Ανταπόκριση από τη Βενετία: Η ονειρώδης, σκληρή νεότητα του Αλφόνσο Κουαρόν

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Η ονειρώδης, σκληρή νεότητα του Αλφόνσο Κουαρόν Facebook Twitter
Οι πλαστικές κινήσεις της κάμερας και το ακαταμάχητο γκρι ασημί αστικό σκηνικό που κινηματογράφησε ο ίδιος ο Κουαρόν συνθέτουν έναν ψηφιακό παιάνα στον νεορεαλισμό, τη συνέχιση και την προέκταση της στενής μνήμης που θα επικεντρωνόταν λογικά σε ένα παιδί.
0

Οι περισσότεροι σκηνοθέτες προτιμούν να ξεκινήσουν την καριέρα τους με αυτοαναφορικό ενθουσιασμό − πολύ πιθανό να μην έχουν άλλη καλλιτεχνική επιλογή από το να ντύσουν κυριολεκτικά ή αόριστα τις προσωπικές τους μνήμες με τη φιξιόν του γούστου τους.

Ο Αλφόνσο Κουαρόν εξαιρείται πανηγυρικά από τον κανόνα, καθώς στα 56 του χρόνια, δοκιμασμένος με καταξίωση και τιμές σε διαφορετικά είδη, γυρνά στο Μεξικό του '70, τη θερμή εποχή του Μουντιάλ που συνεπήρε τη χώρα του, για να θυμηθεί και να αναπαραστήσει μια εκλεκτική ανθολογία από περιστατικά και κυρίως ανθρώπους που χαράχτηκαν στην ψυχή του και τον διαμόρφωσαν.

Η δράση, που ρέει σε αργά, οριζόντια πλάνα, τοποθετείται στη γειτονιά Ρόμα της πρωτεύουσας, όπου τρία αγόρια κι ένα κορίτσι μεγαλώνουν με μια πολυάσχολη μητέρα και τον πατέρα τους στο άνετο σπιτικό τους.

Η δράση, που ρέει σε αργά, οριζόντια πλάνα, τοποθετείται στη γειτονιά Ρόμα της πρωτεύουσας, όπου τρία αγόρια κι ένα κορίτσι μεγαλώνουν με μια πολυάσχολη μητέρα και τον πατέρα τους στο άνετο σπιτικό τους.

Απρόσμενα, και παράδοξα για μια αυτοβιογραφική ταινία, με την απαραίτητη δραματοποίηση, ο Κουαρόν μετατοπίζει το επίκεντρο της αφήγησης από τα παιδιά στις υπηρέτριες που τα μεγαλώνουν, δύο ταπεινές και λιγομίλητες κοπέλες της φυλής Μιξτέκο, υπεύθυνες φιλότιμες, σχολαστικές αλλά και αυστηρές μέσα από βλέμμα που συνεχώς σχολιάζει, αγκυροβολώντας στα προβλήματα, τις έννοιες, τις μικρές και μεγάλες μάχες τους, στα τίμια, αυθεντικά πρόσωπα δύο μη επαγγελματιών που τις υποδύθηκαν με αυταπάρνηση.

Οι πλαστικές κινήσεις της κάμερας και το ακαταμάχητο γκρι ασημί αστικό σκηνικό που κινηματογράφησε ο ίδιος ο Κουαρόν, καθώς ο μοναδικός διευθυντής φωτογραφίας Εμάνουελ Λουμπέσκι ήταν δεσμευμένος σε άλλα πρότζεκτ και κανείς μη Μεξικανός τέτοιου εκτοπίσματος δεν θα μπορούσε να συλλάβει τη σήμανση των εικόνων και του διαλόγου, συνθέτουν έναν ψηφιακό παιάνα στον νεορεαλισμό, τη συνέχιση και την προέκταση της στενής μνήμης που θα επικεντρωνόταν λογικά σε ένα παιδί.

Το «Mexico City» του Κουαρόν είναι το ονειρώδες τοπίο ταξικών αντιθέσεων και νοσταλγικής τρυφερότητας, μια ποιητική επιστολή σε στιγμές και διαδρομές, στους δικούς του ανθρώπους και στους αναγκαίους παρείσακτους, που αποδίδονται με κινηματογραφική απόσταση, αλλά διατηρούν τη φυσική τους ένταση.

 

 Το τρέιλερ του «Roma»

Το «Roma» είναι μια υπέροχη ταινία που χρηματοδοτήθηκε εξ ολοκλήρου από το Netflix, κάτι που ακούγεται σαν κατάκτηση και ειρωνεία ταυτόχρονα. Ερωτηθείς για το αν η ταινία του θα παιχτεί σε αίθουσες, ο Μεξικανός δημιουργός του «Gravity» και του «Children of Men» απάντησε θετικά, αν βέβαια τηρηθούν οι τεχνικές προϋποθέσεις προβολής σε επιλεγμένα σινεμά που υποστηρίζουν 4Κ εικόνα και 7:1 ήχο.

Ο αμερικανικός κολοσσός του streaming έκανε κανονικό πάρτι με τις ταινίες που έφερε στο Φεστιβάλ Βενετίας, βγάζοντας τη γλώσσα στις Κάννες και τις αγκυλώσεις της με την πολιτική του theatrical release που συντηρεί, παραδίδοντας σε αυτό και στους θεατές του και τη νέα δημιουργία των αδελφών Κοέν, το «The Ballad of Buster Scruggs», μια ανθολογία κινηματογραφικών ιστοριών από την Άγρια (και τραγικωμική) Δύση αλλοτινών καιρών, πάντα στο πνεύμα της πονηρής υπονόμευσης της μυστηριώδους ανθρώπινης μοίρας, των δημιουργών τους.

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Η ονειρώδης, σκληρή νεότητα του Αλφόνσο Κουαρόν Facebook Twitter
Το «Sisters Brothers» ξάφνιασε πολύ ευχάριστα − είναι μία από τις καλύτερες ταινίες της φετινής διαλογής από τον Αλμπέρτο Μπαρμπέρα.

Αν, όμως, μιλάμε για γουέστερν σε ένα φεστιβάλ που στην 75η επέτειό του δεν αγκάλιασε με θέρμη τα genres, το «Sisters Brothers» ήρθε από τα αριστερά και ξάφνιασε πολύ ευχάριστα − είναι μία από τις καλύτερες ταινίες της φετινής διαλογής από τον Αλμπέρτο Μπαρμπέρα.

Σκηνοθετημένη από τον κάτοχο Χρυσού Φοίνικα για το «Ντιπάν», Ζακ Οντιάρ −στην πρώτη του αγγλόφωνη απόπειρα−, πρόκειται για μια διασκευή του πρόσφατου μυθιστορήματος του Καναδού Πάτρικ Ντεγουίτ, τη στοχαστική περιπέτεια των αδελφών Σίστερς που κυνηγάνε έναν κυνηγό χρυσού και μαζί... τον κυνηγό του, ο οποίος αποφάσισε, σε μια αναλαμπή λογικής και συμπόνιας, να πορευτεί μαζί του.

Βρίθει λεπτομερειών για την εποχή και έξυπνου διαλόγου, κρατώντας ατόφια την περιέργεια του σκηνοθέτη για το μέγεθος της μυθολογίας που χωράει σε μια βρόμικη, άτιμη μάχη για επιβίωση. Το καστ υπηρετεί με ευστοχία και φαντασία τις μεταστροφές των πρωταγωνιστών που προκύπτουν από τις αυξομειώσεις ρυθμού και απειλής της παρατεταμένης καταδίωξης: ο Χοακίν Φίνιξ είναι ο βίαιος αδελφός και ο Τζον Σ. Ράιλι ο προστάτης του, σε ρόλο ζωής, και τους πλαισιώνουν ο Τζέικ Τζίλενχαλ και ο Ριζ Αχμέντ − αποκάλυψη.

 

Το τρέιλερ του «Sisters Brothers»

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία: «22 Ιουλίου», στον τόπο της τραγωδίας της Ουτόγια

Οθόνες / Ανταπόκριση από τη Βενετία: «22 Ιουλίου», στον τόπο της τραγωδίας της Ουτόγια

Με το «22 July» ο Πολ Γκρίνγκρας ανιχνεύει τη χαίνουσα πληγή που προκάλεσε στην τοπική κοινωνία και στη διεθνή πολιτική σκηνή η σφαγή στη Νορβηγία το 2011 από τον εξτρεμιστή Άντερς Μπρέιβικ, ενώ με το «Sunset» ο Λάσλο Νέμες καταπιάνεται με τη διάλυση της ευρωπαϊκής ιδέας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ανταπόκριση από τη Βενετία: Suspiria. Οι μάγισσες επέστρεψαν με άγριες διαθέσεις

Οθόνες / Ανταπόκριση από τη Βενετία: Suspiria. Οι μάγισσες επέστρεψαν με άγριες διαθέσεις

Στην πιο πολωτική ταινία του Φεστιβάλ Βενετίας, ο Λούκα Γκουαντανίνο δεν έκανε ένα σεβαστικό ή ελεύθερο remake του Suspiria, αλλά μια δοκιμιακή ανάλυση προσθέτοντας τα κομμάτια που αισθανόταν πως έλειπαν από αυτό το διονυσιακό λουτρό αίματος χορού και φεμινισμού
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου: 14 highlights

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ