Ανταπόκριση από τη Βενετία: Η ονειρώδης, σκληρή νεότητα του Αλφόνσο Κουαρόν

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Η ονειρώδης, σκληρή νεότητα του Αλφόνσο Κουαρόν Facebook Twitter
Οι πλαστικές κινήσεις της κάμερας και το ακαταμάχητο γκρι ασημί αστικό σκηνικό που κινηματογράφησε ο ίδιος ο Κουαρόν συνθέτουν έναν ψηφιακό παιάνα στον νεορεαλισμό, τη συνέχιση και την προέκταση της στενής μνήμης που θα επικεντρωνόταν λογικά σε ένα παιδί.
0

Οι περισσότεροι σκηνοθέτες προτιμούν να ξεκινήσουν την καριέρα τους με αυτοαναφορικό ενθουσιασμό − πολύ πιθανό να μην έχουν άλλη καλλιτεχνική επιλογή από το να ντύσουν κυριολεκτικά ή αόριστα τις προσωπικές τους μνήμες με τη φιξιόν του γούστου τους.

Ο Αλφόνσο Κουαρόν εξαιρείται πανηγυρικά από τον κανόνα, καθώς στα 56 του χρόνια, δοκιμασμένος με καταξίωση και τιμές σε διαφορετικά είδη, γυρνά στο Μεξικό του '70, τη θερμή εποχή του Μουντιάλ που συνεπήρε τη χώρα του, για να θυμηθεί και να αναπαραστήσει μια εκλεκτική ανθολογία από περιστατικά και κυρίως ανθρώπους που χαράχτηκαν στην ψυχή του και τον διαμόρφωσαν.

Η δράση, που ρέει σε αργά, οριζόντια πλάνα, τοποθετείται στη γειτονιά Ρόμα της πρωτεύουσας, όπου τρία αγόρια κι ένα κορίτσι μεγαλώνουν με μια πολυάσχολη μητέρα και τον πατέρα τους στο άνετο σπιτικό τους.

Η δράση, που ρέει σε αργά, οριζόντια πλάνα, τοποθετείται στη γειτονιά Ρόμα της πρωτεύουσας, όπου τρία αγόρια κι ένα κορίτσι μεγαλώνουν με μια πολυάσχολη μητέρα και τον πατέρα τους στο άνετο σπιτικό τους.

Απρόσμενα, και παράδοξα για μια αυτοβιογραφική ταινία, με την απαραίτητη δραματοποίηση, ο Κουαρόν μετατοπίζει το επίκεντρο της αφήγησης από τα παιδιά στις υπηρέτριες που τα μεγαλώνουν, δύο ταπεινές και λιγομίλητες κοπέλες της φυλής Μιξτέκο, υπεύθυνες φιλότιμες, σχολαστικές αλλά και αυστηρές μέσα από βλέμμα που συνεχώς σχολιάζει, αγκυροβολώντας στα προβλήματα, τις έννοιες, τις μικρές και μεγάλες μάχες τους, στα τίμια, αυθεντικά πρόσωπα δύο μη επαγγελματιών που τις υποδύθηκαν με αυταπάρνηση.

Οι πλαστικές κινήσεις της κάμερας και το ακαταμάχητο γκρι ασημί αστικό σκηνικό που κινηματογράφησε ο ίδιος ο Κουαρόν, καθώς ο μοναδικός διευθυντής φωτογραφίας Εμάνουελ Λουμπέσκι ήταν δεσμευμένος σε άλλα πρότζεκτ και κανείς μη Μεξικανός τέτοιου εκτοπίσματος δεν θα μπορούσε να συλλάβει τη σήμανση των εικόνων και του διαλόγου, συνθέτουν έναν ψηφιακό παιάνα στον νεορεαλισμό, τη συνέχιση και την προέκταση της στενής μνήμης που θα επικεντρωνόταν λογικά σε ένα παιδί.

Το «Mexico City» του Κουαρόν είναι το ονειρώδες τοπίο ταξικών αντιθέσεων και νοσταλγικής τρυφερότητας, μια ποιητική επιστολή σε στιγμές και διαδρομές, στους δικούς του ανθρώπους και στους αναγκαίους παρείσακτους, που αποδίδονται με κινηματογραφική απόσταση, αλλά διατηρούν τη φυσική τους ένταση.

 

 Το τρέιλερ του «Roma»

Το «Roma» είναι μια υπέροχη ταινία που χρηματοδοτήθηκε εξ ολοκλήρου από το Netflix, κάτι που ακούγεται σαν κατάκτηση και ειρωνεία ταυτόχρονα. Ερωτηθείς για το αν η ταινία του θα παιχτεί σε αίθουσες, ο Μεξικανός δημιουργός του «Gravity» και του «Children of Men» απάντησε θετικά, αν βέβαια τηρηθούν οι τεχνικές προϋποθέσεις προβολής σε επιλεγμένα σινεμά που υποστηρίζουν 4Κ εικόνα και 7:1 ήχο.

Ο αμερικανικός κολοσσός του streaming έκανε κανονικό πάρτι με τις ταινίες που έφερε στο Φεστιβάλ Βενετίας, βγάζοντας τη γλώσσα στις Κάννες και τις αγκυλώσεις της με την πολιτική του theatrical release που συντηρεί, παραδίδοντας σε αυτό και στους θεατές του και τη νέα δημιουργία των αδελφών Κοέν, το «The Ballad of Buster Scruggs», μια ανθολογία κινηματογραφικών ιστοριών από την Άγρια (και τραγικωμική) Δύση αλλοτινών καιρών, πάντα στο πνεύμα της πονηρής υπονόμευσης της μυστηριώδους ανθρώπινης μοίρας, των δημιουργών τους.

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Η ονειρώδης, σκληρή νεότητα του Αλφόνσο Κουαρόν Facebook Twitter
Το «Sisters Brothers» ξάφνιασε πολύ ευχάριστα − είναι μία από τις καλύτερες ταινίες της φετινής διαλογής από τον Αλμπέρτο Μπαρμπέρα.

Αν, όμως, μιλάμε για γουέστερν σε ένα φεστιβάλ που στην 75η επέτειό του δεν αγκάλιασε με θέρμη τα genres, το «Sisters Brothers» ήρθε από τα αριστερά και ξάφνιασε πολύ ευχάριστα − είναι μία από τις καλύτερες ταινίες της φετινής διαλογής από τον Αλμπέρτο Μπαρμπέρα.

Σκηνοθετημένη από τον κάτοχο Χρυσού Φοίνικα για το «Ντιπάν», Ζακ Οντιάρ −στην πρώτη του αγγλόφωνη απόπειρα−, πρόκειται για μια διασκευή του πρόσφατου μυθιστορήματος του Καναδού Πάτρικ Ντεγουίτ, τη στοχαστική περιπέτεια των αδελφών Σίστερς που κυνηγάνε έναν κυνηγό χρυσού και μαζί... τον κυνηγό του, ο οποίος αποφάσισε, σε μια αναλαμπή λογικής και συμπόνιας, να πορευτεί μαζί του.

Βρίθει λεπτομερειών για την εποχή και έξυπνου διαλόγου, κρατώντας ατόφια την περιέργεια του σκηνοθέτη για το μέγεθος της μυθολογίας που χωράει σε μια βρόμικη, άτιμη μάχη για επιβίωση. Το καστ υπηρετεί με ευστοχία και φαντασία τις μεταστροφές των πρωταγωνιστών που προκύπτουν από τις αυξομειώσεις ρυθμού και απειλής της παρατεταμένης καταδίωξης: ο Χοακίν Φίνιξ είναι ο βίαιος αδελφός και ο Τζον Σ. Ράιλι ο προστάτης του, σε ρόλο ζωής, και τους πλαισιώνουν ο Τζέικ Τζίλενχαλ και ο Ριζ Αχμέντ − αποκάλυψη.

 

Το τρέιλερ του «Sisters Brothers»

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία: «22 Ιουλίου», στον τόπο της τραγωδίας της Ουτόγια

Οθόνες / Ανταπόκριση από τη Βενετία: «22 Ιουλίου», στον τόπο της τραγωδίας της Ουτόγια

Με το «22 July» ο Πολ Γκρίνγκρας ανιχνεύει τη χαίνουσα πληγή που προκάλεσε στην τοπική κοινωνία και στη διεθνή πολιτική σκηνή η σφαγή στη Νορβηγία το 2011 από τον εξτρεμιστή Άντερς Μπρέιβικ, ενώ με το «Sunset» ο Λάσλο Νέμες καταπιάνεται με τη διάλυση της ευρωπαϊκής ιδέας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ανταπόκριση από τη Βενετία: Suspiria. Οι μάγισσες επέστρεψαν με άγριες διαθέσεις

Οθόνες / Ανταπόκριση από τη Βενετία: Suspiria. Οι μάγισσες επέστρεψαν με άγριες διαθέσεις

Στην πιο πολωτική ταινία του Φεστιβάλ Βενετίας, ο Λούκα Γκουαντανίνο δεν έκανε ένα σεβαστικό ή ελεύθερο remake του Suspiria, αλλά μια δοκιμιακή ανάλυση προσθέτοντας τα κομμάτια που αισθανόταν πως έλειπαν από αυτό το διονυσιακό λουτρό αίματος χορού και φεμινισμού
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ