγκαία από ποτέ σε όλα τα πεδία ειδικά στις πολύ δύσκολες εποχές που βιώνουμε τόσο σε οικονομικό όσο και κοινωνικό επίπεδο.

Επίσης, η κοινωνική υποστήριξη αποτελεί έναν τομέα ιδιαιτέρα σημαντικό καθώς οι πόροι της χώρας μας είναι περιορισμένοι και οι ανάγκες τεράστιες. Έτσι, καθίσταται απαραίτητη η λειτουργία αποτελεσματικών ιδεών με χαμηλό κόστος και υψηλό κοινωνικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο στην Ελλάδα.

www.iasismed.eu

Ελλάδα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Καλλιάνος: «Το καλό παιδί τελείωσε, δεν σκαμπάζω από τις γλυκανάλατες ανακοινώσεις του Αττικόν»

Ελλάδα / Γιάννης Καλλιάνος: «Το καλό παιδί τελείωσε, δεν σκαμπάζω από τις γλυκανάλατες ανακοινώσεις του Αττικόν»

«Δεν φταις εσύ», ανέφερε ο μετεωρολόγος για τον Άδωνι Γεωργιάδη και αποκαλύπτει όλο το παρασκήνιο για την καθυστερημένη εισαγωγή του πατέρα του στη ΜΕΘ
NEWSROOM
Γιώργος Λυγγερίδης: Τι απαντά ο Δήμος Πειραιά για την απασχόληση 4 «ηγετών» της οπαδικής εγκληματικής οργάνωσης

Ελλάδα / Γιώργος Λυγγερίδης: Τι απαντά ο Δήμος Πειραιά για την απασχόληση 4 «ηγετών» της οπαδικής εγκληματικής οργάνωσης

«Καμία δημόσια ή δημοτική αρχή δεν μπορεί να γνωρίζει πως συμπεριφέρεται μετά την αποχώρηση από την εργασία ή υπηρεσία του οποιοσδήποτε εργαζόμενος»
NEWSROOM