H μελαγχολία της συνενοχής: Ένα κείμενο για τον «Ιρλανδό» του Σκορσέζε

H μελαγχολία της συνενοχής: Ένα κείμενο για τον «Ιρλανδό» του Σκορσέζε Facebook Twitter
Οι γνώμες που έχουν ακουστεί για τον «Ιρλανδό» μπορεί να διαφέρουν, κανείς όμως δεν μοιάζει να είδε την ταινία που περίμενε να δει.
4
Oh, yesterday is over
Tomorrow is on its way
But look what's new
And waiting for you today

 

The GoldDiggers - The Time Is Now

Στέκομαι εδώ και δυο εβδομάδες περίπου με δέος απέναντι στον Ιρλανδό του Μάρτιν Σκορσέζε. Είναι μια ταινία που, κάθε φορά που τη βλέπω (έχω κλείσει τις πέντε μέχρι σήμερα), ανακαλύπτω κάτι καινούργιο – τίποτα όμως που να παρεκκλίνει από την καθαρή αλήθεια της, αλήθεια που γίνεται ολοένα και πιο ξεκάθαρη όσο περισσότερο βυθίζεσαι σε αυτά που ακούγονται πίσω από τις φιλμογραφημένες της εικόνες (ο Σκορσέζε είναι ένας απ' αυτούς που, έχοντας αξιοποιήσει το 3D όσο κανείς άλλος, στο Hugo, επιμένει να κινηματογραφεί σε αναλογικό φιλμ).

Και είναι μια ακραία διχαστική ταινία που σε πιάνει απροετοίμαστο: οι γνώμες που έχουν ακουστεί για τον Ιρλανδό μπορεί να διαφέρουν, κανείς όμως δεν μοιάζει να είδε την ταινία που περίμενε να δει. Υπάρχει, βλέπετε, και το παρελθόν του σκηνοθέτη. Ένα παρελθόν που χαρτογραφήθηκε σε Κακόφημους Δρόμους, ακολουθώντας πορείες Καλών Παιδιών (που μόνο τέτοια δεν ήταν) σε καταγώγια, πορνεία και Καζίνο, με την κάμερα, πεισματικά, να αποφεύγει κάθε απόσταση ασφαλείας. Για τον φακό του Σκορσέζε, οι φιγούρες αυτές κουβαλούσαν μια ατόφια μυθική στόφα, έμοιαζαν να βγαίνουν μέσα από σελίδες βιβλικών παραβολών, κυρίως γιατί προέρχονταν από το αναμνησιακό φορτίο ενός παιδιού: Ο Σκορσέζε δεν μεγάλωσε παρακολουθώντας ταινίες για τη Μαφία, αλλά παρακολουθώντας τη Μαφία την ίδια να κάνει κουμάντο στις ιταλοαμερικανικές συνοικίες – και στα μάτια ενός παιδιού, μονάχα οι Θεοί μπορούν, με μια τους κίνηση, να ξεχωρίσουν τόσο ξεκάθαρα το Καλό απ' το Κακό. «As far as I can remember, I always wanted to be a gangster» έλεγε ο πιτσιρικάς στην εισαγωγή των Καλών Παιδιών, και ήξερες πως πίσω απ' αυτήν τη φωνή άκουγες τον ίδιο τον Σκορσέζε, που μιλούσε για τους μαφιόζους όπως μιλούσε ο Ρολάν Μπαρτ για τους παλαιστές του κατς στις «Μυθολογίες».

Οι μαφιόζοι του Ιρλανδού δεν έχουν καμία γοητεία. Δεν είναι εθισμένοι στην κόκα, δεν ξενογαμάνε, δεν κάνουν τον σταυρό τους κάθε μισή ώρα, δεν πυροβολούν τον πρώτο που θα τους στραβοκοιτάξει, δεν τους κυβερνά η καύλα ή η μεταμέλεια, δεν είναι, για να το πούμε χωριάτικα, larger than life.

Κι εμείς, από την άλλη, ανήλικοι ακόμα, μα μεγαλώνοντας μέσα από τις ταινίες του Μάρτιν Σκορσέζε, ανακαλύψαμε ένα σινεμά που δεν έσκυβε προστατευτικά πάνω από τις ψυχαγωγικές μας ανάγκες, όπως έκανε το σινεμά του Σπίλμπεργκ ή του Τζορτζ Λούκας (διάολε, ακόμα και ο Κόπολα έπαιζε προσεκτικό παιχνίδι, από το Peggy Sue got married και μετά) αλλά, αντιθέτως, ερέθιζε τη σκοτεινή μας πλευρά. Ήταν και αυτός ο καθολικισμός του βλέπετε, που προσέδιδε στην αμαρτία μια τόσο γλαφυρή όψη: το απαρέγκλιτο της τραγωδίας συναντούσε το μεγαλείο της όπερας, και ο Σκορσέζε είχε στήσει την κάμερα πάνω στη διασταύρωση. Γιατί ήξερε πως αυτά που κινηματογραφούσε ήταν πράξεις ανίερες και φρικτές, τόσο που οι ήρωες του έπρεπε να τιμωρηθούν δυο φορές, μία για τις αμαρτίες που διέπραξαν, και άλλη μία για την καταγραφή τους.

Αλλά εμείς μάλλον δεν καταλαβαίναμε ποιους πραγματικά αφορούσε αυτή η τιμωρία. Απολαμβάναμε τόσο τα βίαια ένστικτα του Τζο Πέσι στα Καλά Παιδιά ή τις ψυχοτρόπους παρεκτροπές του Λεονάρντο Ντι Κάπριο στον Λύκο της Γουόλ Στριτ (ταινία που άνετα θα μπορούσε να είχε φιλμάρει ένας 25άρης – τόσο «ξαφνικά» γέρασε πια ο Μάρτι;) που δεν μπορούσαμε να διακρίνουμε πως η τιμωρία που τους περίμενε στο φινάλε αφορούσε και εμάς τους ίδιους. Και ο Ιρλανδός δεν είναι παρά το αποκαλυπτήριο τελετουργικό του φαταλισμού που κρυβόταν πίσω από τον μύθο. Γιατί ο Σκορσέζε δεν είναι πια εκείνο το παιδί.

H μελαγχολία της συνενοχής: Ένα κείμενο για τον «Ιρλανδό» του Σκορσέζε Facebook Twitter
Χάρβεϊ Καϊτέλ και Τζο Πέσι

Κατασκευαστικά είναι –με χαώδη διαφορά– η πιο φιλόδοξη ταινία που γύρισε ποτέ. Ξεκινά από το εδώ-και-τώρα, γλιστρά σε ένα flashback το οποίο με τη σειρά του οδηγεί σε ένα άλλο flashback (!) που βαστά μέσα του σχεδόν τα δυο τρίτα ολόκληρου του φιλμ. Ιστορικά μιλώντας, σχεδιάζει ένα ηθογραφικό τόξο που παρακολουθεί την κατρακύλα ολάκερου του Δυτικού Κόσμου από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι τον Πόλεμο του Κοσσυφοπεδίου. Και στο επίκεντρο της δράσης, ένας «εγκληματίας» που δεν κουβαλά τίποτα το μυθικό.

Εδώ σκάει ο πρώτος αιφνιδιασμός: Οι μαφιόζοι του Ιρλανδού δεν έχουν καμία γοητεία. Δεν είναι εθισμένοι στην κόκα, δεν ξενογαμάνε, δεν κάνουν τον σταυρό τους κάθε μισή ώρα, δεν πυροβολούν τον πρώτο που θα τους στραβοκοιτάξει, δεν τους κυβερνά η καύλα ή η μεταμέλεια (άλλη μια σκορσεζική σταθερά που εδώ εξαφανίζεται: το καρότο και το μαστίγιο του καθολικισμού), δεν είναι, για να το πούμε χωριάτικα, larger than life. Δεν σκέφτονται ποτέ από μόνοι τους, και στα μονίμως κουρασμένα βλέφαρά τους κοντοστέκεται όλη η ρηχότητα του κακού. Ο δεύτερος αιφνιδιασμός σκάει στον πρώτο φόνο: Ξέρουμε πως κάποιος πρόκειται να εκτελεστεί, η κάμερα παρακολουθεί ηδονοβλεπτικά την πορεία του φονιά σε ένα ακόμα καλοκουρδισμένο μονοπλάνο, αλλά ξαφνικά ο φακός στρίβει, η μηχανή αλλάζει πορεία και «καρφώνεται» στη βιτρίνα ενός... ανθοπωλείου (αναφορά, ίσως, στα Χρόνια της Αθωότητας – «Η πιο βίαιη ταινία μου» είχε πει τότε ο Σκορσέζε), ενώ κραυγές και πυροβολισμοί «τρυπούν» το soundtrack.

«Αν δεν το πιάσατε με την πρώτη, σας το ξεκαθαρίζω εδώ: άλλη ταινία κάνω τώρα» μας λέει ο Σκορσέζε. Και όλα αυτά ενώ ο Φρανκ Σίραν (δηλαδή ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο) μνημονεύει όλα τα περιστατικά που σημάδεψαν τη ζωή του: Βετεράνος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, εκτελεστής της Μαφίας, συνεργάτης του θρυλικού συνδικαλιστή Τζίμι Χόφα (δηλαδή του Αλ Πατσίνο) και, πάνω απ' όλα, κεντρικό πιόνι στη διαφθορά των εργατικών σωματείων από το οργανωμένο έγκλημα. Ως βετεράνος, έβλεπε τους Γερμανούς στρατιώτες να σκάβουν τους λάκκους τους και αναρωτιόταν αν πίστευαν πως θα τους τη χαρίσει επειδή έκαναν καλή δουλειά – ο ίδιος θα ζήσει έτσι όλη του τη ζωή.

H μελαγχολία της συνενοχής: Ένα κείμενο για τον «Ιρλανδό» του Σκορσέζε Facebook Twitter
Ο Σκορσέζε δεν κουράζεται να υπογραμμίζει, λεπτό προς λεπτό, την απαρέγκλιτη κατάληξη αυτής της διαδρομής. Καμία λεπτομέρεια δεν είναι τόσο μηδαμινή που να του διαφεύγει. Έχει τον απόλυτο έλεγχο του μέσου και κάνει, επιτέλους, μια ταινία όπως ακριβώς εκείνος θέλει, από το πρώτο μέχρι το τελευταίο λεπτό.

Η ταινία ξεκινά και ακούμε τη φωνή του σε αφήγηση off: «Μικρός, νόμιζα πως μόνο οι μπογιατζήδες έβαφαν σπίτια». Λίγα δευτερόλεπτα μετά, συνεχίζει την αφήγηση μιλώντας on camera: «Και μετά, άρχισα να "βάφω σπίτια" κι εγώ ο ίδιος». Αυτή η φαινομενική παραβίαση των κανόνων είναι συνηθισμένη στο σινεμά του Σκορσέζε (θυμηθείτε την κατάθεση στο δικαστήριο του Ρέι Λιότα στα Καλά Παιδιά) εδώ όμως δεν έχουμε να κάνουμε με κάποιο σπιρτόζικο τέχνασμα, δεν είναι κόλπο, ο Μάρτιν μας την έφερε πάλι, είναι η πραγματικότητα, ένας γέρος που παραμιλά μόνος του, παρατημένος σε έναν οίκο ευγηρίας, ο Ιρλανδός που απαντά στον εαυτό του, ο ένοχος που δεν θέλει να ξεχάσει, ο αμαρτωλός που δεν θέλει να εξαγνιστεί. «Κάποια τύψη για τις οικογένειες των θυμάτων;» τον ρωτά ένας ιερέας. «Τις οικογένειες δεν τις ήξερα – εκτός από μία» απαντά.

Δεν είναι όμως εκείνος που έδρασε αμείλικτα. Γιατί μπορεί να βρέθηκε ανάμεσα σε δυο πατρικές φιγούρες –εκ των οποίων έπρεπε να διαλέξει ποια θα ακολουθήσει, και ποια θα εξαφανίσει (υπάρχει πιο σκληρό δίλημμα;)–, ο ίδιος όμως ακολουθούσε, σχεδόν σα δορυφόρος, τη ρότα ολόκληρου του Δυτικού Κόσμου που βυθιζόταν αργά και μεγαλόπρεπα σε έναν βαθύ, μηδενιστικό κυνισμό: Το ίδιο χρήμα εξέλεξε τον Κένεντι, το ίδιο χρήμα εξέλεξε τον Νίξον, τον δε πρώτο τον σκότωσαν, τον δεύτερο, τον «έριξαν». Η κοινωνία προετοιμάζει το έγκλημα, ο εγκληματίας το διαπράττει και η βία είναι πανταχού παρούσα, αλλά ποτέ θεαματική: Όλοι οι φόνοι είναι άτσαλοι, απότομοι, σχεδόν εκτός κάδρου. Όλοι ξέρουν, αλλά κανείς δεν μιλάει. Εκτός από έναν: την κόρη του Φρανκ Σιράν. Το «γιατί;» που εκστομίζει (μια τεράστια ερμηνευτική στιγμή της Άνα Πάκουιν) είναι η πιο ισχυρή, η πιο διαπεραστική σφαίρα που ακούγεται σε ολόκληρο το φιλμ.

Ο Σκορσέζε δεν κουράζεται να υπογραμμίζει, λεπτό προς λεπτό, την απαρέγκλιτη κατάληξη αυτής της διαδρομής. Καμία λεπτομέρεια δεν είναι τόσο μηδαμινή που να του διαφεύγει. Έχει τον απόλυτο έλεγχο του μέσου και κάνει, επιτέλους, μια ταινία όπως ακριβώς εκείνος θέλει, από το πρώτο μέχρι το τελευταίο λεπτό. Κάθε σκηνή μεταδίδει μια πληροφορία, τίποτα δεν μπορεί να πεταχτεί. Και το πρόβλημά του δεν είναι τα γηρατειά. Δεν είναι πως πεθαίνουμε. Είναι πως τίποτα δεν θα μείνει. Είναι πως κάθε δεκάρα εκεί έξω είναι βαμμένη με το αίμα κάποιου άλλου. Είναι πως αυτή η κοινωνία που φτιάξαμε πάντα θα αναζητά τραγελαφικούς ηγέτες («μη βάζεις ψάρι στο αμάξι σου, δεν θα ξεμυρίσει ποτέ» συμβουλεύει ο Χόφα τον γιο του κι ανάθεμα αν αντιλαμβάνεται την ειρωνεία), ενώ στα παρασκήνια, αυτές οι δεκάρες είναι που θα κάνουν κουμάντο.

Και εδώ, ο Τζο Πέσι έρχεται να σερβίρει τη μεγαλύτερη ανατροπή: Η ερμηνεία του δεν θυμίζει σε τίποτα τον «έξαλλο» κακοποιό του Καζίνο ή των Καλών Παιδιών. Η ήρεμη δύναμη πίσω από την άρθρωση και τις κινήσεις του παραπέμπει περισσότερο στον Μάρλον Μπράντο του Νονού, με τον Σκορσέζε να αποτίει έναν ασύλληπτα κομψό φόρο τιμής, ντύνοντας μια από τις πρώτες συστάσεις μας μαζί του με το μουσικό θέμα του Touchez Pas Au Grisbi του Ζακ Μπεκέρ που όμως είναι «πειραγμένο», για να «κάτσει» στο ίδιο μουσικό κλειδί με την αξέχαστη μουσική του Νίνο Ρότα (κάντε την σύγκριση μόνοι σας, έχει ενδιαφέρον). Και όπως συνέβη στον ίδιο τον Μπράντο, μπορείς να πιστέψεις σε μια ιδέα, να ξεγελαστείς παροδικά από την πίστη, αλλά στο τέλος θα κάνεις αυτό που πρέπει να κάνεις για να δουλέψει η μηχανή.

H μελαγχολία της συνενοχής: Ένα κείμενο για τον «Ιρλανδό» του Σκορσέζε Facebook Twitter
Ως βετεράνος, έβλεπε τους Γερμανούς στρατιώτες να σκάβουν τους λάκκους τους και αναρωτιόταν αν πίστευαν πως θα τους τη χαρίσει επειδή έκαναν καλή δουλειά – ο ίδιος θα ζήσει έτσι όλη του τη ζωή.

Η μηχανή του Ιρλανδού «κάθεται» στην τελευταία ώρα του δράματος, καθώς η αφήγηση αλλάζει ταχύτητα και γίνεται πιο ράθυμη, αργή και μεγαλόπρεπη, σαν ρέκβιεμ που κορυφώνεται. Ο Φρανκ Σίραν έχει ήδη επιλέξει το φέρετρο (πράσινο στο χρώμα – η μοναδική στιγμή που η ταινία μας υπενθυμίζει την καταγωγή του) αλλά η κηδεία που έπεται δεν είναι μονάχα η δική του. Γιατί ο Σκορσέζε αποχαιρετά ταυτόχρονα το παιδικό του βλέμμα, αποχαιρετά τις ψευδαισθήσεις του, κλείνει πένθιμα τον Ιρλανδό, όχι μόνο επειδή είναι ο σκηνοθέτης του Τελευταίου Πειρασμού και της Σιωπής, όχι μόνο επειδή λατρεύει τον Βισκόντι όσο λατρεύει τον Μπρεσόν (άλλοι με «βαρετές ταινίες») αλλά και γιατί η νεκρώσιμη ακολουθία αφορά τόσους πολλούς. Ο Μάρτι δεν είναι πια παιδί, οι μαφιόζοι δεν είναι πια μυθικοί, οι ιδεολογίες είναι μια πλάνη, το σινεμά δεν είναι πια το ίδιο, θεοί δεν υπάρχουν, κι αν υπάρχουν είναι εξίσου συνένοχοι μ' εμάς, ο Φρανκ Σίραν (όπως και ο Τζίμι Χόφα) μπορεί να αφήνει την πόρτα μισάνοιχτη πριν κοιμηθεί, αλλά το θέμα έχει κλείσει. It is what it is. Έτσι τελειώνει ο Ιρλανδός: όχι με μια θεαματική έκρηξη αλλά με έναν λυγμό:

Την ενηλικίωση μας.

 

The GoldDiggers - The Time Is Now | The Irishman OST

Οθόνες
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η κριτική μας για το «Ο Ιρλανδός» του Σκορσέζε: 5 άστρα - είναι αριστούργημα

Οθόνες / Η κριτική μας για το «Ο Ιρλανδός» του Σκορσέζε: 5 άστρα - είναι αριστούργημα

Στη χρυσή του ωριμότητα ο Σκορσέζε γυρίζει ακόμη ένα αριστούργημα που επαξίως στέκεται στην πρώτη τριάδα των έργων του - ίσως μαζί με τον Ταξιτζή και το Οργισμένο Είδωλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Έχει χαθεί το όραμα και το ρίσκο»: Ο Μάρτιν Σκορσέζε έγραψε ένα μανιφέστο κατά των ταινιών “franchise” στους New York Times

Οθόνες / «Έχει χαθεί το όραμα και το ρίσκο»: Ο Μάρτιν Σκορσέζε έγραψε ένα μανιφέστο κατά των ταινιών “franchise” στους New York Times

Λίγo μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της νέας πολυαναμενόμενης ταινίας του, ο μεγάλος σκηνοθέτης επιστρέφει δριμύτερος με κείμενό του στο ζήτημα που ο ίδιος ανακίνησε δηλώνοντας ότι ταινίες σαν αυτές με τους ήρωες της Marvel, δεν είναι σινεμά
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ