«Μαρίκα» και «Οι Φάλαινες του Αυγούστου»: Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί δύο έργα που τον αφορούν

«Μαρίκα» και «Οι Φάλαινες του Αυγούστου»: Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί δύο έργα που τον αφορούν Facebook Twitter
Η Νένα Μεντή πρωταγωνιστεί στην παράσταση Μαρίκα, μια θεατρική βιογραφία βασισμένη στη ζωή της Μαρίκας Κοτοπούλη.
0

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί φέτος δύο εξαιρετικές παραστάσεις με πρωταγωνιστές ορισμένους από τους σημαντικότερους Έλληνες ηθοποιούς. Η Μαρίκα είναι μια θεατρική βιογραφία βασισμένη στη ζωή της Μαρίκας Κοτοπούλη, ενώ οι Φάλαινες του Αυγούστου βασίζονται στο έργο του Ντέιβιντ Μπέρι. Ο σκηνοθέτης μας μιλά για τις νέες του δουλειές και τη συνεργασία του με τα κορυφαία ονόματα της ελληνικής υποκριτικής.

— Πώς εμπνέεστε όταν σκηνοθετείτε μια παράσταση και γιατί επιλέξατε φέτος τα έργα Μαρίκα και Φάλαινες του Αυγούστου;

Όσο περνούν τα χρόνια, δύο είναι τα ισχυρά κριτήρια στην επιλογή των έργων που ανεβάζω. Το πρώτο είναι να με αφορά προσωπικά η ιστορία, να ενεργοποιεί μια βαθιά εσωτερική μου ανάγκη να ανοίξω μαζί του σκηνικό διάλογο. Το δεύτερο κριτήριο έχει να κάνει με το κοινό. Θέλω να του πω κάτι που να αφορά τη ζωή του και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά.

Τι με εμπνέει; Αγαπώ τους ήρωες που πάνε κόντρα στα κοινωνικά πρότυπα. Η Μαρίκα Κοτοπούλη είναι μια αμφιλεγόμενη προσωπικότητα, μια γυναίκα πολύ μπροστά από την εποχή της. Ακραία, ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα. Στις Φάλαινες τα πρόσωπα επιμένουν να περάσουν τα στενά όρια που βάζει η τρίτη ηλικία. Διεκδικούν τη ζωή ως το τέλος. Δεν παραιτούνται. Δεν συμβιβάζονται.

Αγαπώ τους ήρωες που πάνε κόντρα στα κοινωνικά πρότυπα. Η Μαρίκα Κοτοπούλη είναι μια αμφιλεγόμενη προσωπικότητα, μια γυναίκα πολύ μπροστά από την εποχή της. Ακραία, ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα. Στις Φάλαινες τα πρόσωπα επιμένουν να περάσουν τα στενά όρια που βάζει η τρίτη ηλικία. Διεκδικούν τη ζωή ως το τέλος.


— Υπάρχουν κοινά στοιχεία ανάμεσα στα δύο έργα;

Η ανάγκη να αγωνίζεται κανείς ως το τέλος της ζωής του είναι το μόνο κοινό στοιχείο των δύο έργων. Η άρνηση της παραίτησης, της παθητικής στάσης απέναντι στο μεγάλο θέμα της επιβίωσης. Η Μαρίκα, όπως η Σάρα και η Λίμπι στις Φάλαινες, με σύμμαχο την ουτοπία, αντιδρούν στη στασιμότητα, στον συμβιβασμό, στην αποδοχή μιας μονότονης και ισοπεδωτικής πραγματικότητας.


— Χρειάστηκε έρευνα και ενδελεχής μελέτη για να δημιουργηθεί το κείμενο της Μαρίκας. Μιλήστε μας γι' αυτήν τη διαδικασία.

Αν και έχω, πια, μια εμπειρία στην αναζήτηση στοιχείων, στον τρόπο έρευνας ενός προσώπου που βιογραφείται θεατρικά, πρέπει να πω ότι στην περίπτωση της Κοτοπούλη δυσκολεύτηκα. Καταρχάς, δεν διασώζεται σχεδόν καμία οπτικοακουστική εγγραφής της. Έφτασε ως τις μέρες μας ο μύθος της, αλλά είναι άγνωστος στα αυτιά και στα μάτια μας ο τρόπος της ερμηνείας της. Διάβασα σχετικά βιβλία, άκουσα μαρτυρίες και ταξίδεψα σε μια μακρινή εποχή. Αφού πέρασα από την αντικειμενικότητα των γεγονότων, άφησα τον εαυτό μου να ταξιδέψει ελεύθερα και δημιουργικά. Έγραψα ένα έργο με αφορμή την Κοτοπούλη και όχι με όριο αυτήν.

«Μαρίκα» και «Οι Φάλαινες του Αυγούστου»: Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί δύο έργα που τον αφορούν Facebook Twitter
Στις Φάλαινες του Αυγούστου το χιούμορ είναι ο καταλύτης.


— Ποια η διαφορά ανάμεσα στην παρουσίαση μιας βιογραφίας και μιας φανταστικής ιστορίας;

Σίγουρα, η βιογραφία σε δεσμεύει. Το πρόσωπο όπως πραγματικά υπήρξε, με την αντικειμενικότητα της ιστορίας του, με τα στοιχεία που το χαρακτηρίζουν. Δεν μπορείς να παραχαράξεις την ιστορία του. Δεν μπορείς να αυθαιρετήσεις. Οφείλεις να τα σεβαστείς όλα αυτά. Στη μυθοπλασία είσαι πιο ελεύθερος να δώσεις τη δική σου ανάγνωση σε σχέση με το θέμα που πραγματεύεσαι.


— Στις Φάλαινες του Αυγούστου, ένα έργο που αφορά τον επερχόμενο θάνατο, το γέλιο εναλλάσσεται με το δάκρυ. Πόσο χιούμορ πιστεύετε ότι «χωράει» σε ένα τέτοιο θέμα;

Πιστεύω ότι το χιούμορ είναι ο καταλύτης του έργου. Πάντα, πίσω και από το πιο δραματικό γεγονός, ενεδρεύει, ευτυχώς, το κωμικό στοιχείο. Αυτή είναι η ανθρώπινη ύπαρξη. Ο συγγραφέας, χρησιμοποιώντας μαύρο χιούμορ, σαρκάζει το αδιέξοδο, την απειλή του επερχόμενου τέλους.


— Οι ηθοποιοί που ερμηνεύουν τους ρόλους και στις δύο παραστάσεις είναι από τα πιο σημαντικά ονόματα του ελληνικού θεάτρου. Μιλήστε μας για τη συνεργασία μαζί τους.

Και στις δύο μου δουλειές έχω την τύχη να συναντιέμαι με πολύ άξιους συνεργάτες. Είναι από τις περιπτώσεις που, ενώ διδάσκεις, διδάσκεσαι. Η Τζένη Ρουσσέα, ο Νίκος Γαλανός και η Έρση Μαλικένζου, εκτός των χιλιομέτρων της υποκριτικής τους πορείας, διαθέτουν ένα σπάνιο, παλιό ήθος που δικαιώνει την έννοια της λέξης «ηθοποιός». Φέρνουν στην πρόβα την ευγένεια και τον πολιτισμό μιας άλλης εποχής. Τους ευχαριστώ για την απίστευτη διαθεσιμότητά τους. Με τη Νένα μας συνδέουν μεγάλες συγκινήσεις. Η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου νομίζω ότι και για τους δυο μας ήταν μια ανεπανάληπτη εμπειρία. Την αγαπώ τη Νένα. Με εμπνέει για δύσκολες, αλλά πάντα από καρδιάς σκηνικές ακροβασίες. Ελπίζω ότι με τη Μαρίκα θα πάμε λίγο πιο μακριά την κοινή μας πορεία στο θέατρο.

«Μαρίκα» και «Οι Φάλαινες του Αυγούστου»: Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί δύο έργα που τον αφορούν Facebook Twitter
Ο Πέτρος Ζούλιας.

Info:

Θέατρο Χώρα

Αμοργού 20, Κυψέλη, 210867394

«Οι Φάλαινες του Αυγούστου» (1)

Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Τετ. 18:30, Παρ.-Σάβ. 21:00, Κυρ. 18:30

«Μαρίκα» (2)

Από 13 Δεκεμβρίου, Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Τετ. 18:00, Παρ.-Σάβ. 21:00

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT