Η Κερένια κούκλα, το μυθιστόρημα του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου που έφερε διαφορετικό αέρα στην ελληνική λογοτεχνία των αρχών του 20ού αιώνα και σκανδάλισε στην εποχή του, γίνεται όπερα από τον διακεκριμένο συνθέτη Τάσο Ρωσόπουλο μετά από παραγγελία της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, πάνω σε λιμπρέτο του Γιάννη Σβώλου.

 

H νέα όπερα σε δύο πράξεις, σε μουσική διεύθυνση Νίκου Βασιλείου, έρχεται μέσα από τη σκηνοθετική ματιά του Σίμου Κακάλα στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος από τις 7 Μαρτίου 2019 και για οκτώ μόνο παραστάσεις έως και τις 23 Μαρτίου 2019.

 

Ο Σίμος Κακάλας ζωντανεύει τη δραματική ιστορία του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου, δημιουργώντας ένα ατμοσφαιρικό σύμπαν από γκόθικ στοιχεία, κινηματογραφικές εικόνες, ρεαλιστικές μάσκες και αναμνήσεις από μια Αθήνα άλλης εποχής.

 

Φωτο: Α. Σιμόπουλος, Artwork: k2design
Φωτο: Α. Σιμόπουλος, Artwork: k2design

 

Το έργο

Η Κερένια κούκλα είναι το δεύτερο βιβλίο του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου (1867-1911), το οποίο πρωτοδημοσιεύτηκε σε συνέχειες στην εφημερίδα Πατρίς το 1908 και εκδόθηκε ως αυτοτελές βιβλίο το 1911, τη χρονιά του πρώιμου θανάτου του συγγραφέα.

 

Στις σκονισμένες φτωχογειτονιές μιας παραπλανητικά ειδυλλιακής Αθήνας, «στη σκιά της Ακρόπολης και παρά τον βράχον του Φιλοπάππου», ο λυρικός, συγκινησιακά παρεμβατικός λόγος του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου ξετυλίγει με πεσιμιστική διάθεση ένα κοινότοπο αστικό δράμα ταπεινών και καταφρονεμένων, σαν να ήταν οι τραγικοί ήρωες ενός αρχαίου δράματος: καθένας τους έχει το δίκιο με το μέρος του και κανείς τους δεν έκανε κάτι για το οποίο πρέπει να πληρώσει ή να τιμωρηθεί.

 

H Μοίρα όμως εκτελεί τα προγραμμένα, που φαντάζουν αναίτια και παράδοξα. Αντιστικτικά σε αυτή την άλογη και ανεξήγητη Μοίρα, ο συγγραφέας υμνεί τη Φύση, τη Ζωή και τον Έρωτα.

 

Κορυφαίο συμβολιστικό έργο της ελληνικής πεζογραφίας, η Κερένια κούκλα προκάλεσε σάλο στην εποχή της, τόσο για τη δημοτική γλώσσα της, που στοίχισε στο έργο πολλές εκδοτικές περιπέτειες, όσο και για την τολμηρότητα του θέματος, που πήγαινε κόντρα στον καθωσπρεπισμό.

 

Το μυθιστόρημα αυτό, που αγαπήθηκε και επανεκδόθηκε πολλές φορές, έγινε το πρώτο ελληνικό λογοτεχνικό έργο που μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 1916 από τον Μιχάλη Γλητσό, θεατρικό έργο, τηλεοπτική σειρά και graphic novel. Έναν αιώνα μετά την πρώτη έκδοσή του, «εντάσσεται» για πρώτη φορά στο λυρικό ρεπερτόριο. Πρόκειται για τη δεύτερη παραγγελία νέας όπερας πάνω σε έργα της νεοελληνικής λογοτεχνίας από την Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ μετά το Ζ.

 

Φωτο: Α. Σιμόπουλος, Artwork: k2design
Φωτο: Α. Σιμόπουλος, Artwork: k2design

 

Συντελεστές

Λιμπρέτο: Γιάννης Σβώλος, βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου
Μουσική διεύθυνση: Νίκος Βασιλείου
Σκηνοθεσία: Σίμος Κακάλας
Σκηνικά: Κέννυ ΜακΛέλλαν
Κοστούμια: Κλαιρ Μπρέισγουελ
Μάσκες: Μάρθα Φωκά
Φωτισμοί: Παναγιώτης Λαμπής

 

Κωνσταντίνος Χρηστομάνος: Αρκάδιος Ρακόπουλος
Βεργινία: Θεοδώρα Μπάκα
Νίκος: Γιάννης Καλύβας
Λιόλια: Στελίνα Αποστολοπούλου
Θεια Ελέγκω: Τζούλια Σουγλάκου
Κυρα-Ευρυδίκη: Σοφία Κυανίδου
Κυρα-Δημήτραινα: Λυδία Αγγελοπούλου
Κυρα-Αριστείδαινα: Μαργαρίτα Συγγενιώτου
Μπιμπίκα: Λυδία Ζερβάνου
Μίμης, νεαρός γιατρός β΄: Διονύσης Τσαντίνης
Ντίνος: Γιάννης Φίλιας
Γιατρός, ιερέας, νεαρός γιατρός α΄, πωλητής α΄, συμπότης: Δημήτρης Ναλμπάντης
Εκκλησάρης, χωροφύλακας, πωλητής β΄: Κωστής Μαυρογένης
Χοροδιδάσκαλος: Νίκος Βασιλείου

 

Ergon Ensemble
Φλάουτο: Μαριλένα Δωρή
Κλαρινέτο: Ηλίας Σκορδίλης
Κόρνο: Μάνος Βεντούρας
Κρουστά: Μπάμπης Ταλιαδούρος
Βιολί: Κώστας Παναγιωτίδης
Βιολοντσέλο: Αλέξανδρος Μποτίνης, Φαμπιόλα Οχέντα
Μπάσο: Νίκος Τσουκαλάς, Γιώργος Αρνής
Τσέμπαλο: Πάνος Ηλιόπουλος, Ιάσων Μαρμαράς
Κιθάρα: Κορίνα Βουγιούκα
Ακορντεόν: Άρτεμις Βαβάτσικα

 

Info
Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής-ΚΠΙΣΝ
Λεωφόρος Ανδρέα Συγγρού 364, 21 6809 1000
7, 8, 15, 16, 17, 21, 22, 23 Μαρτίου
Ώρα: 20:30
Εισιτήριο: 15,18,25 ευρώ