Πριν από πέντε χρόνια, ένας εμπειρογνώμονας ανακοίνωσε πως ένα χαμένο αριστούργημα του Καραβάτζιο βρέθηκε τυχαία σε μια σοφίτα, και τώρα το έργο αυτό ταξιδεύει για πρώτη φορά στη Νέα Υόρκη.

 

Το έργο του Καραβάτζιο «Αποκεφαλισμός του Ολοφέρνη από την Ιουδήθ» ανακαλύφθηκε το 2014 από μια οικογένεια που ζει στην πόλη της νοτιοδυτικής Γαλλίας.

 

Το βρήκαν στη σοφίτα ενώ επισκεύαζαν τα υδραυλικά του σπιτιού και τότε δεν πίστευαν πως μπορεί να ήταν μπροστά σε έναν ανεκτίμητης αξίας θησαυρό.

 

Ωστόσο ο πίνακας  έχει διχάσει μελετητές και ιστορικούς τέχνης σε όλο τον κόσμο.

 

Το έργο θα εκτεθεί στην γκαλερί Adam Williams Fine Art στη Νέα Υόρκη από τις 10 έως τις 17 Μαΐου. Είναι η μόνη στάση του πίνακα στη Βόρεια Αμερική, καθώς τον Ιούνιο εκτιμάται ότι θα πωληθεί μεταξύ 114 και 171 εκατομμυρίων δολαρίων, σε δημοπρασία στην Τουλούζη.

 

«Είδα τον πίνακα στο Παρίσι και νομίζω ότι είναι ένα απόλυτο αριστούργημα σε καταπληκτική κατάσταση», λέει ο Williams στο artnet News. «Θα είμαι πολύ περήφανος που τον παρουσιάζω στην γκαλερί μου. Δεν το κάνω για να βγάλω λεφτά. Το κάνω επειδή αγαπώ τη ζωγραφική».

 

Η ιστορία πίσω από τον πίνακα είναι συναρπαστική. Το 2014, ο γάλλος δημοπράτης Marc Labarbe έλαβε μια κλήση από έναν πελάτη που βρήκε τον πίνακα ενώ εκκαθάριζε μια οικογενειακή σοφίτα.

 

Ο Labarbe έφερε τον καλλιτεχνικό εκτιμητή Eric Turquin και την ομάδα του και το έργο μελετήθηκε κρυφά για πάνω από δύο χρόνια. Το 2016, το έργο αποκαλύφθηκε από το γαλλικό Υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο όμως όρισε 30 μήνες απαγόρευσης εξόδου του έργου από τη χώρα, ενώ αποκαταστάθηκε και μελετήθηκε από πρόσθετους εμπειρογνώμονες.

 

Η απαγόρευση ανακλήθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο, αφού η γαλλική κυβέρνηση αρνήθηκε να αγοράσει τον πίνακα. 

 

Ωστόσο αυτός δεν είναι ο μοναδικός «Αποκεφαλισμός του Ολοφέρνη από την Ιουδήθ» από τον Καραβάτζιο που πιστεύεται πως είχε κάνει δύο εκδοχές. Το πρώτο έργο ανακαλύφθηκε το 1950 και βρίσκεται επί του παρόντος στην Εθνική Πινακοθήκη της Αρχαίας Τέχνης στη Ρώμη.

 

Η δεύτερη εκδοχή είναι το 66ο έργο του καλλιτέχνη που εξακολουθεί να υπάρχει σήμερα. Ωστόσο, δεν συμφωνούν όλοι ότι αυτό είναι αλήθεια.

 

Όταν το πρόσφατα ανακαλυφθέν έργο παρουσιάστηκε στην Pinacoteca di Brera του Μιλάνου το 2016, ένα μέλος του διοικητικού συμβουλίου του μουσείου παραιτήθηκε σε ένδειξη διαμαρτυρίας.

 

Η ιστορικός τέχνης και ειδικός στο έργο του Καραβάτζιο, Mina Gregori, είναι επίσης μεταξύ όσων αμφισβητούν την αυθεντικότητά του. Πιστεύει ότι το έργο ζωγράφισε ο Λουί Φενζόν, ο οποίος έχει αντιγράψει το αρχικό έργο.

 

Για τον κόσμο της Τέχνης, η αμφισβήτηση έργων που βρέθηκαν μόλις πρόσφατα δεν είναι κάτι σπάνιο. Αντίστοιχη είναι η περίπτωση του θρυλικού πλέον έργου «O Σωτήρας του κόσμου», του Λεονάρντο ντα Βίντσι.