Καυτά νέα, κουλ τέχνη

Καυτά νέα, κουλ τέχνη Facebook Twitter
CAPITAL VALUE Το πρόσωπο και το σώμα κυριαρχούν στις δημιουργίες του Daniel Sisnel που θα δούμε στην Breeder.
0

Στην τέχνη τα πράγματα αναμένονται γεμάτα για το μήνα Σεπτέμβριο στην Αθήνα. Ξεκινώντας από τους καλοκαιρινούς ψίθυρους της παραλίας κανείς θα έλεγε βέβαια ότι γενικά φέτος θα είναι μια ενδιαφέρουσα χρονιά. Κατ' αρχάς ηΜπιενάλε Αθηνών ανακοίνωσε τις ημερομηνίες και τον τίτλο της «Heaven»και οι φήμες λένε πως ο κύριος επιμελητής θα είναι ο Δημήτρης Παπαϊωάννου (ο χορογράφος), ο οποίος με τη σειρά του ζήτησε από το φίλο του εικαστικό Ζάφο Ξαγοράρη να συνεργαστούνε...

Ας μείνει το όλο θέμα γενικά ασχολίαστο, προς το παρόν, αλλά αυτού του τύπου η«διεπιστημονικότητα»(interdisciplinarity) στην επιλογή των οργανωτών -εάν αληθεύει η πληροφορία- μπορεί τελικά να αποδειχτεί ενδιαφέρουσα. Ακούγεται όμως και ολίγον «νεοελληνική»... Και αυτό όχι γιατί δεν υπάρχει εκτίμηση στα συγκεκριμένα πρόσωπα στους τομείς τους, κάθε άλλο, ακριβώς επειδή υπάρχει! Η Μπιενάλε συζητείται να γίνει στην παραλιακή Αθηνών, γεγονός πολύ ευρηματικό που σχολιάζει καίρια τον προσανατολισμό της πόλης. Ευχόμαστε τώρα καλές χορηγίες.

ΔΕΣΤΕ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟ

Επιπλέον εθεάθη ο Mathew Barney στην Ύδρα να ρωτάει διάφορες πληροφορίες για την περιοχή... γεγονός που μάλλον επιβεβαιώνει τη φήμη ότι ίσως το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ ανοίγει το «καλοκαιρινό του παράρτημα» σε ένα παλιό σφαγείο του νησιού, όπου καλεσμένοι καλλιτέχνες θα πραγματοποιούν in situ έργα... Αν και το επόμενο καλοκαίρι αργεί, ενός τέτοιου τύπου ευέλικτο παράρτημα κέντρου σύγχρονης τέχνης ακούγεται σαν όνειρο...

KAPUT AS ART

Θετικά επίσης σχόλια ακούγονται από δεξιά και αριστερά για το καινούργιο διαδικτυακό περιοδικό τέχνης kaput του Χριστόφορου Μαρίνου και του Θάνου Σταθόπουλου, και θα συμφωνήσω απολύτως. Πρόκειται για μια τριμηνιαία διαδικτυακή έκδοση που, όπως μας λένε, δανείστηκε το όνομά του από μία γνωστή φράση («art history is as kaput as art is») του ιστορικού τέχνης Hal Foster, που περιλαμβάνεται στη συλλογή δοκιμίων του Design & Crime(2002).Τα δύο πρώτα τεύχη έχουν ήδη βγει (μπορούν να βρεθούν στην ιστοσελίδα www.kaput.gr,) και αποτελούνται από μια σειρά διαφορετικών κειμένων προσανατολισμένων στην ανασκόπηση των εξελίξεων στην ελληνική εικαστική παραγωγή των τελευταίων ετών. Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει η πολυμορφία στις διαφορετικές φωνές -άλλα κείμενα φυσικά, και κυρίως τα λιγότερο εμπαθή, είναι περισσότερο ενδιαφέροντα από άλλα, όπως και η δυνατότητα σε καλλιτέχνες να πειραματιστούν με τον κριτικό λόγο που είναι ένας από τους στόχους του περιοδικού. Ανοίξτε τα μάτια σας και διαβάστε το καλά. Σε σχέση με παρόμοια πειράματα περιοδικών τέχνης στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, το kaput μοιάζει μια από τις πιο σοβαρές προσπάθειες με δομή, συγκεκριμένους στόχους ποιοτικά κείμενα, αμερόληπτο, να αγκαλιάζει με διακριτικά «επαγγελματική» απόσταση ό,τι πραγματικά συμβαίνει γύρω του Ευτυχώς, γιατί η μπανανόφλουδα της εμπάθειας είναι επικίνδυνη στην Ελλάδα... Τέλος μαγειρεύεται έκδοση για την ελληνική πραγματικότητα της τέχνης... Πάνω σε ιδέα και σε επιμέλεια ιδιαίτερα σοβαρών ανθρώπων, από μεγάλο διεθνή εκδοτικό οίκο! Η δουλειά θα πάρει σίγουρα κάποιο χρόνο, αλλά αμήν και πότε! Το χρειαζόμαστε αυτό πολύ!

THE NEW BREEDER

Το καινούργιο κτίριο της γκαλερί Breederστο Μεταξουργείο σε μια παγωτο-βιομηχανία του ‘70, (ένας χώρος γύρω στα 500 τετραγωνικά), η οποία μεταμορφώθηκε από το αρχιτεκτονικό405 γραφείο του Άρη Ζαμπίκου. Η πρώτη έκθεση (25-09/25/10) αφορά την πρώτη ατομική παρουσίαση στην Ελλάδα του καλλιτέχνηDaniel Sisnel, μια σειρά από γλυπτά και πίνακες με θεματολογία ανθρωπομορφικά αντικείμενα, διαφορετικά μέρη του σώματος και πορτρετα! Τριάντα δύο χροόνων, με μια σειρά δυνατών εκθέσεων στο Λονδίνο αλλά και αλλού στο βιογραφικό του, o Daniel Sisnel ισορροπεί ανάμεσα στην απλότητα, τη χρηστικότητα και τον ερωτισμό.

MIR FESTIVAL

Επίσης την πρώτη εκδοχή του MIR Festival, το καινούργιο δημιούργημα της φοβερής Χριστιάνας Γαλανοπούλου, γνωστής από το φεστιβάλ VideoDance, ανοίγει από τις 12 μέχρι τις 20 Σεπτεμβρίου στο πολιτιστικό κέντρο «Μελίνα», στο Θέατρο Άκης Δαβής (Αλκμήνη) και στον πεζόδρομο οδού Θεσσαλονίκης. Μια γιορτή τεχνών ανάμεσα στο χορό, στην performance art, στον ανεξάρτητο κινηματογράφο, στη video art, στη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας και στην πειραματική μουσική, μέσα στην οποία, εάν οι ισορροπίες δουλέψουν, καινούργια ερωτήματα σίγουρα θα προκύψουν. Αν αντιλαμβάνομαι πλήρως τη δυναμική προσέλευση κοινού που ενεργοποιούν τα φεστιβάλ, ομολογώ πως δεν είμαι η τυπική θεατής φεστιβάλ διότι και η πολυμορφία στην έκφραση αλλά και το περιορισμένο χρονικό διάστημα με αγχώνει. Ωστόσο, μια σειρά εντελώς καινούργιων ονομάτων της εικαστικής σκηνής μου διεγείρει το ενδιαφέρον στη λίστα του MIR Festival και εγγυάται την πρωτοπορία και το ειδικό ενδιαφέρον του! Τεντώστε τα αυτιά σας και ανοίξτε τα μάτια σας διότι μέσα σε οκτώ μέρες μπορείτε να δείτε αποτελέσματα χρόνιας σοβαρής έρευνας... Για περισσότερες πληροφορίες απευθυνθείτε στο www.mirfestival.gr.

ΚΟΔΡΑ + 1 ΕΚΠΛΗΞΗ

Τέλος, μεταξύ 4 και 15 Σεπτέμβριου μια μικρή βόλτα στη Θεσσαλονίκη για το ΚΟΔΡΑ, το ετήσιο Φεστιβάλ Εικαστικών Τεχνών στην Καλαμαριά σε οργάνωση του Χρήστου Σαββίδη αξίζει σίγουρα το κόπο! Όπως πάντα, μια σειρά διαφορετικών εκθέσεων και δράσεων ενεργοποιούν το παλιό στρατόπεδο και το κάνουν να μοιάζει με το σημαντικότερο κέντρο τεχνών της χώρας. Μακάρι να μένει μόνιμα ανοικτό. Ανάμεσα στις πιο ενδιαφέρουσες φετινές εξελίξεις ακούγεται η έκθεση «Letters from a front»σε επιμέλεια Stephanie Bertrand και Λυδίας Χατζηϊακώβου, που φέρνει στη Θεσσαλονίκη καλλιτέχνες όπως η Claire Fontaine και επίσης, όπως πάντα, το πρόγραμμα φιλοξενίας ξένων καλλιτεχνών, το οποίο φέτος επιμελείται η Θάλεια Στεφανίδου με τη Ruth Noak. Η δεύτερη επίσκεψη -τόσο σύντομα- της Γερμανίδας επιμελήτριας της τελευταίας«Ντοκουμέντα» αποδεικνύει την επιτυχία της ιδέας του εικαστικού Αλέξανδρου Γεωργίου να την καλέσει στηνArt Athina, από όπου και ξεπήδησαν νέες συνεργασίες. Τέλος, στο πλαίσιο της έκθεσης Κυπρίων καλλιτεχνών (η οποία παρουσιάστηκε και στην Αθήνα και ελπίζουμε στη Θεσσαλονίκη να είναι πιο επιτυχής) ακούγεται ότι οΣωκράτης Σωκράτους ετοιμάζει μια performance -διά θαλάσσης- η οποία, όταν παρουσιάστηκε στο Παρίσι φημολογείται ότι έκοψε ανάσες, αυτήν τη φορά με τη φίλη του ηθοποιό Όλια Λαζαρίδου. Για περισσότερες πληροφορίες στο www.artbox.gr.

Καλό χειμώνα!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ