Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό Facebook Twitter

Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό

0

Όταν η Λουίζ Μπουρζουά, η οποία έφυγε από τη ζωή πριν από δέκα χρόνια στα 99 της, ένιωθε να πλησιάζει ένα κύμα έγνοιας ή άγχους, καθόταν να ζωγραφίσει. «Ξέρω ότι όταν τελειώσω ένα σχέδιο, το επίπεδο άγχους ελαττώνεται», είχε πει κάποτε η μεγάλη καλλιτέχνιδα. «Όταν κάτσω να ζωγραφίσω σημαίνει ότι κάτι με ενοχλεί, αλλά δεν ξέρω τι ακριβώς. Αυτή είναι η θεραπεία μου για το άγχος».

  

Για μας που δεν έχουμε ενδεχομένως την δυνατότητα μιας τέτοιου είδους θεραπείας αυτές τις δύσκολες μέρες της έντονης ανησυχίας, του φόβου και του εγκλεισμού, μπορεί όμως να λειτουργήσει θεραπευτικά το ζωγραφικό μέρος του έργου της Λουίζ Μπουρζουά όπως παρουσιάζεται στην έκθεση με τίτλο "Louise Bourgeois: Drawings 1947 – 2007" που εγκαινιάστηκε πριν από λίγες μέρες διαδικτυακά (αναγκαστικά), στην πρώτη online έκθεση που επιχειρεί η διεθνής γκαλερί Hauser & Wirth.

Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό Facebook Twitter
Άτιτλο, 1970

Διάσημη περισσότερο ίσως για τα επιβλητικά αραχνοειδή γλυπτά ή τα χαρακτικά της, η Λουίζ Μπουρζουά ξεκίνησε να ζωγραφίζει σε μικρή ηλικία, βοηθώντας τους γονείς της στο στούντιο συντήρησης ταπισερί που είχαν έξω από το Παρίσι, πολύ πριν την «επίσημη» έναρξη της καριέρας της, όταν εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη το 1938. Οι αράχνες και οι σπείρες εμφανίζονται τακτικά ως μορφές και στο ζωγραφικό έργο της – δεν είναι τυχαίο το ότι της άρεσε να παρομοιάζει την αγαπημένη της μητέρα που πέθανε όταν η Λουίζ ήταν στα είκοσι της, με αράχνη.

Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό Facebook Twitter
Spit or Star, 1986
Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό Facebook Twitter
Άτιτλο, 1951

Τα έργα κινούνται ανάμεσα στην αφαίρεση και στον ρεαλισμό και η ίδια είχε πει σχετικά μ' αυτή την εναλλαγή: «Οι ρεαλιστικές ζωγραφιές είναι ένας τρόπος να ακινητοποιήσω μια ιδέα που δεν θέλω να χαθεί. Με τα αφηρημένα έργα, γλιστρώ στο ασυνείδητο, όταν νιώθω χαλαρή». Η έκθεση διανύει πολλές δεκαετίες και η επιλογή των έργων έγινε από τον Τζέρι Γκόροβοϊ, πρώην βοηθό και στενό φίλο της Μπουρζουά, αλλά και πρόεδρο του Ιδρύματος Easton, που ιδρύθηκε στο όνομα της κορυφαίας εικαστικού. Ο ίδιος είχε γράψει λίγο μετά τον θάνατό της, τον Μάιο του 2010:

«Σαν κάποιον που πάσχει από σύνδρομο Τουρέτ, πάντα αισθανόταν την επιτακτική ανάγκη να εξομολογηθεί τα πάντα, πράγμα που μπορούσε να κάνει τους άλλους να νιώσουν άβολα, και αποκαλούσε τον εαυτό της 'η γυναίκα χωρίς μυστικά'. Στην τέχνη της ήταν απολύτως ατρόμητη, παρότι η ίδια έλεγε ότι στην αληθινή ζωή της ήταν σαν το ποντίκι που έχει κρυφτεί πίσω από το καλοριφέρ». Σε μια ρήση της που έγινε σλόγκαν, η ίδια περιέγραφε την τέχνη ως «εγγύηση ψυχικής υγείας».

Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό Facebook Twitter
Άτιτλο, 1970
Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό Facebook Twitter
Σχέδια της Louise Bourgeois καρφωμένα στον τοίχο του σπιτιού της στη Νέα Υόρκη, φωτογραφία του 1962
Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό Facebook Twitter
Όψη του διαμερίσματος της στη Νέα Υόρκη το 2016, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της

Τα σύνθετα και πολυχρωματικά σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά μπορεί να είναι μόνο τόσο διάσημα όσο άλλες δημιουργίες της, υπήρξαν όμως μια σταθερά σε όλη της την ζωή και ένα σημαντικό κομμάτι της εικαστικής πρακτικής της. Η Λουίζ Μπουρζουά δεν σταμάτησε να παράγει καλλιτεχνικό έργο μέχρι τον θάνατό της, μεταξύ άλλων λόγων και για να συνεχίσει να διατηρεί «σώας τας φρένας». Αυτές τις μέρες, μια παύση για να κοιτάξουμε αυτά τα έργα της μπορεί να μας βοηθήσει κι εμάς να διατηρήσουμε την πολύτιμη ψυχική μας ηρεμία.

Πηγή: Another

Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό Facebook Twitter
Louise Bourgeois, Νέα Υόρκη, 2008.
Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό Facebook Twitter
Louise Bourgeois, Νέα Υόρκη, 1970
Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό Facebook Twitter
Στο πρώτο της διαμέρισμα στη Νέα Υόρκη, το 1948.
Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ