Ο αναρχικός των κόμικς

Ο αναρχικός των κόμικς Facebook Twitter
0

Πώς ασχοληθήκατε με τα κόμικς; Σας ενδιέφερε πάντοτε;

Μεγάλωσα με αυτά ως μέρος της καθημερινής μου ζωής, πρώτα διάβαζα τα σκίτσα της εφημερίδας και μετά τα εβδομαδιαία κόμικς. Είμαι κάποιος που του αρέσει να ζωγραφίζει οπότε δεν ήταν καθόλου έκπληξη που ήθελα να δοκιμάσω να ζωγραφίσω κάτι τέτοιο. Νομίζω όμως περισσότερο αυτό που με τράβηξε στα κόμικς ήταν η δυνατότητα να δημιουργήσω τους δικούς μου κόσμους. Ως μεγάλος φαν του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, ήταν ένας τρόπος να φτιάχνω τις δικές μου ταινίες και σειρές στο χαρτί. Δεν χρειαζόμουν κάμερα - μπορούσα να τα ζωγραφίσω όλα. Ζωγράφιζα συνέχεια από την ηλικία των 13, είχα κλίση, οπότε ήταν η αναμενόμενη συνέχεια να καταλήξω να ζω από τα κόμικς.

Πώς δημιουργήθηκε το VforVendetta;

Μου ζητήθηκε να παραδώσω ένα στριπ για ένα καινούργιο περιοδικό από έναν εκδότη για τον οποίο δούλευα στο παρελθόν. Έπρεπε να μοιάζει με ένα προηγούμενο σκίτσο που είχα ζωγραφίσει γι' αυτόν σε έναν άλλο εκδοτικό οίκο, για έναν ήρωα που ονομαζόταν Night Raven - ένας μασκοφόρος εκδικητής της νύχτας. Είχαμε δουλέψει με τον Alan Moore σ' ένα παλιότερο κόμικ και σκέφτηκα ότι μαζί θα βρίσκαμε κάτι ενδιαφέρον. Εξελίχθηκε να είναι ένας συνδυασμός δύο ιδεών που δεν είχαμε καταφέρει να πουλήσουμε, για δύο αντάρτες των πόλεων σε μια ολοκληρωτική Αγγλία του μέλλοντος. Φτιάξαμε τον V σαν έναν ήρωα που υιοθετεί την περσόνα του Guy Fawkes γιατί αντιπροσωπεύει πολλά από αυτά που πιστεύει o ίδιος, οπότε το ιδανικό ήταν να μοιάζει μ' αυτόν.

Πώς ήταν να δουλεύετε με τον AlanMoore;

Όπως είναι να δουλεύεις με κάθε μεγάλο συγγραφέα και είχα την τύχη να δουλέψω με πολλούς μεγάλους συγγραφείς.

Γιατί προτιμήσατε να ζωγραφίσετε το VforVedettaσε κιαροσκούρο;

Το στυλ ζωγραφικής προήλθε από το ίδιο θέμα που προσπαθήσαμε να απεικονίσουμε. Η ιστορία ήταν τοποθετημένη σε ένα θλιβερό, παγερό μέλλον, οπότε διάλεξα ένα βλοσυρό, δυσοίωνο στυλ στο σχέδιο για να ταιριάξω την ιστορία. Η αισθητική ενός σχεδίου θα πρέπει πάντα να απεικονίζει τη φύση της ιστορίας.

Περιμένατε ότι το VforVendettaθα γίνει ταινία κάποτε;

Δεν περιμέναμε τίποτα. Γύρω στα μέσα της δεκαετίας του ‘80 ο Alan κι εγώ κάναμε ότι μπορούσαμε να το πουλήσουμε σε άλλα μέσα. Επικοινωνήσαμε με κινηματογραφικούς παραγωγούς, τηλεοπτικές εταιρείες και εταιρείες κινουμένων σχεδίων με προτάσεις και δείγματα δουλειάς, αλλά δεν καταφέραμε τίποτα.

Πώς σας φάνηκε η ταινία; Μείνατε ευχαριστημένος από το αποτέλεσμα;

Έκαναν μια υπέροχη ταινία. Δεν είναι τόσο καλή όσο το βιβλίο, αλλά έχει ψυχή και είναι πολύ δυνατή. Την υποστήριξα με κάθε τρόπο. Ξέρω πολλούς φαν του κόμικ που δεν άντεξαν τις αλλαγές τις οποίες έκαναν οι δημιουργοί, αλλά υπήρξαν πολλοί που ξαφνιάστηκαν ευχάριστα κι αυτό ήταν καλό. Το πιο σημαντικό ήταν ότι στο φιλμ το κύριο μήνυμα του Vendetta έμεινε ανέπαφο και απευθύνεται τώρα σε ένα ευρύτερο κοινό. Ακόμη, αυξήθηκαν δραματικά οι πωλήσεις της πρωτότυπης δουλειάς, οπότε ό,τι λείπει από την ταινία μπορεί να ανακαλυφθεί ακόμη από αυτούς που την είδαν και μετά αγόρασαν το βιβλίο.

Πιστεύετε ότι είναι επίκαιρο το πολιτικό μήνυμά του στη σημερινή εποχή;

Το μήνυμα να κρατάς την ατομικότητά σου με κάθε θυσία είναι κάτι που έχει σχέση με το σήμερα, όπως είχε και στο παρελθόν, όπως θα έχει και στο πιθανό μέλλον. Το αναρχικό μήνυμα -αυτό μιας καλύτερης κοινωνίας χωρίς πολιτικούς ηγέτες- είναι σχετικό όταν αναλογίζεσαι τι άνθρωποι μας κυβερνούν πάντα και πώς. Και τα δύο μηνύματα είναι σκληρά μαθήματα για τους ανθρώπους, όμως, που είναι δύσκολο να αντισταθούν σε πειρασμούς κάθε είδους. Δυστυχώς είμαστε ένα κοπάδι ζώων, αν και ουσιαστικά είμαστε μοναχικά πλάσματα. Η ειρωνεία είναι ότι αν ήμασταν πιο δεμένοι σαν κοινωνία και μπορούσαμε να έχουμε περισσότερη κατανόηση ο ένας για τον άλλο, η ατομικότητα θα είχε μια ευκαιρία να ευδοκιμήσει.

Πώς σας φαίνεται η πολιτική κατάσταση στη Βρετανία αυτήν τη στιγμή;

Είναι λιγότερο ευεργετική στην κοινωνία στο σύνολό της, αλλά περισσότερο ωφέλιμη από ότι ήταν σε διάφορες μεμονωμένες καταστάσεις.

Πιστεύετε ότι ζούμε σε δυστοπικούς καιρούς;

Εξαρτάται από το πώς πιστεύεις ότι μοιάζει μια ιδανική κοινωνία. Θα έλεγα ότι όσο η δημοκρατία επιζεί σε κάποια μορφή, ήμαστε μακριά από κάθε είδους δυστοπικής κατάστασης. Σε μια δημοκρατία ο μόνος αληθινός κίνδυνος είναι ότι όσοι βρίσκονται στα χαμηλότερα στρώματα της κοινωνίας μπορούν να αποκοπούν και να χάσουν την ισχύ τους ως μια ενωμένη δύναμη αλλαγής. Οι χαμηλές κοινωνικές τάξεις όμως είναι το ίδιο διεφθαρμένες όπως και όλες οι υπόλοιπες, οπότε δεν υπάρχει τρόπος να αποφευχθεί αυτό το ρίσκο.

Γιατί σας πήρε τόσο πολύ να ολοκληρώσετε την τελευταία σας δουλειά, το «Kickback»;

Δεν πήρε τόσο πολύ να δημιουργηθεί - 18 μήνες περίπου. Μάλλον μπερδεύτηκες ακούγοντας ότι υπήρχε ένα χρονικό κενό ανάμεσα στο αρχικό ακατέργαστο σενάριο και στο τελικό που πούλησα. Αυτό συμβαίνει γιατί η δουλειά σε άλλα σενάρια πάντοτε με απομάκρυνε από το να τα αναπτύσσω και να τα πουλήσω μετά το προσχέδιο. Αν είσαι τυχερός να γίνεις πετυχημένος καλλιτέχνης σ' αυτήν τη δουλειά και να απεικονίσεις σενάρια άλλων συγγραφέων, είναι πολύ δύσκολο να βρεις χρόνο να θέσεις σε εφαρμογή δικές σου ιδέες. Από πλευράς χρόνου, είναι μια εντατική δουλειά. Γι' αυτό υπάρχουν τόσο λίγοι συγγραφείς/καλλιτέχνες στη βιομηχανία σήμερα. Είμαι χαρούμενος που βρήκα χρόνο να ξεκινήσω το Kickback. Ήταν το πιο απολαυστικό πράγμα που έχω κάνει εδώ και χρόνια.

Πώς θα το περιγράφατε σε κάποιον που δεν το έχει διαβάσει;

Είναι μια αστυνομική ιστορία. Μιλάει για τη διαφθορά και αυτό που μας ωθεί σε αυτή. Για έναν διεφθαρμένο ντετέκτιβ σε ένα διεφθαρμένο αστυνομικό σώμα αλλά και για έναν συνηθισμένο άνθρωπο με οικογενειακά προβλήματα και τραγικό παρελθόν. Γενικά, είναι για κάποιον που παίρνει λάθος δρόμο στη ζωή και βρίσκει έναν τρόπο να αλλάξει κατεύθυνση. Είναι επίσης ένα διασκεδαστικό, γεμάτο δράση και σασπένς θρίλερ για το οποίο είμαι πολύ περήφανος.

Τι βρίσκετε τελικά πιο δύσκολο, τoσχέδιο ή το γράψιμο;

Δεν βρίσκω κανένα από τα δύο δύσκολο, αλλά και τα δύο μπορούν να πάνε στραβά ανά πάσα στιγμή και να με κάνουν να ψάχνω για λύσεις. Νομίζω ότι αυτό γίνεται γιατί έχω μια επικίνδυνα περιπετειώδη συμπεριφορά απέναντι στη δουλειά μου. Δεν θα ήθελα ποτέ να αναπτύξω μια τέλεια τεχνική ή μια μέθοδο που θα μπορούσε να είναι χρήσιμη σε αυτήν τη δουλειά με τη συνεχή ανάγκη για ανανέωση του προϊόντος. Μου αρέσει να εξερευνώ, και όταν εξερευνάς, συχνά μπορεί να χαθείς. Αλλά έχει πιο πολύ πλάκα από το να ξέρεις ακριβώς πού πηγαίνεις...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ