Δεν έχουμε κινηματογραφικούς σκηνοθέτες…

Δεν έχουμε κινηματογραφικούς σκηνοθέτες… Facebook Twitter
0

Γιατί πέρασαν παραπάνω από είκοσι χρόνια για να κάνετε καινούργια ταινία;

Είκοσι χρόνια έχω να κάνω μυθοπλασία. Εκεί, στα μέσα του '80, είχε εκδηλωθεί μια κρίση αφηγηματικού διαλόγου με το κοινό μας. Η απώλεια ενός κοινού που με ενδιέφερε πάρα πολύ, ώστε να συνομιλεί η δουλειά μου, με επηρέασε - δεν απομακρύνθηκε το κοινό μόνο από τη δική μου δουλειά αλλά και από άλλων σκηνοθετών της γενιάς μου. Επίσης, μια σειρά από συμπτώσεις που αφορούσαν την επαγγελματική μου αλλά και την προσωπική μου ζωή. Η εμπλοκή μου με το Εθνικό Κέντρο Κινηματογράφου - δεν μπορούσα να είμαι και κριτής και να προβάλλω τον ίδιο μου τον εαυτό. Κυρίως όμως η ανακάλυψη ενός νέου τότε για μένα είδους κινηματογράφου, που ήταν το ντοκιμαντέρ, μού εστίασε τα ενδιαφέροντα σ' έναν άλλο χώρο. Δεν εγκατέλειψα το κινηματογραφικό πλάνο αλλά το αντικατέστησα με μια ντοκιμαντερίστικη οπτική που μου έδωσε ένα άλλοθι και ένα κίνητρο να ασχοληθώ με τον αγαπημένο μου χώρο: τα Επτάνησα. Αισθανόμουν πάντα πολύ μεγάλο το ιστορικό εύρος των νησιών και ταυτόχρονα είχα και την ευκαιρία να εμπλακώ κινηματογραφικά με αυτό. Ποτέ δεν με ενδιέφερε η Αθήνα ή τίποτα άλλο. Ο Αγγελόπουλος, για παράδειγμα, νιώθει τη μέθεξη με τη βόρεια Ελλάδα. Εγώ με τα υγρά και πράσινα Επτάνησα.

Ποιαείναι η κινηματογραφική ιδιαιτερότητα των Επτανήσων;

Η υγρή, τρελή και απρόβλεπτη συμπεριφορά των ανθρώπων. Επειδή στα Επτάνησα οι καιροί αλλάζουν συνεχώς μέσα στη μέρα, αυτό επηρεάζει τη ζωή των κατοίκων. Δημιουργεί μια ανεξέλεγκτη, πολλές φορές και συναισθηματική, φόρτιση που φτάνει σε ένα υψηλό επίπεδο τρέλας, σε μια εκτός ελέγχου συμπεριφορά που είναι πάρα πολύ ενδιαφέρουσα.

Και εκεί έρχεται το έργο του Θεοτόκη και να η ταινία...

Ύστερα από έναν κύκλο που έκανα και αφού γνώρισα το ντοκιμαντέρ και το θεατρικό χώρο, που μου ήταν πάρα πολύ χρήσιμα, γιατί προσδιόρισα μεν τη σχέση μου με το κάδρο και το περιεχόμενό του και από την άλλη μεριά γνώρισα το μυστικό κόσμο της ερμηνείας και των ανθρώπων αυτών που λέγονται ηθοποιοί. Όλο αυτό, όμως, μου δημιούργησε μια εσωτερική πίεση και ξανάπιασα στα χέρια μου το 2002 τους Σκλάβους στα δεσμά τους. Ήταν ένας νεανικός μου πόθος και είχα απωθημένο να καταπιαστώ μαζί τους. Δεν ήταν εύκολο, γιατί μέσα στο βιβλίο περιγράφονται τα πάθη μιας ολόκληρης τάξης. Μπορεί να είναι κινηματογραφικό, αλλά είναι έντονα περίπλοκο.

Βοήθησε η λεγόμενη «κινηματογραφική αφήγηση» του Θεοτόκη;

Η κινηματογραφική αφήγηση αναφέρεται στους καθαρούς χαρακτήρες, στις ουσιαστικές συγκρούσεις που περιγράφουν την άνοδο και την πτώση ταξικών στρωμάτων. Διαγράφει χαρακτηριστικά τα ανθρώπινα πάθη και τα μεγάλα συναισθήματα. Όλο αυτό είναι ένα εξαιρετικό υλικό για να το κρατήσεις σαν μια στερεή και πολύ συγκροτημένη βάση, ώστε να την επεξεργαστείς σεναριακά και να γίνουν τα πρόσωπα πιο σύνθετα και πιο σύγχρονα.

Πώς ξεφεύγει σαν υλικό από τον τοπικισμό για να αγγίξει το πιο γενικό;

Η ταινία δεν έχει μια κερκυραϊκή ντοπιολαλιά, εξωτερικά τοπία του νησιού και άλλα τοπικά λήμματα. Όλα αυτά τα απέφυγα. Από την αρχή συμφωνήσαμε με τους ηθοποιούς ν' αποφύγουμε χαρακτηριστικά που υπογράμμιζαν το ιδιαίτερο μιας περιοχής και τη γοητεία μιας εποχής. Αντίθετα, παραπέμποντας σε ένα μπεργκμανικό ύφος με εσωτερικούς χώρους όπου η δράση είναι ανθρωποκεντρική, έκανα κάποιες επιλογές: άλλαξα τον αργό υφολογικό ρυθμό μου με έναν πιο γρήγορο και πάρα πολλά πλάνα ώστε ο θεατής να είναι πάντα μέσα στα γεγονότα. Κράτησα την κάμερα μόνο στο χέρι ώστε να τοποθετήσω το θεατή μέσα στο κάδρο. Το τρίτο που έκανα ήταν ότι αλλοίωσα τα χρώματα. Ο χρωματισμός είναι συναισθηματικός και όχι ο κλασικός έγχρωμος. Δόξα τω Θεώ, έχουμε αρκετές καλές έγχρωμες ελληνικές ταινίες. Ας δούμε κάτι το διαφορετικό. Τέλος είναι η μινιμαλιστική μουσική του Μίνωα Μάτσα. Καμία σχέση με παραδοσιακούς επτανησιακούς ήχους.

Ποια πιστεύετε πως είναι η επικαιρότητα στο έργο Σκλάβοι στα Δεσμά τους;

Η πτώση των αξιών. Πράγμα που χαρακτηρίζει από την αρχή το δράμα του Θεοτόκη. Καθώς γύριζα την ταινία συνειδητοποίησα ότι η συμπεριφορά των ηρώων προκαλεί ύβρη, αφού ξεπερνάει τα ηθικά δεδομένα. Η βίαιη άνοδος προσώπων και κοινωνικών ομάδων, καθώς αντιλαμβάνονται τις αλλαγές και τις καταρρεύσεις αξιών, δημιουργεί μια ανατροπή. Αυτή η ανατροπή υπάρχει και στη σημερινή κοινωνία να είναι καταστροφική. Όσο και να σκεπτόμαστε πως αυτά γίνονταν στις αρχές του 20ούαιώνα, κατά μια σύμπτωση, τώρα που μιλάμε, βρισκόμαστε σ' έναν κύκλο που έρχεται και συναντάει πάλι την ίδια κατάσταση.

Είναι η ανατροπή πάντα κάτι αρνητικό;

Στο τέλος της ταινίας έχω παρέμβει στο βιβλίο για να απαντήσω στο ερώτημά σου. Να καταδείξω δηλαδή πως, όταν κλείνει ένας κύκλος ζωής επώδυνα, ταυτόχρονα ανοίγει ένας καινούργιος κύκλος αισιοδοξίας. Η ζωή τελικά συνεχίζεται και οι εξελίξεις τη βελτιώνουν.

Οι ηθοποιοί, βάζω μέσα και αυτούς της διανομής σας, έχουν μειωμένη κινηματογραφική αντίληψη εξαιτίας της τηλεόρασης;

Τολμώ να πω πως το πρόβλημα δεν είναι οι ηθοποιοί αλλά το ότι δεν έχουμε κινηματογραφικούς σκηνοθέτες. Ελάχιστα πρόσωπα και κυρίως νέων ανθρώπων μπορούν να με διαψεύσουν. Οι σκηνοθέτες, και βάζω μέσα και τον εαυτό μου, αγνοούσαμε τις ερμηνευτικές διεργασίες με αποτέλεσμα να στεκόμαστε πολύ συχνά αμήχανοι απέναντι σε πολύ καλούς ηθοποιούς. Οφείλουμε να παραδεχτούμε πως προκειμένου ένας σκηνοθέτης να καταθέσει το ταλέντο του και την άποψή του, πίεζε τους ηθοποιούς του να πειθαρχήσουν σε αυτό που είχαν στο μυαλό τους. Αυτή η πειθαρχία δεν ήταν πάντα πολύ αποτελεσματική, αφού πολλοί καλοί ηθοποιοί λογόκριναν το ταλέντο τους. Η έλλειψη δεν χρεώνεται στους ηθοποιούς, αλλά στους σκηνοθέτες. Η τηλεόραση αυτό το καθιέρωσε. Έτσι, οι ηθοποιοί, γυρνώντας στις ταινίες, είχαν περισσότερο αμβλυμένο παρά οξυμένο το ερμηνευτικό τους ταλέντο. Πώς είναι δυνατόν στο θέατρο να έχουμε θαυμάσιες ερμηνείες και στις ταινίες να μην έχουμε το ίδιο επίπεδο.

Δεν ακούγεται συχνά πια το«για ελληνική ταινία καλή είναι».

Είναι μια έκφραση που με πληγώνει και δεν την έχω χρησιμοποιήσει ποτέ. Όποιος λέει το «για ελληνικό καλό είναι» θα πρέπει ίσως ν' αναλογιστεί και τα οικονομικά μεγέθη. Εγώ έκανα μια ταινία εποχής με χιλιάδες ευρώ σε μετρητά και μια αντίστοιχη ξένη στοιχίζει εκατομμύρια. Είναι επόμενο λοιπόν να ξεκινάω με μια συγκεκριμένη οπτική. Δεν θέλω να τη σχολιάσω επειδή είμαι κινηματογραφιστής, δεν πρέπει να με αγγίξει. Ο μόνος λόγος που δημιουργούμε είναι η ψυχολογία μιας μοναδικότητας στη δουλειά μας. Αν την αποδεχθώ, θα πρέπει να σταματήσω να δημιουργώ.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ