The magical mystery tour

The magical mystery tour Facebook Twitter
0

Όταν ξέσπασε η Χάρι-Πότερ-μανία, ήμουν πολύ επιφυλακτικός απέναντι σε «όλο αυτό». Λες και προάσπιζα κάποιο λογοτεχνικό οχυρό που σιγά σιγά θα 'πεφτε. Τα χρόνια πέρασαν από τότε, και μάλλον ξεφορτώνομαι βαθμηδόν τις λογοτεχνικές μου εμμονές (ο καλύτερος τρόπος είναι να τις εκδίδεις), και καθώς τις ξεφορτώνομαι αναζητώ παραξενεμένος ένα σύγχρονο modus vivendi μ' έναν κόσμο που μάλλον είχα παρεξηγήσει ως περισσότερο πολύπλοκο απ' ό,τι πράγματι είναι. Γενικώς... μεγάλωσα, που μάλλον σημαίνει εν προκειμένω πως... μίκρυνα.

Μεγάλωσε κι ο Χάρι. Από χρονιά σε χρονιά στο Χόγκουαρτς, τελείωσε τελικά το υπέροχο σχολείο του, που ακόμη κι αν είστε πολέμιος του λογοτεχνικού φαινομένου που ο νεαρός μάγος αντιπροσωπεύει, δεν μπορεί, σας αρέσει, έτσι δεν είναι; Μεγάλωσαν και τα παιδιά που τον παρακολουθούσαν στις ταινίες και τον διάβαζαν στα βιβλία, και για πολλούς η αποφοίτηση από το σχολείο συμπίπτει μ' αυτήν του Χάρι. Δεν ξέρω αν κι αυτά θα παντρευτούν (ουπς! Ξεχάστε το αυτό), μάλλον στο πανεπιστήμιο όπου να 'ναι θα παν, το σίγουρο είναι πως μάθαν απ' τον Χάρι πως πρέπει να ξεχωρίζουν το καλό και το κακό ενστικτωδώς, χωρίς να απευθύνονται στο Θεό γι' αυτόν το σκοπό.

Ας γυρίσουμε όμως στον γέρο (εμένα). Στην αρχή, γνώρισα τον Χάρι απ' τις ταινίες. Μ' άρεσαν οι ταινίες, η μία πιο πολύ απ' την άλλη, τις έχω δει μάλιστα πάνω από μία φορά και μάλλον τις βαρέθηκα στο τέλος. Έτσι, φέτος το καλοκαίρι που βρέθηκα στο εξωτερικό και χωρίς βιβλίο, κάμφθηκαν οι αντιστάσεις μου κι αποφάσισα να αγοράσω κι εγώ ένα βιβλίο της κυρίαςΡόουλινγκ, έτσι, για να δω τι γράφει.

Ήξερα τι έγραφε, διότι είχα δει τις ταινίες. Το μοναδικό ενδιαφέρον που μου προκαλούσε η ανάγνωση του βιβλίου αφορούσε στις μικρές αποκλίσεις της χάρτινης πλοκής από το σελιλόιντ. Μ' άρεσε το βιβλίο, αν και, μεταξύ μας, ψιλοαπογοητεύτηκα απ' τη γραφή. Θέλω να πω: η Ρόουλινγκ δεν είναι Ντίκενς, κατά τη γνώμη μου. Γράφει με απλό τρόπο, περιγραφικό και σχεδόν κινηματογραφικό. Δεν διέκρινα κάτι περιπαικτικό ή παιγνιώδες στο γράψιμό της.

Ωστόσο, με τα βιβλία της γοήτευσε εκατομμύρια παιδιά ανά την υφήλιο. Τα 'σπρωξε να διαβάζουν μανιωδώς, παρ' όλο που ο Χάρι και ταινίες έγινε, και βιντεοπαιχνίδια. Τα γαλούχησε με κάποιον τρόπο, σε μιανέου τύπου παιδεία, με μότο το ψιλο-χιουμοριστικό σύνθημα που εφηύρα σήμερα για χάρη της: «Η μαγεία επιτέλους ξανά!». Όλα αυτά, σε ό,τι με αφορά, συνιστούν για ένα συγγραφέα μεγάλη μαγκιά.

Έρχεται η ώρα του Φίλιπ Πούλμαν τώρα. Το Αστέρι του Βορρά επιτέλους μεταφέρεται κι αυτό στο σινεμά. Θα το δούμε τα Χριστούγεννα. Αυτήν τη φορά, θα πάω διαβασμένος. Δεν θα σας προϊδεάσω για τη βραβευμένη Τριλογία του Κόσμου (ίσως τη γνωρίζετε, στο κάτω κάτω). Θα σας πω μόνο πως το τρίτο μέρος της, το Κεχριμπαρένιο Τηλεσκόπιο, ήταν υποψήφιο για Bookerτο 2001, σπάζοντας την «παράδοση» και τα «στεγανά» που μας κρατούν δέσμιους στο τι είναι λογοτεχνία και τι δεν είναι.

Πιστεύω πως καιρός είναι να συνειδητοποιήσουμε ότι λογοτεχνία είναι και τα μαγικά παραμύθια. Τότε ίσως κατανοήσουμε (πριν να φτιαχτεί το ανυπέρβλητο χάσμα γενεών) τη γενιά παιδιών που μεγαλώνει διαβάζοντας αυτά τα βιβλία, κι ονειρεύεται να ζήσει σ' έναν κόσμο μαγείας και μυστηρίου, που ίσως να έχει ήδη δημιουργηθεί και να λειτουργεί κάτω απ' τη μύτη μας...

ΤΖ. Κ. ΡΟΟΥΛΙΝΓΚ
Ο ΧΑΡΙ ΠΟΤΕΡ ΚΑΙ ΟΙ ΚΛΗΡΟΙ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ
Εκδόσεις Ψυχογιός

ΦΙΛΙΠ ΠΟΥΛΜΑΝ
ΤΟ ΑΣΤΕΡΙ ΤΟΥ ΒΟΡΡΑ
Εκδόσεις Ψυχογιός

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ