Τελευταίες συμβουλές

Τελευταίες συμβουλές Facebook Twitter
0

Ο Μάλκομ ΜακΛάρεν πέθανε, και ενώ υπήρξε μια τόσο γνωστή προσωπικότητα που κίνησε καταστάσεις και ιδεολογίες οικείες για όλους, έμοιαζε σαν να ήταν και ο θείος που ήξερε πολλά και ανά πάσα στιγμή ήταν διαθέσιμος για μια συμβουλή, ιδιαίτερα αν ήθελες να ζεις τη ζωή σου λοξοδρομώντας... στον ίσιο δρόμο.

Υπήρξε πολύ φίλος των στενών φίλων μου και κάθε φορά που τον συναντούσαν υπήρχε και μια ιστορία που μας έβαζε σε σκέψεις και συζητιόταν για εβδομάδες. Μια φορά τον συνάντησα σε ένα ιδιωτικό πούλμαν· γυρίζαμε στο Λονδίνο μαζί με την ομάδα χορού της πρώτης παράστασης μετά την επιστροφή στη σκηνή του πανκ χορογράφου και φίλου μου Μάικλ Κλαρκ. Φυσικά, ο καλός φίλος του Μάικλ, Μάλκομ ΜακΛάρεν, ήταν μέσα στο λεωφορείο και χαιρόταν μαζί του την επιτυχία. Κάποια στιγμή που η συζήτηση γυρνούσε γύρω από το κατούρημα και δεν έμοιαζε να φτάνουμε στον προορισμό μας, ο Μάλκομ Μακλάρεν μας έδειξε πώς γίνεται αυτό σε ένα πούλμαν σε κίνηση. Κατούρησε μέσα σε ένα άδειο μπουκάλι αλκοόλ που είχαμε μόλις καταναλώσει. Και τα κατάφερε καλά, παρά το εντελώς άκαμπτο κουστούμι του... και με τον στόχο, αλλά και με τη στιγμιαία αναβίωση του punk θρύλου του...

Πολλές φορές με κάλεσε ο φίλος μου Μίλτος Μανέτας να τον συναντήσω σε διάφορες διεθνείς καλλιτεχνικές εστιάσεις όπου αυτοί έβγαιναν να τα πιουν, αλλά κάπως δεν τα κατάφερνα και προτιμούσα την μετέπειτα συζήτηση. Υπήρχε πάντα μια ιστορία... Πέρυσι ήρθε και στην Ελλάδα, αλλά δεν ξέρω, μου φάνηκε πολύ τρελό να δω τις ταινίες του στα Village... Aντί άλλου, όμως, βρήκα μια αναδημοσίευση στο μπλογκ του φίλου Pablo de la Barra , που μοιάζει με μια ενδιαφέρουσα τελευταία συμβουλή...

Ο ΜακΛάρεν λέει:

«Γεννήθηκα στον πόλεμο. Μεγάλωσα στη δεκαετία του 1950. Έζησα μέσα στην κουλτούρα της πρώτης ανάγκης (με την έννοια της κάλυψης των αναγκών), την οποία την είδα να αντικαθίσταται από την κουλτούρα της επιθυμίας. Πολύ μετά από το πανκ, αυτή η κουλτούρα άρχισε να θρυμματίζεται! Η τέχνη δεν είναι πια αναγκαία. Δεν είναι πλέον κάτι που σου προφέρει ευσυνειδησία ή που σε κάνει ταπεινό - όπως κάποτε ήταν και ο ρόλος της εκκλησίας. Τώρα είναι κάτι που απλά επιθυμείς. Κάτι που θέλεις να καταναλώσεις. Ήμουν φοιτητής στην Καλών Τεχνών ενόσω συνέβαινε αυτή η αλλαγή. Πολλοί από τη δική μου γενιά μπερδευτήκαμε. Μπήκαμε στο πανεπιστήμιο και μας έμαθαν μια φιλοσοφία που ανήκε στον παλιό κόσμο. Την πρακτική της αποτυχίας. Οι καθηγητές μάς δίδασκαν πως η τέχνη και η έννοια της αποτυχίας ήταν μια ευγενής κατάσταση, ένα ατέρμονο ταξίδι, μια αναζήτηση που δεν θα σταματήσει ποτέ, ένας ευχάριστος αδιάκοπος αγώνας, και μαζί το κυνηγητό του αδυνάτου (αυτού που δεν πραγματοποιείται), αλλά ταυτόχρονα, όπως μας έλεγε ένας καθηγητής, πως η ίδια η αποτυχία σε βοηθάει να σηκωθείς το πρωί και να σηκώσεις τα μανίκια σου προκειμένου να κάνεις τη δουλειά σου. Ήταν βρόμικη η δουλειά της δημιουργικότητας. «Μη σκέφτεσαι απλά πώς θα αποτύχεις» μας έλεγε, «να σκέφτεσαι πώς θα αποτύχεις με μεγαλοπρέπεια!». Πρέπει να μάθετε λοιπόν πώς να είστε η πιο λαμπερή αποτυχία, γιατί είναι χίλιες φορές καλύτερο από το να είστε οποιουδήποτε τύπου γενναιόδωρη (η καλοκάγαθη) επιτυχία. Αυτό είναι! Αυτή ήταν φιλοσοφία!».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ