Μια σπουδαία λυρική φωνή, η Κική Μορφονιού, αφηγείται τη ζωή της

Μια σπουδαία λυρική φωνή, η Κική Μορφονιού, αφηγείται τη ζωή της Facebook Twitter
Φωτο: Κατερίνα Φαρφαρά
0

Από πολύ νωρίς η Κική Μορφονιού ανακάλυψε ότι η μουσική θα επηρεάσει όλη την ζωή της. Όπως και έγινε, αφού κάποιες συμπτώσεις, τύχη και πρόσωπα που την καθόρισαν ήταν οι λόγοι που την οδήγησαν στα μεγαλύτερα σαλόνια της όπερας. Γνώρισε σπουδαίους ανθρώπους, τραγούδησε δίπλα στο ίνδαλμά της, την Μαρία Κάλλας και φέτος τιμήθηκε από την Ακαδημία Αθηνών κερδίζοντας αυτό που επιθυμούν όλοι οι καλλιτέχνες, την ανταμοιβή.

Συναντηθήκαμε ένα ηλιόλουστο πρωινό στο σπίτι της στα Βόρεια Προάστια. Μας υποδέχεται με ένα υπέροχο χαμόγελο μαζί με τον σύζυγο της, τον κ. Αριστομένη. Είναι παντρεμένοι από το 1962, γνωρίστηκαν στο Ωδείο και όταν οι δρόμοι τους ξανασυναντήθηκαν τυχαία μέσω ενός τηλεφωνήματος, ενώθηκαν για πάντα. Μπροστά μου έχω μια γυναίκα που λατρεύει να διηγείται ιστορίες. Το σπίτι είναι πλημυρισμένο από αντικείμενα που θυμίζουν μέρες και στιγμές του παρελθόντος. Βραβεία, φωτογραφίες και αντικείμενα μιας ζωής είναι τα υλικά του πολύτιμου θησαυρού στο κουτί των αναμνήσεων της. Μια από τις σημαντικότερες  φωνές της Λυρικής τέχνης η μεσόφωνος, Κική Μορφονιού, αφηγείται την ζωή της στο ΓΚΡΕΚΑ.

Μια σπουδαία λυρική φωνή, η Κική Μορφονιού, αφηγείται τη ζωή της Facebook Twitter
Φωτο: Κατερίνα Φαρφαρά

«Γεννήθηκα στην Αθήνα και μεγάλωσα στα Πατήσια. Από πολύ μικρή ηλικία ήρθα σε επαφή με την όπερα, ακούγοντας από ένα γραμμόφωνο δίσκους με όπερες στο σπίτι ενός φιλόμουσου γείτονα. Θυμάμαι όταν ήμουν τριών ετών και άκουγα το Ριγκολέτο έτρεχα στο σπίτι  του κ. Μήτσου για να με βάλει πάνω στην μηχανή- ήταν ράφτης-  και να κάθομαι αρκετές ώρες να ακούω. Αργότερα, στο δημοτικό, είχα δύο δασκάλους μουσικούς που με ξεχώρισαν για την χορωδία.

Την ίδια εποχή ξεκίνησα και μαθήματα πιάνου. Στο Γυμνάσιο  ήμουν στην χορωδία του σχολείου και ασχολήθηκα με τις εορτές, τραγουδώντας και παίζοντας στα σκετς. Είχα την τύχη ο Γυμνασιάρχης κ. Παπαθανασόπουλος- ένας ιδιαίτερα αυστηρός άνθρωπος- να είναι φιλόμουσος και λάτρης της όπερας. Όταν με άκουσε με ρώτησε ‘Μορφονιού, πηγαίνεις στο Ωδείο;’. ‘Όχι, κ. Γυμνασιάρχα, ο πατέρας μου δεν με αφήνει να σπουδάσω κλασικό τραγούδι, έλεγε ότι δεν ήθελε να με κάνει ταραντέλα’. Πήγαινα όμως σε μια υπέροχη γυναίκα και δασκάλα, την Ειρήνη Σκέπερς, η οποία μου έκανε μαθήματα στο σπίτι της. Ο Γυμνασιάρχης έπαιξε σπουδαίο ρόλο στην μόρφωσή μου, ζήτησε να δει τον πατέρα μου και όταν συναντήθηκαν στο σχολείο του είπε ότι κάνει μεγάλο λάθος που δεν με αφήνει να πηγαίνω στο Ωδείο. Ευτυχώς, τον έπεισε και το 1956 πήρα το δίπλωμά μου με άριστα καθώς και πρώτο αριστείο εξαιρετικής επιδόσεως.

Μια σπουδαία λυρική φωνή, η Κική Μορφονιού, αφηγείται τη ζωή της Facebook Twitter
Φωτο: Κατερίνα Φαρφαρά

Το 1957 η Λυρική Σκηνή προκηρύσσει διαγωνισμό για χορωδούς. Δίνω εξετάσεις, περνάω, υπογράφω συμβόλαιο χορωδού και ένα χρόνο μετά, αφού δοκιμάζομαι, γίνομαι σολίστ. Τραγούδησα έναν από τους πιο δύσκολους ρόλους για μια μεσόφωνο, την Αζουτσένα από τον Τροβατόρε του Βέρντι. Είχα επιτυχία, όπως είπαν οι κριτικοί, με αποτέλεσμα από τότε να τραγουδώ μεγάλους ρόλους. Στην καριέρα μου έχω τραγουδήσει περίπου 40 ρόλους. Το 1960 γίνονται οι παραστάσεις στην Επίδαυρο με την Μαρία Κάλλας. Τότε είχα ένα μικρό ρόλο και θα έπαιζα την Κλοτίλντε.

Ένα ζεστό μεσημέρι του Αυγούστου μου τηλεφώνησαν από την Λυρική Σκηνή ότι έρχεται ένας κλητήρας με ένα ταξί για να με πάει στο σπίτι του γενικού διευθυντή της Λυρικής, Κωστή Μπαστιά. Η ανησυχία μου ήταν μεγάλη, δεν ήξερα τι ακριβώς συμβαίνει για το απρόοπτο ραντεβού.

Μπαίνω στο γραφείο του, μου λέει κάθισε και μην ανησυχείς. Ξέρεις τον ρόλο της Ανταλτζίζα; ‘Βέβαια’, του απαντώ σαν χαμένη. ‘Ωραία, φεύγεις σε τρεις μέρες για Ρώμη’. Ακόμα δεν μπορούσα να καταλάβω, ‘Τι να κάνω κ. διευθυντά στην Ρώμη;’, τον ρωτώ. Λοιπόν, η Λατζαρίνι αρρώστησε και μαζί με τον μαέστρο, Τίνο Καραλίβανο, σκεφτήκαμε να πας στην Ρώμη για να σε ακούσει  ο Τούλιο Σεραφίν. Βεβαίως, δεν θα το ξέρει κανείς γιατί μπορεί να μην αρέσεις. Τα έχασα, ένας κρύος ιδρώτας με έλουσε. Έφυγα αεροπορικώς και πετούσα από χαρά, γιατί δεν ήμουν παρά ένα κορίτσι άπειρο αλλά με πολύ πάθος για αυτό που άρχισα να υπηρετώ.

Διαβάστε την συνέχεια της αφήγηση της στο site του ΓΚΡΕΚΑ

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT
H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Μουσική / «Φθηνά Tricks 3»: H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Με το «Φθηνά Tricks 3» ολοκληρώνεται η τριλογία του Έλληνα ράπερ, με τη θεαματικότερη ίσως άνοδο που έχει δει η ελληνική σκηνή – ένα άλμπουμ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε όποιον ακούει ραπ να ισχυριστεί πως δεν του αρέσει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
Tso: η βυζαντινή μουσική, το τραπ και η σύγχρονη electronica όπως δεν τα έχεις ξανακούσει

Μουσική / Tso: «Δεν με έχωσε η μάνα μου κάπου, ούτε ήταν διάσημη η γιαγιά μου»

Από τη συνεργασία του με τη Μαρίνα Σάττι κατάλαβε πως, για να πας μπροστά, πρέπει να σπάσεις κανόνες. Δεν αποδέχεται την ταμπέλα της queer ποπ για τη μουσική του ενώ προσπάθησε να κάνει τραπ που να είναι respectful προς τις γυναίκες. Ο Tso είναι, σαφώς, μια κατηγορία από μόνος του, δημιουργώντας ένα χαρμάνι με στοιχεία που δύσκολα θα τολμούσε να συνδυάσει κάποιος άλλος. Το πρώτο του single, «ZOMETSO», δίνει μια γεύση από όσα θα ακολουθήσουν.
M. HULOT
Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ