Ο Άμλετ το Δεκέμβρη στην Αθήνα

Ο Άμλετ το Δεκέμβρη στην Αθήνα Facebook Twitter
Πρόβες στο δρόμο
0

Μέσα από την παράστασή σας είναι εμφανής μια προσπάθεια να χαρτογραφήσετε τη σημερινή κατάσταση της πόλης που ζείτε. Αν και είστε ακόμα στη διαδικασία αναζήτησης, ποια είναι η εικόνα που σχηματίσατε για την Αθήνα;

Η Αθήνα είναι μια πόλη που πάσχει, όπως και ο Άμλετ, κι έχει ένα ανοιχτό ερώτημα, ένα «γιατί». Χαρτογραφώ την πόλη γιατί είμαι κομμάτι της και είναι κομμάτι μου αγαπημένο. Όμως είναι μια πόλη που μοιάζει να υποτιμά την ανάγκη του ανθρώπου να συνυπάρχει, να συν-κινείται στο χώρο που ζει. Πείτε μου μια διαδρομή στο κέντρο που το βλέμμα μπορεί να οδηγηθεί φυσικά στον ουρανό μέσω ωραίων κτιρίων ή δέντρων. Ένα δρόμο με ένα φαρδύ πεζοδρόμιο, όπου μπορείς να χαλαρώσεις και να κοιτάξεις τους περαστικούς, να συζητήσεις ή απλώς να περπατήσεις, χωρίς το άγχος της χαοτικής μετακίνησης. Αυτά είναι θέματα αγρίως πολιτικά. Κι όμως, όλες αυτές οι δυνατότητες είναι εδώ, η πόλη είναι γεμάτη συναισθηματικά και ιστορικά ρήγματα, το χρώμα του ουρανού είναι ακόμα γαλάζιο τις μέρες που φυσά και η ανάγκη μας, όσο κι αν προσπαθούμε να το κρύψουμε, θα είναι πάντα εκεί, στις κοινές ιστορίες μας.

Στον κλασικό Άμλετ ένα βασικό στοιχείο είναι η διαφθορά. Στην παράστασή σας αυτό δεν είναι ένα από τα στοιχεία που επιλέξατε να αναδείξετε.

Επιλέξαμε ένα συγκεκριμένο απόσπασμα από τονΆμλετ, τη 2η σκηνή της 1ης πράξης, στην οποία ο Κλαύδιος, ο νέος βασιλιάς, «τακτοποιεί» το πένθος του Άμλετ με συνοπτικές διαδικασίες. Δεν πρέπει να θυμόμαστε, η μνήμη είναι επικίνδυνη γιατί μας ωθεί να απαιτούμε μια καλύτερη ζωή. Εστιάσαμε σε αυτό το κομμάτι γιατί θέλαμε να συνδέσουμε τον Άμλετ με τα γεγονότα του Δεκεμβρίου. Θυμάστε με πόση επιμονή, υστερία σχεδόν, οι Αρχές της πόλης επέμεναν να γιορτάσουμε τα Χριστούγεννα. Να γιορτάσουμε τι; Το νεκρό παιδί; Την οργή που ξέσπασε; Τις λοβοτομημένες ζωές μας; Για μας αυτό αποτελεί μία μεγάλη διαφθορά. Ο Χώρος Άμλετ συνδέει την πολιτική με την ύπαρξη, καταγράφοντας τα συνθήματα των τοίχων της πόλης και τα κείμενα των εφημερίδων. Το Τίποτε δεν είναι πια για συγγνώμη στη Θεμιστοκλέους νομίζω πολλαπλασιάζει εξαιρετικά το ερώτημα του Άμλετ: «Τι έρημος είναι αυτός ο κόσμος».

Πολλοί αντιδρούν αρνητικά στη σποραδική χρήση των κλασικών κειμένων. Μήπως έτσι, όντως, αλλοιώνουμε ένα ολοκληρωμένο έργο τέχνης;

Θα μπορούσαν να έχουν δίκιο, καταλαβαίνω τη θέση τους. Ωστόσο η άποψή μου είναι ότι τα κλασικά κείμενα πρέπει να τα πειράζουμε για να μας γελάσουν ξανά. Για μένα ο Άμλετείναι ένα διαρκές ερώτημα, που δεν έχω ακόμα απαντήσει. Αυτή η δοκιμή δεν είναι οΆμλεττου Σαίξπηρ, είναι ο Χώρος Άμλετ. Είναι η αντίδρασή μας απέναντι σ' αυτά που συνέβησαν στην Αθήνα και στην ψυχή μας, ιδωμένα μέσα από ένα κομμάτι του έργου του Σαίξπηρ. Είναι επίσης η προσπάθειά μας να κατανοήσουμε τον Άμλετμέσα από τα γεγονότα της πόλης. Αυτό όμως δεν είναι το ζητούμενο; Ένα κλασικό έργο να μπορεί να εξηγεί αυτή την εποχή και το αντίστροφο; Δεν αλλοιώσαμε το κείμενο, το τοποθετήσαμε σε ένα σύγχρονο πλαίσιο. Και κείνο άρχισε να μιλά.

Η συμμετοχή του κοινού σε μια παράσταση βοηθά το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα ή είναι και αυτό άλλη μια μόδα που θα περάσει ίσως;

Σε αυτό το έργο, στην δοκιμή μας, δεν θα μπορούσαν να υπάρχουν θεατές. Είμαστε ήδη θεατές της ζωής μας, της συρρίκνωσης των συναισθηματικών μας αναγκών, της καταστροφής των δημόσιων χώρων, επιτρέπουμε σε ένα σύστημα που εμείς δημιουργήσαμε να λειτουργεί όλο και πιο προκλητικά. Ως πού θα φτάσει αυτή η καταστροφή; Ως εκεί που εμείς θα αντιδράσουμε. Μετά τα όσα συνέβησαν το Δεκέμβρη αισθάνθηκα ότι πρέπει να προτείνουμε κάτι, γιατί αλλιώς θα έμενε μόνο ο δρόμος της καταστροφής. Προτείνουμε λοιπόν μια μορφή παράστασης που συνδημιουργείται με το κοινό, μια ανοιχτή πρόβα, μια συλλογική διαδικασία. Αυτό είναι ο Χώρος Άμλετ, ένας ενεργός δημόσιος χώρος, που ως τέτοιος χωρά και ενισχύει την προσωπική μας, υπαρξιακή αναζήτηση. Δεν ξέρω αν ανήκουμε στη μόδα των καιρών και αν αυτή θα περάσει˙ ξέρω ότι αυτό που αναζητάμε στο θέατρο μόνον έτσι μπορεί να προσεγγισθεί. Για άλλη μια φορά, η ζωή/τέχνη είναι θέμα συν-κίνησης.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ