Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση

Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter
0
Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter

Πώς ξεκινήσατε να ασχολείστε με την εικονογράφηση;
Άρχισα να εικονογραφώ στα φοιτητικά μου χρόνια, όταν ήμουν στη Σχολή Καλών Τεχνών. Ανάμεσα στους πειραματισμούς και τις εικαστικές μου εξορμήσεις, δοκίμασα και το βιβλίο. Τελικά, η σχέση αυτή άνθησε και με απασχολεί πάνω από είκοσι χρόνια τώρα.


Πόσο σημαντική είναι η εικονογράφηση για τη μεταφορά των νοημάτων των βιβλίων;
Η σημασία της εικόνας στο βιβλίο μεγαλώνει, όσο «μικραίνει» ο αναγνώστης. Στις μικρές ηλικίες η εικονογράφηση παίζει «πρωταγωνιστικό» ρόλο, ενώ, όσο μεγαλώνει ο αναγνώστης, η εικονογράφηση απελευθερώνει τον χώρο στο κείμενο. Στους ενήλικες, πια, η ύπαρξη εικόνας είναι απλώς μια εικαστική έκφραση. Τη σημασία της δεν θα μπορούσα να την κρίνω – είναι τόσο μεγάλη όσο κάθε άλλης τέχνης. Πιθανότατα, μάλιστα, ο ρόλος της να μην είναι να μεταφέρει τα νοήματα του κειμένου αλλά να συνδημιουργήσει το αδιαίρετο σύνολο που λέγεται βιβλίο.


Ποιο είναι το πιο αγαπημένο σας έργο;
Το επόμενο... κι ανυπομονώ.


Ποιο βιβλίο θα θέλατε να έχετε εικονογραφήσει εσείς;
Τον Γκιούλιβερ, την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων, τον Πινόκιο και άλλα μεγάλα και πολυεικονογραφημένα κείμενα. Θέλω να δοκιμαστώ, να δω αν έχω δική μου φωνή και, αν ναι, να τη δω δίπλα στις άλλες. Από την άλλη, θα μου άρεσε και μια έκπληξη, δηλαδή ένα βιβλίο που δεν έχει διαβαστεί ή γραφεί ακόμη να πάρει την πρώτη του μορφή από μένα.

Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter

Στις δέκα συναντήσεις του σεμιναρίου θα ασχοληθούμε από κοντά με βασικά θέματα της εικονογραφικής δημιουργίας, θα γνωρίσουμε καλύτερα την «τέχνη» του εικονογράφου, τους προβληματισμούς και τις αναζητήσεις του. Και θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε σφαιρικά κάποια από τα σημαντικότερα ζητήματα που αφορούν την εικονογράφηση ενός παιδικού −και όχι μόνο− βιβλίου.

Πώς προσεγγίζει ο καλλιτέχνης το κείμενο;

Πώς επιλέγει την τεχνική και το στυλ που του ταιριάζει καλύτερα;

Πώς διαλέγει το καλλιτεχνικό ιδίωμα που θα «μιλήσει» πιο εκφραστικά στους αναγνώστες του βιβλίου;

Πώς θα κρατήσει με πιο ασφαλή τρόπο τις ισορροπίες ανάμεσα στο κείμενο και στην εικονογράφηση;

Παράλληλα θα προσπαθήσουμε ν' αναλύσουμε καλλιτεχνικές απόψεις και προβληματισμούς διαφορετικών εικονογραφήσεων ανάλογα με την ηλικία, την έκδοση, την παράδοση, τις προθέσεις, τις προσωπικές προτιμήσεις και ανησυχίες των δημιουργών τους. Θα επιχειρήσουμε μικρές αλλά πολύ ενδιαφέρουσες διαδρομές στην ιστορία των σύγχρονων και των κλασικών «σπουδαίων» εικονογραφήσεων. Το σεμινάριο θα είναι ταυτόχρονα και εργαστήριο, με ασκήσεις επιτόπου και στο σπίτι. Θα συζητάμε αυτές τις ασκήσεις και θα βλέπουμε τις ολοκληρωμένες εικονογραφήσεις άλλων δημιουργών, έτσι ώστε να αποκτήσουμε κριτική ματιά, άποψη και αίσθηση επαγγελματισμού και συναδελφικότητας. Τέλος, θα προσεγγίσουμε μια ποικιλία επιλογών, έτσι ώστε οι συμμετέχοντες να έχουν τη δυνατότητα να κινηθούν με ευχέρεια ανάμεσα στα είδη της εικονογράφησης, ανάλογα με τις δυνατότητες και τις προσωπικές τους κλίσεις.

Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter

Ο Σβετλίν Βασίλεβ γεννήθηκε το 1971 στο Ρούσε της Βουλγαρίας και από το 1997 ζει και εργάζεται στην Ελλάδα. Σπούδασε στη Μέση Σχολή Καλών Τεχνών «Τσ. Λαβρένοφ» στο Πλόβντιβ (Φιλιππούπολη) – Βουλγαρία και στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών «Ν. Πάβλοβιτς» στη Σόφια με ειδικότητα στη ζωγραφική.

Έχει εικονογραφήσει τα εξής βιβλία: Το σημάδι των τεσσάρων, Ο επιθεωρητής έρχεται, Αντιγόνη, Οιδίποδας τύραννος, Πίτερ Παν, Ελληνική μυθολογία, τρεις τόμοι, Ο Νίκος και ο λύκος, Οι περιπέτειες του Βαρόνου Μινχάουζεν, Η μετακόμιση, ΜόμπιΝτικ, Ρωμαίος και Ιουλιέτα, Δον Κιχώτης, Ένας τάρανδος μελένιος, Ταξίδι στο φεγγάρι, Βατραχοποντικοπόλεμος, Ράκης ο σαλιγκαράκης, Ο Πατούχας, Ο Πανταρώτας, και μαζί με την Άντα: Διγενής Ακρίτας, Η Τοσοδούλα, Το λαγούμι, Ο κουτσοφλέβαρος, Το μόνο ταξίδι της ζωής του, Ο Τρομάρας.
Δον Κιχώτης: Ισπανία (550.000 αντίτυπα), Ν. Αμερική, Γαλλία, Κορέα.
Οι περιπέτειες του Βαρόνου Μινχάουζεν: ΗΠΑ, Ν. Αμερική (ισπανική γλώσσα).
ΜόμπιΝτικ: Κορέα.
Τοσοδούλα: Κορέα, Ταϊβάν.
Το 2004 τιμήθηκε με το Ειδικό Κρατικό Βραβείο Εικονογράφησης για το βιβλίο Δον Κιχώτης και το 2010 με το ΕΒΓΕ και το Χρυσό ΕΒΓΕ εικονογράφησης για το βιβλίο Πίτερ Παν.
Ατομικές εκθέσεις (εικονογράφηση):
2007 «Σχολή Κωστέας-Γείτονας»: Ελληνική μυθολογία, 2.
2006 Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης: Δον Κιχώτης.
2005 Παλαιά Ηλεκτρική - Βόλος: Δον Κιχώτης∙ Θέατρο «Χυτήριο» - Αθήνα: Δον Κιχώτης∙Σχολή «Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου»: Δον Κιχώτης∙ Κολλέγιο Αθηνών (Λάτσιο): Δον Κιχώτης∙ «Σχολή Μωραΐτη»: Δον Κιχώτης.
Ομαδικές εκθέσεις (εικονογράφηση):
BlueBookGroupExhibition 2009-2010 (Ιράν, Ιαπωνία, Ισπανία, Αργεντινή).
12.9.2004-2.10.2005 "Le immaginidella fantasia", Sarmede, Merate, Roma,Monza,Verona, Trevizo, Siena, Lugano (Ιταλία).
2004 ΕΚΕΒΙ «Ξυπόλητες εικόνες» στην έκθεση βιβλίου στην Μπολόνια, Αθήνα.
2004 ΕΚΕΒΙ «Ξυπόλητες εικόνες», Πάτρα.
2003 Αίθουσα «Millennium»: ΤαΕλληνικά.
2003 XIX Biennial of illustrations Bratislava (Σλοβακία).

Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter
Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter
Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter
Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter


O Σβετλίν διδάσκει ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ στα Εργαστήρια Βιβλίου του ΙΑΝΟΥ (www.ianos.gr). 

Ο Αλέξης Φραγκούλης είναι ο τυχερός του Διαγωνισμού "εργαστήριο εικονογράφησης στον ΙΑΝΟ".

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ