Δυναμικός χειμώνας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Δυναμικός χειμώνας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Facebook Twitter
Ο Θεόδωρος Κουρεντζής με την Ορχήστρα και τη Χορωδία musicAeterna παρουσιάζει το «Tristia» του Γάλλου συνθέτη Φιλίπ Ερσάν. Φωτο: Nikita Chuntomov
0

Τα κορυφαία ονόματα του κλασικού ρεπερτορίου παραμένουν το γερό του χαρτί. Πρώτος και καλύτερος ο εκρηκτικός Θεόδωρος Κουρεντζής. Το πάγιο αίτημα για περισσότερες από μία συναυλίες επιτέλους εισακούστηκε κι έτσι φέτος καταφθάνει με την Ορχήστρα και τη Χορωδία musicAeterna, παρουσιάζοντας δύο μεγαλεπήβολα έργα: το Κοντσέρτο για χορωδία του Σνίτκε και το «Tristia» του Γάλλου συνθέτη Φιλίπ Ερσάν, βασισμένο σε ποίηση φυλακισμένων (11-12/11).


Η Συμφωνική της (άλλοτε) ΕΣΣΔ αποτέλεσε, από την ίδρυσή της, το 1936, τον «απόλυτο θεματοφύλακα» του ρωσικού συμφωνικού ήχου. Η Κρατική Ακαδημαϊκή Ορχήστρα της Ρωσίας επιστρέφει στην Αθήνα μετά από πολλά χρόνια, υπό την μπαγκέτα του διακεκριμένου αρχιμουσικού Ντανιέλ Ράισκιν, για να ερμηνεύσει δύο αριστουργήματα του Τσαϊκόφσκι: την Πέμπτη Συμφωνία με το θυελλώδες φινάλε και το Κοντσέρτο για βιολί με σολίστ τον εξέχοντα Σάσα Ροζντεστβένσκι (25/11).


Πέρυσι μας χάρισε τρεις ανεπανάληπτες μουσικές εμπειρίες, φέτος η Ελίζαμπετ Λεόνσκαγια έρχεται για να ολοκληρώσει το καλειδοσκόπιο με τις σονάτες του Φραντς Σούμπερτ (πρώτη βραδιά 14/12).


Δυόμισι αιώνες συμπληρώνονται φέτος από τη γέννηση του μέγα Μπετόβεν (1770-1827) και το Μέγαρο συμμετέχει στην παγκόσμια γιορτή. Ο σπουδαίος πιανίστας, παιδαγωγός και διεθνώς αναγνωρισμένος μπετοβενιστής Μαρτίνος Τιρίμος παρουσιάζει τέσσερα ρεσιτάλ-αφιερώματα, με γνωστά αλλά και άγνωστα έργα του μεγαλοφυούς κλασικού. Ο κύκλος ανοίγει στις 5/12.

Χορός

Δυναμικός χειμώνας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Facebook Twitter
Ο Μεγάλος Δαμαστής του Δημήτρη Παπαϊωάννου για δύο μοναδικές παραστάσεις. Φωτο: Julian Mommert

Μετά το Sadler's Wells του Λονδίνου και την Επίδαυρο, το The Thread, σε χορογραφία Ράσελ Μάλιφαντ, με την πρωτότυπη μουσική του Βαγγέλη Παπαθανασίου, τους φωτισμούς του Mάικλ Χαλς και τα κοστούμια της Μαίρης Κατράντζου, κάνει στάση στο Μέγαρο (20-24/11 & 3, 4/12).


Μια παράσταση μεγάλης εικαστικής και καλλιτεχνικής δύναμης, με αναφορές στην ελληνική μυθολογία, σε πίνακες των Κουρμπέ και Ρέμπραντ ή σε ταινίες του Κιούμπρικ. Χιούμορ, μελαγχολική διάθεση, ταξίδι με τις αισθήσεις, ιστορίες από τον βηματισμό του ανθρώπου πάνω στη Γη. Ως μάστορας της ψευδαίσθησης, ο κορυφαίος Έλληνας χορογράφος Δημήτρης Παπαϊωάννου καταπιάνεται με θεμελιώδη ερωτήματα της ύπαρξης –το πεπρωμένο, ο θάνατος– και ζωγραφίζει στον Μεγάλο Δαμαστή κινούμενες εικόνες που ξεπερνούν την πραγματικότητα (29, 30/11).


Τέλος, ο Μαγικός Αυλός του Μότσαρτ, σε μια ονειρική χορογραφία από τον Μορίς Μπεζάρ, παρουσιάζεται από τους έξοχους χορευτές του Béjart Ballet Lausanne μεταξύ 20 και 30 Δεκεμβρίου.

Μεταδόσεις

Δυναμικός χειμώνας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Facebook Twitter
Μια φαντασμαγορική παραγωγή με διθυραμβικές κριτικές από τα βρετανικά μέσα υπογράφει ο Νίκολας Χάιτνερ σκηνοθετώντας το σαιξπηρικό Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας. Φωτο: Manuel Harlan

Σημαντική ενότητα στο πρόγραμμα και η σειρά δορυφορικών προβολών του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας (National Theatre Live) που δέκα χρόνια τώρα μας φέρνει τετ-α-τετ με κορυφαίες βρετανικές παραγωγές. Συγκεκριμένα:


Μια φαντασμαγορική παραγωγή με διθυραμβικές κριτικές από τα βρετανικά μέσα υπογράφει ο Νίκολας Χάιτνερ σκηνοθετώντας το σαιξπηρικό Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας. Στον ρόλο της Τιτάνιας η Γκουέντολιν Κρίστι (υποψήφια για Emmy – «Game of Thrones»). Όμπερον ο Όλιβερ Κρις, Πουκ ο Ντέιβιντ Μουρστ (29/10).


Χάνσαρντ: Η επίσημη έκδοση των πρακτικών του βρετανικού κοινοβουλίου έχει τίτλο το νέο θεατρικό του Σάιμον Γουντς, αυτό το πνευματώδες όσο και συγκλονιστικό πορτρέτο της κυβερνώσας τάξης του Ηνωμένου Βασιλείου. Κλασική περίπτωση κειμένου, όπου ένα συνηθισμένο συζυγικό καβγαδάκι εξελίσσεται σε αιμοσταγές επεισόδιο με πρωταγωνιστές τους βραβευμένους Λίντζι Ντάνκαν και Άλεξ Τζένινγκς (7/11).


Η χρονιά κλείνει με το Present Laughter του Νόελ Κάουαρντ (5/12). Έργο γραμμένο το 1939 με βασικό ήρωα έναν αστέρα του θεάτρου ο οποίος μετά από μια αλυσίδα τραγελαφικών γεγονότων βγαίνει εκτός ελέγχου.


Eντυπωσιακή αρχή για τις επιτυχημένες δορυφορικές μεταδόσεις παραστάσεων χορού από το ιστορικό Θέατρο Μπολσόι, καθώς στις 27 Οκτωβρίου συνδεόμαστε με Μόσχα για να παρακολουθήσουμε ένα κομψοτέχνημα του διεθνούς ρεπερτορίου που συνδυάζει δράση και ρομαντισμό: Ραϊμόντα του Αλεξάντρ Γκλαζούνοφ, διασκευασμένη από τον θρύλο των Μπολσόι Γιούρι Γκριγκορόβιτς. Αρκετά αργότερα (1/12) προβάλλεται σε ζωντανή μετάδοση ο Κουρσάρος, σε χορογραφία Αλεξέι Ρατμάνσκι.


Σε ό,τι αφορά τις μεταδόσεις από τον ναό της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέας Υόρκης, ξεκινάμε με την απαράμιλλη ιστορία έρωτα και πάθους της Μανόν του Μασνέ σε σκηνοθεσία Λοράν Πελί (26/10). Την όμορφη χωριατοπούλα που καταφθάνει στην πόλη και γίνεται αντικείμενο πόθου των ανδρών ερμηνεύει η κορυφαία Λιζέτ Οροπέσα (που ακούσαμε το καλοκαίρι στο Ηρώδειο).


Στις 16 Νοεμβρίου θα δούμε τη Μαντάμα Μπατερφλάι του Πουτσίνι στη φημισμένη σκηνοθεσία του Άντονι Μινγκέλα. Κι αν δεν είχαν πάρει διαστάσεις θύελλας οι κατηγορίες για τον θρυλικό Πλάσιντο Ντομίνγκο, θα τον ακούγαμε και στον ρόλο του Αμερικανού διπλωμάτη Σάρπλες.


Η περίφημη Ακενατόν, η τελευταία όπερα της τριλογίας του σπουδαίου Αμερικανού μινιμαλιστή Φίλιπ Γκλας (μετά τον Αϊνστάιν και τον Γκάντι), ανεβαίνει σε μια νέα παραγωγή της ΜΕΤ. Στον ρόλο της βασίλισσας Νεφερτίτης ντεμπουτάρει η ανερχόμενη Αμερικανίδα μετζοσοπράνο Τζ'νέι Μπρίτζες (30/11).

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Michael Hulls: Ο πολυβραβευμένος light designer που φώτισε το «Νήμα»

Θέατρο / Michael Hulls: Ο πολυβραβευμένος light designer που φώτισε το «Νήμα»

Ο Μάικλ Χαλς, μόνιμος συνεργάτης του Ράσελ Μάλιφαντ υπογράφει μαζί του το «Thread» (Το Νήμα) που είδαμε στην Επίδαυρο σε μουσική Βαγγέλη Παπαθανασίου, βασισμένο σε παραλλαγές ελληνικών παραδοσιακών χορών, και θα επαναληφθεί στο Μέγαρο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ