Το τέλος της νοσταλγίας

Το τέλος της νοσταλγίας Facebook Twitter
0

Η εταιρεία θεάτρου «Οι όπερες των ζητιάνων» ανεβάζει την ξεχασμένη οπερέτα του Θεόφραστου Σακελλαρίδη Η κόρη της καταιγίδος μέσα από μια εντελώς νέα ματιά, απαλλαγμένη από τα θεατρικά κλισέ της αθηναϊκής μπελ επόκ. Ο μουσικός διευθυντής του εγχειρήματος κι ενορχη- στρωτής της παράστασης Χαράλαμπος Γωγιός μάς εξηγεί γιατί και πώς αποφάσισαν ν’ αποκαταστήσουν αυτό το παλιό είδος ελαφρού μουσικού θεάτρου και τη φήμη του σπουδαίου συνθέτη του πρώτου μισού του προηγούμενου αιώνα.

Τι είναι η «Κόρη της καταιγίδος»; Γιατί οπερέτα, σήμερα;

Η Κόρη της καταιγίδος είναι ένα έργο του 1923 ξεχασμένο εντελώς, που έχει να παιχτεί περί τα εξήντα χρόνια. Το ανασύραμε από το αρχείο Σακελλαρίδη από το Θεατρικό Μουσείο, κι επί της ουσίας επιχειρούμε για πρώτη φορά, μετά από αρκετά χρόνια στην Αθήνα, να κάνουμε μια παράσταση ελληνικής οπερέτας με σύγχρονη ματιά.

Τι εννοείτε λέγοντας «με σύγχρονη ματιά»;

Προσπαθούμε ν’ απαλλάξουμε το είδος από τη μέχρι τώρα ανάγνωση, που είναι βασισμένη στη νοσταλγία και στο ρετρό, αλλά και ν’ αποφύγουμε τον τρόπο με τον οποίο ανεξαιρέτως και κατά κανόνα ανεβαίνει η οπερέτα εδώ και χρόνια. Εμείς πήραμε τη δραματουργία του έργου στα σοβαρά κι όχι ως μια αφορμή για νοσταλγικές μελωδίες. Το αντιμετωπίσαμε ως ένα έργο το οποίο μιλάει για το σήμερα με μια κριτική ματιά.

Δηλαδή, θα σχολιάσετε μέσα από το έργο το σήμερα;

Η οπερέτα την εποχή που ήταν της μόδας, ως ένα είδος που τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα άφησε μια παραγωγή σχεδόν χιλίων έργων (πεντακόσιες οπερέτες κι άλλες τόσες επιθεωρήσεις, εκ των οποίων σήμερα παίζονται ελάχιστες), ήταν απολύτως σύγχρονη. Στα εξώφυλλα έγραφαν «εποχή σύγχρονος» και μιλούσαν για την κοινωνία της εποχής τους με σατιρική και συχνά σαρκαστική διάθεση. Τα έργα ήταν πολλές φορές ιδιαίτερα τολμηρά, συγγενικά με την επιθεώρηση, που όμως δεν είχαν να κάνουν με την επικαιρότητα και τα πολιτικά, και με μεγαλύτερη έμφαση στη μουσική δραματουργία.

Έθιγαν την αστική τάξη περισσότερο κι εν μέρει τα λαϊκά στρώματα…

Ακριβώς. Οι τύποι κι οι χαρακτήρες της ήταν αναγνωρίσιμοι. Ένα άλλο στοιχείο στο οποίο διέφερε από την επιθεώρηση ήταν ότι η μουσική ήταν πρωτότυπα νούμερα, δεν ανακύκλωνε επιτυχίες. Γραφόταν, όπως και η όπερα, από μουσικούς μεγάλου βεληνεκούς. Στην Ελλάδα είχε επιρροές από τη γαλλική και βιεννέζικη παράδοση κι ενίοτε από κάποια πράγματα που σχετίζονταν με την ελληνική παράδοση. Είναι καταπληκτικό πόσο ενημερωμένοι ήταν οι παραγωγοί της οπερέτας της αστικής Αθήνας για τις εξελίξεις στην Ευρώπη. Το συγκεκριμένο έργο είναι διασκευή μιας γαλλικής φάρσας, η οποία γράφτηκε δύο χρόνια πριν την ελληνική της εκδοχή. Μάλιστα, ο Σακελλαρίδης, όπως έκανε με τον Βαφτιστικό και άλλα έργα, μετέφερε πολύ δημιουργικά τη γαλλική κοινωνία στις ιδιαίτερες καταστάσεις της ελληνικής πραγματικότητας. Το έκανε με μεγάλη κοινωνική ευαισθησία. Δεν είναι μια απομίμηση ξένη προς την εδώ πραγματικότητα. Έτσι, εμάς μας ενδιαφέρει να το αντιμετωπίσουμε σε σχέση με το σήμερα.

Με ποια πλευρά του σήμερα;

Η Κόρη της καταιγίδος έχει να κάνει με τα έθιμα του αστικού γάμου της εποχής. Βλέπουμε έναν μεγαλόσχημο γάμο που διαλύεται λόγω των μηχανορραφιών της πεθεράς σε τρομερά σύντομο χρονικό διάστημα. Εμπλέκονται μια πιθανή αιμομιξία κι άλλα τολμηρά θέματα, ενώ έχει σκηνές που αγγίζουν τα όρια της πορνογραφίας σχεδόν.

Σαν Βέντεκιντ;

Μ’ έναν τρόπο, ναι! Έχουμε ντύσει μια ηρωίδα, τη στριπτιζέζ, σαν τη Λούλου του Βέντεκιντ. Αυτό που συμβαίνει στο δικό μας ανέβασμα επί της ουσίας είναι ότι έχουμε πάρει το αστικό περιβάλλον του τότε και το έχουμε μετατοπίσει στο σύγχρονο μικροαστικό περιβάλλον. Ο γάμος με τον οποίο ξεκινάει το έργο θυμίζει τους γάμους των δυτικών προαστίων ή των τηλεοπτικών εκπομπών, όπως το «Μην το πεις στη νύφη». Ένας γάμος εξαιρετικά κακόγουστος, γιγαντιαίος και ογκώδης. Στον πρώτο διάλογο που γίνεται, λένε: «Μα, τρελάθηκαν οι Γκραντίνηδες (σ.σ.: έτσι λένε την οικογένεια), λες και παντρεύτηκε βασιλόπουλο… να εκθέτουν τα προικιά… τι επαρχιωτισμός, αγαπητοί μου!».

Όπως οι γάμοι που γίνονται μιμούμενοι τον αμερικανικό κινηματογράφο και τα lifestyle περιοδικά.

Ακριβώς! Βέβαια, προσπαθούμε να διατηρήσουμε το κείμενο αυτούσιο, όπως και την πρωτότυπη γλώσσα και τις πραγματικές αναφορές.

Πότε πρωτοπαίχτηκε;

Το 1923, την επαύριο της Μικρασιατικής Καταστροφής. Στις παρυφές αυτών που συμβαίνουν επί σκηνής, υπάρχει η συνείδηση ότι η Αθήνα βρίσκεται σε τρομερή κρίση, με τους πρόσφυγες και την πείνα.

Έδαφος για παραλληλισμούς με το σήμερα…

Αυτό που θέλουμε να δείξουμε είναι ότι η μουσικοθεατρική γραφή του έργου μάς αφορά και σήμερα. Ότι η οπερέτα είναι ένα πολύ σοβαρό κομμάτι του αστικού μας πολιτισμού κι ότι το ιδεολόγημα ότι τάχα ήταν μια απομίμηση της Ευρώπης και δεν μας ενδιαφέρει είναι μεγάλο ψέμα. Μιλάμε για έργα συγκλονιστικής τεχνογνωσίας. Ακόμα και δραματουργικά, βλέπει κανείς ότι η μεταγραφή σ’ ένα σύγχρονο μικροαστικό περιβάλλον είναι πολύ κοντά μας. Αυτό μας εξυπηρετεί στο να «διαβάσουμε» για πρώτη φορά στη σύγχρονη παραστασιολογία μια οπερέτα έξω από το πλέγμα της νοσταλγίας που όλα αυτά τα χρόνια ήταν η μεγάλη άγκυρα που είχε καθίσει το πλοίο, παρουσιάζοντας τις οπερέτες πάντα μέσα από μια ρετρό οπτική. Φέρνοντας το έργο στην εποχή μας, ο θεατής θα το δει μέσα από μια φρέσκια ματιά και θα μπορέσει να το ερμηνεύσει από διαφορετικές γωνίες ως ένα οποιοδήποτε σοβαρό έργο ρεπερτορίου.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT