H Eλληνοκαναδή σκηνοθέτις Κατερίνα-Μάρθα Κλαρκ γύρισε το πρώτο ντοκιμαντέρ με θέμα τους Αρβανίτες

H Eλληνοκαναδή σκηνοθέτις Κατερίνα-Μάρθα Κλαρκ γύρισε το πρώτο ντοκιμαντέρ με θέμα τους Αρβανίτες Facebook Twitter
Η Κατερίνα-Μάρθα Κλαρκ αποφάσισε να κάνει την πρώτη κινηματογραφική έρευνα και καταγραφή που έχει γίνει μέχρι σήμερα για τους Αρβανίτες.
0

Πες μου λίγα πράγματα για σένα.

Είμαι Eλληνοκαναδή, Αρβανιτοκαναδή δηλαδή. Γεννήθηκα στον Καναδά, στις πεδιάδες του Saskatchewan, και μεγάλωσα μεταξύ της φάρμας εκεί και της Αθήνας.

— Πώς ξεκίνησες να ασχολείσαι με το ντοκιμαντέρ ως είδος;

Η πρώτη μου επαφή με το ντοκιμαντέρ ήταν στο πλαίσιο της σχολής μου (Επικοινωνία και ΜΜΕ), όπου πειραματίστηκα με διάφορα είδη τέχνης και τεχνολογίας.

Με μια συμφοιτήτρια από την Ιαπωνία γυρίσαμε το πρώτο μου μικρού μήκους ντοκιμαντέρ, το Αθήνα – Τόκιο, και στη συνέχεια με την Καρολίνα Πορτίγιο από την Αργεντινή το Καφενείον, που προβλήθηκε τότε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και εν συνεχεία στην ΕΡΤ.

Πέραν της γλώσσας, το ντοκιμαντέρ αυτό εξερευνά την ιδιαίτερη κουλτούρα των Αρβανιτών, με τα shoking ανέκδοτα, το σκληρό χιούμορ, τις δυναμικές γυναίκες, την ιστορία τους και τον σημαντικό ρόλο που έπαιξαν στη νεοελληνική ιστορία, ειδικά στην Επανάσταση του '21.

—Τι είναι το ντοκιμαντέρ «Στα αρβανίτικα»;

Είμαι μισή Aρβανίτισσα, από την πλευρά της μητέρας μου. Από μικρή μού είχε κεντρίσει το ενδιαφέρον η παράξενη γλώσσα των παππούδων μου και, εδώ και πολλά χρόνια, έχω αρχίσει να την καταγράφω με την κάμερά μου.

Όταν πέθανε ο παππούς μου υποσχέθηκα στη μητέρα μου να ολοκληρώσω το ντοκιμαντέρ που είναι αφιερωμένο στην ιδιαίτερη αυτή γλώσσα και κουλτούρα. 

Είναι γυρισμένο κυρίως στα Βίλια Αττικής, όπου κρατιέται ακόμα η γλώσσα, στο Κριεκόυκι και στη περιοχή των Θηβών.

Πέραν της γλώσσας, το ντοκιμαντέρ αυτό εξερευνά την ιδιαίτερη κουλτούρα των Αρβανιτών, με τα shoking ανέκδοτα, το σκληρό χιούμορ, τις δυναμικές γυναίκες, την ιστορία τους και τον σημαντικό ρόλο που έπαιξαν στη νεοελληνική ιστορία, ειδικά στην Επανάσταση του '21.

—Τι είναι τα αρβανίτικα, πώς προέκυψαν;

Είναι μία από τις γλώσσες που μιλιούνται στον ελλαδικό χώρο από την εποχή του Βυζαντίου, όπως και τα βλάχικα και πολλές άλλες. Στη βυζαντινή αυτοκρατορία υπήρχαν πολλές διαφορετικές γλώσσες πέραν των ελληνικών, που ήταν η επίσημη, και συνυπήρχαν αρμονικά.

Αυτήν τη στιγμή τα αρβανίτικα κινδυνεύουν να χαθούν και μαζί με αυτά το αψύ πνεύμα και το σκωπτικό χιούμορ των Αρβανιτών.

—Τι σου έκανε μεγαλύτερη εντύπωση κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων;

Το χιούμορ. Υπήρξε, μάλιστα, μια συνέντευξη ενός ηλικιωμένου στο Κριεκούκι που δεν μπορέσαμε να συμπεριλάβουμε στην ταινία, διότι θα κρινόταν ακατάλληλη για ανηλίκους από τα ανέκδοτα που μας διηγήθηκε στα αρβανίτικα!

—Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σου;

Έχω διάφορες ιδέες για Ελλάδα, Καναδά και Βερολίνο ‒ να δούμε ποια θα είναι υλοποιήσιμη, διότι έχω δεσμευτεί να μην ξαναμπώ στην περιπέτεια της αυτοχρηματοδότησης, όσο κι αν με παρασύρει κάποια ιδέα.

Παρ' όλα αυτά, θέλω να ευχαριστήσω πολλούς Αρβανίτες που με στήριξαν μέχρι να ολοκληρωθεί το ντοκιμαντέρ.

 

«Στα αρβανίτικα» - trailer 

Info

Το ντοκιμαντέρ «Στα αρβανίτικα» θα προβληθεί στις 3 Μαρτίου, στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (Αίθουσα Σταύρος Τορνές, Αποθήκη 1, Λιμάνι).

 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ινδία, Νεπάλ, Μπουτάν: Καταγράφοντας τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, την τεχνητή νοημοσύνη και όσα πρεσβεύει η «γκουρού» Βαντάνα Σίβα

Οθόνες / Δύο Έλληνες κινηματογραφιστές ψάχνουν στην Ινδία μια απάντηση για το μέλλον του πλανήτη

Ο Χρόνης Πεχλιβανίδης και η Μαρία Γιαννούλη ξεκίνησαν μια έρευνα σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη και την «έξυπνη γεωργία», ταξίδεψαν σε Ινδία, Νεπάλ και Μπουτάν και συζήτησαν με τη διάσημη περιβαλλοντική ακτιβίστρια, Βαντάνα Σίβα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιτέλους, ξανά Cine Paris

Οθόνες / Επιτέλους, ξανά Cine Paris

Η ωραιότερη θερινή κινηματογραφική αίθουσα-ταράτσα της Πλάκας είναι έτοιμη να υποδεχθεί το κοινό έπειτα από τέσσερα χρόνια απουσίας υπό τη νέα διαχείριση του Cinobo με ένα προσεκτικά σχεδιασμένο πρόγραμμα προβολών για όλο το καλοκαίρι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Οθόνες / Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Όταν μια μέρα συναντήθηκαν τυχαία στον δρόμο, ο Παπατάκης ήταν νηστικός δύο ημέρες. Ο Ζενέ έβγαλε από το πορτοφόλι του και του έδειξε, με περιφρόνηση, μια δεσμίδα χαρτονομισμάτων. Ο Παπατάκης θέλησε να του ρίξει μια γροθιά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ