Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ

Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
1

 

Το μεγαλείο της τέχνης του Ρέμπραντ απογειώνεται στα τελευταία χρόνια της ζωής του. Είναι τα έργα αυτών των τελευταίων χρόνων που ορίζουν αυτό που σήμερα θεωρούμε «σπουδαίο» στην τέχνη του. Η σημαντικότατη έκθεση που μόλις ξεκίνησε στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου φιλοξενεί μερικά από τα σημαντικότερα δείγματα της δουλειάς του Oλλανδού καλλιτέχνη: μια μοναδική ευκαιρία να θαυμάσει κανείς το πάθος, το έντονο συναίσθημα αλλά και όλες τις καινοτομίες που εισήγαγε στη ζωγραφική ο Ρέμπραντ, ίσως ο σημαντικότερος Ολλανδός ζωγράφος όλων των εποχών.

Η Betsy Wieseman, επιμελήτρια της έκθεσης σημειώνει: «350 χρόνια μετά το θάνατό του ο Ρέμπραντ συνεχίζει να συναρπάζει. Οι τεχνικές του εφευρέσεις, η διορατικότητά του, η μοναδική του ικανότητα να μεταφέρει το βαθύτερο ανθρώπινο συναίσθημα στον καμβά, είναι και σήμερα επίκαιρα και σημαντικά όπως ήταν και στον 17ο αιώνα»

 

Από το 1650 και μέχρι το θάνατό του, ο Ρέμπραντ (1606 – 1669) αναζήτησε ένα νέο ύφος στη ζωγραφική του ακόμα πιο εκφραστικό και βαθύ. Και το κατόρθωσε. Εξερεύνησε με ένταση τις ζωγραφικές τεχνικές αλλά και την τέχνη της τυπογραφίας για να δώσει σε παραδοσιακά θέματα καινούριες και πρωτότυπες ερμηνείες. Η έκθεση τονίζει την πολύπλευρη μαεστρία του καλλιτέχνη, χωρίζοντας τα εκθέματα θεματικά για να φανερωθούν στον θεατή οι ιδέες και η θεματολογία που τον απασχολούσαν εκείνη την περίοδο: πειθαρχία, πειραματισμός, χρήση του φωτός, παρατήρηση της καθημερινότητας, έμπνευση από τη δουλειά άλλων καλλιτεχνών αλλά και απάντηση στη δουλειά τους καθώς και η έκφραση της οικειότητας, του στοχασμού, της αντιδικίας αλλά και της συμφιλίωσης.

Πάνω από εκατό αριστουργήματα του μεγάλου καλλιτέχνη, δάνεια από μεγάλα μουσεία αλλά και συλλογές καθιστούν αυτήν την έκθεση μια από τις σημαντικότερες του χειμώνα.

Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Bathsheba with King David's Letter (1654). Paris, Musée du Louvre, Département des Peintures
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
A young Woman sleeping (Hendrickje Stoffels) (about 1654). The British Museum, London
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Joseph and Potiphar's Wife (1655). Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin-Preussischer Kulturbesitz
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
A Woman bathing in a Stream (Hendrickje Stoffels?), (1654). The National Gallery, London
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
The Anatomy Lesson of Dr Joan Deyman (1656). Amsterdam Museum
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
An Old Woman Reading(1655). By kind permission of the Duke of Buccleuch & Queensberry KBE
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
A Man in Armour (Alexander the Great?, (1655). Glasgow Life (Glasgow Museums) on behalf of Glasgow City Council. Bequeathed by Jane Graham Gilbert, 1877
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Portrait of an Elderly Man (1667). Mauritshuis, The Hague, acquired with the support of the Friends of the Mauritshuis Foundation, the Ministry of Education, Culture and Science, the National Art Collections Fund, the BankGiro Loterij, the VSB Fund The Hague, the Rembrandt Association
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Self Portrait with Two Circles (about 1665-9). Kenwood House, The Iveagh Bequest, English Heritage, London
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Portrait of a Blond Man (1667). National Gallery of Victoria, Melbourne, Australia Felton Bequest, 1951
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
The Suicide of Lucretia (1666). Minneapolis Institute of Arts, The William Hood Dunwoody Fund 34.19
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
The Conspiracy of the Batavians under Claudius Civilis (about 1661-2). The Royal Academy of Fine Arts, Sweden
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Portrait of a Lady with a Lap Dog (about 1662-5). Collection Art Gallery of Ontario, Toronto, Bequest of Frank P. Wood, 1955
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Portrait of a Lady with an Ostrich-Feather Fan (1658-60). National Gallery of Art, Washington, Widener Collection, 1942.9.68
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
The Apostle Simon (1661). Kunsthaus Zürich, Ruzicka Stiftung
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
The Artist's Son, Titus (1656). Ashmolean Museum, University of Oxford. Presented by Chambers Hall, 1855.
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Portrait of a Couple as Isaac and Rebecca, known as ‘The Jewish Bride’ (about 1665). Rijksmuseum, on loan from the City of Amsterdam (A. van der Hoop Bequest)
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
The Sampling Officials of the Amsterdam Drapers’ Guild, known as ‘The Syndics’ (about 1662). Rijksmuseum, on loan from the City of Amsterdam
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Titus at his Desk (1655). Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Woman at the Bath with a Hat beside her (1658). The Syndics of the Fitzwilliam Museum
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Self Portrait at the Age of 63 (1669). The National Gallery, London
Τα τελευταία αριστουργήματα του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Portrait of Frederick Rihel on Horseback (Probably 1663). The National Gallery, London
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ

σχόλια

1 σχόλια