I’ll be your mirror: Η Nico μέσα από τον ραγισμένο καθρέπτη

I’ll be your mirror: Η Nico μέσα από τον ραγισμένο καθρέπτη Facebook Twitter
«Το έργο της είναι τόσο σκοτεινό και σύνθετο που σε προκαλεί να βρεις το κουράγιο να το εξερευνήσεις παρότι σε πηγαίνει σε άβολα αλλά συγχρόνως γοητευτικά μέρη». © Elaine Mayes, 1967
0

Μούσα, δημιουργός, επιζήσασα, (αυτό)καταστροφέας... Από την εμφάνιση της στις πασαρέλες ως τοπ μοντέλο και σε ταινίες όπως η Dolce Vita του Φελίνι μέχρι την συμμετοχή της στους Velvet Underground, τη σόλο πορεία της, τα χρόνια που κυκλοφορούσε σχεδόν άγνωστη στο Μάντσεστερ και τον πρόωρο θάνατό της τον Ιούλιο του 1988 στην Ίμπιζα λίγο πριν κλείσει τα πενήντα, η Nico υπήρξε (και παραμένει) μια από τις πιο σαγηνευτικά αινιγματικές φιγούρες της ποπ κουλτούρας.

Τα τελευταία χρόνια πάντως αναγνωρίζεται όλο και πιο έντονα το προσωπικό της έργο πέρα από μέντορες, προστάτες και εραστές, και σ' αυτό το πλαίσιο προέκυψε και η θεατρική παράσταση με τον τίτλο The Nico Project που θα παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ του Μάντσεστερ τον Ιούλιο (10-21) με σκηνοθέτρια την Sarah Frankom και πρωταγωνίστρια την Maxine Peak.

Τριάντα και πλέον χρόνια μετά από τον θάνατό της, είναι πλέον πασιφανής η επιρροή της σε μερικές από τις πιο σημαντικές σύγχρονες γυναίκες δημιουργούς.

Η παράσταση είναι εμπνευσμένη από το παγερό μεγαλείο του άλμπουμ της Nico, The Marble Index που κυκλοφόρησε το 1968 και για χρόνια είχε αγνοηθεί από την κριτική, σήμερα όμως θεωρείται ένα από τα μεγάλα αριστουργήματα της εναλλακτικής ροκ προσέγγισης. Το κείμενο γράφτηκε από την βραβευμένη θεατρική συγγραφέα EV Crowe και η μουσική από την καταξιωμένη συνθέτρια Anna Clyne (η οποία ήταν υποψήφια για Grammy πριν μερικά χρόνια για το κονσέρτο της για δύο βιολιά με τίτλο Prince of Clouds). Η παράσταση είναι δομημένη με βάση τη σειρά των τραγουδιών στο άλμπουμ και στην παράσταση συμμετέχουν δεκαπέντε μουσικοί και δύο τραγουδίστριες.

  

Μιλώντας για το πρότζεκτ στα βρετανικά μέσα, η πρωταγωνίστρια του έργου Maxine Peak δήλωσε μεταξύ άλλων:

«Πάντα με γοήτευε η Nico. Ήμουν φανατική των Velvet Underground αλλά η εμμονή μου με την ίδια ξεκίνησε όταν άκουσα στην εφηβεία μου το Marble Index που με έκανε να νιώσω τόσο περίεργα και άβολα και γιγαντώθηκε αργότερα όταν διάβασα το βιβλίο του James Young [που την συνόδευε στα πλήκτρα στις εμφανίσεις της στα '80s], Nico: Songs They Never Play on the Radio. Η ατμόσφαιρα ήταν τόσο ενδεικτική για το Μάντσεστερ εκείνης της περιόδου...»

«Το έργο της είναι απίστευτο, εξωπραγματικό, απόκοσμο... Είναι τόσο σκοτεινό και σύνθετο που σε προκαλεί να βρεις το κουράγιο να το εξερευνήσεις παρότι σε πηγαίνει σε άβολα αλλά συγχρόνως γοητευτικά μέρη που συνήθως οι περισσότεροι από μας προσπαθούν να αποφεύγουν... Τριάντα και πλέον χρόνια μετά από τον θάνατό της, είναι πλέον πασιφανής η επιρροή της σε μερικές από τις πιο σημαντικές σύγχρονες γυναίκες δημιουργούς...»

I’ll be your mirror: Η Nico μέσα από τον ραγισμένο καθρέπτη Facebook Twitter
Η πρωταγωνίστρια της παράστασης The Nico Project, Maxine Peak

«Τις προάλλες μιλούσα με τον Johnny Marr των Smiths σχετικά με το πρότζεκτ. Όλοι όσοι ήταν στο Μάντσεστερ την δεκαετία του '80 είχαν κάποιου είδους εμπειρία με τη Nico, είτε επειδή την είχαν πετύχει στο μπαρ του [θρυλικού κλάμπ] Hacienda είτε όταν την έβλεπαν να παρκάρει το ποδήλατό της έξω από κάποια παμπ. Ο Johnny θυμήθηκε πως της είχε πιάσει την κουβέντα μια νύχτα στη Hacienda και ήταν σα να μιλάει με κάποιον που μεσολαβεί ανάμεσά τους μια γυάλινη οθόνη. Ήταν πάντα τόσο αινιγματική και μονίμως αποστασιοποιημένη...»

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Κοτσιφάκης

Χορός / Γιώργος Κοτσιφάκης: «Θέλω και στη ζωή να κάνω όσα συμβαίνουν στη σκηνή»

Του είπαν «δεν θα γίνει χορευτής με τίποτα» – σήμερα θεωρείται από τους καλύτερους χορευτές της Ευρώπης. Ξεκίνησε την καριέρα του συμμετέχοντας στο «2» του Δημήτρη Παπαϊωάννου, και σήμερα κάνει διεθνή περιοδεία με το «My fierce ignorant step».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ