Η Όντρεϊ Χέπμπορν στην National Portrait Gallery

Η Όντρεϊ Χέπμπορν στην National Portrait Gallery Facebook Twitter
1
Η Όντρεϊ Χέπμπορν στην National Portrait Gallery Facebook Twitter
Φωτογραφημένη από τον Cecil Beaton, 1954. © The Cecil Beaton Studio Archive at Sothebys

Οι περισσότεροι στο πρόσωπο της Όντρεϊ Χέπμπορν βλέπουμε ένα μοντέλο φινέτσας, αθωότητας και ομορφιάς. Φωτογράφοι όπως ο Ίρβινγκ Πέν, ο Άβεντον, ο Μπίτον, ο Πάρκινσον αιχμαλώτισαν με τον φακό τους τη χάρη και κομψότητα, ο λαμπερό χαμόγελο, το μικρό σαν γαζέλας σώμα σε φωτογραφίας εκτυφλωτικής ομορφιάς. Το πρότυπο της Χέπμπορν ήταν μοναδικό.

Οι λεπτομέρειες που γνωρίζουμε για αυτό το αστέρι είναι πολλές, ο τύπος πάντα διψούσε για την προσωπική της ζωή. Έψαχνε πίσω από το πρότυπο τελειότητας μια μικρή ατέλεια, που την έκανε πιο γοητευτική, όπως το ότι φορούσε 41 νούμερο παπούτσι, τη μάρκα των γυαλιών που φορούσε στο Πρόγευμα στο Τίφανις – ένα τρεντ που εξακολουθεί να γοητεύει μέχρι και σήμερα τις γυναίκες- ότι ξέχασε το Όσκαρ που κέρδισε στην τουαλέτα, ότι ήταν πάντα 47 κιλά, ότι έπλεκε με μανία.

Το Όσκαρ της ήταν σφηνωμένο σε ένα ράφι στο πλέϊρουμ, σε αντίθεση με τα ανθρωπιστικά της βραβεία που είχαν περίοπτη θέση στο καθιστικό του σπιτιού.

Η Χέπμπορν έκανε δύο γάμους,  ο πρώτος με τον Αμερικανό Μελ Φερέρ και απέκτησαν το 1960 έναν γιο τον Σον. Σε μια κρουαζιέρα στα ελληνικά νησιά, ερωτεύεται τον δεύτερο σύζυγό της Αντρέα Dotti με τον οποίο αποκτά έναν δεύτερο γιό τον Luca Dotti το 1970. Ηθοποιός που σφράγισε την μεγάλη οθόνη, χορεύτρια αλλά και πρέσβειρα καλής θελήσεως της Ουνέσκο, θέση που υπηρέτησε από το 1986 μέχρι το θάνατό της, το 1993, η Χέπμπορν αφιέρωσε ένα μεγάλο μέρος της ζωής της στην ανθρωπιστική δράση.

Η Όντρεϊ Χέπμπορν στην National Portrait Gallery Facebook Twitter
Φωτογραφημένη από τον Bud Fraker, για την ταινία "Σαμπρίνα", 1954. © Paramount Pictures

Οι περισσότερες φωτογραφίες της είναι εξίσου διάσημες με την ίδια. Η έκθεση που ανοίγει στις 2 Ιουλίου στην National Portrait Gallery, παρουσιάζει και άγνωστες φωτογραφίες, ένα υλικό που δεν γνωρίζουμε. Η Όντρεϊ μικρή, εννέα ετών να κοιτάζει σκεπτική την κάμερα, μια άλλη που τη δείχνει να χαμογελά, ενώ έχει επιζήσει από τον Ολλανδικό χειμώνα της μεγάλης πείνας στη διάρκεια του Δεύτερου παγκοσμίου πολέμου, σοβαρά υποσιτισμένη. Πολλές από τις φωτογραφίες της έκθεσης προέρχονται από τα αρχεία που ανήκουν στους δυο γιούς της. Και είναι η πρώτη φορά που τις δανείζουν στην Βρετανία. Ο γιός της,  Αντρέα Ντότι, πιστεύει ότι η μητέρα του έζησε δύσκολα παιδικά χρόνια.

Η Χέπμπορν, γεννήθηκε το 1929 στις Βρυξέλλες και ήταν αγγλικής και ολλανδικής καταγωγής, από τον πάμπλουτο τραπεζίτη πατέρα της και τη βαρόνη μητέρα της, αντιστοίχως. Ο πατέρας άφησε την οικογένεια όταν η Χέπμπορν ήταν έξι ετών, και αυτό ήταν το πιο τραυματικό γεγονός της ζωής της. Ο γιός της υποστηρίζει ότι πάντοτε είχε ανάγκη την πατρική στοργή που στερήθηκε. Όπως ποτέ δεν την εγκατέλειψε το αίσθημα της ευγνωμοσύνης που επιβίωσε από τον φριχτό πόλεμο. Πίστευε ότι όλα μετά από αυτή την εμπειρία, η ίδια η ζωή, ήταν δώρο.

Η Όντρεϊ Χέπμπορν στην National Portrait Gallery Facebook Twitter
Φωτογραφημένη από τον Cecil Beaton στη Ρώμη το 1960. © The Cecil Beaton Studio Archive at Sothebys

Η Όντρεϊ Χέπμπορν άρχισε την καριέρα της στα είκοσί της χρόνια, ένα εικοσάχρονο του πολέμου, δεν έχει καμία σχέση με τα σημερινά παιδιά. Ο πόλεμος άφησε για πάντα επάνω της το σημάδι του. Ονειρευόταν να γίνει χορεύτρια αλλά οι μύες της δεν είχαν αναπτυχθεί σωστά και δεν είχε τη δύναμη των άλλων χορευτών. Όταν της απέκλεισαν την καριέρα ως χορεύτρια –το μόνο πράγμα που ήθελε να είναι- «γύρισε στο δωμάτιό της και ήθελε να πεθάνει» γράφει ο γιός της Σον Φερέρ. Η Χέπμπορν δεν ξεκίνησε την καριέρα της με όνειρο να γίνει διάσημη, αλλά για να κερδίσει χρήματα και να συντηρήσει την οικογένειά της, την μητέρα της που έχασε όλη της την περιουσία στη διάρκεια του πολέμου. Στη διάρκεια της ζωής μίλησε πολλές φορές για την περίοδο αυτή, την αντίσταση, τους Εβραίους, τα στρατόπεδα, τις εκτελέσεις.

Η πρώτη αξιοπρόσεκτη εμφάνισή τη στον κινηματογράφο ήταν το 1952 στην ταινία «Secret People» όπου και υποδύθηκε μια σπουδαία μπαλαρίνα. Ο πρώτος της πρωταγωνιστικός ρόλος σε αμερικανική ταινία ήταν μαζί με τον Γκρέγκορι Πεκ στο  «Διακοπές στη Ρώμη» (Roman Holiday). Ο σκηνοθέτης Γουίλιαμ Γουάιλερ είπε, «Είχε όλα όσα έψαχνα: γοητεία, αθωότητα και ταλέντο. Ήταν επίσης πολύ αστεία. Ήταν απολύτως μαγευτική, και είπαμε, “Αυτό είναι το κορίτσι!”.

Ήταν μούσα και επιστήθια φίλη του Ουμπέρ ντε Ζιβανσί όμως τα παιδιά της υποστηρίζουν ότι είχε ένα πνεύμα οικονομίας σε όλη της την ζωή, την αίσθηση της προσφοράς στους αδύναμους, την γενναιοδωρία αυτών που δεν ξεχνούν ποτέ τα δύσκολα χρόνια που έζησαν. Η Χέπμπορν δεν πίστευε ότι ήταν όμορφη. Ποτέ δεν ασχολήθηκε ιδιαιτέρως με την ομορφιά της και την εμφάνισή της. Η ζωή κάτω από την πίεση της διασημότητας και το ατέλειωτο κυνήγι των παπαράτσι την εξαντλούσαν.

Η Όντρεϊ Χέπμπορν στην National Portrait Gallery Facebook Twitter
Η Όντρεϊ Χέπμπορν ως Χόλι Γκόλντλάιτλι από την ταινία "Breakfast at Tiffany's" του Howell Conant, στο εξώφυλλο του Jours de France, 26 Ιανουαρίου 1962.

 Όταν παντρεύτηκε τον Ντότι, έζησε στη Ρώμη μια ζωή πιο φυσιολογική. Ψώνιζε στις αγορές και έκανε βόλτες στην πόλη, πήγαινε τον γιό της στο σχολείο μόνη της. Το αγαπημένο της πιάτο ήταν το σπαγκέτι αλ πομοντόρο, αλλά δεν το πιστεύει κανείς, υποστηρίζει ο γιός της. Ο οποίος συνεχίζει, λέγοντας, ότι το Όσκαρ της ήταν σφηνωμένο σε ένα ράφι στο πλέϊρουμ, σε αντίθεση με τα ανθρωπιστικά της βραβεία που είχαν περίοπτη θέση στο καθιστικό του σπιτιού. Η δημοσιότητα την ενδιέφερε μόνο για να κάνει τη δουλειά της. Ήταν συνεχώς στο σπίτι διαβάζοντας ερευνητικές εργασίες και κρατώντας σημειώσεις. Η αποστολή της με την Unicef την πάθιαζε και ταξίδευε σε όλα τα μέρη του πλανήτη.

Ήταν μετά από ένα ταξίδι της Unicef στη Σομαλία που η Χέπμπορν διαγνώστηκε με καρκίνο. Πέθανε τον Ιανουάριο του 1993. Και οι δυο γιοί της εξακολουθούν να εργάζονται μέχρι σήμερα για την Unicef και το φιλανθρωπικό Ίδρυμα Χέπμπορν που ιδρύθηκε, ένα ταμείο για τα φτωχά παιδιά του κόσμου.

Η μητέρα μας, λέει ο γιός της, θεωρούσε ιδιαίτερο στη ζωή ακόμα και ένα μικρό λουλούδι. Αυτό διδαχθήκαμε από εκείνη.

Η Όντρεϊ Χέπμπορν στην National Portrait Gallery Facebook Twitter
Φωτογραφημένη από τον Angus McBean, τον Οκτώβρη του 1950. © National Portrait Gallery, London
Η Όντρεϊ Χέπμπορν στην National Portrait Gallery Facebook Twitter
Σε ρεσιτάλ χορού το 1942. © Manon van Suchtelen.
Η Όντρεϊ Χέπμπορν στην National Portrait Gallery Facebook Twitter
Πρόβα κοστουμιών για την ταινία "Σαμπρίνα" το 1953. © Paramount Pictures
Η Όντρεϊ Χέπμπορν στην National Portrait Gallery Facebook Twitter
Η Όντρεϊ Χέπμπορν σε τοποθεσία στην Αφρική για το "The Nuns Story" του Leo Fuchs, 1958. © Leo Fuchs
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ

σχόλια

1 σχόλια