Δεν έχουμε κινηματογραφικούς σκηνοθέτες…

Δεν έχουμε κινηματογραφικούς σκηνοθέτες… Facebook Twitter
0

Γιατί πέρασαν παραπάνω από είκοσι χρόνια για να κάνετε καινούργια ταινία;

Είκοσι χρόνια έχω να κάνω μυθοπλασία. Εκεί, στα μέσα του '80, είχε εκδηλωθεί μια κρίση αφηγηματικού διαλόγου με το κοινό μας. Η απώλεια ενός κοινού που με ενδιέφερε πάρα πολύ, ώστε να συνομιλεί η δουλειά μου, με επηρέασε - δεν απομακρύνθηκε το κοινό μόνο από τη δική μου δουλειά αλλά και από άλλων σκηνοθετών της γενιάς μου. Επίσης, μια σειρά από συμπτώσεις που αφορούσαν την επαγγελματική μου αλλά και την προσωπική μου ζωή. Η εμπλοκή μου με το Εθνικό Κέντρο Κινηματογράφου - δεν μπορούσα να είμαι και κριτής και να προβάλλω τον ίδιο μου τον εαυτό. Κυρίως όμως η ανακάλυψη ενός νέου τότε για μένα είδους κινηματογράφου, που ήταν το ντοκιμαντέρ, μού εστίασε τα ενδιαφέροντα σ' έναν άλλο χώρο. Δεν εγκατέλειψα το κινηματογραφικό πλάνο αλλά το αντικατέστησα με μια ντοκιμαντερίστικη οπτική που μου έδωσε ένα άλλοθι και ένα κίνητρο να ασχοληθώ με τον αγαπημένο μου χώρο: τα Επτάνησα. Αισθανόμουν πάντα πολύ μεγάλο το ιστορικό εύρος των νησιών και ταυτόχρονα είχα και την ευκαιρία να εμπλακώ κινηματογραφικά με αυτό. Ποτέ δεν με ενδιέφερε η Αθήνα ή τίποτα άλλο. Ο Αγγελόπουλος, για παράδειγμα, νιώθει τη μέθεξη με τη βόρεια Ελλάδα. Εγώ με τα υγρά και πράσινα Επτάνησα.

Ποιαείναι η κινηματογραφική ιδιαιτερότητα των Επτανήσων;

Η υγρή, τρελή και απρόβλεπτη συμπεριφορά των ανθρώπων. Επειδή στα Επτάνησα οι καιροί αλλάζουν συνεχώς μέσα στη μέρα, αυτό επηρεάζει τη ζωή των κατοίκων. Δημιουργεί μια ανεξέλεγκτη, πολλές φορές και συναισθηματική, φόρτιση που φτάνει σε ένα υψηλό επίπεδο τρέλας, σε μια εκτός ελέγχου συμπεριφορά που είναι πάρα πολύ ενδιαφέρουσα.

Και εκεί έρχεται το έργο του Θεοτόκη και να η ταινία...

Ύστερα από έναν κύκλο που έκανα και αφού γνώρισα το ντοκιμαντέρ και το θεατρικό χώρο, που μου ήταν πάρα πολύ χρήσιμα, γιατί προσδιόρισα μεν τη σχέση μου με το κάδρο και το περιεχόμενό του και από την άλλη μεριά γνώρισα το μυστικό κόσμο της ερμηνείας και των ανθρώπων αυτών που λέγονται ηθοποιοί. Όλο αυτό, όμως, μου δημιούργησε μια εσωτερική πίεση και ξανάπιασα στα χέρια μου το 2002 τους Σκλάβους στα δεσμά τους. Ήταν ένας νεανικός μου πόθος και είχα απωθημένο να καταπιαστώ μαζί τους. Δεν ήταν εύκολο, γιατί μέσα στο βιβλίο περιγράφονται τα πάθη μιας ολόκληρης τάξης. Μπορεί να είναι κινηματογραφικό, αλλά είναι έντονα περίπλοκο.

Βοήθησε η λεγόμενη «κινηματογραφική αφήγηση» του Θεοτόκη;

Η κινηματογραφική αφήγηση αναφέρεται στους καθαρούς χαρακτήρες, στις ουσιαστικές συγκρούσεις που περιγράφουν την άνοδο και την πτώση ταξικών στρωμάτων. Διαγράφει χαρακτηριστικά τα ανθρώπινα πάθη και τα μεγάλα συναισθήματα. Όλο αυτό είναι ένα εξαιρετικό υλικό για να το κρατήσεις σαν μια στερεή και πολύ συγκροτημένη βάση, ώστε να την επεξεργαστείς σεναριακά και να γίνουν τα πρόσωπα πιο σύνθετα και πιο σύγχρονα.

Πώς ξεφεύγει σαν υλικό από τον τοπικισμό για να αγγίξει το πιο γενικό;

Η ταινία δεν έχει μια κερκυραϊκή ντοπιολαλιά, εξωτερικά τοπία του νησιού και άλλα τοπικά λήμματα. Όλα αυτά τα απέφυγα. Από την αρχή συμφωνήσαμε με τους ηθοποιούς ν' αποφύγουμε χαρακτηριστικά που υπογράμμιζαν το ιδιαίτερο μιας περιοχής και τη γοητεία μιας εποχής. Αντίθετα, παραπέμποντας σε ένα μπεργκμανικό ύφος με εσωτερικούς χώρους όπου η δράση είναι ανθρωποκεντρική, έκανα κάποιες επιλογές: άλλαξα τον αργό υφολογικό ρυθμό μου με έναν πιο γρήγορο και πάρα πολλά πλάνα ώστε ο θεατής να είναι πάντα μέσα στα γεγονότα. Κράτησα την κάμερα μόνο στο χέρι ώστε να τοποθετήσω το θεατή μέσα στο κάδρο. Το τρίτο που έκανα ήταν ότι αλλοίωσα τα χρώματα. Ο χρωματισμός είναι συναισθηματικός και όχι ο κλασικός έγχρωμος. Δόξα τω Θεώ, έχουμε αρκετές καλές έγχρωμες ελληνικές ταινίες. Ας δούμε κάτι το διαφορετικό. Τέλος είναι η μινιμαλιστική μουσική του Μίνωα Μάτσα. Καμία σχέση με παραδοσιακούς επτανησιακούς ήχους.

Ποια πιστεύετε πως είναι η επικαιρότητα στο έργο Σκλάβοι στα Δεσμά τους;

Η πτώση των αξιών. Πράγμα που χαρακτηρίζει από την αρχή το δράμα του Θεοτόκη. Καθώς γύριζα την ταινία συνειδητοποίησα ότι η συμπεριφορά των ηρώων προκαλεί ύβρη, αφού ξεπερνάει τα ηθικά δεδομένα. Η βίαιη άνοδος προσώπων και κοινωνικών ομάδων, καθώς αντιλαμβάνονται τις αλλαγές και τις καταρρεύσεις αξιών, δημιουργεί μια ανατροπή. Αυτή η ανατροπή υπάρχει και στη σημερινή κοινωνία να είναι καταστροφική. Όσο και να σκεπτόμαστε πως αυτά γίνονταν στις αρχές του 20ούαιώνα, κατά μια σύμπτωση, τώρα που μιλάμε, βρισκόμαστε σ' έναν κύκλο που έρχεται και συναντάει πάλι την ίδια κατάσταση.

Είναι η ανατροπή πάντα κάτι αρνητικό;

Στο τέλος της ταινίας έχω παρέμβει στο βιβλίο για να απαντήσω στο ερώτημά σου. Να καταδείξω δηλαδή πως, όταν κλείνει ένας κύκλος ζωής επώδυνα, ταυτόχρονα ανοίγει ένας καινούργιος κύκλος αισιοδοξίας. Η ζωή τελικά συνεχίζεται και οι εξελίξεις τη βελτιώνουν.

Οι ηθοποιοί, βάζω μέσα και αυτούς της διανομής σας, έχουν μειωμένη κινηματογραφική αντίληψη εξαιτίας της τηλεόρασης;

Τολμώ να πω πως το πρόβλημα δεν είναι οι ηθοποιοί αλλά το ότι δεν έχουμε κινηματογραφικούς σκηνοθέτες. Ελάχιστα πρόσωπα και κυρίως νέων ανθρώπων μπορούν να με διαψεύσουν. Οι σκηνοθέτες, και βάζω μέσα και τον εαυτό μου, αγνοούσαμε τις ερμηνευτικές διεργασίες με αποτέλεσμα να στεκόμαστε πολύ συχνά αμήχανοι απέναντι σε πολύ καλούς ηθοποιούς. Οφείλουμε να παραδεχτούμε πως προκειμένου ένας σκηνοθέτης να καταθέσει το ταλέντο του και την άποψή του, πίεζε τους ηθοποιούς του να πειθαρχήσουν σε αυτό που είχαν στο μυαλό τους. Αυτή η πειθαρχία δεν ήταν πάντα πολύ αποτελεσματική, αφού πολλοί καλοί ηθοποιοί λογόκριναν το ταλέντο τους. Η έλλειψη δεν χρεώνεται στους ηθοποιούς, αλλά στους σκηνοθέτες. Η τηλεόραση αυτό το καθιέρωσε. Έτσι, οι ηθοποιοί, γυρνώντας στις ταινίες, είχαν περισσότερο αμβλυμένο παρά οξυμένο το ερμηνευτικό τους ταλέντο. Πώς είναι δυνατόν στο θέατρο να έχουμε θαυμάσιες ερμηνείες και στις ταινίες να μην έχουμε το ίδιο επίπεδο.

Δεν ακούγεται συχνά πια το«για ελληνική ταινία καλή είναι».

Είναι μια έκφραση που με πληγώνει και δεν την έχω χρησιμοποιήσει ποτέ. Όποιος λέει το «για ελληνικό καλό είναι» θα πρέπει ίσως ν' αναλογιστεί και τα οικονομικά μεγέθη. Εγώ έκανα μια ταινία εποχής με χιλιάδες ευρώ σε μετρητά και μια αντίστοιχη ξένη στοιχίζει εκατομμύρια. Είναι επόμενο λοιπόν να ξεκινάω με μια συγκεκριμένη οπτική. Δεν θέλω να τη σχολιάσω επειδή είμαι κινηματογραφιστής, δεν πρέπει να με αγγίξει. Ο μόνος λόγος που δημιουργούμε είναι η ψυχολογία μιας μοναδικότητας στη δουλειά μας. Αν την αποδεχθώ, θα πρέπει να σταματήσω να δημιουργώ.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ