Περί Ζώων

Περί Ζώων Facebook Twitter
0

H Ελφρίντε Γέλινεκ (Νόμπελ Λογοτεχνίας 2004) έγραψε το Περί Ζώων (2007), ένα κείμενο για το θέατρο, κινητοποιημένη από ένα ρεπορτάζ του βιεννέζικου περιοδικού «Falter» σχετικά με την πορνεία πολυτελείας, των «συνοδών» για οικονομικά και κοινωνικά εύπορους πελάτες. Τα στοιχεία που βγήκαν στο φως από την αστυνομία με τη βοήθεια τηλεφωνικών υποκλοπών από τις συνομιλίες των προαγωγών του «γραφείου συνοδών» με τους πελάτες είναι σοκαριστικά. Οι νεαρές από χώρες του πρώην Ανατολικού Μπλοκ, συχνά ανήλικες, μπορεί να μην εκδίδονταν για ελάχιστα ευρώ, αλλά αναγκάζονταν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους χωρίς τις στοιχειώδεις για την υγεία τους προφυλάξεις - από τη στιγμή που οι πελάτες επιθυμούν το ρίσκο, οι συνοδοί εξαναγκάζονταν ν’ ανταποκριθούν.

Αυτά στην «πολιτισμένη» Βιέννη, την πόλη όπου ο πολιτισμός (ως παράδοση αλλά και ως σύγχρονη παραγωγή από θεσμικούς οργανισμούς υψηλού κύρους) πωλείται ως βασική τουριστική ατραξιόν. Αλλιώς, στην πρωτεύουσα της χώρας όπου, όπως έχει δημοσίως καταγγείλει η Γέλινεκ, ο κληρικιστικός φασισμός εξακολουθεί από τον Μεσοπόλεμο έως σήμερα να είναι το κυρίαρχο πρίσμα στην πολιτική ερμηνεία και πρακτική.

Στο Περί Ζώων (ο τίτλος ανακαλεί το γνωστό, απεχθές στον κυνισμό του αλλά αληθινό, σχόλιο, «το πιο φθηνό κρέας είναι το ανθρώπινο») η Γέλινεκ συνδυάζει τον βαθιά πληγωμένο, κατακερματισμένο λόγο μιας (ερωτευμένης) γυναίκας που εκδίδεται, με αποσπάσματα από τις προαναφερθείσες τηλεφωνικές συνομιλίες προαγωγών και πελατών. Η γλώσσα, ως σύστημα που δίνει νόημα στα πράγματα, την προδίδει. Πώς να μιλήσεις για όλα αυτά που κανείς δεν θέλει ν’ ακούσει; Η πορνεία και η παγκοσμιοποιημένη εκδοχή της, το τράφικινγκ, ανθούν επειδή υπάρχουν άνθρωποι (άνδρες κυρίως) που αντιμετωπίζουν άλλους ανθρώπους ως εμπόρευμα. Και δεν αναφέρομαι μόνο σ’ αυτούς, ας πούμε, που αγοράζουν νεαρά κορίτσια από τους γονείς τους έναντι πινακίου φακής για να τα διοχετεύσουν στην αγορά του πληρωμένου σεξ (την πλέον ανθηρή ως προς τα οικονομικά μεγέθη, μαζί με την αγορά ναρκωτικών) αλλά και στην κυριλέ πορνεία των μεγάλων ξενοδοχείων, που εξασφαλίζουν συντροφιά στους εκλεκτούς πελάτες τους. Ακόμα, στον τουρισμό σε εξωτικά μέρη, όπου ανθεί η παιδική πορνεία ή στα μπάτσελορ πάρτι και στις μοντέρνες μορφές τηλεπαραγγελιών - μ’ ένα τηλέφωνο η Ρωσίδα σπίτι σου. Γιατί ο προαγωγός είναι χειρότερος από τον πελάτη; Και γιατί αυτή η κοινωνική βία καλύπτεται από όρους και νόμους προστασίας της ιδιωτικής ζωής;

Η Γέλινεκ πετυχαίνει αυτό ακριβώς, να φωτίσει την αποτρόπαιη πολιτική διάσταση ενός θέματος μάλλον κοινότοπου, που αντιμετωπίζεται συνήθως ως προσωπικό δράμα του θύματος (δείτε ως πρόσφατο παράδειγμα την Αόρατη Όλγα του Γιάννη Τσίρου). Γιατί, ακούγοντας τις «συνεννοήσεις» των καλοβαλμένων ανδρών που ζητούν γυναίκες-μοντέλα για σεξουαλικές απολαύσεις κάθε τύπου, δεν μπορείς να μη σκεφτείς, μεταξύ πολλών άλλων, τα μπούγκα-μπούγκα πάρτι του Μπερλουσκόνι ή τις επιβεβαιωμένες παρασπονδίες του πρώην διευθυντή του ΔΝΤ, Στρος-Καν. Οι πιο εκλεκτοί πελάτες του κυκλώματος του αγοραίου σεξ συμβαίνει να είναι αυτοί που κυβερνούν, νομοθετούν, δικάζουν, ή ν’ ανήκουν στον κύκλο των ισχυρών που ασκούν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο πολιτική εξουσία.

Αυτοί που συντηρούν την ανομία είναι οι ίδιοι μ’ αυτούς που -στη χώρα μας, πια- σε προεκλογική περίοδο αποφασίζουν, εν είδει ψηφοθηρικού εφέ, να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα των λαθρομεταναστών και της διάχυσης της πορνείας στο κέντρο της Αθήνας. Είναι οι ίδιοι που διοχετεύουν στα ΜΜΕ δηλώσεις τύπου «Χάνουμε έσοδα από τα διαφυγόντα κέρδη», οι ίδιοι που διαμαρτύρονται για την αυστηρή νομοθεσία που δεν επιτρέπει στα περισσότερα πορνεία να λειτουργούν νόμιμα, προκειμένου να «ενισχυθούν τα οικονομικά του δήμου αλλά και τα ασφαλιστικά ταμεία»!

Η αντίστιξη του ασθματικού λόγου της γυναίκας (που, παρότι βιασμένη σωματικά και συναισθηματικά, διεκδικεί, μέσω του έρωτα, μια θέση όχι σ’ ένα περιβάλλον αλλά στον μεγάλο κόσμο) με τις επιγραμματικές τηλεφωνικές παραγγελίες των ανδρών οδηγεί το κείμενο και τη σκηνική πράξη σε μια έκρηξη. Όχι αντίδρασης, απελπισίας. Η γυναίκα του Περί Ζώων το λέει καθαρά: η μεγαλύτερη μόλυνση στον κόσμο είναι από την απόγνωση.

Ο Αλέξης Αλάτσης, που σκηνοθέτησε την παράσταση του Θεάτρου Τέχνης, περιόρισε τη δυναμική του πολυπρισματικού κειμένου της Γέλινεκ. Το πρώτο μέρος (του μονολόγου της γυναίκας) και το δεύτερο (των ανδρικών συνομιλιών) ενοποιήθηκαν, έτσι ώστε οι άνδρες να λειτουργούν σαν ένα είδος Χορού που μεταφράζει τον σπαρακτικό λόγο της γυναίκας σ’ έναν μηχανιστικό λόγο σεξουαλικών προτιμήσεων, σχολίων για τα προσόντα των γυναικών, ειδικών απαιτήσεων. Αντιλαμβάνομαι την επιλογή, έχει μια λογική, αλλά τελικά δεν λειτούργησε. Η σκηνοθεσία μιμήθηκε, χωρίς επιτυχία, μεταμοντερνιστικές ευκολίες, κυρίως στην όψη (αν δω ξανά αυτιά Μίκυ Μάους, μπλε περούκες, πλαστικές φουσκωτές κούκλες του σεξ και μύτες κλόουν, θα αυτοκτονήσω) αλλά και στοιχεία του αυστηρού φορμαλισμού του Τερζόπουλου. Η αλήθεια μιας προσωπικής σκηνοθετικής πρότασης έλειψε. Η Βίκυ Βολιώτη, ηθοποιός που έχει πολλά κι ενδιαφέροντα πράγματα να δώσει, ερμήνευσε αρκετό μέρος του μονολόγου της με γυρισμένη πλάτη στο κοινό, κάτι που δυσκόλευε και τη σχέση με αυτό αλλά και την πρόσληψη του δύσκολου στην αποσπασματικότητά του λόγου της. Ωστόσο, είναι ώρα να την εμπιστευτούν οι καλοί, έμπειροι σκηνοθέτες που διαθέτει η εγχώρια θεατρική αγορά.

Η νέα γενιά των ανδρών ηθοποιών του Θεάτρου Τέχνης έχει μέλλον, καλή σκηνική παρουσία και υπέροχες, καθαρές φωνές.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ