Η ζωή της Έντιθ Πιάφ στο θέατρο και τον κινηματογράφο

Η ζωή της Έντιθ Πιάφ στο θέατρο και τον κινηματογράφο Facebook Twitter
0
Η ζωή της Έντιθ Πιάφ στο θέατρο και τον κινηματογράφο Facebook Twitter

Ως γυναίκα-μύθος, όχι μόνο στην πατρίδα της, τη Γαλλία, αλλά και στην Αμερική, και παγκοσμίως, η Πιάφ έχει εμπνεύσει ουκ ολίγες ερμηνεύτριες να τραγουδήσουν τα θρυλικά της τραγούδια της, υιοθετώντας συχνά το στυλ της και τον ενδυματολογικό της κώδικα με τα μαύρα ρούχα, ακόμα και τον ιδιότυπο τρόπο που στεκόταν στη σκηνή, ιδίως τα τελευταία χρόνια της ζωής της, που λόγω σοβαρών επιπλοκών της υγείας της σχεδόν διπλωνόταν στα δύο από τον πόνο. Αν υπολογίσουμε και πόσο μικρόσωμη ήταν, διέθετε ίσως τον πιο χαρακτηριστικό σωματότυπο τραγουδίστριας στην ιστορία της μουσικής.

Έχουν γραφτεί τουλάχιστον 20 θεατρικά έργα ή σενάρια για να στηρίξουν ρεσιτάλ βασισμένα στα τραγούδια της, ενώ το αγγλόφωνο μιούζικαλ «Πιάφ» της Παμ Γκεμς που πρωτοπαίχτηκε το 1978 στο Λονδίνο έχει θριαμβεύσει στη Νέα Υόρκη αλλά και σε πάρα πολλές πρωτεύουσες του κόσμου, με σημαντικές ηθοποιούς στον ομώνυμο ρόλο

Το μικρό σπουργίτι, La Môme Piaf, όπως έγινε αργότερα διάσημη –ψευδώνυμο που επινόησε ο άνθρωπος που την ανακάλυψε–, η Εντίθ Τζοβάνα Γκασιόν, γεννημένη το 1915, ξεκίνησε να τραγουδάει στον δρόμο, συμμετέχοντας στα νούμερα του πατέρα της που ήταν ακροβάτης του τσίρκου. Η μητέρα της, ιταλικής και βερβερικής καταγωγής, λυρική τραγουδίστρια, τους εγκατέλειψε αμέσως μετά τη γέννα και η μικρή Εντίθ έμελλε να βρεθεί από τον οίκο ανοχής της γιαγιάς της, όπου μεγάλωσε, και τις φτωχογειτονιές, και πριν καλά-καλά κλείσει τα 20 της, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος του κοσμικού Παρισιού και από εκεί στο διεθνές στερέωμα ως η σημαντικότερη τραγουδίστρια της γαλλικής μουσικής σκηνής. Κι αυτό χάρη σε μια στιβαρή και συγχρόνως σπαραχτική φωνή που καθήλωνε τους πάντες αλλά και στα συναρπαστικά της τραγούδια. Η φήμη της έφτασε στα πέρατα του κόσμου, τραγούδησε στα μεγαλύτερα concert halls, κέρδισε μυθικά ποσά, αλλά κινδύνευσε δύο φορές να χάσει τη ζωή της σε τροχαίο, έχασε τον μεγάλο της έρωτα και πέθανε μόλις στα 47 της, στις 10 Οκτωβρίου 1963, στο απόγειο της δόξας της, από καρκίνο. Χιλιάδες Παριζιάνοι ακολούθησαν την κηδεία της, προκαλώντας μποτιλιάρισμα στους δρόμους – ανάμεσά τους και μερικοί από τους διασημότερους διανοούμενους της μεταπολεμικής Γαλλίας. Και πώς να γινόταν διαφορετικά, αφού θρυλικά τραγούδια όπως το «La vie en rose», το «Padam Padam», το «Non, je ne regrette rien» και άλλα πολλά, είναι απόλυτα ταυτισμένα με τη σαγήνη της Πόλης του Φωτός.

Έχουν γραφτεί τουλάχιστον 20 θεατρικά έργα ή σενάρια για να στηρίξουν ρεσιτάλ βασισμένα στα τραγούδια της, ενώ το αγγλόφωνο μιούζικαλ «Πιάφ» της Παμ Γκεμς που πρωτοπαίχτηκε το 1978 στο Λονδίνο έχει θριαμβεύσει στη Νέα Υόρκη αλλά και σε πάρα πολλές πρωτεύουσες του κόσμου, με σημαντικές ηθοποιούς στον ομώνυμο ρόλο.

Η ζωή της Έντιθ Πιάφ στο θέατρο και τον κινηματογράφο Facebook Twitter
H αφίσσα της πρώτης παραγωγής του έρ της Παμ Γκεμς με πρωταγωνίστρια την Jane Lapotaire

Παγκόσμια πρώτη έκανε στην πειραματική σκηνή The Other Place της Royal Shakespeare Company, με πρώτη διδάξασα τη Jane Lapotaire, και από κει μεταφέρθηκε στο Γουέστ Έντ. Σύντομα πέρασε στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στη Φιλαδέλφεια της Πενσυλβάνια, για να καταλήξει τον Φεβρουάριο του 1981 στο Μπρόντγουεϊ, στο Plymouth Theater. Το επιστέγασμα της πορείας της ερμηνεύτριας ήταν να κερδίσει το βραβείο Τόνυ καλύτερης γυναικείας ερμηνείας σε μιούζικαλ.

Μία από τις πρώτες χώρες που έσπευσαν να ανεβάσουν το μιούζικαλ ήταν και η Ελλάδα. Αυτό ήταν φυσικό, καθώς τα τραγούδια της Πιάφ μας είναι ιδιαίτερα αγαπητά – η ίδια είχε εμφανιστεί στην Αθήνα και ο τελευταίος της σύζυγος ήταν ο Έλληνας Τεό Σαραπό, κατά κόσμον Θεοφάνης Λαμπουκάς, με το όνομα του οποίου είναι θαμμένη στο Παρίσι, στο κοιμητήριο Père Lachaise. Έτσι, τον Ιούνιο του 1981 η παράσταση ανέβηκε στο Αθηναϊκό Κηποθέατρο του Πεδίου του Άρεως, με ελληνικούς στίχους από τον Άρη Δαβαράκη, σκηνοθεσία του Γιάννη Τσιώλη και την Τάνια Τσανακλίδου στον ρόλο της Πιάφ. Αν και η ερμηνεία της εκθειάστηκε ιδιαίτερα, η παράσταση δεν έβγαλε το καλοκαίρι.

Σε άλλες χώρες το μιούζικαλ είχε καλύτερη τύχη. Στην Αργεντινή, το 1983 η δημοφιλής ηθοποιός Virginia Lago κέρδισε δύο σημαντικά βραβεία για την ερμηνεία της, ενώ στη Βραζιλία η σπουδαία ερμηνεύτρια διάσημων μιούζικαλ Bibi Ferreira όχι μόνο βραβεύτηκε αλλά έπαιζε τον ρόλο μια ολόκληρη δεκαετία. Στη συνέχεια ενέταξε τα τραγούδια της σε διεθνή τουρνέ που έφτασε μέχρι το Lincoln Center της Νέας Υόρκης.

Το 1993, σε μια αναβίωσή του στο Λονδίνο, η μεγάλη κυρία του βρετανικού μιούζικαλ Elaine Page, διάσημη και βραβευμένη για το «Evita» και το «Sunset Boulevard», ερμήνευσε εκ νέου τη μυθική Γαλλίδα και παρέλαβε από την BASCA (ακαδημία τραγουδοποιών, συνθετών και στιχουργών) το βραβείο Gold Badge of Merit, ενώ ήταν υποψήφια για το βραβείο ερμηνείας σε μιούζικαλ «Λόρενς Ολίβιε». Ακριβώς το ίδιο διάστημα, η κορυφαία τραγουδίστρια της τζαζ και του ταγκό Laura Canoura πρωταγωνίστησε σε παραγωγή στην Ουρουγουάη, αποσπώντας το βραβείο Iris de Plata.

Η ζωή της Έντιθ Πιάφ στο θέατρο και τον κινηματογράφο Facebook Twitter
Η Elaine Paige

Το 2000, στην άλλη άκρη του κόσμου, στους Αντίποδες, η Caroline O’Connor έγινε η Αυστραλέζα Εντίθ Πιάφ, για την οποία βραβεύτηκε, και το 2009 η Αργεντινή Elena Roger, αφού πρώτα απέσπασε το βραβείο Λόρενς Ολίβιε, που είχε χάσει η Page, στο Λονδίνο, την επανέλαβε στο Μπουένος Άιρες.

Παράλληλα, στη Γαλλία, το 1974 γυρίστηκε η πρώτη ταινία για τη ζωή της με σκηνοθέτη τον Guy Casaril, πρωταγωνίστρια την Brigitte Ariel και τα τραγούδια ερμηνευμένα από την Betty Mars. Το 1983, δηλαδή 20 χρόνια μετά τον θάνατό της, ο εμπορικότερος σκηνοθέτης της Γαλλίας, ο Κλοντ Λελούς, γύρισε με τη γυναίκα του Évelyne Bouix το δράμα Edith et Marcel, βασισμένο στον θυελλώδη έρωτα της Πιάφ με τον παγκόσμιο πρωταθλητή του μποξ Marcel Cerdan. Ο μεσαίων βαρών πυγμάχος, το καμάρι της Γαλλίας, σκοτώθηκε το 1959 σε αεροπορικό δυστύχημα, οδηγώντας την καλλιτέχνιδα σε νευρικό κλονισμό, καθώς υπήρξε ο έρωτας της ζωής της. Στην ταινία, τον ομώνυμο ρόλο παίζει ο γιος του, επίσης πυγμάχος, Marcel Cerdan jr.

Η ζωή της Έντιθ Πιάφ στο θέατρο και τον κινηματογράφο Facebook Twitter
H Brigitte Ariel

Εκείνη όμως που επισκίασε όλες τις προηγούμενες Πιάφ δεν ήταν άλλη από την πρωταγωνίστρια της υπερπαραγωγής του Ολιβιέ Νταάν «La vie en rose» («Ζωή σαν τριαντάφυλλο»), η Μαριόν Κοτιγιάρ. Συμπρωταγωνιστής της είναι ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ στον ρόλο του Louis Leplée, του ανθρώπου που την ανακάλυψε στα 19 της στους δρόμους του Καρτιέ Λατέν, ενώ η κορυφαία ερμηνεύτρια τραγουδιών της Πιάφ, Jil Aigrot, εκτελεί τα φωνητικά για λογαριασμό της ηθοποιού. Η ταινία άνοιξε την αυλαία της 57ης Μπερλινάλε τον Φεβρουάριο του 2007, έγινε τεράστια διεθνής επιτυχία, σάρωσε τα Σεζάρ –όπου η Κοτιγιάρ κέρδισε εκείνο της καλύτερης γυναικείας ερμηνείας–, ενώ στην ίδια κατηγορία κέρδισε και το Όσκαρ, από τις σπάνιες φορές που το έδωσαν σε ξενόφωνη ερμηνεία, τη Χρυσή Σφαίρα όπως και το βρετανικό BAFTA.

Η ζωή της Έντιθ Πιάφ στο θέατρο και τον κινηματογράφο Facebook Twitter
H Μαριόν Κοτιγιάρ
 

Τα τελευταία χρόνια η πορεία του μιούζικαλ της Παμ Γκεμς συνεχίζεται σε Ανατολή και Δύση. Στις Φιλιππίνες ανέβηκε με την Pinky Amador, στο Βέλγιο με την Els de Schepper, στη Γερμανία με την Lisbeth List, στο Λέστερ, στην Αγγλία, με τη Frances Ruffele. Και τώρα παρουσιάζεται για μια ακόμα φορά στην Αθήνα, στο Εθνικό Θέατρο, με την εξαιρετική τραγουδίστρια της νέας γενιάς Ελεωνόρα Ζουγανέλη.  

Η ζωή της Έντιθ Πιάφ στο θέατρο και τον κινηματογράφο Facebook Twitter
H Ελεωνόρα Ζουγανέλη
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ