Goλfω forever!

Goλfω forever! Facebook Twitter
0

Βios, Δευτέρα βράδυ. Ο χώρος του μπαρ γεμάτος από τις τερατόμορφες φιγούρες του Chris Cunningham, το βίντεο για το «Rubber Johnny» προβάλλεται στους άδειους τοίχους. Η σύσταση που γίνεται στις παρέες να μιλούν χαμηλόφωνα προδίδει ότι μέσα στο χώρο των εκδηλώσεων το κωμειδύλλιο βρίσκεται σε εξέλιξη: η Γκόλφω –ή GOΛFΩ, όπως είναι γραμμένο στην αφίσα για τη γενιά της Candy Candy και των Manga–, μια διαχρονική ιστορία που εξακολουθεί να συγκινεί το κοινό εδώ και 150 χρόνια, ο Ρωμαίος και Ιουλιέτα σε ελληνική βερσιόν, τοποθετημένη σε βουκολικό περιβάλλον. Η σύσταση του κόσμου εντυπωσιακή: παρέες από μεσήλικες κυρίες, που σε άλλη περίπτωση θα παρακολουθούσαν το χώρο απορημένες μόνο έξω από τις τζαμαρίες, βγαίνουν βιαστικά, ενθουσιασμένες απ’ όσα έχουν παρακολουθήσει. Ακολουθούν νεαρά παιδιά, που προφανώς δεν ήταν εξοικειωμένα με το story. Στο χώρο της sold out παράστασης οι τεχνικοί ξεστήνουν τα σκηνικά, οι ηθοποιοί δέχονται τις θερμές αντιδράσεις του κόσμου, κυρίως συγχαρητήρια και εκδηλώσεις συμπάθειας. Όταν ακούς τη λέξη Γκόλφω οι συνειρμοί είναι περίεργοι, η κουβέντα όμως με τις τρεις ηθοποιούς και το σκηνοθέτη της παράστασης, με αφορμή την Ημέρα της Γυναίκας, αποκαλύπτει ότι η Γκόλφω δεν ήταν απλώς ένα νεαρό κορίτσι που πέθανε από έρωτα και απόγνωση – υπήρξε μάλλον ένα σύμβολο ακεραιότητας και ανιδιοτέλειας που θυσιάστηκε για να βρει τη λύτρωση.

Κοντεύει μία το πρωί, ο κόσμος έχει αραιώσει και τους ζητάω να παίξουμε ένα παιχνίδι με τις λέξεις. Είναι κουρασμένοι –ήταν μία πολύ δύσκολη μέρα αυτή που έχουν περάσει– αλλά δέχονται. Βουλιάζουμε στους καναπέδες και ξεκινάμε.

Έρωτας: «Στα στενά πλαίσια του χωριού, η Γκόλφω γνωρίζει τον Τάσο και τον ερωτεύεται – σαν μοτίβο είναι ένας ιδανικός έρωτας. Τον κάνει ιδανικό η αθωότητά της λόγω ηλικίας αλλά και λόγω εμπειριών, εξαιτίας του κλειστού περιβάλλοντος. Αυτήν ακριβώς την αθωότητα πληρώνει στο τέλος, γιατί σκέφτεται μόνο θετικά για τον Τάσο, δεν έχει καμία σκιά μέσα στο μυαλό της, τον ερωτεύεται ψυχή τε και σώματι. Με τη φράση “Αγάπη αληθινή τίποτα δεν είναι άλλο, παρά ο Θεός μέσα στην καρδιά του κόσμου” ορίζει τι είναι η αγάπη γι’ αυτήν. Είναι θεός – πέρα από τη χριστιανική έννοια, πέρα από το ανώτερο ον που μας ορίζει· γι’ αυτό και όταν τη χάνει αυτοκτονεί».

Όνειρα: «Ο Τάσος είναι το όνειρό της. Ονειρεύεται να παντρευτεί, να κάνει παιδιά, να γεράσει με τον άνθρωπο που αγάπησε. Για μια στιγμή αισθάνεται ότι τα έχει όλα· δεν ζητάει άλλωστε και πολλά απ’ τη ζωή. Όταν στερείται αυτό το όνειρο η ζωή της δεν έχει νόημα, χάνει το σκοπό της».

Συμβιβασμός: «Η Γκόλφω δεν συμβιβάστηκε, παρ’ όλο το νεαρό της ηλικίας της. Θα μπορούσε να παντρευτεί τον πλούσιο και να εκδικηθεί τον Τάσο, προτιμάει όμως να μείνει πιστή στην αγάπη της. Δεν τίθεται θέμα να επιλέξει, δεν μπήκε καν στη διαδικασία να το σκεφτεί. Όπως λέει και στο μονόλογό της, “σαν είσαι τσελιγκόπουλο, εμένα δε με μέλει, κι αν έχεις πρόβατα πολλά, τα’ αυτί μου δεν ιδρώνει”. Δεν την ενδιαφέρουν. Είναι σίγουρη γι’ αυτό που νιώθει – δεν αλλάζει το δρόμο της ακόμα κι όταν ο Τάσος την προδίδει. “Κάστρο έχω του Τάσου μου τα στήθια, σαν ήλιος είναι τα μάτια του”, περιγράφει τον Τάσο ως σύμπαν ολόκληρο».

Είναι σύμβολο η Γκόλφω λοιπόν; Και τι ακριβώς συμβολίζει; «Βεβαίως και η Γκόλφω είναι σύμβολο. Το έμβλημα όλων αυτών των αθώων ανθρώπων οι οποίοι μπορούν να είναι συγχρόνως πονηροί, που μπορούν να αντιλαμβάνονται τα πράγματα γύρω τους αλλά διατηρούν μέσα τους μια πίστη και μια αγάπη. Αυτό συμβολίζει ουσιαστικά η Γκόλφω· δεν χρειάζεται να κλειστεί κάποιος σε μοναστήρι για να έχει αυτή την αγνότητα. Είναι θέμα συνείδησης, θέμα ψυχής, του πώς είναι κάποιος πλασμένος.Η Γκόλφω είναι ένα πλάσμα ουτοπικό. Στο περιβάλλον που ζούσε θα μπορούσε να παντρευτεί τον Κίτσο – είχε επιλογές. Μέσα στο μυαλό της όμως δεν υπάρχει διέξοδος. Είναι σύμβολο σταθερότητας και ακεραιότητας, πίστης, αγνότητας, αθωότητας. Σύμβολο αγάπης αληθινής. Εκπροσωπεί όλους αυτούς τους ανθρώπους που ερωτεύονται, απογοητεύονται, έχουν πονέσει για την αγάπη, έχουν νιώσει μόνοι».

Παρακαλώ την ηθοποιό που υποδύεται την Γκόλφω στη σκηνή να μου απαγγείλει την περιβόητη κατάρα που αφήνει άφωνο το κοινό σε κάθε παράσταση. Είναι η σκηνή που συζητιέται περισσότερο, και η κατάρα είναι πραγματικά συγκλονιστική: «Τα δάκρυα που έχυσα προδότη εγώ για σένα, η κάθε μια σταλαγματιά κάθε ρανίδα κι αίμα / Φίδι να γίνει δίγλωσσο, τρικέφαλη σαΐτα, να θρύβονται τα χείλη σου για μια σταλιά δροσούλα / Κι όταν σε αγγίζει στο νερό, η κάθε μια βρυσούλα / αίμα χολή να γίνεται και το γλυκό ψωμάκι / Όντας το τρως στο στόμα σου να γίνεται φαρμάκι / Όθε περνάς κι όθε πατείς χόρτο να μη φυτρώνει, να μην ανθίζει λούλουδο, να μη λαλεί αηδόνι / Και τα κλαριά να ρίχνουνε τα πράσινα τους φύλλα / και να σκορπάν τα άνθια τους να σκούζουνε τα ξύλα / Πήγαινε τώρα, διάβαινε, κι αν είν’ Θεός να το ’βρεις».

«Κλασική συμπεριφορά απατημένης γυναίκας» βιάζομαι να σκεφτώ· «εκατό χρόνια αργότερα ίσως να τους πετούσε βιτριόλι»!

Ο σκηνοθέτης προφανώς μαντεύει τη σκέψη μου και βάζει τα πράγματα στη θέση τους: «Δεν έχει ίχνος κακίας η Γκόλφω, ξέρεις, είναι ψυχούλα. Αμέσως το μετανιώνει, και στο γάμο του Τάσου παίρνει την κατάρα πίσω. Τη μετατρέπει σε ευχή, με τα λόγια αντεστραμμένα: «Τα δάκρυα που έχυσα να γίνουνε βρυσούλες, να πίνεις να δροσίζεσαι εσύ με την καλή σου / όθε περνάς κι όθε πατείς λουλούδια να φυτρώνουν / ο κόσμος να σε χαίρεται κι οι κλάψες που ’χω κάμει / να γίνουν τριανταφυλλιές, κηπάρι ανθισμένο / στον ίσκιο τους να κάθεσαι εσύ και η καλή σου […]. Γι’ αυτό ο Τάσος σαλτάρει εντελώς μόλις την ακούει· εκεί καταλαβαίνει τι έκανε».

Αν δεχτούμε ότι όντως υπάρχει, πού μπορείς να συναντήσεις την Γκόλφω στη σημερινή εποχή;
(Το σκέφτονται αρκετά) «Είναι πολύ δύσκολο να πετύχεις τέτοιο πλάσμα στη σημερινή εποχή, αυτό δεν σημαίνει όμως ότι δεν υπάρχουν τέτοιου είδους γυναίκες ώστε να την ταυτίσεις. Όσο κι αν φαίνεται απίστευτο αυτό μετά από ενάμιση αιώνα. Μπορεί να μην είναι τόσο απόλυτα πιστές στα ιδανικά τους, αλλά βρίσκεις. Σε μια κοινωνία που από την αρχαιότητα ήταν διεφθαρμένη, το να πετύχεις μια γυναίκα σαν την Γκόλφω με αξίες, αγνή και αθώα, είναι κάτι πολύ σπάνιο».

Ποιο είναι το μήνυμα που θα μπορούσε να περάσει η θυσία της στη σημερινή γυναίκα;
«Η Γκόλφω είναι η μία από τις πολλές πλευρές της γυναίκας. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το έργο σε σύγχρονη προέκταση αναφέρεται στην εκμετάλλευση των γυναικών –από τις πιτσιρίκες που δουλεύουν σε πορνεία μέχρι την εκμετάλλευση στην εργασία–, παρ’ όλο που η δική της είναι περισσότερο προδοσία παρά εκμετάλλευση. Η επιλογή της είναι αυτή που την ορίζει. Αυτοκτόνησε. Αν δεν είχε θυσιαστεί δεν θα υπήρχε, είναι η ίδια περίπτωση με της Ιουλιέτας. Συμβολίζει τη γυναίκα που αποφασίζει για τη μοίρα της: όταν δεν μπορεί να είναι με αυτόν που θέλει, προτιμάει να μην είναι με κανέναν. Το μήνυμα που περνάει σε μια σημερινή γυναίκα είναι να μη συμβιβαστεί, να επιλέξει και να τηρήσει τις αρχές της. Κυρίως στον έρωτα. Δεν είναι κάτι φεμινιστικό ή ακραίο, είναι ανθρώπινο. Απλά να είσαι ο εαυτός σου και να κάνεις τις επιλογές σου. Make your day. Κάθε φορά που θυμάσαι την Γκόλφω μνημονεύεις την έννοια του ιδανικού έρωτα. Βλέπουμε ότι η αγάπη βρίσκει πάντα τρόπο να νικά· ό,τι δεν κατάφερε εν ζωή το κατάφερε μετά θάνατον – να βρίσκεται μαζί με τον Τάσο». 

– Ξέρεις τι σημαίνει Γκόλφω; με ρωτάει ο σκηνοθέτης. Σημαίνει φυλαχτό (σ.σ.: εγκόλπιο>Γκόλφω), ακόμα και το όνομά της είναι συμβολικό – φυλάει την αγάπη...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ