Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά;

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
0
Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Διάλεξα τον Βυσσινόκηπο γιατί είναι κάτι που δεν ξέρω, κάτι που δεν έχω διδαχτεί, ούτε έχω κάνει, ούτε έχω παίξει... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο Νίκος Καραθάνος έχει καταφέρει να δημιουργήσει μερικές από τις πιο καλές θεατρικές παραστάσεις των τελευταίων ετών. Ο «Συρανό», η «Γκόλφω», και το «Δεκαήμερο» έχουν σφραγίσει στη μνήμη του αθηναϊκού κοινού ένα συγκεκριμένο θεατρικό ιδίωμα που το χαρακτηρίζουν το πάθος, η αλήθεια, η συγκίνηση, οι ερμηνείες των ηθοποιών. Με έναν θίασο που δουλεύει μαζί του σταθερά καταφέρνει να δώσει πνοή σε κλασικά έργα. Σε λίγες μέρες ανεβάζει στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών τον «Βυσσινόκηπο» του Αντόν Τσέχοφ. Ανάμεσα σε πρόβες περπατήσαμε μαζί του στην Αθήνα και μιλήσαμε για τον Τσέχοφ και τα έργα του που πραγματεύονται επί σκηνής τη μελαγχολία, την πλήξη και τη ματαιότητα της ζωής μας. Κι αν έπρεπε να διαλέξει μια φράση του Τσέχοφ για να ανοίξουμε το θέμα μας ποια θα ήταν αυτή; Θα ήταν η φράση: «Μη βλέπετε παραστάσεις, τα μούτρα σας να βλέπετε καλύτερα, τα άχρωμα τα λόγια σας, την άχρηστη ζωή σας...»

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Ένιωσα ότι έπρεπε να γίνω όσο πιο προσωπικός μπορούσα, να βάλω τον εαυτό μου εκεί μέσα, τα δικά μου μάτια στις λέξεις του... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Διδότου & Ζωοδόχου Πηγής, στο περίπτερο, 6 το απόγευμα.


Έχεις δει ποτέ σου αληθινό βυσσινόκηπο;

Έχω δει μία φορά. Έχω πάει μια φορά, στο Μαρόκο. Πήγαμε σε κάτι χωριά παραδίπλα. Πάνω από ένα ποτάμι ήταν ένας κήπος. Δέντρα ανθισμένα, Φλεβάρης μήνας. Γύρω καλαμιές, ένα τίποτα, μια παράγκα. Ήταν η πρώτη φορά που σκέφτηκα τον Τσέχοφ. Λέω, τι είναι αυτό, τι βλέπω; Αν υπάρχει ευτυχία, είναι αυτό. Σαν μωρό παιδί ήμουνα κάτω από αυτά τα δέντρα και όταν πήρα στα χέρια μου τον Βυσσινόκηπο, αυτό αναρωτήθηκα: γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά.


Τον «Βυσσινόκηπο» τον έχεις δει στο θέατρο;

Όχι. Γι' αυτό τον διάλεξα κιόλας.


Όταν τον διάβασες, τι είπες;

Διάλεξα τον Βυσσινόκηπο γιατί είναι κάτι που δεν ξέρω, κάτι που δεν έχω διδαχτεί, ούτε έχω κάνει, ούτε έχω παίξει. Μου αρέσει να κάνω αυτά που δεν ξέρω. Λόγω αυτής της εικόνας στο Μαρόκο το κάνω. Έβρισκα ένα κομμάτι του εαυτού μου, κάτι έκανε στην ψυχή μου. Το διάβασα πρώτη φορά, δεν κατάλαβα πολλά, το διάβασα δεύτερη, ούτε που κατάλαβα περισσότερα. Τι είναι αυτό; Για ποιον λόγο το κάνω; Κάποιες φρασούλες μού άρεσαν.


Δεν σου καρφώθηκε καμία φράση στο κεφάλι;

Διάβασα το εξής: «Προαισθάνομαι την ευτυχία, τη βλέπω κιόλας να 'ρχεται. Κι αν δε την ζήσουμε εμείς, τι πειράζει; Θα τη ζήσουν κάποιοι άλλοι». Και τότε είπα, «πάμε». Μόνο γι' αυτό. Και άρχισα να αναρωτιέμαι τι δουλειά έχουν όλοι αυτοί οι άνθρωποι μέσα στο έργο. Πολύς κόσμος. Γιατί το λέει «κωμωδία»; Τι έχουμε στο μυαλό μας για τον Τσέχοφ;


Τι έχουμε στο μυαλό μας για τον Τσέχοφ;

Ότι είναι ένας φοβερός άνθρωπος του θεάτρου, μέσα σε έναν ρεαλισμό, σε έναν νατουραλισμό, όπου υπάρχουν και ψυχές και υπάρχει και μια πλήξη πάρα πολύ μεγάλη. Ότι επί σκηνής πραγματεύεσαι τη μελαγχολία σου, την πλήξη σου, τη ματαιότητα της ζωής σου. Όλα αυτά τα πράγματα που είναι άχρηστα, εφηβικά και καταθλιπτικά. Και πολλές φορές έχουμε την εικόνα ότι αυτά βγαίνουν και στη ζωή μας. Επίσης, στο θέατρο τον Τσέχοφ τον έχουν φάει οι ηθοποιοί. Τον δάγκωσαν και τον κατάπιαν. Τον Τσέχοφ τον καταλαβαίνεις κάπου ανάμεσα στις γραμμές, στο συντακτικό. Μιλάμε εμείς εδώ και πάντα παίζει ένας άλλος –το κενό του αέρα, ο θεός, το φως, το τσιγάρο σου, το τζάμι δίπλα–, κάνοντας ένα άλλο συντακτικό που ο διπλανός σου βλέπει κι έτσι κάτι γίνεται.

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Όταν βάζω κάτι προσωπικό μου, ντρέπομαι υπερβολικά. Ενώ το μοιράζομαι με όλους, λέω ταυτοχρόνως «αυτό δεν σας αφορά». Θέλω να τους χτυπήσει κατάκαρδα, αυτός είναι ο στόχος. Δεν το καταλαβαίνω αλλιώς τι σημαίνει να κάνω ένα έργο, μια σκηνοθεσία... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


 Εσένα τι σε ενδιαφέρει να μεταφέρεις;

Θα σου πω τι δεν με ενδιαφέρει. Δεν με ενδιαφέρει, ειδικά αυτή την εποχή, να μεταφέρω την πλήξη. Κάθε άνθρωπος τη ζει τόσο δυνατά και ωραία, γιατί να πάει να τη δει; Ή, μάλλον, γιατί να μην τη ξαναγράψουμε; Γιατί να μη γράψουμε τη δική μας πλήξη; Γιατί να πούμε αυτού του ανθρώπου την πλήξη;


Αν σου έλεγα να βάλεις μια λέξη για το έργο, ποια θα έβαζες;

Έψαχνα, πριν τυπωθεί το κείμενο, να βρω κάτι να πω στους ηθοποιούς, στα παιδιά, να δώσω ένα σήμα. Ήταν το κείμενο στο φωτοτυπείο και παίρνω τον βοηθό μου, του λέω «Σταμάτα, σταμάτα, μην τα δέσεις. Βάλε μια λευκή σελίδα και γράψε δεξιά επάνω, με κενό: "Απαρηγόρητα"». Είμαστε απαρηγόρητοι. Γιατί το πιστεύω ότι ο άνθρωπος περνάει τη ζωή του λίγο απαρηγόρητα. Τίποτα, ποτέ δεν θα τον παρηγορήσει.


Δεν υπάρχει τίποτα να μας παρηγορήσει;

Ο θάνατος. Είναι η μόνη παρηγορία. Είπα, αυτός είναι ο αληθινός σου εαυτός. Βάλε τα κλάματα. Για ώρα. Έτσι. Βάλ' τα έτσι. Αυτό ήθελα να κάνω. Και αυτό το κάνω στην παράσταση. Στον κόσμο μπροστά. Μπροστά-μπροστά. Δεν ξέρω αν αυτό πετυχαίνει καθόλου, αλλά έτσι θέλω να γίνει. Γι' αυτό χρησιμοποιώ και προσωπικά μου πράγματα στην παράσταση.

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Εμείς είμαστε ο βυσσινόκηπος και η ζωή σας. Όλα τα όνειρά μας. Και μια πορεία θανάτου που είναι μια πορεία σαρωτική, προς ένα φως. Στο τέλος φεύγουν σαν χαρούμενοι στο έργο... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Μάρκου Ευγενικού, 8 το βράδυ. Στο παγκάκι.


Το προσωπικό στοιχείο που βάζεις στις παραστάσεις δεν σε διαλύει;

Δεν γίνεται αλλιώς. Ένιωσα ότι έπρεπε να γίνω όσο πιο προσωπικός μπορούσα, να βάλω τον εαυτό μου εκεί μέσα, τα δικά μου μάτια στις λέξεις του. Να βρω τι νιώθει κάτω από τις λέξεις του. Να με ακουμπήσει, και ας είμαι ο μοναδικός στον κόσμο που το βλέπω έτσι. Όταν βάζω κάτι προσωπικό μου, ντρέπομαι υπερβολικά. Ενώ το μοιράζομαι με όλους, λέω ταυτοχρόνως «αυτό δεν σας αφορά». Θέλω να τους χτυπήσει κατάκαρδα, αυτός είναι ο στόχος. Δεν το καταλαβαίνω αλλιώς τι σημαίνει να κάνω ένα έργο, μια σκηνοθεσία. Δεν το πιάνω. Πολλές φορές, το ξεχνάω και λέω «Τι κάνω; Τι ακριβώς κάνω;».


Πάντα από το ίδιο σημείο ξεκινάς;

Πάντοτε μια πηγή έχω, κάτι, ένα κλαρί προσωπικό και μια λέξη. Αυτό και τίποτε άλλο. Αυτό κατάλαβα, αυτό προσπαθώ να κάνω. Πολλές φορές δυσκολεύτηκα στην αρχή, έλεγα όλα αυτά που λες εσύ πού χωράνε – άλλα λεν' τα έργα, άλλα λες εσύ. Εδώ δεν ήθελα να κάνω μια κλασική διανομή, ο τάδε.., μια κυρία, μια γυναίκα. Ήξερα την απώθησή μου. Έλεγα, δεν θέλω αυτό που ξέρω, να πω έτσι την ιστορία, δεν μου αρέσει αυτό το θέατρο. Διαλύω τα πρόσωπα. Δεν έχει σημασία η ηλικία, ούτε το φύλο. Κάνω μια διανομή που δεν είναι ενδεικτική, δεν θα την έκανε άλλος. Προσπαθώ να εμπνέομαι από τους ανθρώπους που έχω γύρω μου και αυτούς που θέλω να γνωρίσω, παρά από το έργο. Δεν ξέρω αν θέλω να γνωρίσω το έργο ή τον εαυτό μου και τους γύρω μου.


Τι θέλεις από τους γύρω σου;

Καταρχάς, ο Τσέχοφ σου δίνει μια δυνατότητα. Δεν είναι ρόλοι, είναι ψυχές. Δεν θέλω το φυσικό σώμα του ηθοποιού, θέλω τον δαίμονά του. Αυτό θέλω στη σκηνή πάνω. Δεν με νοιάζει να μοιάζεις με ηρωίδα του Τσέχοφ. Είναι δουλειά δαιμόνων αυτή, δεν είναι δουλειά ανθρώπων. Αλλιώς δεν τα βγάζεις πέρα. Γιατί αν με αυτά που σου λέει κάθε ήρωας, σου 'ρχεται να λυγίσεις, να πέσεις κάτω, σαν άνθρωπος είναι αδύνατον να τα φέρεις βόλτα. Δεν θέλω να κρυφτούμε ρεαλιστικά γύρω από το τραπεζάκι, το καναπεδάκι και το σεμέν και να πούμε ότι κάνουμε θέατρο επειδή είναι τόσο δυνατό το έργο και αυτό φτάνει. Δεν θέλω. Δεν τον καταλαβαίνω τον ρεαλισμό στον Τσέχοφ. Αν έφτιαχνα μια σκηνή ρεαλιστική, με 1.000 δέντρα, θα βυθιζόμουνα εκεί. Δεν θα 'κανα βήμα πιο πέρα. Δεν θα 'λεγα λέξη.

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Ο Βυσσινόκηπος είναι ο ανθός της ανθρώπινης τραγωδίας... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ακαδημίας & Ασκληπιού, 11 το βράδυ. Στάση λεωφορείου. Η αφίσα της παράστασης.


Το ποντίκι στην αφίσα τι σημαίνει; Και γιατί είναι γκαστρωμένο;

Είναι γκαστρωμένο γιατί έχουμε δυο εγκύους στον θίασο. Η Γαλήνη (Χατζηπασχάλη) είναι επτά μηνών και η Έμιλυ (Κολιανδρή) 8. Και τα δίνουν όλα. Ο Μίκι είναι από μια εικόνα που είχα δει μικρός όταν ήμουνα επτά-οκτώ χρονών. Είχε ριγμένο πάνω του ένα κουβερτάκι και πήγαινε σε ένα φως. Είπα τότε αυτό θέλω να κάνω στη ζωή μου, να πηγαίνω στο φως. Αυτό καταλαβαίνω και αυτό είμαι. Τίποτε άλλο. Μου είχε μείνει αυτή η εικόνα και ήθελα να τη βάλω σε αυτό το έργο. Μια εφιαλτική μοναξιά, θριαμβευτική και παιχνιδιάρα. Και μυστική και φωτεινή και κοντή. Κάτι απαρηγόρητο. Τίποτα θεωρητικό, κάτι πολύ πρακτικό και ψυχικό, που φαίνεται με το «καλημέρα».


Και στον θεατή τι λες;

Εμείς είμαστε ο βυσσινόκηπος και η ζωή σας. Όλα τα όνειρά μας. Και μια πορεία θανάτου που είναι μια πορεία σαρωτική, προς ένα φως. Στο τέλος φεύγουν σαν χαρούμενοι στο έργο. Βάζω τα κλάματα μερικές φορές την ώρα της πρόβας, σε άσχετα σημεία, με κάτι που λένε, ενώ ξέρω το τέλος.


Πιστεύεις;

Πιστεύω ότι κάπου υπάρχει ένα τέτοιο φως, σαν του Μίκι, μια τέτοια ελπίδα. Αν δεν το δω εγώ, όπως λέει ο Τσέχοφ, θα το δουν οι άλλοι. Όπως στη θάλασσα, το καλοκαίρι, που βλέπεις να υπάρχει ένα φωτάκι μακριά. Κάτι υπάρχει, κάπου. Σαν να υπάρχει μια λαμπάδα αναμμένη και όταν ήμασταν πιο μικροί, ήμασταν πιο κοντά της, κάτι τέτοιο. Και γιατί τη ζωή την αντιλαμβανόμαστε, όταν μεγαλώνουμε, περισσότερο σαν σκιά της ζωής που δεν ζήσαμε παρά σαν αληθινή ζωή. Και ελπίζουμε ότι μετά τον θάνατο κάπου θα υπάρχει, για να βρεθούμε ξανά μέσα στην αγκαλιά της.

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Ο Μίκι είναι από μια εικόνα που είχα δει μικρός όταν ήμουνα επτά-οκτώ χρονών. Είχε ριγμένο πάνω του ένα κουβερτάκι και πήγαινε σε ένα φως. Είπα τότε αυτό θέλω να κάνω στη ζωή μου, να πηγαίνω στο φως... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Σίνα & Ακαδημίας. Μεσάνυχτα. Στο παρκάκι.


Όλη η ζωή σου είναι το θέατρο;

Περίπου. Μέσα μου.


Ευτυχής;

Ναι, πολλές φορές. Είμαι καλά. Και σε πρόβα, και μόνος μου, έχω αισθανθεί ευτυχισμένα πολλές φορές. Και τι καταλαβαίνω ως γεύση ευτυχίας; Όχι τα καλά λόγια, ούτε όταν πετυχαίνει κάτι. Αυτά είναι ανταμοιβές. Ευτυχής είσαι όταν αισθάνεσαι ίσα κι όμοια με όλα. Είσαι κι εσύ μια καρέκλα μαζί με τις άλλες καρέκλες στη ζωή. Αισθάνεσαι όπως όλοι όσοι ζουν εδώ δίπλα. Γιατί έλαμψε μέσα σου μια δημιουργία που ενώθηκε με όλους τους άλλους. Ακούμπησες μια λέξη που τη νιώσαμε όλοι μαζί. Καθάρισες, τελείωσε. Αυτό προσπαθώ να κάνω και τώρα.


Κάνουν μια κουβέντα στον «Βυσσινόκηπο» για τον περήφανο άνθρωπο. Ποιος είναι;

Εμείς όλοι γύρω, ο καμπόσος. Το λέει ο Τσέχοφ: «Κάνουμε τον καμπόσο ο ένας στον άλλο και η ζωή δίπλα μας περνάει». Η πραγματική περηφάνια είναι όταν ο άλλος πεινάει και λέει «ευχαριστώ πολύ, δεν θέλω», είναι μια γροθιά που σου σφίγγει τα σπλάχνα, σου λέει «κρατήσου». Τίποτε άλλο δεν είναι πραγματικά περήφανο. Το περήφανο είναι λύπη. Μικρός, θυμάμαι, έλεγα «γιατί δεν πάμε εκεί που μας καλέσανε;» και με χίλια ζόρια καταλάβαινα ότι δεν είχαμε ρούχα να φορέσουμε. Αυτό, τίποτε άλλο. Είναι στέρηση η περηφάνια και μια σιωπή. Όποιος το 'χει, του υποκλίνεσαι. Αυτές οι μαλακίες που κάνουμε στα μπαρ και μπαίνουμε πρώτοι, ποιος μας κοιτάει, είναι... Κι αν έχει νόημα να 'σαι περήφανος, είναι για το πόσο αντέχεις.

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Είναι λάμψεις της ζωής που τις βάζει στο χαρτί ο Τσέχοφ και όποιον πιάσει... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


Αντέχει ο άνθρωπος τα πάντα;

Ναι. Ένα δεν αντέχεται στη ζωή, τα νιάτα, η άνοιξη, οι φουσκοδεντριές που παθαίναμε μικροί. Αντέχει, ας πούμε, να τα χάνει όλα και να δίνει την ίδια μέρα δεξίωση. Τη μέρα που χάνει το σπίτι του, όλα. Δεν συλλαμβάνονται αυτά τα πράγματα. Αυτοί είναι οι ήρωες του Τσέχοφ.


Θα μου πεις τι κατάλαβες για το έργο;

Είναι λάμψεις της ζωής που τις βάζει στο χαρτί ο Τσέχοφ και όποιον πιάσει. Και όταν τα πιάνεις, δεν τα καταλαβαίνεις. Δεν καταλαβαίνεις την πύκνωση των πραγμάτων. Μέσα σε δύο φράσεις τα λέει όλα, σαν να είναι απλά πράγματα. Για τη ζωή που τους πάει και τους φέρνει. Και όλα αυτά τα λέει «Βυσσινόκηπο». Δεν μας το κάνει πουθενά εύκολο. Περισσότερο διαισθητικά συλλαβίζω τις λέξεις του έργου και είμαι πολύ λυπημένος για την ανικανότητά μου και πολύ ενθουσιασμένος που το κάνω. Μου δημιουργεί ανημπόρια απίστευτη. Δεν ξέρεις ούτε πώς παίζεται, ούτε πώς είναι. Χάνεσαι μόλις πας να πεις «το βρήκα». Δεν έχω ξαναδεί συγγραφέα που να χάνεσαι τόσο μέσα του. Σχεδόν αδύνατον και να παιχτεί. Δεν κλείνεται σε βιβλίο το πώς να το παίξεις. Απλώς, κάπου αρχίζω να καταλαβαίνω ότι έκανε κάτι φοβερό. Έβαλε χίλια στρέμματα βυσσινιές. Όσο πάει το μάτι σου από ζωή. Ο Βυσσινόκηπος είναι ο ανθός της ανθρώπινης τραγωδίας.


Αν σε ρωτούσα τι θα δω στην παράσταση, τι θα μου έλεγες;

Δεν ξέρω.

Μήνυμα στον τηλεφωνητή μου. Τρεις τα ξημερώματα.


Νομίζω, αυτή είναι η τελευταία απάντηση: «Τον εαυτό σου θα δεις. Η ζωή μας είναι ανόητη. Αλλά είναι έτσι».

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Χάνεσαι μόλις πας να πεις «το βρήκα». Δεν έχω ξαναδεί συγγραφέα που να χάνεσαι τόσο μέσα του. Σχεδόν αδύνατον και να παιχτεί... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο «Βυσσινόκηπος» είναι ο ανθός της ανθρώπινης τραγωδίας
Στον Bυσσινόκηπο (το τελευταίο θεατρικό που έγραψε ο Τσέχοφ) μια Ρωσίδα αριστοκράτισσα επιστρέφει μαζί με την οικογένειά της στο οικογενειακό κτήμα λίγο πριν από την πώλησή του. Και ενώ βλέπουν το κτήμα να χάνεται, η οικογένεια και η αριστοκράτισσα δεν κάνουν τίποτα για να το σώσουν. Στο τέλος, το κτήμα πωλείται στον γιο ενός πρώην επιστάτη. H οικογένεια αποχωρεί, ακούγοντας τους ήχους των μηχανών που κόβουν τα δέντρα.

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Ο Βυσσινόκηπος είναι ο ανθός της ανθρώπινης τραγωδίας... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


Νίκος Καραθάνος
«Βυσσινόκηπος» του Αντόν Τσέχοφ


Σκηνοθεσία - Διασκευή: Νίκος Καραθάνος
Σκηνικά και κοστούμια: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου
Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου
Κίνηση: Αμάλια Μπένετ
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Απόδοση κειμένου: Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου
Hair Design: Ντάνιελ Αθανασίου
Βοηθoί σκηνοθέτη: Πέτρος Γεωργοπάλης, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου
Βοηθοί σκηνογράφου: Ευαγγελία Θεριανού, Μυρτώ Λάμπρου, Δάφνη Ηλιοπούλου
Παίζουν: Θανάσης Αλευράς, Νίκος Καραθάνος, Λένα Κιτσοπούλου, Έμιλυ Κολιανδρή, Γιάννης Κότσιφας, Αναστασία Κονίδη, Χρήστος Λούλης,Γιώργος Μπινιάρης, Άγγελος Παπαδημητρίου, Δάφνη Πατακιά, Μιχάλης Σαράντης, Έλενα Τοπαλίδου, Άγγελος Τριανταφύλλου, Λυδία Φωτοπούλου, Γαλήνη Χατζηπασχάλη

22 Απριλίου-9 Μαΐου 2015
Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Λεωφόρος Συγγρού 107-109, Αθήνα
20:30, Κεντρική Σκηνή
www.sgt.gr

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ