To ARTéfacts ensemble ερμηνεύει έργα εμπνευσμένα από τη ζωή στις γυναικείες φυλακές Θηβών

To ARTéfacts ensemble ερμηνεύει έργα εμπνευσμένα από τη ζωή στις γυναικείες φυλακές Θηβών Facebook Twitter
0
To ARTéfacts ensemble ερμηνεύει έργα εμπνευσμένα από τη ζωή στις γυναικείες φυλακές Θηβών Facebook Twitter

 

Αντιγράφω από το site του γκρουπ: «Το σύνολο ARTéfacts ensemble ιδρύθηκε το 2007 στην Αθήνα και πραγματοποίησε την πρώτη του εμφάνιση τον Ιανουάριο του 2008. Λειτουργεί με έναν βασικό πυρήνα 7 μελών και έναν σταθερό κύκλο εξωτερικών συνεργατών, μουσικών αλλά και καλλιτεχνών από διάφορους τομείς. Η ευέλικτη δομή του, αλλά κυρίως η παρουσία σκηνοθέτη στον πυρήνα των μελών του, του προσδίδει ποικίλες δυνατότητες για μια πιο φρέσκια, προσιτή και πλούσια παρουσίαση του σύγχρονου ρεπερτορίου».

 

Τι έχουμε επί του παρόντος; Ένα CD των ARTéfacts ensemble υπό τον τίτλο «THIVA Km102» [Puzzlemusik, 2015] που περιλαμβάνει έξι θέματα ισάριθμων συγχρόνων συνθετών (Laurent Durupt, Balázs Horváth, Maurilio Cacciatore, Branka Popović, Νικόλας Τζώρτζης, Δημήτρης Ανδρικόπουλος), γραμμένα ειδικά για το σχήμα. Όλα τα έργα συνδέονται μεταξύ τους, προβάλλοντας συγκεκριμένο concept. Με τι έχει να κάνει αυτό; Με τη ζωή των κρατουμένων (γυναικών) στις γυναικείες φυλακές Θηβών.

Μέσω των έργων που αποδίδει το ARTéfacts ensemble θίγονται διάφορα ζητήματα που σχετίζονται με τη ζωή των εγκλείστων στις γυναικείες φυλακές της Θήβας, όπως είναι η πολύ ειδική καθημερινότητα, η συνεχής επίβλεψη (πανοπτισμός), η ρουτίνα των δράσεων, οι ψυχολογικές διαθέσεις της στιγμής κ.λπ., κάτι που επιτυγχάνεται άμεσα μέσω των ενσωματωμένων αφηγήσεων, και έμμεσα μέσω των αγχωτικών και τεταμένων μουσικών-θεματικών αναπτύξεων.

Το πρότζεκτ εξελίχθηκε στο πλαίσιο ενός ευρωπαϊκού προγράμματος, που θέτει ως στόχο την επικοινωνία «καταστημάτων κράτησης» και κοινωνίας με άξονα την καλλιτεχνία. Ήδη οι συνθέσεις έχουν παρουσιαστεί από το ARTéfacts ensemble στο κτήριο των γυναικείων φυλακών της Θήβας, τον Σεπτέμβριο του ’14, ενώ την ίδιαν εποχή ηχογραφήθηκε και το σχετικό CD στο στούντιο Sierra.

Μέσω, λοιπόν, των έργων θίγονται τα ειδικότερα ζητήματα που σχετίζονται με τη ζωή των κρατουμένων, όπως είναι η πολύ ειδική καθημερινότητα, η συνεχής επίβλεψη (πανοπτισμός), η ρουτίνα των δράσεων, οι ψυχολογικές διαθέσεις της στιγμής κ.λπ., κάτι που επιτυγχάνεται άμεσα μέσω των ενσωματωμένων αφηγήσεων, και έμμεσα μέσω των αγχωτικών και τεταμένων μουσικών-θεματικών αναπτύξεων.

To ARTéfacts ensemble ερμηνεύει έργα εμπνευσμένα από τη ζωή στις γυναικείες φυλακές Θηβών Facebook Twitter

Έτσι, το ARTéfacts ensemble (Ζωή Ζενιώδη διεύθυνση, Ai Motohashi-Σιδέρη πιάνο, Σπύρος Τζέκος κλαρινέτο, Guido De Flaviis σαξόφωνα, Λαέρτης Κοκολάνης βιολί, Μάριος Δαπέργολας βιόλα, Κώστας Σερεμέτης κρουστά, Θοδωρής Βαζάκας, κρουστά) επικεντρώνεται σε συνεπείς με την… 40χρονη avant ερμηνείες, υποστηρίζοντας ένα υλικό, που άλλοτε περισσότερο, άλλοτε λιγότερο και άλλοτε… καθόλου φέρνει στη μνήμη δύο κάπως ανάλογα έργα του παρελθόντος – και αναφέρομαι στα θρυλικά «Coming Together» και «Attica» του Frederic Rzewski (γνωστότερος ως ιδρυτικό μέλος των Musica Elettronica Viva) πίσω στα early seventies. (Τα έργα του Rzewski, να υπενθυμίσω, ήταν εμπνευσμένα από την εξέγερση στις φυλακές Attica, στην ομώνυμη πόλη της Πολιτείας της Νέας Υόρκης, τον Σεπτέμβριο του 1971).

Το «Panakoustikon» του Laurent Durupt είναι συντεθιμένο για κλαρινέτο, βιολί, πιάνο και ηλεκτρονικά και είναι εμπνευσμένο από το Πανοπτικό, τον τύπο κτιρίου-φυλακής που σχεδιάστηκε από τον άγγλο φιλόσοφο, νομικό κ.λπ. Jeremy Bentham, προς το τέλος του 18ου αιώνα, αλλά και από το βιβλίο του Michel Foucault «Surveiller et punir: Naissance de la Prison» (1975), που έχει τυπωθεί και στη γλώσσα μας ως «Επιτήρηση και τιμωρία/ Η γέννηση της φυλακής». Η εντατική κατάσταση υποβοηθείται από τη χρήση των ηλεκτρονικών και τα αγχωτικά φωνητικά σπαράγματα.

To ARTéfacts ensemble ερμηνεύει έργα εμπνευσμένα από τη ζωή στις γυναικείες φυλακές Θηβών Facebook Twitter

Στο «Broken Con(sor)tinuity» για κλαρινέτο, σαξόφωνο, βιολί, βιόλα, βιμπράφωνο, κρουστά, πιάνο και ηλεκτρονικά του Balázs Horváth η φράση-κλειδί μιας εγκλείστου («φανταστείτε άκουγα και τις τέσσερις καρδιές μας να χτυπούν στον ίδιο ρυθμό»), και βεβαίως η… κομμένη και ραμμένη επεξεργασία της, αποτελεί τη βάση μιας σύνθεσης που μπορεί να ιχνογραφεί με μέτρο το κλειστοφοβικό περιβάλλον.

Το 5λεπτο «Radio Jail» του Maurilio Cacciatore (για άλτο σαξόφωνο, κρουστά, πιάνο και ηλεκτρονικά) είναι μία… συμβατική/ηλεκτρονική σύνθεση, σαφούς υποβολής. Η χρήση του προηχογραφημένου υλικού, που θυμίζει μπάντα ραδιοφώνου, συμβάλλει στην ηχητική αποτύπωση μιας επαφής με τον «έξω κόσμο».

Η Branka Popović στο «Inside/Waltz» (για κλαρινέτο, βιολί, κρουστά και ηλεκτρονικά) χρησιμοποιεί/αποδομεί τον «κλειστό» χορό βαλς (με τα συγκεκριμένα… ρουτινιάρικα βήματα), προκειμένου να καταδείξει την αέναη επαναληπτικότητα της έγκλειστης ζωής. Η σύνθεσή της έχει πολύ περισσότερη περιπέτεια, απ’ όση υποδηλώνει ο τίτλος της.

To ARTéfacts ensemble ερμηνεύει έργα εμπνευσμένα από τη ζωή στις γυναικείες φυλακές Θηβών Facebook Twitter

Το 11λεπτο «Dehors» (για κλαρινέτο, σαξόφωνο, βιολί, βιόλα, βιμπράφωνο, κρουστά, πιάνο και ηλεκτρονικά) του Νικόλα Τζώρτζη επιχειρεί να προσομοιώσει στο πεντάγραμμο όψεις της ζωής στη φυλακή. Το επιτυγχάνει μέσα από την προσέγγιση μιας «έντασης» που αυξάνεται και απλώνεται με το χρόνο, γεμίζοντας το άπαν.

 

Το άλμπουμ των ARTéfacts ensemble θα ολοκληρωθεί με το 13λεπτο «Traces» του Δημήτρη Ανδρικόπουλου – πρόκειται, αναμφισβήτητα, για ένα από τα πιο ενδιαφέροντα tracks τού «THIVA Km102». Η σύνθεση ξεκινά με ηλεκτρονικό τρόπο, δημιουργώντας ένα πρώτο… και τελευταίο πλαίσιο «αναμονής», πάνω στο οποίο θα επέμβουν πνευστά, έγχορδα και κρουστά δημιουργώντας ένα δυναμικό και δονούμενο περιβάλλον. Το «Traces» μπορεί να μην εμπεριέχει, φανερά, κάτι που να το συνδέει με το πρότζεκτ, δημιουργήθηκε όμως στη βάση των καταγραμμένων ιστοριών των εγκλείστων και αυτό έχει τη σημασία του.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT