Στο θρυλικό γραφείο της κυρίας Μάνιας στην "Εστία"

Στο θρυλικό γραφείο της κυρίας Μάνιας στην "Εστία" Facebook Twitter
0
Στο θρυλικό γραφείο της κυρίας Μάνιας στην "Εστία" Facebook Twitter
Η Μαρίνα Καραϊτίδη εξακολούθησε να υποδέχεται καθημερινά φίλους, συγγραφείς, δημοσιογράφους και πολιτικούς στο γραφείο της στο γενικό βιβλιοπωλείο της Εστίας, Σόλωνος 60, μέχρι τον Ιούνιο του 2012... Φωτό: Σπύρος Στάβερης.

Για την Μάνια Καραϊτίδη έχουν μιλήσει σχεδόν όλοι όσοι τη γνώρισαν. Οι άνθρωποι των γραμμάτων, οι φίλοι της, οι πελάτες του ιστορικού της βιβλιοπωλείου. Στις 26 Μαΐου, ένα χρόνο από τον θάνατό της με την ευκαιρία της δίγλωσσης έκδοσης με τίτλο Για τη Μάνια που συγκεντρώνει μαρτυρίες γαλλόφωνων φίλων της, το Γαλλικό Ινστιτούτο και οι Εκδόσεις Εστία, οργανώνουν ένα αφιέρωμα στην προσωπικότητα, η οποία με την παρουσία σφράγισε τα ελληνικά γράμματα και το χώρο των εκδόσεων.

Η Μάνια Καραϊτίδη ανέλαβε το 1972, μετά τον θάνατο του πατέρα της Κωνσταντίνου Σαραντόπουλου, τον εκδοτικό οίκο της Εστίας. Αποδεικνύοντας τη στέρεη παιδεία της, και με το συνακόλουθο πνεύμα της ανιδιοτελούς προσφοράς, δίνει νέα ώθηση  στο τετραμηνιαίο και μοναδικό τότε βιβλιογραφικό δελτίο (τα ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ, υπό την καθοδήγηση του Κυριάκου Ντελόπουλου). Εγκαινίασε επίσης νέες σειρές ελληνικής και ξένης λογοτεχνίας με τα πλέον έγκριτα ονόματα και με σπάνια ευαισθησία ως προς τα γλωσσικά και τα μεταφραστικά ζητήματα, αλλά και ως προς τους επαγγελματικούς κώδικες δεοντολογίας.

Η Μαρίνα Καραϊτίδη είχε «τη ματιά της Χιμένης» για τη Γαλλία. Oύσα Ελληνίδα, και κοσμοπολίτισσα, αγαπούσε αυτή τη χώρα, μιλούσε εκπληκτικά τη γλώσσα της, συμμεριζόταν τις αξίες της, καταβρόχθιζε τη λογοτεχνία της και την εξέδιδε

Στο θρυλικό γραφείο της κυρίας Μάνιας στην "Εστία" Facebook Twitter

Αγαπημένες της ασχολίες μέχρι τα τελευταία χρόνια της ζωής της ήταν η ανάγνωση ελληνικής και ξένης λογοτεχνίας και ιστορίας, η ενεργή συμβουλευτική συμμετοχή της στον εκδοτικό οίκο της Εστίας, το θέατρο και ο κινηματογράφος, τα ταξίδια -προσωπικά ή επαγγελματικά σε εκθέσεις-, η φύση και η κηπουρική, η ενασχόληση με τα σκυλιά της. Πολλές από αυτές τις δραστηριότητες ενορχηστρώνονταν στο περίφημο γραφειάκι της οδού Σόλωνος, όπου αγαπούσε να υποδέχεται με θέρμη ανθρώπους που είχαν μικρότερη ή μεγαλύτερη σχέση με τα βιβλία. Στο φιλόξενο αυτό γραφείο της «κυρίας Μάνιας» έχει αναφερθεί διεξοδικά σε παλαιότερο άρθρο της και η παρισινή εφημερίδα Λε Μοντ.

«Η Μαρίνα Καραϊτίδη είχε «τη ματιά της Χιμένης» για τη Γαλλία. Oύσα Ελληνίδα, και κοσμοπολίτισσα, αγαπούσε αυτή τη χώρα, μιλούσε εκπληκτικά τη γλώσσα της, συμμεριζόταν τις αξίες της, καταβρόχθιζε τη λογοτεχνία της και την εξέδιδε: Ραμπελαί, Μονταίνι, Προυστ, Σελίν, Ουελμπέκ, και τόσους άλλους. Πάντα, όταν την επισκεπτόμουν στο γραφείο της, η «Κυρία Μάνια», όπως την αποκαλούσαμε με τρυφερότητα αλλά και με απέραντο σεβασμό, με ρωτούσε να μάθει νέα για τους κοινούς μας Γάλλους ή γαλλόφωνους φίλους, που οι περισσότεροι είχαν φύγει πια γι 'αλλού. Είναι αυτοί οι φίλοι που σήμερα, μέσα από τα γράμματά τους ή τα σύντομα κείμενά τους, εκ- φράζουν τη φιλία τους και το πόσο ευτυχείς είναι που συναντήθηκαν κάποτε με αυτή τη μεγάλη εκδότρια, με αυτό τον ωραίο άνθρωπο», γράφει ως πρόλογο στην έκδοση η Κατρίν Βελισσάρη.

Η τελευταία παράγραφος του βιογραφικού της γράφει:

Η Μαρίνα Καραϊτίδη εξακολούθησε να υποδέχεται καθημερινά φίλους, συγγραφείς, δημοσιογράφους και πολιτικούς στο γραφείο της στο γενικό βιβλιοπωλείο της Εστίας, Σόλωνος 60, μέχρι τον Ιούνιο του 2012. Παρέμεινε ως το τέλος, ακόμα και κατ’ οίκον ασθενούσα, παθιασμένη αναγνώστρια κειμένων ελληνικής και ξένης πεζογραφίας. Ανάμεσα σε άλλα, οι ξένοι φίλοι της γράφουν για το γραφείο της στην Σόλωνος, αυτό το σπουδαίο λογοτεχνικό σαλόνι, το μη πολυτελές, το πνευματικό, στο οποίο πελάτες, γνωστοί φίλοι και άγνωστοι έριξαν μια ματιά ακούγοντας την βροντερή καθαρή φωνή της να φτάνει στη σάλα του βιβλιοπωλείου. Κανένα γραφείο, σε αυτή τη χώρα, δεν έγινε τόσο διάσημο όσο το γραφείο της κυρίας Μάνιας.

Στο θρυλικό γραφείο της κυρίας Μάνιας στην "Εστία" Facebook Twitter

Δύο αναμνήσεις, δύο κυρίως εικόνες αναπαριστούν ίσως την ανάμνησή μου από τη Μάνια Καραϊτίδη. Πρώτα από όλα, η ατμόσφαιρα που σε κυρίευε στην είσοδο του βιβλιοπωλείου της: η ανάμνηση ότι εισδύω σε έναν ξεχωριστό κόσμο, όπου η τυχαιότητα υποχωρεί μπροστά σε ορισμένες αλήθειες που υπερβαίνουν τους αιώνες, αν είναι κανείς πρόθυμος να ακούσει ή να διαβάσει. Ένας κόσμος πάνω στον οποίο πλανιέται η προστατευτική μορφή του πατέρα της, ένας κόσμος που η ίδια ήξερε πώς να τον συμπαρασύρει ως τη σύγχρονη εποχή.

Κι ακόμα, υπάρχει η φράση που είπε καθώς αναχωρούσαμε μαζί από μια κηδεία: «Πάμε στο ζαχαροπλαστείο για ένα γλυκό προτού επιστρέψετε, είναι ο καλύτερος τρόπος, λέγανε οι παλιοί, για να μην μεταφέρεις τον θάνατο στο σπίτι σου» ...

Αγαπητή Μάνια, πόσα γλυκά πρέπει να φάμε προτού σας λησμονήσουμε;

Ζαν Πιερ Αρμενγκώ

Όποτε περνούσα -ως άλλος ιπτάμενος Ολλανδός- από την Αθήνα σαν τον άνεμο, για να πιάσω τον σφυγμό της μενεξεδένιας πολιτείας και να μάθω τα νέα του λογοτεχνικού υπόκοσμου, καταπώς έλεγε ο Ζιντ, πήγαινα κατευθείαν στην Εστία, στο άντρο της πρεσβυτέρας των εκδοτών, της Μάνιας Καραϊτίδη. Μονίμως ευδιάθετη, σαν να είχαμε ιδωθεί μόλις χθες, ξανάπιανε το νήμα των λόγων της, με ενημέρωνε για τις πρόσφατες εκδόσεις, μου έδινε πληροφορίες για τους κοινούς μας φίλους, έκανε προβλέψεις για την τύχη των υπό έκδοση βιβλίων, προσφέροντάς μου ταυτόχρονα κάτι δροσιστικό να πιω και ένα απαγορευμένο γλύκισμα. Ήταν η ζώσα μνήμη της ελληνικής λογοτεχνίας σε μια ευρωπαϊκή προοπτική 

Ζακ Μπουσάρ

Στο θρυλικό γραφείο της κυρίας Μάνιας στην "Εστία" Facebook Twitter

  

Σπανίως την είδα εκτός του μικρού της γραφείου. Γραφείο της ή σαλόνι της? Όταν την έβλεπα εκεί, δεν εργαζόταν. Δεν ήταν δικό της το φταίξιμο. Ήταν των επισκεπτριών και των επισκεπτών που την μονοπωλούσαν. Όμως αυτό δεν φαινόταν να την ενοχλεί. Αντιθέτως, σε υποδεχόταν με μια θέρμη άγνωστη στα καθ 'ημάς. Σε υποδεχόταν λες και δεν περίμενε παρά μόνο τη δική σου άφιξη και, ταυτοχρόνως, έδειχνε έκπληκτη, ευτυχισμένη που σε έβλεπε. Τότε λοιπόν την χαιρετούσες με φιλικό σεβασμό (έννοιες φαινομενικά ασυμβίβαστες, σαν οξύμωρο, στα καθ 'ημάς), προτού εγκατασταθείς σε ένα από τα καθίσματα στο πλάι του τραπεζιού της, που πάνω του συσσωρεύονταν χιλιάδες αντικείμενα, χιλιάδες χαρτιά, χιλιάδες βιβλία ... Σε ρωτούσε: «Καφεδάκι? Με γάλα? Και ζάχαρη? ... Όλα τα θέλεις απ 'τη ζωή »Ναι, από τις πρώτες φράσεις, με αφετηρία έναν απλό καφέ, η συνάντηση που είχε ξεκινήσει με μια κοινότοπη ανταλλαγή μπορούσε να εξελιχθεί σε φιλοσοφικό διάλογο:« Όλα τα θέλεις απ 'τη ζωή ...

Ζιλ Ντεκορβέ

 

Φιλόξενη αλλά και διορατική, η Μάνια μάς μάθαινε να ζούμε εν κοινωνία. Προσωπικά θα την παραλλήλιζα με μια άλλη μορφή των ελληνικών γραμμάτων, που χάθηκε πριν από είκοσι και κάτι χρόνια: τον Κωνσταντίνο Θ. Δημαρά, ιστορικό της λογοτεχνίας και μέγιστο ειδήμονα της συγκριτικής λογοτεχνίας. Ένας έρωτας παρεμφερής τούς ένωνε, ο έρωτας για την ομορφιά του βιβλίου. Και, στην παράδοση του Κικέρωνα, μια παρεμφερής δίψα για την αληθινή, την χωρίς ιδιοτέλεια φιλία»

Μισέλ Γκροντάν

Στο θρυλικό γραφείο της κυρίας Μάνιας στην "Εστία" Facebook Twitter

Ένα σκοτεινό δωματιάκι στο βάθος του βιβλιοπωλείου Εστία, στην οδό Σόλωνος, ήταν το άδυτο των αδύτων. Για να περιγράψεις τον ιδιαίτερο χαρακτήρα ενός χώρου που θύμιζε μάλλον τακτοποιημένη αποθήκη παρά επιδεικτικό σαλόνι και για να εκφράσεις την αύρα του προσώπου που υποδεχόταν εκεί τους επισκέπτες, ένα σωρό μεταφορικές εκφράσεις συνωθούνται στον νου - εκφράσεις που χρειάζεται να τις παραμερίσεις αμέσως.

Γενικό αρχηγείο ή στρατηγείο, δεν ταιριάζει: υπερβολικά στρατιωτικοί όροι. Η Μάνια απέπνεε μια φυσική και αγαπητική εξουσία που δεν είχε τίποτα κοινό με τα στρατιωτικά πράγματα. Δεν διοικούσε ως επικεφαλής. Δεν προσπαθούσε να δώσει την εντύπωση ότι διαχειριζόταν μεγάλες δουλειές. Όχι μόνο δεν έμοιαζε να «πνίγεται» -όπως κάθε αφεντικό ή στέλεχος που σέβεται τον εαυτό του-, αλλά, απεναντίας, έδειχνε ότι ο χρόνος της είναι απεριόριστος.

Μισέλ Γκερέν

Στο θρυλικό γραφείο της κυρίας Μάνιας στην "Εστία" Facebook Twitter

Το ξέρω ότι τη Μάνια την αναπαριστούν συχνά κάπως έτσι: στο γραφείο της, στο βιβλιοπωλείο Εστία, στην οδό Σόλωνος. Να κάθεται, ευθυτενής, μπροστά από έναν με- γάλο χάρτη της Ελλάδας και των Βαλκανίων. Ένα κόκκινο δωματιάκι -ένα είδος αδύτου- όπου οι πολιτικοί, οι δια- νοούμενοι και όλοι οι εραστές των βιβλίων έρχονταν να βρουν ζεστασιά στο χαμόγελο και την κουβέντα της, με μπισκότα κι ένα ποτήρι ούζο. Ένα κόκκινο δωματιάκι όπου, καθημερινά, κάτω από τα εκκρεμή που παιχνίδιζαν στον αέρα, έρχονταν να πιουν, να μιλήσουν και να ανα- καλύψουν ξανά τον κόσμο.

Το ξέρω, συχνά την βλέπουν κάπως έτσι. Κι όμως, η πρώτη μου ανάμνηση δεν τοποθετείται στην οδό Σόλωνος αλλά σε ένα ηλιόλουστο πεζοδρόμιο εστιατορίου. Ένα υπαίθριο εστιατόριο με θαλασσινά, στους πρόποδες του Λυκαβηττού. Είχε έρθει με την Εύα, και τότε, το 1999, την συνάντησα για πρώτη φορά.

Η λεπτομέρεια του ηλιόλουστου πεζοδρομίου έχει τη σημασία της. Όταν κλείνω τα μάτια, αυτή ακριβώς η γενναιόδωρη λάμψη πλημμυρίζει τη μνήμη μου. Λες και η Μάνια γινόταν ένα με το φως - γιατί, βέβαια, δεν άργησε να φωτίσει το γεύμα μας ...

Φλοράνς Νουαβίλ

 

Το γραφείο της Μάνιας το ανακάλυψα εκείνο τον Σεπτέμβρη του 1986. Η αλήθεια είναι ότι θύμιζε περισσότερο την κιβωτό του Νώε παρά γραφείο εκδότη. Ήταν ένα μουσειακό συνονθύλευμα ανόμοιων πραγμάτων, που διασκέδαζε το βλέμμα του επισκέπτη. Σ 'εκείνο το γραφειάκι των μόλις οκτώ τετραγωνικών, στο βάθος του βιβλιοπωλείου, όλα χωρούσαν: το μεγάλο της γραφείο, η πολυθρόνα της, άλλες δυο πολυθρόνες με φθαρμένο δέρμα, μια καρέκλα, ένα τραπέζι, ένας τεράστιος χάρτης της Ελλάδας και των Βαλκανίων καθώς κι ένα χρηματοκιβώτιο που, καιρό τώρα, δεν χρησίμευε σε τίποτα παρεκτός από την ομορφιά του. Ο σκύλος της ο Ήρθα (γιατί μια μέρα μπήκε στο βιβλιοπωλείο και δεν ξαναβγήκε ποτέ) ήταν επίφοβος αντίπαλος για την πολυθρόνα με το τριμμένο δέρμα, την οποία εγκατέλειπε με μισή καρδιά όταν κατέφθανε ο πρώτος επισκέπτης της ημέρας. Πολύ γρήγορα πληροφορήθηκα πως όλη η πόλη, όλος ο κόσμος της λογοτεχνίας και όχι μόνον, στριμωχνόταν καθημερινά για να επισκεφθεί τη Μάνια. Ανάμεσα στις 11 το πρωί και τις 3 το μεσημέρι. Ήταν ένα είδος τελετουργίας. Το γραφείο ήταν πάντα ανοιχτό. Με αψεγάδιαστη ευγένεια, η Μάνια ήξερε πώς να αποφεύγει τους εισβολείς λέγοντάς τους ότι θα τους έβλεπε αργότερα. Κάποια μέρα. Ίσως. Τους άλλους τους υποδεχόταν σαν να μην περίμενε παρά μόνον εκείνους, τους καλούσε να καθίσουν, έκανε τις συστάσεις προσφέροντας καφέ ή ένα δροσερό ρακί, πρότεινε ένα κουλουράκι.

Κατρίν Βελισσάρη

Στο θρυλικό γραφείο της κυρίας Μάνιας στην "Εστία" Facebook Twitter

  

Πρώτη συνάντηση, άμεσο αίσθημα συνενοχής. Ήξερα ενστικτωδώς ότι το πέρασμα από τα αρχαία στα νέα ελληνικά θα μου άνοιγε τις πύλες ενός νέου κόσμου. Με οδηγό μου την Κατρίν Βελισσάρη στο πρώτο «επαγγελματικό» μου ταξίδι στην Ελλάδα, ανακαλύπτω σύντομα το κέντρο αυτού του κόσμου: ένα γραφειάκι στο βάθος του βιβλιοπωλείου Εστία, όπου εντυπωσιασμένη συναντώ την Κυρία Καραϊτίδη, «αφεντικίνα» των εκδόσεων Εστία, που ιδρύθηκαν το 1885 και που ο κατάλογός τους αριθμεί ό, τι ουσιαστικό διαθέτει η ελληνική και η παγκόσμια λογοτεχνία. Μια κυρία απίστευτα θερμή, με βλέμμα απίστευτα ζωηρό και παιχνιδιάρικο, με υποδέχεται μ 'ένα ηχηρό: «! Μα είστε Αλσατή, λατρεύω την Αλσατία» Στο εξής θα ήμουν για τη Μάνια «η Αλσατή», και βλέποντας αυτή την αληθινή κυρία, την τόσο περίεργη για όλα, την τόσο καλλιεργημένη, την τόσο φιλόξενη, σκέφτηκα ότι το επάγγελμα του εκδότη θα είναι σίγουρα εκπληκτικό.

Για τη Μάνια, οι εκδόσεις ήταν τρόπος ζωής: ποτέ μου δεν συνάντησα πιο μανιώδη αναγνώστρια, ούτε ικανότερη στη μετάδοση του ενθουσιασμού της.

Σαμπίν Βεσπιζέρ

Στο θρυλικό γραφείο της κυρίας Μάνιας στην "Εστία" Facebook Twitter
Φωτό: Σπύρος Στάβερης.

Αφού -σύμφωνα με τον κανόνα που λέει ότι δεν μπορούμε να φανταστούμε παρά μόνο αυτό που απουσιάζει- μου αρέσει να σας αναπαριστώ έτσι όπως εμφανίζεστε σε μια από τις τελευταίες φωτογραφίες σας, που είχε, βεβαίως, τραβηχτεί με σας καθισμένη στο διάσημο εκείνο γραφείο της οδού Σόλωνος, το γραφείο που προσέλαβε μυθικές διαστάσεις με το πέρασμα των χρόνων. Στηρίζεστε στον αγκώνα σας, η παλάμη σας μισοκρύβει το πρόσωπό σας, στάση που δίνει στο χαμόγελό σας μεγαλύτερη λάμψη. Πάνω στο γραφείο, συσσωρευμένα σε έναν απίστευτο και πολύχρωμο αχταρμά, βιβλία, εφημερίδες, έγγραφα και ποικίλα αντικείμενα. Στον τοίχο παρατηρούμε αυτόν τον χάρτη που έχει περιγραφεί εκατό φορές, της Μεγάλης Ελλάδας, κυρίως όμως βλέπουμε αιωρούμενα, σαν κρεμασμένα ένα γύρω, τα πιο ετερόκλητα αντικείμενα, ένα είδος ευτράπελης και συγκινητικής Απογραφής: στα αριστερά, ένας Καραγκιόζης γειτονεύει με ένα εικόνισμα, ειδώλιο-σκιά που ζυγώνει προς το φως, κι ύστερα, από την άλλη πλευρά, μια γοργόνα υπερίπταται μιας κεραμικής κούκλας με σταυρωμένα πόδια. Κι ύστερα άλλα αγαλματίδια, πίνακες, κεραμικά λουλούδια, κι ούτε ξέρω τι άλλο ... Όλα αυτά τα αντικείμενα μου μιλούν για σας και μου μιλούν για την Ελλάδα, για τη δική σας Ελλάδα, γι 'αυτήν την Ελλάδα που θα 'θελα τόσο να μου την γνωρίζατε σαν να ήσαστε η θεά Εστία, φιλόξενη και γενναιόδωρη συνάμα, όπως συμφωνούν όλοι όσοι σας γνώρισαν.

Ολιβιέ Ντεκότ

 

To υλικό μας έχει παραχωρηθεί από τις εκδόσεις Εστία και την Κατρίν Βελισσάρη. Τα κείμενα αποτελούν αποσπάσματα από την έκδοση "Για τη Μάνια". Οι φωτογραφίες προέρχονται από το αρχείο της εκδότριας κυρίας Εύας Καραϊτίδη.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ