Το τέλος της νοσταλγίας

Το τέλος της νοσταλγίας Facebook Twitter
0

Η εταιρεία θεάτρου «Οι όπερες των ζητιάνων» ανεβάζει την ξεχασμένη οπερέτα του Θεόφραστου Σακελλαρίδη Η κόρη της καταιγίδος μέσα από μια εντελώς νέα ματιά, απαλλαγμένη από τα θεατρικά κλισέ της αθηναϊκής μπελ επόκ. Ο μουσικός διευθυντής του εγχειρήματος κι ενορχη- στρωτής της παράστασης Χαράλαμπος Γωγιός μάς εξηγεί γιατί και πώς αποφάσισαν ν’ αποκαταστήσουν αυτό το παλιό είδος ελαφρού μουσικού θεάτρου και τη φήμη του σπουδαίου συνθέτη του πρώτου μισού του προηγούμενου αιώνα.

Τι είναι η «Κόρη της καταιγίδος»; Γιατί οπερέτα, σήμερα;

Η Κόρη της καταιγίδος είναι ένα έργο του 1923 ξεχασμένο εντελώς, που έχει να παιχτεί περί τα εξήντα χρόνια. Το ανασύραμε από το αρχείο Σακελλαρίδη από το Θεατρικό Μουσείο, κι επί της ουσίας επιχειρούμε για πρώτη φορά, μετά από αρκετά χρόνια στην Αθήνα, να κάνουμε μια παράσταση ελληνικής οπερέτας με σύγχρονη ματιά.

Τι εννοείτε λέγοντας «με σύγχρονη ματιά»;

Προσπαθούμε ν’ απαλλάξουμε το είδος από τη μέχρι τώρα ανάγνωση, που είναι βασισμένη στη νοσταλγία και στο ρετρό, αλλά και ν’ αποφύγουμε τον τρόπο με τον οποίο ανεξαιρέτως και κατά κανόνα ανεβαίνει η οπερέτα εδώ και χρόνια. Εμείς πήραμε τη δραματουργία του έργου στα σοβαρά κι όχι ως μια αφορμή για νοσταλγικές μελωδίες. Το αντιμετωπίσαμε ως ένα έργο το οποίο μιλάει για το σήμερα με μια κριτική ματιά.

Δηλαδή, θα σχολιάσετε μέσα από το έργο το σήμερα;

Η οπερέτα την εποχή που ήταν της μόδας, ως ένα είδος που τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα άφησε μια παραγωγή σχεδόν χιλίων έργων (πεντακόσιες οπερέτες κι άλλες τόσες επιθεωρήσεις, εκ των οποίων σήμερα παίζονται ελάχιστες), ήταν απολύτως σύγχρονη. Στα εξώφυλλα έγραφαν «εποχή σύγχρονος» και μιλούσαν για την κοινωνία της εποχής τους με σατιρική και συχνά σαρκαστική διάθεση. Τα έργα ήταν πολλές φορές ιδιαίτερα τολμηρά, συγγενικά με την επιθεώρηση, που όμως δεν είχαν να κάνουν με την επικαιρότητα και τα πολιτικά, και με μεγαλύτερη έμφαση στη μουσική δραματουργία.

Έθιγαν την αστική τάξη περισσότερο κι εν μέρει τα λαϊκά στρώματα…

Ακριβώς. Οι τύποι κι οι χαρακτήρες της ήταν αναγνωρίσιμοι. Ένα άλλο στοιχείο στο οποίο διέφερε από την επιθεώρηση ήταν ότι η μουσική ήταν πρωτότυπα νούμερα, δεν ανακύκλωνε επιτυχίες. Γραφόταν, όπως και η όπερα, από μουσικούς μεγάλου βεληνεκούς. Στην Ελλάδα είχε επιρροές από τη γαλλική και βιεννέζικη παράδοση κι ενίοτε από κάποια πράγματα που σχετίζονταν με την ελληνική παράδοση. Είναι καταπληκτικό πόσο ενημερωμένοι ήταν οι παραγωγοί της οπερέτας της αστικής Αθήνας για τις εξελίξεις στην Ευρώπη. Το συγκεκριμένο έργο είναι διασκευή μιας γαλλικής φάρσας, η οποία γράφτηκε δύο χρόνια πριν την ελληνική της εκδοχή. Μάλιστα, ο Σακελλαρίδης, όπως έκανε με τον Βαφτιστικό και άλλα έργα, μετέφερε πολύ δημιουργικά τη γαλλική κοινωνία στις ιδιαίτερες καταστάσεις της ελληνικής πραγματικότητας. Το έκανε με μεγάλη κοινωνική ευαισθησία. Δεν είναι μια απομίμηση ξένη προς την εδώ πραγματικότητα. Έτσι, εμάς μας ενδιαφέρει να το αντιμετωπίσουμε σε σχέση με το σήμερα.

Με ποια πλευρά του σήμερα;

Η Κόρη της καταιγίδος έχει να κάνει με τα έθιμα του αστικού γάμου της εποχής. Βλέπουμε έναν μεγαλόσχημο γάμο που διαλύεται λόγω των μηχανορραφιών της πεθεράς σε τρομερά σύντομο χρονικό διάστημα. Εμπλέκονται μια πιθανή αιμομιξία κι άλλα τολμηρά θέματα, ενώ έχει σκηνές που αγγίζουν τα όρια της πορνογραφίας σχεδόν.

Σαν Βέντεκιντ;

Μ’ έναν τρόπο, ναι! Έχουμε ντύσει μια ηρωίδα, τη στριπτιζέζ, σαν τη Λούλου του Βέντεκιντ. Αυτό που συμβαίνει στο δικό μας ανέβασμα επί της ουσίας είναι ότι έχουμε πάρει το αστικό περιβάλλον του τότε και το έχουμε μετατοπίσει στο σύγχρονο μικροαστικό περιβάλλον. Ο γάμος με τον οποίο ξεκινάει το έργο θυμίζει τους γάμους των δυτικών προαστίων ή των τηλεοπτικών εκπομπών, όπως το «Μην το πεις στη νύφη». Ένας γάμος εξαιρετικά κακόγουστος, γιγαντιαίος και ογκώδης. Στον πρώτο διάλογο που γίνεται, λένε: «Μα, τρελάθηκαν οι Γκραντίνηδες (σ.σ.: έτσι λένε την οικογένεια), λες και παντρεύτηκε βασιλόπουλο… να εκθέτουν τα προικιά… τι επαρχιωτισμός, αγαπητοί μου!».

Όπως οι γάμοι που γίνονται μιμούμενοι τον αμερικανικό κινηματογράφο και τα lifestyle περιοδικά.

Ακριβώς! Βέβαια, προσπαθούμε να διατηρήσουμε το κείμενο αυτούσιο, όπως και την πρωτότυπη γλώσσα και τις πραγματικές αναφορές.

Πότε πρωτοπαίχτηκε;

Το 1923, την επαύριο της Μικρασιατικής Καταστροφής. Στις παρυφές αυτών που συμβαίνουν επί σκηνής, υπάρχει η συνείδηση ότι η Αθήνα βρίσκεται σε τρομερή κρίση, με τους πρόσφυγες και την πείνα.

Έδαφος για παραλληλισμούς με το σήμερα…

Αυτό που θέλουμε να δείξουμε είναι ότι η μουσικοθεατρική γραφή του έργου μάς αφορά και σήμερα. Ότι η οπερέτα είναι ένα πολύ σοβαρό κομμάτι του αστικού μας πολιτισμού κι ότι το ιδεολόγημα ότι τάχα ήταν μια απομίμηση της Ευρώπης και δεν μας ενδιαφέρει είναι μεγάλο ψέμα. Μιλάμε για έργα συγκλονιστικής τεχνογνωσίας. Ακόμα και δραματουργικά, βλέπει κανείς ότι η μεταγραφή σ’ ένα σύγχρονο μικροαστικό περιβάλλον είναι πολύ κοντά μας. Αυτό μας εξυπηρετεί στο να «διαβάσουμε» για πρώτη φορά στη σύγχρονη παραστασιολογία μια οπερέτα έξω από το πλέγμα της νοσταλγίας που όλα αυτά τα χρόνια ήταν η μεγάλη άγκυρα που είχε καθίσει το πλοίο, παρουσιάζοντας τις οπερέτες πάντα μέσα από μια ρετρό οπτική. Φέρνοντας το έργο στην εποχή μας, ο θεατής θα το δει μέσα από μια φρέσκια ματιά και θα μπορέσει να το ερμηνεύσει από διαφορετικές γωνίες ως ένα οποιοδήποτε σοβαρό έργο ρεπερτορίου.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Κοτσιφάκης

Χορός / Γιώργος Κοτσιφάκης: «Θέλω και στη ζωή να κάνω όσα συμβαίνουν στη σκηνή»

Του είπαν «δεν θα γίνει χορευτής με τίποτα» – σήμερα θεωρείται από τους καλύτερους χορευτές της Ευρώπης. Ξεκίνησε την καριέρα του συμμετέχοντας στο «2» του Δημήτρη Παπαϊωάννου, και σήμερα κάνει διεθνή περιοδεία με το «My fierce ignorant step».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ