Κινηματογραφικές αναμνήσεις απ' τα '70s

Κινηματογραφικές αναμνήσεις απ' τα '70s Facebook Twitter
1

 

Βουτιά στην ανεξάντλητων κοντράστ δεκαετία, με Blu-ray που αποδίδουν τα χρώματα και το ύφος των ταινιών εκείνων, χωρίς να τα τσακίζουν με την ισοπεδωτικά κρουστή ευκρίνεια των ψηφιακών παραγωγών της εποχής που διανύουμε

Breezy

του Κλιντ Ίστγουντ

Κινηματογραφικές αναμνήσεις απ' τα '70s Facebook Twitter
Το θέμα της ταινίας είναι η σχέση μιας τυπικά μπερδεμένης, όμορφης, ορφανής 19χρονης χίπισσας με έναν αδέσμευτο γυναικά κοντά στα 60 κι ενώ η υπόθεση υπόσχεται σκάνδαλο ο Ίστγουντ, ώ ναι, το βλέπει ρομαντικά...

Ο Κλιντ Ίστγουντ ξεκίνησε την καριέρα του ως σκηνοθέτης με πολλές υποσχέσεις, γιατί χειρίστηκε το Play Misty for Me, το ντεμπούτο του πίσω από τις κάμερες, με ένταση, καλλιτεχνική λεπτότητα και αίσθηση ισορροπίας ανάμεσα στις ερμηνείες και την πλοκή- ένα θρίλερ που έδειχε ποιός είναι, μετά από παραγγελιές 20ετίας και μια καριέρα με σκαμπανεβάσματα για γερό στομάχι. Μετά από αυτό το θρίλερ, πέρασε δύσκολα χρόνια. Όχι πως δεν σκηνοθετούσε- το αντίθετο, εξακολούθησε να είναι παραγωγικός, και οικονομικός, συνήθεια που διατήρησε μέχρι σήμερα, ανεξάρτητα από τον έκανε επιτυχία ή όχι. Ωστόσο, μέχρι το Bird, του 1988, διέσχιζε τα είδη χωρίς να πείθει, και με περιορισμένη ανταπόκριση. η σκηνοθετική καριέρα του εστεμμένου πλέον Κλιντ Ίστγουντ δεν ήταν καθόλου σίγουρο χαρτί.

Το Breezy, που δεν είχα δει ποτέ, είναι ένα τέτοιο παράδειγμα, μια κουκίδα στην πρώιμη φιλμογραφία του, που επανακυκλοφορεί και στην Ελλάδα σε DVD και Blu-ray, που σας συστήνω, και που δεν σήμαινε τίποτε. Το χάζεψα γνωρίζοντας εκ των υστέρων και εκ των αποτελεσμάτων του βέβαια, πως ο Ίστγουντ δεν είναι απλώς ο ηλιοκαμένος πιστολέρο του Σέρτζιο Λεόνε που το δοκιμάζει το χέρι του εκτός σπαγκέτι γουέστερν και σκληροτράχηλων περιπετειών, αλλά ένας κατά βάθος παλιομοδίτης filmmaker, που αποκαλύπτει πτυχές του γούστου και του χαρακτήρα του μέσα από υλικό τρίτων, σε ένα μετά-στουντιακό σύστημα, που έφερε στα μέτρα και τα κυβικά του σταδιακά και υπομονετικά.

Κινηματογραφικές αναμνήσεις απ' τα '70s Facebook Twitter
O Κλιντ Ίστγουντ με την Κέϊ Λενζ στα γυρίσματα της ταινίας.

Το θέμα της ταινίας, η σχέση μιας τυπικά μπερδεμένης, όμορφης, ορφανής 19χρονης χίπισσας που κυκλοφορεί αδέσποτη και ωραία με την κιθάρα της στον ώμο και αναρωτιέται αν ο Θεός πέθανε (η εποχή γαρ...) με έναν αδέσμευτο γυναικά, τον Γουίλιαμ Χόλντεν κοντά στα 60, έχει αιχμή και υπόσχεται σκάνδαλο, αλλά ο Ίστγουντ, ώ ναι, το βλέπει ρομαντικά- θυμηθείτε τις Γέφυρες του Μάντισον. Παρότι το Breezy, που είναι το χαϊδευτικό της κοπέλας, και παραπέμπει σε μια άπιαστη, αναζωογονητική αύρα, δεν ταξιδεύει εύκολα πέρα από την εποχή του, ο κυνισμός του Χόλντεν και η αφέλεια της Κέϊ Λενζ, γεννιούνται από την οξυδέρκεια του Ίστγουντ, κι όχι μόνο από την προφανή διαφορά στην ηλικία, στις προθέσεις, τα βιώματα και τις προοπτικές τους. Ο Ίστγουντ πάντα έκανε  μικρές ταινίες, μερικές φορές μέσα σε μεγάλες παραγωγές, και η δύναμη του, από τότε, ήταν στο να εγγράφει τα διλήμματα χωρίς υπερδραματοποίηση, σαν τζαζ μπαλάντες ή οδηγοί επιβίωσης των παλιών ψυχών σε έναν κόσμο έτοιμο να τους παρεξηγήσει, να τους αγνοήσει ή να τους παραπετάξει.

Παρένθεση: Γνώριζα τη μουσική του Breezy από το σάουντρακ που υπογράφει ο Μισέλ Λεγκράν (μέσα στην ταινία, ακούγεται καλά το ποπ μελό θέμα, αλλά τίποτε παραπάνω που να αξίζει προσοχής. Τελείως τυχαία, ο καλός φίλος Ηλίας Ασλάνογλου μου έστειλε έναν τόνο CD για να ακούσω, ανάμεσα σε αυτά μια αντιπροσωπευτική συλλογή του Μισέλ Λεγκράν, σε ενορχήστρωση του ίδιου, με τη συμφωνική της Πράγας. Όλα αυτά τα compilations ανήκουν σε μια καθαρά "σαουντρακίστικη" εταιρεία, την γνωστή και καταξιωμένη Silva Screen, που ο Ηλίας αντιπροσωπεύει εδώ και λίγο καιρό, και, αν και δεν αποτελούν αυθεντικές εκτελέσεις, μαζεύουν διάσημα και αθάνατα κομμάτια, τα συνδυάζουν με άλλα, λιγότερο γνωστά αλλά εξαιρετικά στο δέσιμο τους με τα υπόλοιπα, και τα χωρίζουν ανά θεματική ενότητα ή ανά συνθέτη, με ιδιαίτερη επιμέλεια και εκτελεστική δεινότητα. Αναζητείστε τα, μαζί με original soundtracks, στο site της Rockarolla, που φτιάχνεται ωσονούπω και στα εναπομείναντα δισκοπωλεία φυσικά.

Sorcerer

του Γουίλιαμ Φρίντκιν

Κινηματογραφικές αναμνήσεις απ' τα '70s Facebook Twitter

Η ιστορία πίσω από την ελεύθερη διασκευή του Μεροκάματου του Τρόμου του Ανρί Ζορζ Κλουζό (Χρυσός Φοίνικας στις Κάννες το 1953) είναι γεμάτη τσακωμούς, πλημμύρες, τραυματισμούς και τσακισμένους εγωισμούς ανάμεσα σε ισχυρές προσωπικότητες, όπως περιέγραψε ο ίδιος ο σκηνοθέτης του Sorcerer, Γουίλιαμ Φρίντκιν, πρόπερσι στο Φεστιβάλ Βενετίας, όταν παρουσίασε το επί σειρά ετών εξαφανισμένο του έργο, στη συνηθισμένη και πολύτιμη πρεμιέρα αποκαταστημένων ταινιών που προορίζονται κυρίως για σινεφίλ σπιτική απόλαυση υψηλής ποιότητας.

Μετά τον Άνθρωπο από τη Γαλλία και τον Εξορκιστή, ο Φρίντκιν κέρδισε πολλά χρήματα και ζούσε μια άνετη ζωή στην Καλιφόρνια, αλλά του έλειπε η ταλαιπώρια και το βάσανο, γι' αυτό και πήγε γυρεύοντας με μια προβληματική παραγωγή, τελείως nitty-gritty, όπου τα λεφτά δεν έφταναν και τα ατυχήματα περίσσευαν, παρά την εγγύηση των αμέσως προηγούμενων θεόρατων επιτυχιών του. Όταν βγήκε με τα χίλια ζόρια η ταινία στα σινεμά, το 1977, λίγοι την είδαν και ακόμη λιγότεροι την επαίνεσαν. Έμεινε στη μνήμη περισσότερο για την παράδοξη επιλογή της χρήσης ηλεκτρονικής μουσικής, που συνέθεσαν ειδικά για την ταινία οι Tangerine Dream.

Κινηματογραφικές αναμνήσεις απ' τα '70s Facebook Twitter
Ο Γουίλιαμ Φρίντκιν αγαπάει το Sorcerer περισσότερο από όλες τις ταινίες

Οι επαναλαμβανόμενοι συνθετικοί ήχοι των Dream, ένας πρωτότυπος υποκρουσιακός εφιάλτης που προηγήθηκε του απείρως πιό δοξασμένου synth soundtrack του Τζιόρτζιο Μόροντερ στο Εξπρές του Μεσονυχτίου, δεν είναι η μοναδική αρετή της ταινίας: Οι σκηνές με τα δύο φορτηγά που παλεύουν να διασχίζουν μια ετοιμόρροπη γέφυρα εν μέσω θεομηνίας στα τροπικά δάση είναι ωρολογιακά γυρισμένες, με αγωνία και ανάγλυφο το πάθος του Φρίντκιν να πάρει το μάξιμουμ από όλους, ακόμη κι από τα άψυχα αντικείμενα, ακόμη κι αυτή ήταν η τελευταία σκηνή που θα γύριζε ποτέ. Το μοντάζ είναι λίγο χασάπικο, οι χαρακτήρες φαίνονται λίγο άψυχοι και τυχαίοι (οι 4 πρωταγωνιστές που βρήκαν καταφύγιο σε μια πολιτικά φορτισμένη χώρα της Λατινικής Αμερικής και δέχτηκαν, μέσα στην αδιεξοδική απελπισία τους, να μεταφέρουν ληγμένη νιτρογλυκερίνη με καμιόνια-σακαράκες), η πλοκή είναι προσχηματική και όχι πάντα πειστική στην ασυνέχεια της, αλλά η σκηνογραφία μυρίζει πτωμαΐνη και η αίσθηση είναι, όπως πάντα επιθυμεί ο Φρίντκιν, επείγουσα και ιδρωμένη, όπως και οι διαφορετικοί φυγάδες.

Ο Αμερικανός σκηνοθέτης αγαπάει το Sorcerer περισσότερο από όλες τις ταινίες και, αν και προσωπικά διαφωνώ (πρόχειρα φυλλομετρώντας τη φιλμογραφία, έχει γυρίσει τουλάχιστον πέντε καλύτερες από αυτήν) καταλαβαίνω πώς μεταφράζει το μεράκι, την προσωπική επένδυση, την ανάγκη μιας auteur-ίστικης εμμονής με ένα ιδιαίτερο θέμα που δεν υπακούει σε καθαρά αμερικανικό σενάριο, σε αδυναμία για μια δύσκολη γέννα, που θάφτηκε από το στούντιο και προσπεράστηκε με χαιρέκακο κυνισμό, ανάλογο του Ρόϊ Σάϊντερ, του Μπρυνό Κρεμέρ, του Φρανσίσκο Ραμπάλ και του Αμιντού, που συναποτελούσαν το καταδικασμένο κουαρτέτο των αντιηρώων. Όταν τελικά έφτασε το ένα από τα δύο οχήματα στην απόκοσμη, σχεδόν εξωγήινη συστάδα των μαγεμένων βράχων, το φιλμ είχε πάρει μια άλλη τροπή, κάτι ανάμεσα σε ζόμπι θρίλερ και ένα αδόκητο outtake από τον Εξορκιστή.  

Ο Φρίντκιν και ο Ίστγουντ εξακολουθούν να κάνουν σινεμά, πολλές δεκαετίες μετά το ξεκίνημα τους. Έχουν πάρει και οι δύο Όσκαρ σε διαφορετικές φάσεις και βίωσαν, σε αντίστροφα μοτίβα, την αποθέωση και τον παραγκωνισμό. Η προσωπική τους ζωή φανερώνει ρίσκο και διάθεση για πολλές εμπειρίες, που αποτυπώνονται σε χαρακτήρες που φλερτάρουν με τον κίνδυνο, τον θάνατο, αλλά και το θαύμα- αν υποθέσουμε πως είναι ένα μικρό θαύμα να αλλάξεις ρώτα την τελευταία στιγμή και να βγεις νικητής. Αμφότεροι θεωρούνται και είναι survivors, κάνοντας σλάλομ σε μια βιομηχανία που άλλαξε πολλά πρόσωπα και τους φέρθηκε με τον γνωστό νόμο, που ορίζει πως είσαι τόσο καλός όσο η τελευταία σου ταινία.

Ο Ίστγουντ, ως ηθοποιός, ορίστηκε πολύ από τον Σέρτζιο Λεόνε και τον Ντον Σίγκελ (οι ταινίες Beguiled και Coogan's Bluff κυκλοφορούν επίσης), ενώ ο Φρίντκιν, ένας καθαρόαιμος σκηνοθέτης με εξίσου αυξημένη τεστοστερόνη αλλά πιό μικρή θέα και σαφώς λιγότερη τρυφερότητα προς τις γυναίκες, προέβαλλε στους ηθοποιούς του την τραχιά πλευρά που βγάζει και τις συνεντεύξεις- τις δυο φορές που τον έχω συναντήσει, μιλούσε δυνατά και έξω από τα δόντια, περιέγραφε τον εαυτό του με συναρπαστικούς λεονταρισμούς που κυμαίνονταν από την μαρτυρική στοχοποίηση μέχρι τη μυθολογική αυτοαποθέωση, αλλά πάντα με άκρως ενδιαφέροντα παρασκηνιακά αφηγήματα και γενναία γνώμη. Για διαφορετικούς λόγους, η δεκαετία του '70 τους χαρακτηρίζει απόλυτα, και τα remasterings που κυκλοφορούν, τους δικαιώνουν και τιμούν την ψυχή του έργου τους.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Στην 2η φωτογραφία,η ηθοποιός δεν είναι ίδια η Hilary Swan; Προς στιγμή νόμιζα πως επρόκειτο για φωτογραφία απο το million dollar baby,αλλά κατόπιν συνειδητοποίησα πως είναι ασπρόμαυρη και ο Eastwood είναι πολύ νέος! Μιλάμε για πραγματική σωσία,όχι αστεία!