Golden Boy

Golden Boy Facebook Twitter
0

Ποια είναι η συνεισφορά μιας επανέκδοσης σε ένα βιβλίο άκρως επιτυχημένο;

Ακριβώς λόγω της επιτυχίας του, έκρινα ότι του άξιζε μια επανέκδοση τεχνικά και εικαστικά υποδειγματική. Το Σοφό Παιδί που κυκλοφόρησε το καλοκαίρι του 2008 είναι ακριβώς όπως το ονειρευόμουν όταν το έγραφα, το 1989.

Γιατί δεν αλλάξατε ούτε κόμμα στο κείμενο;

Θα μου φαινόταν πολύ άχαρο να επιχειρώ στα 42 μου να κάνω λίφτινγκ σε ό,τι έγραφα στα 24. Το Σοφό Παιδί πρέπει να παραμείνει παιδί, με όλες τις ελκυστικές αδυναμίες που αυτό συνεπάγεται.

Γράφετε πως αγωνιάτε αν το βιβλίο, μέσω της επανέκδοσής του, θα αποδειχθεί ανθεκτικό. Από τη στιγμή που ο χρόνος το έχει ήδη δικαιώσει, γιατί αυτή η αγωνία τώρα σε σχέση με την επανέκδοση;

Επανεκδιδόμενο το Σοφό Παιδί ελπίζω να διαβαστεί ως καινούργιο. Ο χρόνος το έχει πράγματι δικαιώσει, έως σήμερα. Το ζήτημα είναι τι θα κάνει από εδώ και στο εξής...

Πιστεύετε στους κύκλους; Εννοώ αν το Σοφό Παιδί ήταν η αρχή της επαγγελματικής σας καριέρας, η επανέκδοση τώρα μπορεί να σημαίνει το κλείσιμο μιας φάσης;

Βρίσκομαι γενικά σε μία μεταβατική εποχή. Τον Ιούνιο πέθανε η μαμά μου και ενάμιση ακριβώς μήνα αργότερα γεννήθηκε ο γιός μου. Καταλαβαίνετε ότι οι συνθήκες της ζωής μου άλλαξαν δραματικά, ενδεχομένως και εγώ μαζί τους...

Το έργο που εντός ολίγου ολοκληρώνω και πρόκειται να εκδοθεί την άνοιξη του 2009 είναι το πρώτο μου που δεν διαδραματίζεται στη σημερινή Ελλάδα αλλά κατά τον 8ο π.Χ. αιώνα. Πρόκειται δηλαδή για ένα προϊστορικό μυθιστόρημα, με τίτλο Τήνελλος. Τρέφω μεγάλες προσδοκίες για τον Τήνελλο...

Σε τι εξυπηρετεί τον αναγνώστη η παράθεση των κριτικών για το βιβλίο;

Του δίνει το κλίμα της εποχής κατά την οποία το βιβλίο πρωτοκυκλοφόρησε. Δεν είναι, για παράδειγμα, ενδιαφέρον ότι ο κορυφαίος των δημοτικιστών Γιάννης Ψυχάρης είχε δημοσιεύσει στη δεκαετία του 1920 ένα σημείωμα για τον Καβάφη με τίτλο «Ένας Καραγκιόζης»;

Στον πρόλογο λέτε πως όταν γράφατε το βιβλίο είχατε άγνοια του λογοτεχνικού κινδύνου. Ποιός είναι τελικά αυτός ο κίνδυνος και πότε πραγματικά τον αντιμετωπίσατε;

Είναι το έργο να χάσει την ισορροπία του - ο συγγραφέας να καταλήξει να πελαγοδρομεί, δίχως να είναι καν ο ίδιος σίγουρος για το πού θέλει να καταλήξει. Όταν έγραφα το Σοφό Παιδί διέτρεχα κατεξοχήν αυτόν τον κίνδυνο, επειδή δεν ήξερα, όχι τι να πω, αλλά τι να πρωτοπώ. Λαχταρούσα να περιλάβω στις σελίδες του τους πάντες και τα πάντα, σάμπως και μόλις το τελείωνα θα μου κόβονταν τα χέρια... Τα επόμενα έξι μυθιστορήματά μου είναι σαφώς πιο αρχιτεκτονημένα.

Τον τίτλο τον εμπνευστήκατε κάνοντας ντους; Θα ήθελα να μου εξηγήσετε -αν έχετε την καλοσύνη- ποια ήταν η σύμπτωση και η διαδικασία που σας οδήγησε στην επιλογή του τίτλου αυτήν ακριβώς τη χρονική στιγμή;

Δεν αποτελώ -φαντάζομαι- την εξαίρεση: Οι περισσότεροι από εμάς, όρθιοι στο ντουζ, απολαμβάνουμε το νερό που τρέχει επάνω μας κι αφήνουμε τη σκέψη μας ελεύθερη. Λουόμενος έχεις ελπίδα να ξεδιαλύνεις τα αξεδιάλυτα. Οι τίτλοι όλων των βιβλίων μου μού έχουν έρθει -ως εκ θαύματος σχεδόν- σε μιά τέτοια φάση. Πηδάω πανευτυχής έξω από την μπανιέρα και γράφω τον τίτλο που μόλις σκαρφίστηκα με μεγάλα γράμματα και με το ειδικό κραγιόν που έχω πάντα πρόχειρο στον καθρέφτη του μπάνιου!

Τι σας λείπει σήμερα από την εποχή του Σοφού Παιδιού;

Η ορμητικότητα και η αφέλεια που τότε με χαρακτήριζε. Η ακράδαντη πεποίθηση πως καθένας που συναντάμε έχει κάτι πρωτότυπο να μας αποκαλύψει. Η πρώτη μου νεότης δηλαδή. Και, πάνω από όλα, οι δικοί μου άνθρωποι, που έχουν στο μεταξύ φύγει από τη ζωή...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ