ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Το οπτικό αλφάβητο του Ξενάκη

Το οπτικό αλφάβητο του Ξενάκη Facebook Twitter
0

O Ξενάκης γεννήθηκε στο Κάιρο τη δεκαετία του '30 και το 1955 εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου από πολύ νωρίς πειραματίστηκε με τα avant-garde καλλιτεχνικά κινήματα της εποχής του όπως ήταν, μεταξύ άλλων, και ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός. Στο Παρίσι σπούδασε αρχιτεκτονική και διακόσμηση εσωτερικών χώρων στην Ecole Superieure des Arts Modernes και ζωγραφική στην Academie de la Grande Chaumière. «Οι σπουδές μου με βοήθησαν κυρίως να υπερβώ το περιεχόμενό τους προς μία προσωπική αισθητική ώστε να ερεθίζεται στο maximum και να ανατρέπεται η καθιερωμένη ανάγνωση του κόσμου μας», λέει ο ίδιος.

Τη δεκαετία του '70 ξεκίνησε να εισάγει στο έργο του στοιχεία όπως τα ιερογλυφικά καθώς επίσης και γράμματα από το ελληνικό, φοινικικό και αραβικό αλφάβητο και να δημιουργεί έργα με έντονα χρώματα, σήματα και σύμβολα που διερευνούν τη διαδικασία της επικοινωνίας. Ο Ξενάκης δημιούργησε σταδιακά ένα καθαρά προσωπικό εικαστικό λεξιλόγιο δανειζόμενος σύμβολα και κώδικες τόσο από την καθημερινή ζωή, όπως για παράδειγμα τα σήματα οδικής κυκλοφορίας, όσο και από την αλχημεία, τον ζωδιακό κύκλο, τα μαθηματικά, τη χημεία.

Στην έκθεση των Kalfayan Galleries θα παρουσιαστούν νέα ζωγραφικά έργα του καλλιτέχνη καθώς επίσης σημαντικά έργα από διαφορετικές περιόδους της εικαστικής παραγωγής του στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Τα έργα σας μοιάζουν με κείμενα γεμάτα σύμβολα, κώδικες και σήματα. Αυτό έχει να κάνει με μια φιλοσοφική αναζήτηση;

Ο κόσμος μας βρίθει συμβόλων σημείων και τεράτων, πράγμα που απαιτεί μία απεικόνιση που ασφαλώς έχει κοινωνική, ακόμη και πολιτική και κατ' επέκταση μια φιλοσοφική διάσταση.

Πόσο σας έχει επηρεάσει το γεγονός ότι είστε φορέας τριών ταυτοτήτων: της ελληνικής, της αιγυπτιακής και της ευρωπαϊκής;

Η τριπλή ταυτότητα, ως αναφέρατε, με βοήθησε να καταλάβω περισσότερο και ίσως καλύτερα φαινόμενα όπως η παγκοσμιοποίηση και οι χαοτικές της προεκτάσεις.

Μιλήστε μας για το οπτικό αλφάβητο που δημιουργήσατε και μέσα από το οποίο εκφράζεστε.

Είναι ένα αλφάβητο που απαρτίζεται από σύμβολα και κώδικες της σύγχρονης τεχνολογίας που μου επιτρέπει μια άλλη, διαφορετική «ανάγνωση» του κόσμου.

Πώς αντιμετωπίζετε τη σύγχρονη τέχνη σήμερα;

Ακόμη και έως τις μέρες μας η τέχνη θεμελιώνεται στη δεκαετία του '60, αρχές '70, με αποτέλεσμα μία σύγχυση κριτηρίων που θα μπορούσε να εξηγήσει τη σημερινή κρίση, που πιθανόν θα οδηγήσει σε μία ανατροπή, αν ο άνθρωπος δεν αλλοιωθεί τελείως.

Ποια είναι η γνώμη σας για την ελληνική σύγχρονη τέχνη;

Πιστεύω πως δεν υπάρχει σύγχρονη ελληνική τέχνη.

Έχετε μακρόχρονη πορεία στην τέχνη και ακόμη και σήμερα συνεχίζετε να δημιουργείτε. Ποια είναι η κινητήρια δύναμή σας;

Συνεχίζω να δημιουργώ διότι έτσι δίνω νόημα στη ζωή μου.

Τι σας απασχολεί περισσότερο σήμερα;

Ο άνθρωπος, διότι είναι ικανός για το καλύτερο αλλά και για το χειρότερο.

0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Καμιά φορά μιλάω για τα έργα μου και ακούγεται σαν να μιλάω για προζύμι ή κεφίρ»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ