Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα

Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα Facebook Twitter
O Lemi Ponifasio. Φωτογραφία: Günter Karl Bose
0

Στις μέρες μας ο Λέμι Πονιφάζιο θεωρείται ως ένας από τους πιο ισχυρούς ανθρώπους του χορού και του θεάτρου. Πρωτοπόρος στην ανάπτυξη του σύγχρονου θεάτρου του Ειρηνικού, είναι αυτός που μας έφερε σε επαφή με μια σχεδόν άγνωστη κουλτούρα και με νοήματα τα οποία μέσα από τους μετασχηματισμούς τους, αφορούν άμεσα το δυτικό κόσμο. Η καλλιτεχνική πλατφόρμα του λέγεται Μάου και έχει έδρα στο Όκλαντ της Νέας Ζηλανδίας. Εκεί συνεργάζονται καλλιτέχνες, επιστήμονες, ακτιβιστές, διανοούμενοι. Στόχος τους; Η ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης και της δημιουργικότητας.

 

Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα Facebook Twitter
Tempest

Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα Facebook Twitter
Stones In Her Mouth

Η προσέγγιση του Πονιφάζιο στα θέματα του μόνο ριζοσπαστική μπορεί να χαρακτηρισθεί. Η τελετουργική οπτική των παραστάσεων που δημιουργεί τέμνεται με τις συμβατικές ιδέες του θεάτρου και συνδέονται με τον ακτιβισμό του πολίτη. Η σχέση του ανθρώπου με τη φύση αντανακλά την ιδέα του για την εξουσία, τους περιορισμούς των ελευθεριών, την οικολογική ευαισθησία.

 


Ο κόσμος του Πονιφάζιο είναι φτιαγμένος από γη και αέρα, τη φωτιά και το νερό, που κατοικείται από θεούς και ανθρώπους. Ο ίδιος αντλεί  από τους γηγενείς πολιτισμούς του Ειρηνικού για να δημιουργήσει ένα σύγχρονο μείγμα θεάτρου και χορού και να μιλήσει πρωτίστως πολιτικά.Τα έργα του χαρακτηρίζονται ως "υπνωτικά, έντονα σκηνογραφικά, που χαρακτηρίζονται από τη δύναμη των εικόνων, με μια ισχυρή σχέση μεταξύ του σκότους, του φωτός και της κίνησης". Μέσα από μια ενστικτώδη, πρωτόγονη ενέργεια, τα όντα του δύσκολα χαρακτηρίζονται με τις παραμέτρους του χορού της Δύσης. Η πρωτοτυπία της γλώσσας του, η οποία παραπέμπει στην προγονική αξία του χορού, μπορούν να συνδεθούν στα μάτια κάθε θεατή με τα κλισέ του φολκλόρ, την μόδα και την ποπ κουλτούρα σε μια μοναδική μίξη.

 

Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα Facebook Twitter
I am

Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα Facebook Twitter
Birds with skymirrors

Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα Facebook Twitter
Birds with skymirrors

Τον απασχολούν διαρκώς ως δημιουργό, τα προβλήματα της ανθρωπότητας. Στο The Crimson House θέτει ερωτήματα για την όλο και περισσότερο επιτηρούμενη ζωή μας, που έχει φτάσει να γίνει σαν μια περίοπτη φυλακή, σαν το Panopticon του Φουκώ: μια κοινωνία που δεν της έχει μείνει ίχνος ιδιωτικής ζωής, καθώς όλα ελέγχονται και παρακολουθούνται, όπου όμως η ίδια ξεχνά να στρέψει το βλέμμα στον εαυτό της και στη συνείδησή της. Ο Πονιφάζιο συνδέει αυτό το φαινόμενο με την πανταχού παρουσία του θείου στις παραδόσεις των θρησκειών και θίγει την ύβρη των ανθρώπων, που νομίζουν ότι μέσω της παρακολούθησης μπορούν να κατακτήσουν την απόλυτη γνώση.

Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα Facebook Twitter
I am
Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα Facebook Twitter
The Crimson House

  

Το The Crimson House, που θα δούμε στη Στέγη στις 7,8 και 9 Νοεμβρίου πρόκειται για ένα τελετουργικό. Μια πρόκληση να δώσει κανείς μια μάχη με το χρόνο του προκειμένου να μπει στο χρόνο του άλλου και να αφήσει στον εαυτό του περιθώρια να αναστοχαστεί. Ο Πονιφάζιο αναφέρεται στα ιερά πλάσματα που κατάγονταν από το αρχέγονο ζεύγος του Ουρανού (Rangi) και της Γης (Papa), που χωρίστηκαν βίαια από τα φυλακισμένα στην αγκαλιά τους παιδιά τους. Βλέπει σε αυτά τα παιδιά το σημερινό ανθρώπινο γένος, που έχει ξεφύγει από την αγκαλιά των θεών του και νομίζει ότι μπορεί να πάρει τη θέση τους – θεωρώντας, για παράδειγμα, ότι μπορεί να γίνει παντογνώστης και να έχει τον έλεγχο των πάντων μέσω της παρακολούθησής τους. Σχολιάζει την απομάκρυνσή μας από το αρχικό σημείο της δημιουργίας του κόσμου και κρίνει τη βία και την εξουσία που ασκείται, την αλαζονεία της παρακολούθησης του άλλου. Ερμηνεύει για άλλη μια φορά τους στόχους του που είναι η «αποκάλυψη της αλήθειας», η «μαρτυρία», το «ισχυρό όραμα», αλλά και « η επανάσταση, ως μια προσπάθεια για μεταμόρφωση».

 

Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα Facebook Twitter
The Crimson House

Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα Facebook Twitter
The Crimson House

Ο ίδιος έχει σπουδάσει φιλοσοφία και πολιτικές επιστήμες. Στον πολιτισμό που εκπροσωπεί, το τραγούδι, ο χορός και οι τελετουργίες αποτελούν μέρος της καθημερινότητας. Ο ίδιος και οι συνεργάτες του είναι αυτοδίδακτοι. Η πολιτική διάσταση του έργου του είναι εμφανέστατη στις πρόσφατες παραστάσεις του: το Birds with Skymirrors, που είδαμε στη Στέγη το 2012, ήταν μια αντίδραση στον κίνδυνο εξαφάνισης των νησιών του Ειρηνικού, της πατρίδας του εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής.

 


 

Το Tempest: Without A Body αναφέρεται στη συλλογική παράλυση της κοινωνίας απέναντι στη διαρκώς αυξανόμενη κατάχρηση της εξουσίας μετά τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου. Το  Le Savali: Berlin φέρνει αντιμέτωπη την αυτοκρατορική πόλη του Βερολίνου με τις ίδιες της τις κοινότητες, και κυρίως με της οικογένειες μιας νεότερης γενιάς μεταναστών σε αναζήτηση πατρίδας και υπό τη μόνιμη απειλή της απέλασης. Το τέλος, στο Stones In Her Mouth, δέκα γυναίκες Μαορί, μέσα από παραδοσιακά τραγούδια, χορικά και χορούς, μας μεταδίδουν τη δύναμη της ζωής, το θυμό τους απέναντι στην εξουσία και την καταστολή, αλλά και την απροθυμία τους να ακολουθήσουν το δυτικότροπο φεμινισμό.

 


 

Το καλοκαίρι που μας πέρασε παρουσίασε στο φεστιβάλ του Εδιμβούργου το τελευταίο του έργο I am. Οι κριτικές του βρετανικού τύπου το χαρακτήρισαν ένα έργο-κόλαση. Το περιεχόμενο του έργου είχε αναφορές στις βιβλικές αφηγήσεις της θείας αποκάλυψης, συνώνυμες των στιγμών μεγάλης αμφιβολίας της ανθρωπότητας. Στρέφοντας το βλέμμα του στις μεγαλουπόλεις του σύγχρονου κόσμου, ο Πονιφάζιο διερευνά την εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στη δημιουργία και την καταστροφή που ορίζει διαχρονικά τον ανθρώπινο πολιτισμό.

 

Lemi Ponifasio / MAU

The Crimson House (Το κόκκινο σπίτι)

7-9 Νοεμβρίου 2014

20:30

Κεντρική Σκηνή

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

www.sgt.gr

 

 

 

 

 

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ