Νάνος Βαλαωρίτης: «Οι διανοούμενοι σιωπούν από φόβο, βόλεμα ή εγωισμό»

Νάνος Βαλαωρίτης: «Οι διανοούμενοι σιωπούν από φόβο, βόλεμα ή εγωισμό» Facebook Twitter
2

«Οι ψηφοφόροι έκαναν το λάθος να φέρουν τη Χρυσή Αυγή στη Βουλή. Είναι το ίδιο λάθος το οποίο έκαναν το 1920, που καταψήφισαν τον Βενιζέλο και υπερψήφισαν τον Γούναρη, ο οποίος έστειλε στα βάθη της Μικράς Ασίας έναν απαράσκευο στρατό» λέει ο Νάνος Βαλαωρίτης σε απάντησή του προς το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων σε ερώτηση σχετική με την επιστολή του προς τον Πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά.

 Υποστηρίζει επίσης ότι  «η Χρυσή Αυγή έχει εξαπλωθεί στην αστυνομία και τον στρατό» και πως οι διανοούμενοι σιωπούν, στην πλειονότητά τους.

«Η σιωπή των διανοουμένων μπροστά στα επικίνδυνα φαινόμενα του καιρού μας οφείλεται σε έναν συνδυασμό φόβου, βολέματος και εγωισμού. Κάποιοι αποφεύγουν να μιλήσουν και να εκτεθούν για να μη χάσουν τις θέσεις τις οποίες κατέχουν. Άλλοι μένουν προσηλωμένοι στο έργο τους, πιστεύοντας πως τίποτε έξω από αυτό δεν τους αφορά».

Για τη Χ.Α. την οποία σε επιστολή του στον πρωθυπουργό είχε χαρακτηρίσει «βαρβαρικό μόρφωμα», ο ποιητής λέει: «Πολλοί από τους συναδέλφους μου διανοούμενους και συγγραφείς δεν μοιάζουν να το παίρνουν στα σοβαρά. Δεν βαριέσαι, έχουμε δει κι άλλα κι αυτό θα περάσει, λένε ελαφρά τη καρδία».

Δεν είναι δυνατόν εξαιρετικά σοβαρά ζητήματα όπως το ρατσιστικό, αλλά και η οικονομική κατάσταση ή οι σχέσεις με τη Γερμανία να αφήνουν αδιάφορους τους διανοούμενους, σημειώνει ο Νάνος Βαλαωρίτης.

«Με τη χούντα» παρατηρεί «έγιναν εξεγέρσεις. Και βλέπετε τι συμβαίνει αυτές τις ημέρες με τις μεγάλες κινητοποιήσεις και στη γειτονική Τουρκία. Αλλά για να επιστρέψουμε στην Ελλάδα, η γενιά που αντιστάθηκε κατά τη διάρκεια της Κατοχής, ήταν έτοιμη από την εποχή της δικτατορίας του Μεταξά. Τώρα υπάρχει μια μεγάλη κούραση. Και φταίνε γι’ αυτό δύο επιθέσεις εναντίον της Ελλάδας: η οικονομική επίθεση της Ευρώπης και η πολιτιστική επίθεση της Γερμανίας. Αν ήμουν Γερμανός θα έλεγα να βοηθήσουμε αυτή τη χώρα που υποφέρει. Οι Γερμανοί, όμως, μας φέρθηκαν με μια χυδαιότητα και μια βαρβαρότητα που αγγίζουν τα όρια του ρατσισμού. Μας υποτίμησαν πολιτισμικά. Δεν μπορώ να φανταστώ τη Γερμανία ως φιλική χώρα. Και αυτό έχει επεκταθεί σε ολόκληρο τον Βορρά. Ένας Σουηδός μεταφραστής μού είπε πρόσφατα: "Τώρα ξεχάστε το. Δεν θα μεταφραστείτε". Αναγκάστηκα να στείλω τα βιβλία μου στη Βιβλιοθήκη της Στοκχόλμης. Όλος αυτός ο ανθελληνισμός μοιάζει με οργανωμένο σχέδιο: για να μπορέσουν να επιβληθούν δρακόντεια μέτρα. Κι άλλες φορές στην ιστορία μας χρεοκοπήσαμε. Ποτέ δεν ελήφθησαν μέτρα τέτοιου μεγέθους. Το ΔΝΤ αρνείται να μειωθούν οι φόροι, κόβει τους μισθούς και τις συντάξεις, θέλει να καταργήσει θέσεις εργασίας, ζητάει απολύσεις. Ακόμα και η κυβέρνηση αντιστέκεται».

Για τη Χρυσή Αυγή λέει:  «Είναι ένα καταστροφικό κίνημα. Ξέρουμε τι έγινε στη Γερμανία και ξέρουμε τι θα συμβεί κι εδώ: θα μας κομματιάσουν. Είναι νεοναζί που αντιγράφουν τον χιτλερισμό βήμα προς βήμα. Αν σήμερα ο στόχος είναι οι μετανάστες, αύριο θα είμαστε εμείς, αλλά και όλοι οι διανοούμενοι που κρίνουν πως αυτή τη στιγμή δεν πρέπει να μιλήσουν. Τώρα, όμως, είναι ακριβώς η ώρα που το ναζιστικό μόρφωμα πρέπει να βγει εκτός νόμου, για να πάψει να αποσπά ψήφους από όσους έχουν αγανακτήσει με την οικονομική πολιτική την οποία έχει επιβάλει η Ευρώπη. Βρισκόμαστε ανάμεσα σε συμπληγάδες και θα πρέπει να κάνουμε κάτι προτού να είναι πολύ αργά».

Culture
2

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.