Τριστάνος και Ιζόλδη: Ο θρίαμβος του ρομαντισμού

Τριστάνος και Ιζόλδη: Ο θρίαμβος του ρομαντισμού Facebook Twitter
0
Τριστάνος και Ιζόλδη: Ο θρίαμβος του ρομαντισμού Facebook Twitter
Τόρστεν Κερλ (Τριστάνος), Αν Πέτερσεν (Ιζόλδη) στην παράσταση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Εν πολλοίς άγνωστος στο ελληνικό κοινό, μια που η ερμηνεία των έργων του προϋποθέτει υλικοτεχνικές υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό… γερμανικής όπερας, ο Ρίχαρντ Βάγκνερ (1813-1883) παραμένει ένα προκλητικό στοίχημα για τον Μύρωνα Μιχαηλίδη. «O Βάγκνερ είναι αυτό που ονομάζουμε ο “βαθύς πυρήνας” της ευρωπαϊκής όπερας του 19ου αιώνα», λέει, «αυτός που ολοκλήρωσε τον μουσικό ρομαντισμό του κεντροευρωπαϊκού Βορρά» και δηλώνει την ακαταμάχητη γοητεία, και συνάμα το δέος, που του προκαλεί η μουσική ιδιοφυΐα του συνθέτη. Έχοντας στο μυαλό του «τις επερχόμενες παραγωγές της βαγκνερικής τετραλογίας στο νέο σπίτι της, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, τις σεζόν που ακολουθούν μέχρι το 2019», ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Λυρικής Σκηνής ετοιμάζεται πυρετωδώς, μαζί με την ορχήστρα της Λυρικής, για τις τέσσερις παραστάσεις του βαγκνερικού αριστουργήματος «Τριστάνος και Ιζόλδη» στο Μέγαρο Μουσικής.

Άρθουρ Σoπενχχάουερ και Ματίλντε Βέζεντονκ: Οι επιρροές

Στον απόηχο της επανάστασης του 1848 στη Γαλλία και των εξεγέρσεων των εργατών που συγκλόνισαν το Παρίσι, προτού πνιγούν στο αίμα τον Ιούνιο του ίδιου χρόνου, παρόμοιων αιτημάτων κινήματα έγιναν και στην κεντρική Ευρώπη. «Το 1849 στη Δρέσδη, όπου βρισκόταν ήδη από το 1842, ο Βάγκνερ έλαβε ενεργό μέρος στην εξέγερση, δημοσιεύοντας τολμηρά άρθρα υπέρ της κοινωνικής μεταρρύθμισης. Με την καταστολή της εξέγερσης, κυνηγημένος από την Αστυνομία, ζήτησε προσωρινό άσυλο από τον Λιστ στη Βαϊμάρη και από κει πέρασε στη Ζυρίχη, όπου έμεινε ως το 1858» (Ο Βάγκνερ και η Ελλάδα, εκδ. Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 1992). Στη Ζυρίχη έγραψε τρία από τα πλέον σημαντικά θεωρητικά κείμενά του υπό την επιρροή των ιδεών του Φόυερμπαχ, ερωτεύτηκε τη Ματίλντε Βέζεντονκ και άρχισε να γράφει το έργο που δικαίως θεωρείται «πρωταρχική πηγή της μουσικής νεωτερικότητας», το «Τριστάνος και Ιζόλδη».

Για την ακρίβεια της ιστορίας, το 1852 ο Βάγκνερ γνώρισε τον πλούσιο έμπορο μεταξιού Όττο Βέζεντονκ και τη γυναίκα του, την όμορφη Ματίλντε (1828-1902). Μεγάλος θαυμαστής της μουσικής του, ο Βέζεντονκ όχι μόνο χρηματοδοτούσε τον συνθέτη επί σειρά ετών αλλά παραχώρησε μία οικία του, στα περίχωρα της πόλης, στον συνθέτη. Πέντε χρόνια μετά, το 1857, ο έρωτας του Βάγκνερ για τη Ματίλντε είχε εκδηλωθεί ποικιλοτρόπως. Αν «ολοκληρώθηκε», δεν είναι γνωστό. Γνωρίζουμε, ωστόσο, ότι ένα γράμμα του Βάγκνερ προς τη Ματίλντε το 1858 αποκάλυψε τα αισθήματά του στη Μίνα (1809-1866), την πρώτη γυναίκα του (από την οποία χώρισε οριστικά το 1862). Τότε ο συνθέτης έφυγε για τη Βενετία και η Μίνα για το πατρικό της στη Δρέσδη. Πριν από την αναχώρησή της, όμως, η Μίνα έστειλε στη Ματίλντε τα εξής πονεμένα λόγια: «Πρέπει να σου πω με καρδιά που αιμορραγεί ότι κατάφερες να χωρίσεις τον άνδρα μου από μένα έπειτα από είκοσι δύο σχεδόν χρόνια γάμου. Ας συμβάλει αυτό το ευγενικό κατόρθωμα στην ηρεμία της ψυχής σου και στην ευτυχία σου». 

 

Τριστάνος και Ιζόλδη: Ο θρίαμβος του ρομαντισμού Facebook Twitter
Ματίλντε Βέζεντονκ, Ρίχαρντ Βάγκνερ

Γνωρίζουμε ακόμη ότι ο Βάγκνερ, ενώ είχε ήδη ξεκινήσει να γράφει το ποιητικό κείμενο για τον «Τριστάνο» και να δουλεύει τη μουσική του, συνέθεσε τη μουσική για πέντε ποιήματα της Ματίλντε, τα Wesendonck Lieder, από τον Νοέμβριο του 1857 έως τον Μάιο του 1858. Δύο εξ αυτών ο ίδιος ο συνθέτης αποκαλούσε «σπουδές» για το «Τριστάνος και Ιζόλδη», χρησιμοποιώντας μουσικές ιδέες που αργότερα ανέπτυξε στην όπερα – πράγματι, στο «Träume» («Όνειρα») αναγνωρίζονται στοιχεία από το ερωτικό ντουέτο της Β’ Πράξης και στο  «Im Treibhaus» («Στο θερμοκήπιο») αναγνωρίζεται η μουσική που αργότερα αναπτύχθηκε στο πρελούδιο της Γ’ Πράξης. Η μουσική τους είναι γραμμένη για γυναικεία φωνή και πιάνο, αλλά ο Βάγκνερ μετέγραψε την παρτιτούρα του «Träume» για ορχήστρα δωματίου προκειμένου να εκτελεστεί το τραγούδι κάτω από το παράθυρο της Ματίλντε στις 23 Δεκεμβρίου του 1857, μέρα των γενεθλίων της.

Ο Βάγκνερ, πάντως, φαίνεται πως σκεφτόταν τη δημιουργία του έργου από το 1854, τρία χρόνια πριν αρχίσει να δουλεύει λιμπρέτο και σύνθεση. Έγραφε στον Λιστ: «Έχω προσχεδιάσει στο κεφάλι μου το "Τριστάνος και Ιζόλδη", μια μουσική σύλληψη πολύ απλή, αλλά γεμάτη ζωντάνια. Με τη μαύρη σημαία που ανεμίζει στο τέλος θέλω μετά να σκεπαστώ – για να πεθάνω». Ο συνθέτης αναφέρεται σε μια εκδοχή του μύθου που δεν υιοθέτησε τελικά, που θέλει τον βαριά τραυματισμένοΤριστάνο να πεθαίνει όταν μαθαίνει ότι το πλοίο που θα έφερνε την Ιζόλδη, τη μοναδική του αγάπη, είχε πανιά μαύρα και όχι λευκά (δηλωτικά της χαρμόσυνης άφιξής της, μοτίβο που συναντάμε στον μύθο για τον θάνατο του Αιγέα, πατέρα του Θησέα). Μια άλλη Ιζόλδη, η Ιζόλδη με τα λευκά χέρια, η σύζυγος του ήρωα, του είπε ψέμα από ζήλια.

Εκτός από τον έρωτά του για τη Ματίλντε, το έργο σημάδεψε ο ενθουσιασμός του Βάγκνερ για τη σκέψη του Σοπενχάουερ στο Ο κόσμος ως Βούληση και ως Παράσταση, στη «μουσική μεταφυσική του οποίου», όπως σημειώνει ο Καρλ Νταλχάουζ, «ο ορατός κόσμος των "παραστάσεων" υποβιβάζεται σε απλή αντανάκλαση της Βούλησης, η ουσία της οποίας ενυπάρχει στη μουσική»

Έχει δίκιο ο Τόμας Μαν όταν γράφει: «Για την ακρίβεια, δεν υπάρχει χρονολογία των έργων του. Γεννιούνται κάποια ημερομηνία, αλλά βρίσκονταν στον νου του δημιουργού τους πολύ πρωτύτερα κι εμφανίζονται ξαφνικά» («Βάσανα και μεγαλείο του Ρίχαρντ Βάγκνερ», 1933, στο Ο Βάγκνερ και η η εποχή μας, εκδ. Printa, 1993). Διότι, ενώ είχε ήδη μπει στην περιπέτεια της τετραλογίας «Το δακτυλίδι των Νιμπελούγκεν» (1848-1874), εγκαταλείπει το μεγαλόπνοο σχέδιο και μέσα σε μια διετία (1857-9) ολοκληρώνει το «Τριστάνος και Ιζόλδη». Εκτός από τον έρωτά του για τη Ματίλντε, το έργο σημάδεψε ο ενθουσιασμός του Βάγκνερ για τη σκέψη του Σοπενχάουερ στο Ο κόσμος ως Βούληση και ως Παράσταση, στη «μουσική μεταφυσική του οποίου», όπως σημειώνει ο Καρλ Νταλχάουζ, «ο ορατός κόσμος των “παραστάσεων” υποβιβάζεται σε απλή αντανάκλαση της Βούλησης, η ουσία της οποίας ενυπάρχει στη μουσική» (Τα μουσικά δράματα του Ρίχαρντ Βάγκνερ, εκδ. Αλεξάνδρεια, 2010).

Τριστάνος και Ιζόλδη: Ο θρίαμβος του ρομαντισμού Facebook Twitter
Joseph Albert Ludwig και Malwine Schnorr von Carolsfeld στο πρώτο ανέβασμα της όπερας Τριστάνος και Ιζόλδη

Για το ποιητικό κείμενο ο συνθέτης βασίστηκε στο μεσαιωνικό ιπποτικό ρομάντζο Tristan του Γκότφριντ φον Στράσμπουργκ, μία από τις πολλές εκδοχές της δημοφιλούς ερωτικής ιστορίας του 12ου αι. Tristan and Iseult. Ο Γκότφριντ (για τον οποίο γνωρίζουμε ελάχιστα – πέθανε πάντως το 1210) χρησιμοποίησε ως πρώτη ύλη το ιπποτικό έπος Tristan του Αγγλονορμανδού Thomas of Britain, γραμμένο περί το 1160. Από τις περιπέτειες, ωστόσο, αυτού του προορισμένου να αγαπηθεί μέχρι θανάτου ζευγαριού, ο Βάγκνερ κρατάει λίγες σκηνές. Αυτό που τον ενδιαφέρει είναι να εσωτερικεύσει τη δράση στα αισθήματα των δύο κεντρικών ηρώων. Τα «εξωτερικά» γεγονότα» έχουν επιτελεστική λειτουργία, δεν καθορίζουν αυτό που είναι αναπόδραστο: τον έρωτα ως μοίρα, τον έρωτα ως απόλυτη δύναμη, τον έρωτα που μόνο η αιωνιότητα του θανάτου εκπληρώνει. Ο θρίαμβος του ρομαντισμού!

Ο Τριστάνος και η Ιζόλδη στην Αθήνα

Ο Γιάννης Κόκκος ανέλαβε και πάλι (μετά τον «Ιπτάμενο Ολλανδό» του 2013) τη σκηνοθεσία, τη σκηνογραφία και τα κοστούμια της φιλόδοξης πρώτης παράστασης του έργου από τη Λυρική Σκηνή. Τον απασχολεί πώς θα αποδώσει ένα έργο που βρίσκεται στην απόλυτη έξαρση του ρομαντικού πνεύματος με τρόπο που να μπορεί να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ευαισθησίες. Η σύνθετη εμπλοκή του με τον κόσμο του τρίπρακτου βαγκνερικού έργου αποκωδικοποιείται από τον ίδιο ως εξής: «Σε όλα τα έργα του παρελθόντος τίθεται η προβληματική των τριών χρόνων: της εποχής στην οποία ο συνθέτης/λιμπρετίστας τοποθετεί τη δράση, της εποχής στην οποία γράφηκε ή συντέθηκε το έργο και, τέλος, της δικής μας εποχής, στην οποία υποδεχόμαστε το έργο. Εάν ευνοήσει κανείς μία όψη σε σχέση με τις άλλες δύο, περιορίζει την πρόσληψη του έργου. Επιχειρώ οι τρεις εποχές να συνυπάρχουν ταυτόχρονα σε όλα τα στοιχεία της παράστασης, στον σκηνικό χώρο, στα κοστούμια και στην κίνηση των ερμηνευτών. Ξαναβρίσκει κανείς στη σκηνική πραγμάτωση τον απόηχο περασμένων χρόνων, ίχνη της φύσης, λάμψη από πανοπλίες, αντανακλάσεις νερού και έναν αριθμό από αναφορές που ανήκουν στον σημερινό κόσμο.

 

Τριστάνος και Ιζόλδη: Ο θρίαμβος του ρομαντισμού Facebook Twitter
Μακέτες κουστουμιών για την παράσταση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Η παράσταση θα δουλέψει σε διάφορα επίπεδα: εκείνο του μεσαιωνικού θρύλου, του ονειρικού ταξιδιού, του αστικού δράματος του 19ου αιώνα. Όσο το έργο προχωρεί, ο θεατής θα έρχεται πιο κοντά σ’ έναν κόσμο που μοιάζει οικείος. Το ανάλογο ισχύει για τα κοστούμια: στο τέλος τα κοστούμια είναι σχεδόν σύγχρονα. Μοιάζει σαν εξέλιξη μέσα στον χρόνο. Κατά έναν τρόπο η τελική σκηνή αντιστοιχεί περισσότερο στον πνευματικό κόσμο της εποχής μας, στο συναίσθημα ενός κόσμου κατεστραμμένου».

Οι εικαστικές και λογοτεχνικές αναφορές της σκηνοθεσίας

«Η ατμόσφαιρα της παράστασης συνδέεται με εικαστικά έργα που δημιουργήθηκαν μετά το “Τριστάνος και Ιζόλδη”, των οποίων η σχέση με το έργο του Βάγκνερ είναι προφανής, κυρίως του Οντιλόν Ρεντόν (Odilon Redon, 1840-1916) και του Λεόν Σπίλιαρτ (Léon Spilliaert, 1881-1946). Αποτυπώνουν μία αντίληψη του χώρου και της νυχτερινής ατμόσφαιρας, σαν ηχώ ενός μυστικού κόσμου, ο οποίος υπάρχει εξίσου στον “Τριστάνο”. Ανάλογοι απόηχοι εμφανίζονται στην ποίηση και σε άλλες μορφές τέχνης: ο Κλοντέλ αναφέρεται στο βαγκνερικό έργο με πολύ συγκεκριμένο τρόπο στο θεατρικό του Ο κλήρος του μεσημεριού (1905) – θα έλεγα ότι αποτελεί μεταφορά του “Τριστάνος και Ιζόλδη” σε μια άλλη γλώσσα, που σε ορισμένα στοιχεία της θυμίζει τη μουσική του Βάγκνερ. Αλλά και στο έργο “Πελλέας και Μελισάνθη” (1893) του Μορίς Μέτερλινκ, που μελοποίησε ο Κλοντ Ντεμπισί, η επιρροή του Βάγκνερ γίνεται εξίσου αντιληπτή. Οι αναφορές αυτές, χωρίς να είναι ξεκάθαρα ορατές, έχουν υφανθεί στο “πανί” της παράστασης».

Επιθυμώ να κρατήσω την πυκνότητα των εικόνων του έργου, διατηρώντας μία ισορροπία ανάμεσα στην αφαίρεση και τον ρεαλισμό. Η παράσταση δεν θα είναι μινιμαλιστική, εκτός από το γεγονός ότι εργάστηκα μόνο με τα στοιχεία που θεωρώ απαραίτητα για να αφηγηθώ την ιστορία, αφήνοντας χώρο στη φαντασία του κοινού. Ο κόσμος του "Τριστάνου" είναι εσωτερικός, ένας κόσμος που βρίσκεται μέσα στο κεφάλι, ένας κόσμος σκοτεινών διαισθήσεων... (Γιάννης Κόκκος)

Ο Γιάννης Κόκκος πιστεύει ότι το ερμηνευτικό μοντέλο των συμβόλων από τον Καρλ Γιουνγκ είναι χρήσιμη στην ανάγνωση των συμβόλων που χρησιμοποιεί μετ’ επιτάσεως ο Βάγκνερ, και καταλήγει: «Επιθυμώ να κρατήσω την πυκνότητα των εικόνων του έργου, διατηρώντας μία ισορροπία ανάμεσα στην αφαίρεση και τον ρεαλισμό. Η παράσταση δεν θα είναι μινιμαλιστική, εκτός από το γεγονός ότι εργάστηκα μόνο με τα στοιχεία που θεωρώ απαραίτητα για να αφηγηθώ την ιστορία, αφήνοντας χώρο στη φαντασία του κοινού. Ο κόσμος του “Τριστάνου” είναι εσωτερικός, ένας κόσμος που βρίσκεται μέσα στο κεφάλι, ένας κόσμος σκοτεινών διαισθήσεων…».

Τριστάνος και Ιζόλδη: Ο θρίαμβος του ρομαντισμού Facebook Twitter
Μακέτες σκηνικών για την παράσταση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Τριστάνος και Ιζόλδη: Ο θρίαμβος του ρομαντισμού Facebook Twitter
Μακέτες σκηνικών για την παράσταση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους, από τους πιο δύσκολους και απαιτητικούς του οπερατικού ρεπερτορίου, ερμηνεύουν σπουδαίοι λυρικοί τραγουδιστές: ο Γερμανός τενόρος Τόρστεν Κερλ (Τριστάνος), η κορυφαία Δανέζα σοπράνο Αν Πέτερσεν (Ιζόλδη), η Σουηδέζα δραματική σοπράνο Καταρίνα Νταλάιμαν (Μπρανγκαίνε) και ο Γερμανός βαρύτονος Ράινχαρτ Χάγκεν (βασιλιάς Μάρκος). Τη διανομή συμπληρώνουν ο Χαράλαμπος Αλεξανδρόπουλος  (Μέλοτ), ο Νίκος Στεφάνου (βοσκός), ο Κωστής Ρασιδάκης (καπετάνιος) και ο Αντώνης Κορωναίος (ναύτης).

info:

 

Τριστάνος και Ιζόλδη

Μουσική διεύθυνση: Μύρων Μιχαηλίδης
Σκηνοθεσία - σκηνικά - κοστούμια: Γιάννης Κόκκος

 

 

Καλλιτεχνική συνεργάτιδα, δραματουργία: Αν Μπλανκάρ
Σχεδιασμός βιντεοπροβολών: Eρίκ Ντυραντώ
Φωτισμοί: Τζουζέππε ντι Ιόριο
Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος

 

Τριστάνος: Τόρστεν Κερλ
Βασιλιάς Μάρκος: Ράινχαρτ Χάγκεν
Ιζόλδη: Αν Πέτερσεν
Κούρβεναλ: Μίχαελ Φηρ
Μέλοτ: Χαράλαμπος Αλεξανδρόπουλος
Μπρανγκαίνε: Καταρίνα Νταλάυμαν
Βοσκός: Νίκος Στεφάνου
Τιμονιέρης: Κωστής Ρασιδάκης
Ναύτης: Αντώνης Κορωναίος

 

Συμμετέχουν η Ορχήστρα και η Χορωδία της ΕΛΣ

 

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη

Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, 210 7282333

21/1, 28/1, 31/1 & 4/2.

Ώρα έναρξης: 18.30, εισ.: €80 (διακεκριμένη ζώνη), €60 (Ζώνη Α), €40 (Ζώνη Β), €22 (Ζώνη Γ), €15 (παιδικό-φοιτητικό), www.nationalopera.gr

www.megaron.gr

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ