Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
1
Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Detroit Industry, Diego Rivera, 1932-33

  

Ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο ήταν ένα εκρηκτικό ζευγάρι. Αυτός κρατούσε ένα πιστόλι, αυτή ένα μπουκάλι. Μοιράστηκαν μια περιπετειώδη ζωή, τη δίψα για την τεκίλα και το πάθος του ενός για τον άλλο. Άφησαν το στίγμα τους στο Ντιτρόιτ. Και το Ντιτρόιτ άφησε το δικό του στίγμα στην τέχνη τους.

Το Ινστιτούτο Τεχνών του Ντιτρόιτ, φέρνει μαζί τους δυο καλλιτέχνες, τον Ντιέγκο Ριβέρα και τη Φρίντα Κάλο με 70 έργα τέχνης που απεικονίζουν την εξέλιξη των σταδιοδρομιών αυτών των δύο εξαιρετικών καλλιτεχνών. Μεταξύ αυτών, οκτώ από τα επικά προπαρασκευαστικά του Ριβέρα για τις τοιχογραφίες της βιομηχανίας του Nτιτρόιτ και 23 της Κάλο που παρουσιάζονται στο Ντιτρόιτ για πρώτη φορά. Οι τοιχογραφίες του  Ριβέρα απεικονίζουν σε 27 πάνελς την βιομηχανία  Ford Motor Company. Θεωρούνται τα πιο επιτυχημένα έργα του.

Οι περισσότερες τοιχογραφίες παρουσιάζουν εργάτες που δουλεύουν στο εργοστάσιο River Rouge της Ford Motor Company. Οι υπόλοιπες απεικονίζουν την πρόοδο που έχει σημειωθεί σε διάφορους επιστημονικούς τομείς, όπως η ιατρική και η νέα τεχνολογία. Η ιδέα πίσω από τη δουλειά του Ριβέρα είναι ότι όλες οι δραστηριότητες και οι ιδέες είναι ένα.

Όταν η έκθεση των έργων του άνοιξε για το κοινό, οι θρησκευτικοί ηγέτες αποκάλεσαν τις τοιχογραφίες βλάσφημες και αισχρές και εξέφραζαν την αντίθεσή τους στην αριστερή καταβολή του καλλιτέχνη.

Όταν o Ριβέρα και η Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ, το 1932, στην καρδιά της Μεγάλης Ύφεσης, το μουσείο της πόλης αγωνιζόταν να μείνει ανοικτό. Ο οραματιστής διευθυντής William Valentiner, κάλεσε τότε τον Ριβέρα με χρηματοδότηση του Έντσελ Φορντ με το ιλιγγιώδες ποσό των 20.000 δολαρίων. Ριβέρα και Φορντ ήταν δυο αντίθετοι πόλοι, το καπιταλιστικό και το κομμουνιστικό και έμοιαζαν με ένα παράξενο ζευγάρι. Όμως είχαν αμοιβαίο σεβασμό και συγκλίνουσες ατζέντες. Και οι δυο μοιράζονταν την πίστη ότι η βιομηχανία είναι το κλειδί της προόδου και ότι η τέχνη έχει τη δύναμη να αλλάζει τη ζωή.

Όταν η έκθεση των έργων του άνοιξε για το κοινό, οι θρησκευτικοί ηγέτες αποκάλεσαν τις τοιχογραφίες βλάσφημες και αισχρές και εξέφραζαν την αντίθεσή τους στην αριστερή καταβολή του καλλιτέχνη. Οι εφημερίδες προέτρεπαν να ασβεστωθούν τα έργα. Ο Φορντ ήταν αυτός που μίλησε για την υπεράσπιση της τέχνης και άνδρες που εργάστηκαν ορκίστηκαν να σχηματίσουν μια προστατευτική ασπίδα γύρω από το αριστούργημα του Ριβέρα.

Όταν οι δυο καλλιτέχνες έφτασαν στο Ντιτρόιτ ήταν σε διαφορετικά σημεία στη ζωή και τη σταδιοδρομία τους. Ο Ριβέρα ήταν 45 ετών στο απόγειο της φήμης του και η Κάλο μόλις 24 και τότε είχε αρχίσει να ξεχωρίζει για την καλλιτεχνική της ταυτότητα.  Ο Ριβέρα δούλευε με το βλέμμα προς το δημόσιο χώρο ενώ η Κάλο κοιτάζοντας προς τα μέσα και μεταφράζοντας το ιδιωτικό και σωματικό σε συναισθηματικό βίωμα.

Στην έκθεση υπάρχουν ακόμα τα προπαρασκευαστικά σχέδια των τοιχογραφιών, που δείχνουν όλη την αριστοτεχνική σχεδιογραφία δίπλα στο εντυπωσιακό και φιλόδοξο αποτέλεσμα.

Η Κάλο έκανε πέντε έργα ζωγραφικής στο Ντιτρόιτ. Ο Ριβέρα την εκλιπαρούσε να ζωγραφίσει τη ζωή της. Η Κάλο απέβαλε και ο πίνακας "Henry Ford Hospital," μιλά εύγλωττα για αυτή τη φάση της ζωής της. Μια γυμνή γυναίκα σε ένα κρεβάτι, σε μια λίμνη αίματος, έξι ομφάλιοι λώροι με αιωρούμενα σύμβολα συμπεριλαμβανομένου ενός εμβρύου. Τα έργα της μετά το Ντιτρόιτ γίνονται πιο αιχμηρά , όπως τα διάσημα έργα της "Self-Portrait with Cropped Hair" και "Suicide of Dorothy Hale".

Ο Ριβέρα εκλιπαρούσε τη σύζυγό του να ζωγραφίσει τη ζωή της. Κάλο απέβαλε τον Ιούλιο και η ζωγραφική που σύντομα γίνεται », Νοσοκομείο Henry Ford," παραμένει οριστικά: μια όμορφη εφιάλτη στον οποίο ξαπλώνει γυμνή σε ένα κρεβάτι σε μια λίμνη αίματος, έξι ομφάλιο λώρο που συνδέονται με αιωρείται σύμβολα, συμπεριλαμβανομένου ενός εμβρύου.

Αν και το μεγάλο αστέρι της ποπ κουλτούρας σήμερα είναι η Φρίντα Κάλο, ο Ριβέρα παραμένει μέχρι σήμερα ο μεγάλος σταρ του Ντιτρόιτ. 

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
"Henry Ford Hospital", 1932
Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
The Dream (The Bed) - Frida Kahlo
Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Suicide of Dorothy Hale, Frida Kahlo, 1940
Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Η Φρίντα Κάλο στο Ντιτρόιτ
Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Self-Portrait on the Borderline between Mexico and the United States, Frida Kahlo, 1932, oil on metal

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
"Self-Portrait with Cropped Hair"

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Ριβέρα και Κάλο στο Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Προσχέδια των τοιχογραφιών

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Από την έκθεση στο Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Από την έκθεση στο Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Από την έκθεση στο Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Oι τοιχογραφίες του Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Σπουδή για την τοιχογραφία

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Φρίντα Κάλο. Μια γυναίκα που ήθελε γι' αυτό και μπόρεσε.Η ίδια είχε πει: “Γεννήθηκα μαζί με μια επανάσταση. Αυτό ας το μάθουν όλοι. Γεννήθηκα μέσα στη φωτιά. Πρωτοείδα τον κόσμο μέσα στη θέρμη του ξεσηκωμού. Εκείνη η καυτή μέρα θα με κρατάει πάντα μες στην αγκαλιά της. Ως παιδί, εκπυρσοκρότησα. Ως ενήλικος, πυρπολήθηκα. Είμαι χωρίς αμφιβολία παιδί αυτής της επανάστασης και ενός γέρου θεού που λάτρευαν οι πρόγονοί μου. Γεννήθηκα το 1910. Ήταν καλοκαίρι. Μετά από λίγο, ο Εμιλιάνο Ζαπάτα, el Gran Insurrecto, θα ξεσήκωνε το Νότο. Ἠμουν λοιπόν τυχερή: το 1910 ήταν η χρονολογία γέννησής μου”. Το 1929 παντρεύεται τον μεγάλο έρωτα της ζωής της, τον Ντιέγκο Ριβέρα, με τον οποίο είχε μεγάλη διαφορά ηλικίας. Ήταν ένας γάμος μεταξύ δύο δημιουργών, που δεν προιωνιζόταν καθόλου ανιαρός. Η πολιτική απασχολούσε σε μόνιμη βάση τον Ντιέγκο. Γεωγραφικά αλλά και ιστορικά, βρισκόταν πάνω στη διαγώνια γραμμή που ξεκινούσε από την επανάσταση του Μεξικό, η οποία ξέσπασε το 1910, και έφτανε ως την Οκτωβριανή Επανάσταση στη Ρωσία, το 1917, περνώντας από τον πόλεμο του 1914 στη Γαλλία. Η άποψή του: Η τέχνη, συμπεριλαμβανομένων και των έργων του, είχε τη δυνατότητα να κάνει τον κόσμο καλύτερο, πιο ανθρώπινο. Η άποψη της Φρίντα: η ατομικότητα πρέπει να θυσιάζεται προς χάρη του κοινού συμφέροντος. Αν αμφιβάλλει κανείς, είναι σαν να εγκληματεί έναντι ολόκληρης της ανθρωπότητας.