Ανταπόκριση από τη Βενετία: «22 Ιουλίου», στον τόπο της τραγωδίας της Ουτόγια

Ανταπόκριση από τη Βενετία: «22 Ιουλίου», στον τόπο της τραγωδίας της Ουτόγια Facebook Twitter
Το «22 July» θέτει τις σωστές ερωτήσεις για ένα μείζον θέμα σε εξέλιξη στη Νορβηγία και σε ολόκληρη την Ευρώπη, παίρνοντας αφορμή από μια απρόσμενη τραγωδία που δίχασε και αναστάτωσε όσο καμία άλλη.
0

Έχουν περάσει λίγοι μήνες από την πρεμιέρα στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Βερολίνου του «Ουτόγια, July 22» από τον Νορβηγό σκηνοθέτη Έρικ Ποπ και τώρα έρχεται ο Πολ Γκρίνγκρας για να πραγματευτεί με σχεδόν τον ίδιο τίτλο το ίδιο ακριβώς θέμα, σε αγγλικά που υποκαθιστούν πολύ πειστικά τα νορβηγικά − είναι συχνό το περίεργο φαινόμενο της ταυτόχρονης εμφάνισης κινηματογραφικών διδύμων ταυτόσημης θεματικής, ειδικά όταν ένα γεγονός εξέχουσας σημασίας ωριμάζει και ζυμώνεται για την αναπαράστασή του.

Ο Βρετανός σκηνοθέτης που έγινε γνωστός από το δυναμικό βεριτέ στυλ του στις καλύτερες ταινίες του Τζέισον Μπορν δεν αλλάζει ύφος όταν καταπιάνεται με αληθινά περιστατικά και, όπως στο «United 93», αλλά 10 χρόνια πριν, μετατοπίζει τον στόχο του μαεστρικά: γνωρίζοντας πως δεν χρειάζεται να τονίσει την αλήθεια, αφού αυτή ήδη υπάρχει, προχωράει σε βάθος, εξερευνώντας τις επιπτώσεις σε ένα ψευδο-δημοσιογραφικό κρεσέντο αγωνίας και κυμαινόμενων συναισθημάτων.

Είναι εξαιρετικά δύσκολη η ώσμωση του μηχανικού, σχεδόν αυτοματοποιημένου τρόπου που έχει πλέον κατακτήσει ο Γκρίνγκρας στην απεικόνιση της δράσης με την ανθρώπινη συνείδηση που επιζητά σε ένα περίτεχνο και περίτεχνο «δίκτυο» χαρακτήρων.

Και αντίθετα από την πτώση του αεροπλάνου των αερογραμμμών της United, που σήμανε και το φινάλε της ταινίας εκείνης, η μοναχική, αν και όχι τόσο απονενοημένη επίθεση του Μπρέιβικ στο νησάκι Ουτόγια έξω από το Όσλο με στόχο εφήβους που παραθέριζαν σε κατασκήνωση, καταναλώνει μόλις το πρώτο εικοσάλεπτο του δίωρου χρονικού, που συνεχίζεται συναρπαστικά και συχνά σπαρακτικά στο επώδυνο «μετά».

Είναι εξαιρετικά δύσκολη η ώσμωση του μηχανικού, σχεδόν αυτοματοποιημένου τρόπου που έχει πλέον κατακτήσει ο Γκρίνγκρας στην απεικόνιση της δράσης με την ανθρώπινη συνείδηση που επιζητά σε ένα περίτεχνο και περίτεχνο «δίκτυο» χαρακτήρων.

Απ' τη μια, ο δράστης ζητά έναν liberal δικηγόρο για να το υπερασπιστεί και αλλάζει τη νομική του θέση στο δικαστήριο, ζητώντας να κριθεί ένοχος και όχι παράφρων, ακριβώς για να δώσει παράσταση ενώπιον ενός οργισμένου κοινού που πολύ θα ήθελε να τον λιντσάρει, αλλά όφειλε να συμμορφωθεί, και στη συγκεκριμένη να ανεχτεί με πολύ μεγάλη προσπάθεια τους υπερβολικά ελαστικούς (βλέπε φιλάνθρωπα δημοκρατικούς) νόμους.

 

Το επίσημο τρέιλερ του «22 July»

Παράλληλα, τα θύματα και οι συγγενείς τους ξεπερνούν με κόστος και εμπόδια το σοκ, ενώ η τοπική κοινωνία αναθεωρεί προσεκτικά. «Οι καιροί είναι δύσκολοι» σχολιάζει στωικά ο δικηγόρος του Μπρέιβικ, αλλά στο πρόσωπό του καθρεφτίζεται η αμηχανία ενός έθνους υπερήφανου για τη φιλελεύθερη πολιτική του και τόσο απορημένου με τον διαβολικό σπόρο που φώλιαζε στα σπλάχνα του.

Ο Γκρίνγκρας δεν είναι ο σκηνοθέτης που θα ηθικολογήσει, προτιμώντας να μιλά με λόγια σημασίας και εικόνες δύναμης − να προλαβαίνει τα χτυπήματα αντί να τα επιβάλει στον θεατή, εμμένοντας στο μέγεθός τους. Η βαρύτητα του συμβάντος όχι μόνο δεν του διαφεύγει αλλά είναι απόλυτα συνδεδεμένη με το ουσιαστικό πένθος που δημιούργησε η πληγή του θανάτου δεκάδων νέων παιδιών με ιδεαλισμό και άγουρα πολιτικά όνειρα (πολλά, γόνοι πολιτικών οικογενειών και έτοιμα να στρατευτούν και αυτά) από έναν σύγχρονο ναζιστή, έναν φιλάρεσκο, επικίνδυνο και καλά διαβασμένο λύκο με τη μάσκα του ευγενικού σκανδιναβικού αμνού.

Πάνω απ' όλα, το «22 July» θέτει τις σωστές ερωτήσεις για ένα μείζον θέμα σε εξέλιξη στη Νορβηγία και σε ολόκληρη την Ευρώπη, παίρνοντας αφορμή από μια απρόσμενη τραγωδία που δίχασε και αναστάτωσε όσο καμία άλλη.

Ανταπόκριση από τη Βενετία: «22 Ιουλίου», στον τόπο της τραγωδίας της Ουτόγια Facebook Twitter
Με το «Sunset», ο Λάσλο Νέμες καταπιάνεται κι αυτός με τη διάλυση της ευρωπαϊκής ιδέας της ένωσης των λαών κάτω από κοινά συμφέροντα και ιδανικά.

Με το «Sunset», ο Λάσλο Νέμες καταπιάνεται κι αυτός με τη διάλυση της ευρωπαϊκής ιδέας της ένωσης των λαών κάτω από κοινά συμφέροντα και ιδανικά, αλλά το κάνει με έναν φαντασματικό, καλλιτεχνικότερο τρόπο, ταξιδεύοντας πάνω από έναν αιώνα πριν στην προπολεμική Βουδαπέστη. Όπως και στον πολυβραβευμένο «Γιο του Σαούλ», τοποθετεί την κάμερά του στον ώμο και στο πρόσωπο της κεντρικής ηρωίδας, αφήνοντας τους υπόλοιπους χαρακτήρες να μπαίνουν και να βγαίνουν από το οπτικό της πεδίο, επιλέγοντας την υποκειμενική άποψη.

Η Ίρις Λέιτερ επιστρέφει στην πόλη που αναγκάστηκε να εγκαταλείψει όταν ήταν παιδί γιατί κάηκε το πατρικό της και πέθαναν οι εύποροι γονείς της, ψάχνοντας επίμονα τον αδελφό της σε μια πόλη αστικής κομψότητας και καλών τρόπων. Κάτω από τη διακοσμητική πολυτέλεια και τις αριστοκρατικές συνήθειες (η Ίρις ζητά εργασία σε ένα κατάστημα που εμπορεύεται ακριβά καπέλα, αλλά την απορρίπτουν χωρίς προφανή αιτία), ελλοχεύει η απορρύθμιση και η αταξία – ή, τουλάχιστον, υπονοείται το ράγισμα της φτιασιδωμένης βιτρίνας που ήταν η Κεντρική Ευρώπη στην αυγή του Μεγάλου Πολέμου.

Η αγωνιώδης περιήγηση της όμορφης κοπέλας στην αχλή της μνήμης της γεννά περισσότερο την αίσθηση μιας αμφισημίας: τα νοσταλγικά χρώματα της σέπιας που κυριαρχούν παραχωρούν τη θέση τους σε ένα απειλητικό ηλιοβασίλεμα, το λυκόφως μιας αυτοκρατορίας σε πήλινα πόδια.

Το διφορούμενο της υπόθεσης ενισχύεται από την αμφιβολία γύρω από την ταυτότητα της Λέιτερ: είναι όντως η γυναίκα που νομίζει πως είναι, υπάρχει ή όχι ο αδελφός που δεν είδε ποτέ ή είναι το ίδιο και το αυτό πρόσωπο;

Η ίδια ψευδαίσθηση, στο μάξιμουμ, χαρακτήρισε τον εφιάλτη του «Σαούλ» κάτω από συγκεκριμένο πλαίσιο ωστόσο και με συνεχή τη ματιά στον κοντινό ορίζοντα του θανάτου. Στο «Sunset» ο Νέμες επαναλαμβάνει την τεχνική των εξαντλητικών μονοπλάνων και του βιρτουόζικου personal point of view, αν και επιχειρεί κάτι πιο σύνθετο και κρυφό στην ουσία του θέματος που θίγει.

Είναι ένας αναμφισβήτητος τεχνίτης με όραμα που βάζει ψηλά τον πήχη και συνεχίζει την ευρωπαϊκή παράδοση των μεγάλων masters, όσο κι αν η δεύτερή του ταινία δεν ενθουσίασε, κυρίως αγγλοσάξονες κριτικούς, στο 75ο Φεστιβάλ Βενετίας.

 

Τρέιλερ του «Sunset»

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Suspiria. Οι μάγισσες επέστρεψαν με άγριες διαθέσεις

Οθόνες / Ανταπόκριση από τη Βενετία: Suspiria. Οι μάγισσες επέστρεψαν με άγριες διαθέσεις

Στην πιο πολωτική ταινία του Φεστιβάλ Βενετίας, ο Λούκα Γκουαντανίνο δεν έκανε ένα σεβαστικό ή ελεύθερο remake του Suspiria, αλλά μια δοκιμιακή ανάλυση προσθέτοντας τα κομμάτια που αισθανόταν πως έλειπαν από αυτό το διονυσιακό λουτρό αίματος χορού και φεμινισμού
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου: 14 highlights

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ