Μάθημα στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, γίνεται η Κρητική διάλεκτος.


Ειδικότερα, σύμφωνα με τα όσα ανάφερε σε συνέντευξή της στο «Κρήτη TV» η αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Κρήτης, υπεύθυνη για τη διδασκαλία του μαθήματος, κ. Μαρίνα Τζακώστα, οι φοιτητές θα διδάσκονται την Κρητική διάλεκτο από το εαρινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2019-2020.

 

Εξηγώντας η ίδια για το πώς έφτασε στο να συμπεριληφθεί η Κρητική διάλεκτος στο πρόγραμμα του Παιδαγωγικού του Πανεπιστημίου Κρήτης, ως μάθημα, υπογράμμισε πως όλα ξεκίνησαν με τη βοήθεια ερωτηματολογίων προς ορισμένες πληθυσμιακές ομάδες του νησιού, με τα συμπεράσματα να είναι αποκαλυπτικά.

 

«Στο πλαίσιο των ερευνών που κάναμε και οι οποίες ουσιαστικά οδήγησαν στο να πάρουμε την απόφαση να προτείνουμε αυτό το μάθημα στο Πανεπιστήμιο, διερευνήσαμε τις τάσεις και τις απόψεις διαφορετικών πληθυσμιακών ομάδων που ζούσαν στην Κρήτη - φοιτητές, γονείς φοιτητών, εκπαιδευτικούς - και τους ρωτήσαμε πώς νιώθουν για την κρητική διάλεκτο αλλά και πώς βλέπουν το μέλλον της. Οι απαντήσεις, λοιπόν, αυτών των ομάδων ήταν αντιφατικές. Δηλαδή, ενώ αναγνώριζαν τη σημαντικότητα της διαλέκτου, βλέπουν ότι η διάλεκτος δεν μπορεί να τους βοηθήσει να προχωρήσουν στη ζωή. Για παράδειγμα, δεν μπορούν να βρουν δουλειά εύκολα, γιατί γίνονται αντικείμενο χλευασμού και γελοιοποίησης, και δεν μπορεί η χρήση της κρητικής διαλέκτου να τους οδηγήσει στην κοινωνική ανέλιξη. Ωστόσο οι ίδιοι οι φοιτητές ανέφεραν πως είναι πολύ σημαντικό η κρητική διάλεκτος να είναι στη ζωή τους και μάλιστα θετικότερες αντιδράσεις είχαν οι μη Κρητικοί φοιτητές, και ειδικά οι Κύπριοι. Πάντως, αξίζει να πούμε πως, επειδή από το Πανεπιστήμιο βγαίνουν πολλοί εκπαιδευτικοί που αργότερα παραμένουν στην Κρήτη για να διδάξουν σε σχολεία, άρα αντιλαμβάνεται κανείς την αξία τού να βρίσκεται ένας εκπαιδευτικός για παράδειγμα σε μια... ορεινή τάξη».

 

Όπως προσθέτει η κ. Τζακώστα, η ιδέα για τη διδασκαλία των νεοελληνικών διαλέκτων με έμφαση στην Κρητική γεννήθηκε αρκετά χρόνια πριν, ήδη από το 2014, όταν η ίδια έλαβε μια πολύ τιμητική υποτροφία από το Κοινωφελές Ίδρυμα «Ιωάννη Σ. Λάτση» προκειμένου να δημιουργήσει από κοινού με την ερευνητική της ομάδα το Ψηφιακό Μουσείο Ελληνικής Προφορικής Ιστορίας, μια δεξαμενή ζωντανών διαλεκτικών γλωσσικών δεδομένων και τοπικής ιστορίας.

 

Παρά το γεγονός πως η ίδια έχει γεννηθεί και μεγαλώσει στη Θεσσαλονίκη, μη έχοντας και πολλά «οικογενειακά» ακούσματα από το νησί, η κ. Τζακώστα υπογραμμίζει την αξία του να διδάσκει κάποιος που δεν είναι «φυσικός» ομιλητής την κρητική διάλεκτο. Όπως λέει, «είναι βασικό μέσα σε αυτή τη διαδικασία να μην εμπλέκεται το θυμικό, αφού θα πρέπει να γίνεται προσέγγιση της Κρητικής γλώσσας επιστημονικά μόνο. Οι γλωσσολόγοι δεν είναι απαραίτητο να μιλούμε τη γλώσσα που διδάσκουμε, αλλά να τη γνωρίζουμε σε βάθος, σε όλους τους κανόνες της και στο δομικό της σύστημα».

 

Πώς θα διδάσκεται


«Το μάθημα της κρητικής διαλέκτου θα έχει δύο σκέλη», εξηγεί η κ. Τζακώστα. «Δηλαδή θα έχει ένα θεωρητικό-τυπολογικό και ένα εφαρμοσμένο. Στο μεν πρώτο, αυτό που θέλουμε να καλλιεργήσουμε είναι η συνειδητοποίηση των φοιτητών για το πόσο σημαντικές είναι οι διάλεκτοι και για το ότι συνιστούν πλήρη γλωσσικά συστήματα. Στο δε εφαρμοσμένο, θα καλούμε διαλεκτόφωνους ομιλητές, δηλαδή ομιλητές από διάφορα μέρη της Κρήτης που θα δέχονται να μαγνητοφωνηθούν, για να βρίσκουν οι φοιτητές ομοιότητες και διαφορές στη γλώσσα και να είναι σε θέση όχι απαραίτητα να τη μιλήσουν, αλλά όταν ακούσουν κάποιον διαλεκτόφωνο να ξέρουν από πού είναι, από πού κατάγεται, δηλαδή από ποια περιοχή ακόμα και από ποιο χωριό!».

 

 

Με πληροφορίες από Neakriti