Δεν έχουμε κινηματογραφικούς σκηνοθέτες…

Δεν έχουμε κινηματογραφικούς σκηνοθέτες… Facebook Twitter
0

Γιατί πέρασαν παραπάνω από είκοσι χρόνια για να κάνετε καινούργια ταινία;

Είκοσι χρόνια έχω να κάνω μυθοπλασία. Εκεί, στα μέσα του '80, είχε εκδηλωθεί μια κρίση αφηγηματικού διαλόγου με το κοινό μας. Η απώλεια ενός κοινού που με ενδιέφερε πάρα πολύ, ώστε να συνομιλεί η δουλειά μου, με επηρέασε - δεν απομακρύνθηκε το κοινό μόνο από τη δική μου δουλειά αλλά και από άλλων σκηνοθετών της γενιάς μου. Επίσης, μια σειρά από συμπτώσεις που αφορούσαν την επαγγελματική μου αλλά και την προσωπική μου ζωή. Η εμπλοκή μου με το Εθνικό Κέντρο Κινηματογράφου - δεν μπορούσα να είμαι και κριτής και να προβάλλω τον ίδιο μου τον εαυτό. Κυρίως όμως η ανακάλυψη ενός νέου τότε για μένα είδους κινηματογράφου, που ήταν το ντοκιμαντέρ, μού εστίασε τα ενδιαφέροντα σ' έναν άλλο χώρο. Δεν εγκατέλειψα το κινηματογραφικό πλάνο αλλά το αντικατέστησα με μια ντοκιμαντερίστικη οπτική που μου έδωσε ένα άλλοθι και ένα κίνητρο να ασχοληθώ με τον αγαπημένο μου χώρο: τα Επτάνησα. Αισθανόμουν πάντα πολύ μεγάλο το ιστορικό εύρος των νησιών και ταυτόχρονα είχα και την ευκαιρία να εμπλακώ κινηματογραφικά με αυτό. Ποτέ δεν με ενδιέφερε η Αθήνα ή τίποτα άλλο. Ο Αγγελόπουλος, για παράδειγμα, νιώθει τη μέθεξη με τη βόρεια Ελλάδα. Εγώ με τα υγρά και πράσινα Επτάνησα.

Ποιαείναι η κινηματογραφική ιδιαιτερότητα των Επτανήσων;

Η υγρή, τρελή και απρόβλεπτη συμπεριφορά των ανθρώπων. Επειδή στα Επτάνησα οι καιροί αλλάζουν συνεχώς μέσα στη μέρα, αυτό επηρεάζει τη ζωή των κατοίκων. Δημιουργεί μια ανεξέλεγκτη, πολλές φορές και συναισθηματική, φόρτιση που φτάνει σε ένα υψηλό επίπεδο τρέλας, σε μια εκτός ελέγχου συμπεριφορά που είναι πάρα πολύ ενδιαφέρουσα.

Και εκεί έρχεται το έργο του Θεοτόκη και να η ταινία...

Ύστερα από έναν κύκλο που έκανα και αφού γνώρισα το ντοκιμαντέρ και το θεατρικό χώρο, που μου ήταν πάρα πολύ χρήσιμα, γιατί προσδιόρισα μεν τη σχέση μου με το κάδρο και το περιεχόμενό του και από την άλλη μεριά γνώρισα το μυστικό κόσμο της ερμηνείας και των ανθρώπων αυτών που λέγονται ηθοποιοί. Όλο αυτό, όμως, μου δημιούργησε μια εσωτερική πίεση και ξανάπιασα στα χέρια μου το 2002 τους Σκλάβους στα δεσμά τους. Ήταν ένας νεανικός μου πόθος και είχα απωθημένο να καταπιαστώ μαζί τους. Δεν ήταν εύκολο, γιατί μέσα στο βιβλίο περιγράφονται τα πάθη μιας ολόκληρης τάξης. Μπορεί να είναι κινηματογραφικό, αλλά είναι έντονα περίπλοκο.

Βοήθησε η λεγόμενη «κινηματογραφική αφήγηση» του Θεοτόκη;

Η κινηματογραφική αφήγηση αναφέρεται στους καθαρούς χαρακτήρες, στις ουσιαστικές συγκρούσεις που περιγράφουν την άνοδο και την πτώση ταξικών στρωμάτων. Διαγράφει χαρακτηριστικά τα ανθρώπινα πάθη και τα μεγάλα συναισθήματα. Όλο αυτό είναι ένα εξαιρετικό υλικό για να το κρατήσεις σαν μια στερεή και πολύ συγκροτημένη βάση, ώστε να την επεξεργαστείς σεναριακά και να γίνουν τα πρόσωπα πιο σύνθετα και πιο σύγχρονα.

Πώς ξεφεύγει σαν υλικό από τον τοπικισμό για να αγγίξει το πιο γενικό;

Η ταινία δεν έχει μια κερκυραϊκή ντοπιολαλιά, εξωτερικά τοπία του νησιού και άλλα τοπικά λήμματα. Όλα αυτά τα απέφυγα. Από την αρχή συμφωνήσαμε με τους ηθοποιούς ν' αποφύγουμε χαρακτηριστικά που υπογράμμιζαν το ιδιαίτερο μιας περιοχής και τη γοητεία μιας εποχής. Αντίθετα, παραπέμποντας σε ένα μπεργκμανικό ύφος με εσωτερικούς χώρους όπου η δράση είναι ανθρωποκεντρική, έκανα κάποιες επιλογές: άλλαξα τον αργό υφολογικό ρυθμό μου με έναν πιο γρήγορο και πάρα πολλά πλάνα ώστε ο θεατής να είναι πάντα μέσα στα γεγονότα. Κράτησα την κάμερα μόνο στο χέρι ώστε να τοποθετήσω το θεατή μέσα στο κάδρο. Το τρίτο που έκανα ήταν ότι αλλοίωσα τα χρώματα. Ο χρωματισμός είναι συναισθηματικός και όχι ο κλασικός έγχρωμος. Δόξα τω Θεώ, έχουμε αρκετές καλές έγχρωμες ελληνικές ταινίες. Ας δούμε κάτι το διαφορετικό. Τέλος είναι η μινιμαλιστική μουσική του Μίνωα Μάτσα. Καμία σχέση με παραδοσιακούς επτανησιακούς ήχους.

Ποια πιστεύετε πως είναι η επικαιρότητα στο έργο Σκλάβοι στα Δεσμά τους;

Η πτώση των αξιών. Πράγμα που χαρακτηρίζει από την αρχή το δράμα του Θεοτόκη. Καθώς γύριζα την ταινία συνειδητοποίησα ότι η συμπεριφορά των ηρώων προκαλεί ύβρη, αφού ξεπερνάει τα ηθικά δεδομένα. Η βίαιη άνοδος προσώπων και κοινωνικών ομάδων, καθώς αντιλαμβάνονται τις αλλαγές και τις καταρρεύσεις αξιών, δημιουργεί μια ανατροπή. Αυτή η ανατροπή υπάρχει και στη σημερινή κοινωνία να είναι καταστροφική. Όσο και να σκεπτόμαστε πως αυτά γίνονταν στις αρχές του 20ούαιώνα, κατά μια σύμπτωση, τώρα που μιλάμε, βρισκόμαστε σ' έναν κύκλο που έρχεται και συναντάει πάλι την ίδια κατάσταση.

Είναι η ανατροπή πάντα κάτι αρνητικό;

Στο τέλος της ταινίας έχω παρέμβει στο βιβλίο για να απαντήσω στο ερώτημά σου. Να καταδείξω δηλαδή πως, όταν κλείνει ένας κύκλος ζωής επώδυνα, ταυτόχρονα ανοίγει ένας καινούργιος κύκλος αισιοδοξίας. Η ζωή τελικά συνεχίζεται και οι εξελίξεις τη βελτιώνουν.

Οι ηθοποιοί, βάζω μέσα και αυτούς της διανομής σας, έχουν μειωμένη κινηματογραφική αντίληψη εξαιτίας της τηλεόρασης;

Τολμώ να πω πως το πρόβλημα δεν είναι οι ηθοποιοί αλλά το ότι δεν έχουμε κινηματογραφικούς σκηνοθέτες. Ελάχιστα πρόσωπα και κυρίως νέων ανθρώπων μπορούν να με διαψεύσουν. Οι σκηνοθέτες, και βάζω μέσα και τον εαυτό μου, αγνοούσαμε τις ερμηνευτικές διεργασίες με αποτέλεσμα να στεκόμαστε πολύ συχνά αμήχανοι απέναντι σε πολύ καλούς ηθοποιούς. Οφείλουμε να παραδεχτούμε πως προκειμένου ένας σκηνοθέτης να καταθέσει το ταλέντο του και την άποψή του, πίεζε τους ηθοποιούς του να πειθαρχήσουν σε αυτό που είχαν στο μυαλό τους. Αυτή η πειθαρχία δεν ήταν πάντα πολύ αποτελεσματική, αφού πολλοί καλοί ηθοποιοί λογόκριναν το ταλέντο τους. Η έλλειψη δεν χρεώνεται στους ηθοποιούς, αλλά στους σκηνοθέτες. Η τηλεόραση αυτό το καθιέρωσε. Έτσι, οι ηθοποιοί, γυρνώντας στις ταινίες, είχαν περισσότερο αμβλυμένο παρά οξυμένο το ερμηνευτικό τους ταλέντο. Πώς είναι δυνατόν στο θέατρο να έχουμε θαυμάσιες ερμηνείες και στις ταινίες να μην έχουμε το ίδιο επίπεδο.

Δεν ακούγεται συχνά πια το«για ελληνική ταινία καλή είναι».

Είναι μια έκφραση που με πληγώνει και δεν την έχω χρησιμοποιήσει ποτέ. Όποιος λέει το «για ελληνικό καλό είναι» θα πρέπει ίσως ν' αναλογιστεί και τα οικονομικά μεγέθη. Εγώ έκανα μια ταινία εποχής με χιλιάδες ευρώ σε μετρητά και μια αντίστοιχη ξένη στοιχίζει εκατομμύρια. Είναι επόμενο λοιπόν να ξεκινάω με μια συγκεκριμένη οπτική. Δεν θέλω να τη σχολιάσω επειδή είμαι κινηματογραφιστής, δεν πρέπει να με αγγίξει. Ο μόνος λόγος που δημιουργούμε είναι η ψυχολογία μιας μοναδικότητας στη δουλειά μας. Αν την αποδεχθώ, θα πρέπει να σταματήσω να δημιουργώ.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ