Μόνα Λίζα: Το «γρήγορο μάτι» του ντα Βίντσι ίσως είναι το κλειδί για το αινιγματικό χαμόγελό της

Μόνα Λίζα: Το «γρήγορο μάτι» του ντα Βίντσι ίσως είναι το κλειδί για το αινιγματικό χαμόγελό της Facebook Twitter
0

Επιστήμονες πιστεύουν ότι το «σούπερ γρήγορο» μάτι που Λεονάρντο ντα Βίντσι μπορεί να τον βοήθησε να «αιχμαλωτίσει» την αινιγματική μαγεία του χαμόγελου της Μόνα Λίζα.

Αυτό το χαρακτηριστικό, που μπορεί να διαθέτουν κορυφαίοι αθλητές του τένις και του μπέιζμπολ, του επέτρεψε να συλλαμβάνει με ακρίβεια φευγαλέες εκφράσεις, ακόμη και πουλιά ή λιβελούλες την ώρα που πετούσαν.

Ιστορικοί τέχνης μιλούν εδώ και καιρό για το «γρήγορο μάτι» του Λεονάρντο ντα Βίντσι, αλλά ο Ντέιβιντ Τάλερ, του πανεπιστημίου της Βασιλείας, προσπάθησε να το «μετρήσει» σε νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη.

Η έρευνα του καθηγητή Τάλερ εστιάζει στο πώς το μάτι του Λεονάρντο ντα Βίντσι ήταν τόσο «κοφτερό» που κατάφερε να διακρίνει ότι τα μπροστά και τα πίσω φτερά της λιβελούλας δεν είναι συγχρονισμένα. Μια ανακάλυψη που απαίτησε φωτογραφία slow-motion για να αποδειχθεί τέσσερις αιώνες αργότερα.

Ο ντα Βίντσι αποτύπωσε σε σχέδιο το πώς όταν τα μπροστά φτερά της λιβελούλας σηκώνονται, τα πίσω χαμηλώνουν. Κάτι που ο Τάλερ και οι συναδέλφοί του δεν μπόρεσαν να διακρίνουν όταν προσπάθησαν να παρατηρήσουν οι ίδιοι τη διαφορά αυτή.

Αυτό το χάρισμα- να βλέπει πράγματα που λίγοι άνθρωποι μπορούν- ίσως να είναι το μυστικό του πιο διάσημου πίνακα του ντα Βίντσι, δήλωσε ο Τάλερ στο AFP. «Το χαμόγελο της Μόνα Λίζα είναι τόσο αινιγματικό γιατί αντιπροσωπεύει τη στιγμή που "σκάει" το χαμόγελο. Και το γρήγορο μάτι του Λεονάρντο το συνέλαβε και το κράτησε», δήλωσε.

Ο Τάλερ πιστεύει ότι ο Ιάπωνας καλλιτέχνης Κατσουσίκα Χοκουσάι- πιο γνωστός για το «Μεγάλο Κύμα στα ανοιχτά της Καναγκάουα»- είχε την ίδια ικανότητα. Και εκείνος είχε εντοπίσει τη διαφορά για τα φτερά της λιβελούλας, κάτι που έκανε τον Τάλερ να αναρωτιέται αν είδε την ίδια «παγωμένη» εικόνα με τον Λεονάρντο ντα Βίντσι.

Οι άνθρωποι φτιάχνουμε μία τρισδιάστατη εικόνα του κόσμου ενώνοντας πολλές μερικώς εστιασμένες εικόνες, εξήγησε ο Τάλερ. Ο ντα Βίντσι συνειδητοποίησε ότι μπορούσε να «παγώσει» αυτά τα ξεχωριστά στιγμιότυπα με τα οποία φτιάχνουμε την εικόνα, εκτιμά ο καθηγητής.

Στη μελέτη του, ο Τάλερ εκτίμησε ότι ο Λεονάρντο ντα Βίντσι, για να διακρίνει ξεκάθαρα τα κινούμενα φτερά της λιβελούλας, πρέπει να έβλεπε 50-100 καρέ το δευτερόλεπτο. Ένας μέσος άνθρωπος βλέπει 20-40 το δευτερόλεπτο. Ο καθηγητής σημείωσε ότι δεν είναι ξεκάθαρο αν πρόκειται για χάρισμα με το οποίο γεννιέται κάποιος ή αν μπορεί να εκπαιδευθεί σε αυτό.

Με πληροφορίες από ΑFP

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.