Μπετόβεν και Μότσαρτ: οι ιδιοφυείς μουσικοί είχαν καταπιεστικούς, χειριστικούς πατέρες

Μπετόβεν και Μότσαρτ: οι ιδιοφυείς μουσικοί είχαν καταπιεστικούς, χειριστικούς πατέρες Facebook Twitter
0

Χαρισματικοί, αλλά με τραγικούς βίους. Παιδιά-θαύματα, που ωρίμασαν σε δύσκολους καιρούς, στη σκιά καταπιεστικών γονιών, οι οποίοι δεν καταλάβαιναν τις ιδιαίτερες ευαισθησίες τους. Με αφορμή την εναρκτήρια συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, ανατρέχουμε στα άγουρα χρόνια των εμβληματικών Λούντβιχ βαν Μπετόβεν και Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ.

Ο Γιόχαν βαν Μπετόβεν και ο Λέοπολντ Μότσαρτ είχαν αναμφισβήτητα πολλά κοινά. Το βασικότερο, όμως, ήταν τα ιδιοφυή τέκνα τους, το ταλέντο των οποίων φάνηκε νωρίς. Οι ίδιοι φρόντισαν να το εκμεταλλευτούν, κερδίζοντας φήμη και –φυσικά– χρήματα. Τα κοινά τους αρνητικά χαρακτηριστικά εξηγούν την ταραχώδη σχέση που είχαν πατέρας και γιος τόσο στην οικογένεια Μότσαρτ όσο και στην οικογένεια Μπετόβεν.

Μπετόβεν και Μότσαρτ: οι ιδιοφυείς μουσικοί είχαν καταπιεστικούς, χειριστικούς πατέρες Facebook Twitter

Αποτυχημένοι επαγγελματικά: Πορείες παράλληλες

Τόσο ο Λέοπολντ Μότσαρτ όσο και ο Γιόχαν Μπετόβεν ήταν μουσικοί. Ο μεν Λέοπολντ ήταν βιολονίστας, δάσκαλος μουσικής, αρχιμουσικός, αλλά και συνθέτης, χωρίς όμως ποτέ να αναγνωριστεί. Η μετάδοση της μουσικής γνώσης ήταν ίσως το δυνατότερο σημείο του, αν σκεφτεί κανείς και τη ραγδαία εξέλιξη του μικρού Βόλφγκανγκ. Η καριέρα του Λέοπολντ είχε ξεκινήσει από τη θέση του τέταρτου βιολονίστα στην Αυλή του πρίγκιπα-Αρχιεπισκόπου του Σάλτσμπουργκ, ενώ στα καθήκοντά του περιλαμβάνονταν η σύνθεση, αλλά και η διδασκαλία στα αγόρια της τοπικής χορωδίας. Λίγα χρόνια αργότερα, προήχθη σε δεύτερο βιολί και αναπληρωτή Kapellmeister (μουσικός διευθυντής), χωρίς να αναλάβει καθήκοντα επικεφαλής.

Από την άλλη, ο Γιόχαν βαν Μπετόβεν ήταν τενόρος στην Αυλή της Βόννης, ενώ παράλληλα έδινε μαθήματα τραγουδιού και πιάνου, συμπληρώνοντας το μικρό του εισόδημα. Παρότι ο πατέρας του, Λούντβιχ –του οποίου το όνομα πήρε ο εγγονός– ήταν Kapellmeister και όλοι ανέμεναν ότι ο Γιόχαν θα αναλάμβανε κάποια στιγμή τη θέση του, ο βαρύτατος αλκοολισμός κατέστρεψε τη φωνή, κάνοντάς τον αναξιοπρεπή και ανεξέλεγκτο. Έτσι, έχασε την τιμητική θέση του αρχιμουσικού και εξωθήθηκε σε πρόωρη σύνταξη, καθώς ήταν αδύνατον να τραγουδήσει. Το μόνο που του έμεινε ήταν τα λιγοστά μαθήματα που έδινε σε νέους της περιοχής. Και οι ομοιότητες των δύο δυναστικών πατέρων συνεχίζονται...

Ανεκπλήρωτες φιλοδοξίες που προέβαλαν στα παιδιά τους

Λογικό η επαγγελματική αποτυχία να οδηγήσει τόσο τον Λέοπολντ, όσο και τον Γιόχαν, στην προβολή φιλοδοξιών στους γιους τους. Ξεκινώντας, από τον ταπεινής καταγωγής Λέοπολντ (με πατέρα βιβλιοδέτη) ο οποίος ήθελε πάση θυσία να εμπλακεί στους κύκλους των αριστοκρατών και πλουσίων. Γι' αυτό, έδωσε στην κόρη του Νάνερλ μαθήματα κλαβιέ όταν ήταν μόλις 6 χρονών. Η έκπληξη ωστόσο, ήρθε από τον 3χρονο Βόλφγκανγκ που «μπουσούλησε» στο πιάνο κι άρχισε να βρίσκει ακόρντα. Ήδη από τεσσάρων ετών είχε ξεπεράσει σε ικανότητες την αδελφή του και σύντομα έπαιζε με ένα βιολί υπερβολικά μεγάλο για την ανάπτυξή του. Εννοείται, ότι ο φιλόδοξος πατήρ ενθουσιάστηκε βλέποντας ότι είχε βρει τον δρόμο προς τη μεγάλη ζωή με όχημα τον ιδιοφυή γιο του. Εν τέλει, σύσσωμη η οικογένεια ξεκίνησε να περιοδεύει στην Ευρώπη, με τον μικρό Μότσαρτ να σαγηνεύει ευγενείς, κληρικούς και μουσικούς.

Ανάλογη ήταν και η στάση του Γιόχαν Μπετόβεν, ο οποίος έχοντας ήδη μάθει για την επιτυχημένη πορεία του «παιδιού-θαύμα» Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, αποφάσισε να κερδίσει όσο το δυνατόν περισσότερα από το ταλέντο του μικρού Λούντβιχ. Όμως, οι εκπαιδευτικές μέθοδοι που ακολούθησαν και οι δύο πατέρες μπορούν να χαρακτηριστούν επιεικώς απαράδεκτες...

Μπετόβεν και Μότσαρτ: οι ιδιοφυείς μουσικοί είχαν καταπιεστικούς, χειριστικούς πατέρες Facebook Twitter


Καταπίεση χωρίς όρια

Ο Λέοπολντ Μότσαρτ ήταν ο πιο σημαντικός άνθρωπος στη διαμόρφωση του Βόλφγκανγκ Αμαντέους, όχι μόνο ως συνθέτη, αλλά και ως προσωπικότητας. Εκείνος λάμβανε κάθε απόφαση για τη ζωή και την καριέρα του γιου του από την πρώτη στιγμή και φαίνεται ότι μέχρι το τέλος παρέμεινε καταπιεστικός και χειριστικός. Ενδεικτική ήταν η συνεχής εμπλοκή του στα προσωπικά του Βόλφγκανγκ. Όταν ο 21χρονος Βόλφγκανγκ μετακόμισε στο Μάνχαϊμ της Γερμανίας μαζί με τη μητέρα του, γνώρισε την όμορφη σοπράνο Αλοΐσια Βέμπερ, την οποία ερωτεύτηκε κεραυνοβόλα. Ενθουσιασμένος, έστειλε επιστολή στον πατέρα του, ενημερώνοντας πως θα παντρευτούν στην Ιταλία, κερδίζοντας τα προς το ζην από όπερες με συνθέτη τον ίδιο και τραγουδίστρια, εκείνη. Το σχέδιο, σύμφωνα με τον νεαρό Μότσαρτ, ήταν αδύνατο να αποτύχει.

Ο πατέρας από την πλευρά του δεν συμφωνούσε. Πίστευε πως η Αλοΐσια τον παρέσυρε σε παράτολμες κινήσεις και ότι αυτή η απόφαση θα κατέστρεφε την καριέρα του. Ο Λέοπολντ απαίτησε απ' τον γιο του να ξεχάσει τις ανοησίες και τους έρωτες και να μεταβεί στο Παρίσι, όπως ήταν το αρχικό σχέδιο, απαγορεύοντάς του τελικά να παντρευτεί την Αλοΐσια, εντολή με την οποία –απρόθυμα– συμμορφώθηκε ο Βόλφγκανγκ. Χάνοντας τη μητέρα του, ο Μότσαρτ έψαχνε τρόπους να αποφύγει το καταπιεστικό περιβάλλον του Σάλτσμπουργκ. Έτσι, μετά και από την οριστική ρήξη με την Αυλή, μετακόμισε στη Βιέννη. Στο πανδοχείο της οικογένειας Βέμπερ όπου διέμεινε, ερωτεύτηκε τη μικρότερη αδελφή της Αλοΐσια, Κονστάνζ – μένοντας στην οικογένεια. Και πάλι, ο πατήρ Λέοπολντ βγήκε από τα ρούχα του αρνούμενος να ευχηθεί στους νεόνυμφους, χωρίς όμως να του δώσει κανείς ιδιαίτερη σημασία.

Η κόντρα έκλεισε με το ευχετήριο γράμμα που έστειλε ο πατέρας λίγες μέρες αργότερα. Οι σχέσεις βέβαια είχαν ανεπανόρθωτα διαρραγεί προφανώς λόγω και των σωρευμένων παραπόνων του διάσημου πλέον γιου. Αποτέλεσμα; Στις 28 Μαΐου του 1787 που πέθανε ο πατέρας του, ο Βόλφγκανγκ δεν παρευρέθηκε στην κηδεία. Περιττό ειπείν, ότι η σχέση τους παρέμεινε μέχρι το τέλος ταραχώδης, καθώς για τον Λέοπολντ, η ενήλικη ζωή του γιου του έδειχνε αχαριστία, προσβάλλοντας την πατρική κηδεμονία. Μάλιστα, στη διαθήκη άφησε όλα τα υπάρχοντά του στην αδερφή του Μότσαρτ, Νάνερλ, παρότι ήταν οι περιοδείες του Βόλφγκανγκ που του είχαν αποφέρει μία μικρή περιουσία.


Η περίπτωση του Γιόχαν Μπετόβεν ήταν μεν διαφορετική, αλλά εξίσου –ίσως περισσότερο– τραγική για τον εύθραυστο ψυχισμό του Λούντβιχ. Μέθυσος, ο Γιόχαν γινόταν συχνά βίαιος και κακοποιητικός για όλα τα μέλη της οικογένειάς του. Λέγεται ότι όταν ο Λούντβιχ ήταν μικρός, επέστρεφε μεθυσμένος αργά το βράδυ στο σπίτι, τον ξυπνούσε και τον υποχρέωνε να παίζει πιάνο, επαναλαμβάνοντας τα κομμάτια ξανά και ξανά, μέχρι να αισθανθεί ικανοποιημένος από την ερμηνεία. Μάλιστα, χτυπούσε με μανία τα χέρια του γιου του κάθε φορά που εκείνος έκανε κάποιο λάθος, με αποτέλεσμα το μικρό αγόρι να βουρκώνει και να κλαίει, χωρίς όμως να έχει το δικαίωμα να σταματήσει τη μελέτη.

Συχνά, αυτά τα μεταμεσονύκτια «μαθήματα» κρατούσαν όλη νύχτα, με τον Λούντβιχ να επιστρέφει στο κρεβάτι του εξαντλημένος τα ξημερώματα. Τις ελάχιστες ώρες που δεν έπαιζε πιάνο, μελετούσε Ιστορία της Μουσικής ή μάθαινε βιολί, ενώ αναγκάστηκε να αφήσει το σχολείο στα 11 του, γιατί δεν είχε καθόλου χρόνο για διάβασμα, πέραν της μουσικής. Λίγες ήταν οι μέρες που δεν κατέληγε τελικά κλειδωμένος στο υπόγειο του σπιτιού ή με σημάδια από βουρδουλιές σε όλο του το σώμα. Ο θάνατος της μητέρας του από φυματίωση, όταν ο Λούντβιχ ήταν 17 ετών, δεν του στέρησε απλώς την ευκαιρία να μαθητεύσει δίπλα στον Μότσαρτ, αλλά τον υποχρέωσε να επιστρέψει στη Βόννη και να αναλάβει την προστασία των αδελφών του, καθώς ο πατέρας του αδυνατούσε να φροντίσει ακόμη και τον εαυτό του.

Το προδιαγεγραμμένο τέλος του σατράπη πατέρα ήρθε πέντε χρόνια αργότερα. Με τον αλκοολισμό, αλλά και την κακοποιητική συμπεριφορά του προσώπου που θα έπρεπε να εμπνέει ασφάλεια, να έχουν αφήσει ανεξίτηλο το σημάδι τους στην ψυχολογία και την κοινωνικοποίηση του Λούντβιχ. Πολλοί υποστηρίζουν ότι αυτός ήταν και ο λόγος που δεν κατάφερε ποτέ του να δημιουργήσει δική του οικογένεια, παρόλο που φαίνεται να ήταν βαθιά του επιθυμία, ενώ άλλοι αποδίδουν τις εκρήξεις θυμού και την εσωστρέφεια που τον διέκρινε στα βαθιά παιδικά τραύματα.

Μπετόβεν και Μότσαρτ: οι ιδιοφυείς μουσικοί είχαν καταπιεστικούς, χειριστικούς πατέρες Facebook Twitter


Τελικά, ποιος ήταν χειρότερος πατέρας; Ο καταπιεστικός, φιλάργυρος και χειριστικός Λέοπολντ Μότσαρτ ή ο μέθυσος και βίαιος Γιόχαν βαν Μπετόβεν; Δύσκολο να αποφανθεί κανείς, γιατί όταν πρόκειται για παιδικές ψυχές, δεν ισχύει «το μη χείρον βέλτιστον»...

Info

Παρασκευή 4 Οκτωβρίου, 20:30

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ