Lydia Lunch: H ιέρεια του no wave μιλάει για τη γενιά του #metoo

Lydia Lunch: H ιέρεια του no wave μιλάει για τη γενιά του #metoo Facebook Twitter
Η Lydia Lunch εξελίχθηκε σε μία από τις πιο ειλικρινείς και «καυστικές» φωνές της γενιάς της.
1

Από τους μουσικούς που συνδέθηκαν απόλυτα με το no wave κινήμα στα τέλη της δεκαετίας του '70 στη Νέα Υόρκη, η Lydia Lunch εξελίχθηκε σε μία από τις πιο ειλικρινείς και «καυστικές» φωνές της γενιάς της.


Το no wave ήταν μια αντίδραση στο κατεστημένο, όχι ακριβώς πανκ, πιο πολύ ίσως από τη μεριά της αβανγκάρντ μουσικής. Μπορεί να ήταν βραχύβιο, αλλά η επίδρασή του στην αμερικανική ροκ μουσική τα επόμενα χρόνια ήταν καθοριστική.

Από αυτό ξεπήδησαν γκρουπ και μουσικοί όπως οι Swans, ο Glenn Branca και, φυσικά, οι Sonic Youth. Ήταν ένα βαθιά πεσιμιστικό κίνημα που αντανακλούσε τη ζωή όσων μεγάλωναν σε μια ζοφερή πράγματικότητα μετά τον πόλεμο του Βιετνάμ, τον Νίξον και όλη την απομυθοποίηση του «καλοκαιριού της αγάπης». «Όλη η χώρα ζούσε τον απόλυτο μηδενισμό. Από πού είχαμε βγει; Από πού να αντλήσουμε αισιοδοξία;» δήλωνε η Lunch παλιότερα.

Της κόλλησαν το Lunch ως ψευδώνυμο επειδή έκλεβε γεύματα για τους Dead Boys. Το έσκασε από το σπίτι της για να βρεθεί στην καρδιά της καλλιτεχνικής σκηνή της Νέας Υόρκης σε ηλικία 16 χρονών. Μεγάλωσε σε ένα κακοποιητικό περιβάλλον που αργότερα εξιστόρησε στα βιβλία της και στις περφόμανς της.


Της κόλλησαν το Lunch ως ψευδώνυμο επειδή έκλεβε γεύματα για τους Dead Boys. Το έσκασε από το σπίτι της για να βρεθεί στην καρδιά της καλλιτεχνικής σκηνή της Νέας Υόρκης σε ηλικία 16 χρονών. Μεγάλωσε σε ένα κακοποιητικό περιβάλλον που αργότερα εξιστόρησε στα βιβλία της και στις περφόμανς της.


Στα '80s ήταν διαβόητη για τις low budget πειραματικές τσόντες που γύριζε τότε ο Richard Kern και όπου η ίδια πρωταγωνιστούσε μαζί με τον Henry Rollins. Για μια εποχή διάβαζες περισσότερα γαργαλιστικά για όσα έκανε στον Henry Rollins σε αυτές τις ταινίες παρά για τη μουσική της. Μπορεί να πετύχεις ορισμένες στο YouTube, μπορείς επίσης να τη δεις να τις αναλύει, κάτι που έχει επίσης ενδιαφέρον.


Δεν ξέρω αν έχει όρεξη να μιλήσει για όλα αυτά, πάντως στο τηλέφωνο ακούγεται ευδιάθετη, αν και κάπως γερασμένη. Σε μερικούς μήνες θα κλείσει τα 60. Σήμερα κάνει ομιλίες με θέμα την αυτοενδυνάμωση ή διοργανώνει βραδιές spoken word ποίησης, εκτός από συναυλίες με τα δύο της σχήματα, τους Retrovirus και τους Big Sexy Noise.

Με τους τελευταίους θα τη δούμε στην Αθήνα «σε ένα χυδαίο ροκ σόου που θα γιορτάζει τη ζωή αντί για τον θάνατο», όπως μου λέει. Σίγουρα θα είναι εκρηκτικό, βέβαια, αφού στο πλευρό της θα έχει τους James Johnston και Ian White των θρυλικών Gallon Drunk!

Lydia Lunch: H ιέρεια του no wave μιλάει για τη γενιά του #metoo Facebook Twitter
Μιλάει πάντοτε έξω από τα δόντια για την ποπ κουλτούρα και θεωρεί ότι το χρήμα έχει καταστρέψει την καλλιτεχνική δημιουργία.


Μιλάει πάντοτε έξω από τα δόντια για την ποπ κουλτούρα και θεωρεί ότι το χρήμα έχει καταστρέψει την καλλιτεχνική δημιουργία. Δεν έχει διστάσει να κατηγορήσει σταρ όπως η Lady Gaga και η Madonna, χαρακτηρίζοντάς τες πολιτιστικά βαμπίρ. Τελείως ασυμβίβαστη, επιμένει να μην έχει μάναντζερ ή ατζέντη.


Ζει στο Μπρούκλιν τα τελευταία χρόνια. Αυτοεξορίστηκε όταν ο Μπους κέρδισε για δεύτερη φορά τις προεδρικές εκλογές το 2004. Έμεινε στη Βαρκελώνη για 8 χρόνια. Πώς αισθάνεται που γύρισε πίσω;


«Έφυγα, πιστεύοντας πως δεν θα επιστρέψω, αλλά, τελικά, γύρισα για να είμαι κοντά στους ανθρώπους με τους οποίους δουλεύω. Εξάλλου, ταξιδεύω τον μισό χρόνο, οπότε δεν με νοιάζει ιδιαίτερα. Μετά από 8 χρόνια στη Βαρκελώνη βαρέθηκα. Επί τέσσερα χρόνια ζούσα από δω και από κει. Άγνωστο πού θα καταλήξω».


— Δεν σε πειράζει που ο Tραμπ είναι στην εξουσία; Πώς είναι να ζεις εκεί τώρα;

Έλα τώρα, ξέρεις ότι είναι το ίδιο με αυτό που περνάτε εσείς στην Ελλάδα, ίσως και χειρότερα. Φυσικά και είναι άθλιο και απαίσιο να βλέπεις ότι σχεδόν όλος ο πλανήτης έχει κάνει μια στροφή προς τον νεοφασισμό. Είναι εξωφρενικό. Γι' αυτό προσπαθούμε να κάνουμε μουσική, κυρίως για να δημιουργήσουμε μια ευχάριστη ζώνη μέσα σε όλο αυτό το φάσμα του φόβου και του τρόμου που καλλιεργούν οι πολιτικοί. Όλος ο κόσμος βρίσκεται σε ένα χάος. Ακόμα μαχόμαστε ενάντια σε ένα τεράστιο κύμα βίας, ηλιθιότητας, απληστίας, χυδαιότητας και παράνοιας.

Ο Τραμπ είναι το χειρότερο παράδειγμα. Δεν υπάρχει χειρότερο, με εξαίρεση τη ναζιστική Γερμανία φυσικά. Αυτή η παραφροσύνη κάνει κύκλους. Έτσι είναι η ανθρώπινη φύση όμως. Πότε θα τελειώσουν όλα αυτά ειλικρινά δεν ξέρω.

 

Lydia Lunch & the Big Sexy Noise - Kill Your Sons // Live 2014

— Δεν βλέπεις πολύ θετικά το #metoo απ' ό,τι διάβασα ή κάνω λάθος;

Δεν είμαι μέρος του κινήματος, αλλά το πρώτο spoken word κομμάτι που έγραψα ήταν μια καταγγελία εναντίoν του ίδιου μου του πατέρα. Επίσης, πάντοτε μιλάω κατά της πατριαρχίας. Συμφωνώ ότι οι γυναίκες πρέπει να αρχίσουν να μιλάνε ανοιχτά, αλλά νιώθω πως υπάρχει μικροπρέπεια σε ορισμένες περιπτώσεις. Γυναίκες δολοφονούνται και βιάζονται σε όλο τον κόσμο και αυτό συνέβαινε πάντα. «Ουρλιάζουν» και η φωνή τους πρέπει να ακουστούν επιτέλους.

Με σοκάρει το ότι ξαφνικά το Χόλιγουντ ξύπνησε μετά από τόσο καιρό, ενώ ξέρουμε ότι έχει τα λεφτά και τον τρόπο να κάνει κάτι γι' αυτό. Είναι δύσκολο να υπερασπίζεσαι τον εαυτό σου ενάντια σε μια παγκόσμια πατριαρχική παράνοια, γι' αυτό πρέπει να μιλάς ανοιχτά γι' αυτά τα θέματα. Αλλιώς θα θεωρήσουμε ότι όλοι οι άνδρες που φέρονται σαν μαλάκες είναι εγκληματίες.

Οι άντρες φλερτάρουν και πολλές φορές είναι επιθετικοί σεξουαλικά. Είναι άλλο, όμως, το να σφυρίζεις ή να μιλάς ή, έστω, να αγγίζεις κάποιον και άλλο το να τον βιάζεις και να τον σκοτώνεις. Αυτός ο διαχωρισμός πρέπει να γίνει ξεκάθαρος. Είναι σημαντικό να μη νιώθει ο κόσμος απομονωμένος και θυματοποιημένος, αλλά πρέπει επιτέλους να διαχωρίσουμε τις ανόητες και αισχρές ανδρικές συμπεριφορές από την κακοποίηση, τον βιασμό και τον φόνο.


— Νοσταλγείς καθόλου τις παλιές μέρες;

Τι να νοσταλγήσω; Ο χρόνος είναι ένα ακόμη δευτερόλεπτο που φεύγει για πάντα. Δεν μπορώ καν να σκεφτώ τι έγινε πριν από εκατομμύρια δευτερόλεπτα, μου αρκεί να βλέπω τι κάνω σήμερα, τι θα κάνω αύριο.


— Έχεις μετανιώσει καθόλου για κάτι;

Έχω μετανιώσει για τις πράξεις άλλων ανθρώπων, όχι για τις δικές μου.

 

Info

Η Lydia Lunch θα εμφανιστεί με τους Big Sexy Noise στο Gagarin205 το Σάββατο 10 Νοεμβρίου, με είσοδο 15-18 ευρώ.

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
"Οι άντρες φλερτάρουν και πολλές φορές είναι επιθετικοί σεξουαλικά. Είναι άλλο, όμως, το να σφυρίζεις ή να μιλάς ή, έστω, να αγγίζεις κάποιον και άλλο το να τον βιάζεις και να τον σκοτώνεις. Αυτός ο διαχωρισμός πρέπει να γίνει ξεκάθαρος. Είναι σημαντικό να μη νιώθει ο κόσμος απομονωμένος και θυματοποιημένος, αλλά πρέπει επιτέλους να διαχωρίσουμε τις ανόητες και αισχρές ανδρικές συμπεριφορές από την κακοποίηση, τον βιασμό και τον φόνο." Το ότι πχ η λεκτική σεξουαλική κακοποίηση στο δρομο δεν είνσι τόσο βαρια όσο ο βιασμός, δεν σημαίνει ότι δεν αποτελεί και αν αυτή αδίκημα. https://ampa.lifo.gr/apantiseis/agapiti-a-mpa-niotho-viasmenos/